Inhoud blog
  • 01 januari 2013 The end
  • 31 december Boer Pol
  • 30 december De Wannes
  • 29 december Kerststal
  • 28 december Tandjes kwijt.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Fietsroutes
  • Geocaching
  • 2012
    Een jaar in 366 fotos
    Gewoon op de fotos klikken om ze groter te zien...
    25-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 december Elfen en elfenbankjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben met vier van de kleinkinderen een korte wandeling gemaakt in het park van het kasteel van Renesse in Oostmalle. Deze dode woudreus hebben ze een tweede leven gegund als gastheer voor een hele verzameling paddenstoelen die het dood hout maar wat graag als voeding gebruiken. Ik weet niet of ik dit terecht elfenbankjes noem, want volgens de info die ik bij elkaar kon googelen zijn die 5 tot 8 cm groot en niet dikker dan twee millimeter. Dan lijken deze exemplaren toch van een ander kaliber. Onze eigen elfjes Marie-Leen, Julie en Hannelore lagen helemaal niet wakker van die vraag en wilden, toen ik het voorstelde, meteen op de foto op deze locatie. Pieter die ook mee liep in dit prachtige domein wilde wel bij de meiden gaan staan… met een man in de buurt zijn ze toch veiliger in het grote bos !!!

    25-12-2012 om 23:45 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    24-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 december De vistrap in Kasterlee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben vandaag een kijkje gaan nemen aan de nieuwe vistrap in Kasterlee. Een vistrap is een passage waarlangs vissen stroomopwaarts kunnen zwemmen. Om het visbestand op peil te houden, moeten ze stroomopwaarts kunnen zwemmen, op zoek naar paaiplaatsen. In de vorige eeuw werden op de Kleine Nete heel wat waterstuwen geplaatst om de stroming van de rechtgetrokken rivier te beperken. Maar die stuwen bleken voor de vissen onoverkomelijke hindernissen. Daarom realiseerden het provinciebestuur en het agentschap voor natuur en bos (ANB) tussen de watermolen van Retie en de stuw in Grobbendonk een hele reeks vistrappen. Aan Hinnekensbergen in Kasterlee, achter de watermolen van Houtum, begonnen arbeiders deze zomer aan de bouw van een korte bekkentrap met twintig opeenvolgende drempels. Vissen kunnen zo van in de kom achter de watermolen van Houtum verder de rivier op zwemmen. Deze vistrap is voorlopig de laatste schakel in de oplossing van ‘vismigratieknelpunten' op de Kleine Nete. Er zouden nu zo'n twintig vissoorten rondzwemmen.
    Op dagen zoals vandaag met extreem hoge waterstand en het enorme debiet, durf ik er evenwel aan twijfelen of de vispopulatie veel baat heeft bij de nieuwe verbinding, ik wil ze wel eens tegen die stroming in zien zwemmen. Gelukkig is de Nete niet altijd zo ontstuimig.

    24-12-2012 om 23:51 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    23-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 december Na het feest
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rond de kerst is het traditiegetrouw tijd voor de familiefeesten. Omdat dochterlief Ilse een echt kerstkindje is – geboren op 25 december – proberen wij ook steeds weer op die dag samen te komen om te vieren. Dit jaar moet onze zoon Michael evenwel werken met de Kerst en dus moesten wij wel een andere datum kiezen om ook hem en zijn gezinnetje aan de feesttafel te kunnen krijgen. Tien volwassenen en zes kleinkinderen konden dus op deze drie en twintigste december uitgebreid genieten van oma’s kookkunst en de gezelligheid werd zoals dat hoort op een dag als deze nog flink verhoogd toen ook de cadeautjes werden uitgedeeld. Na afloop van het feest bleven wij achter met een woonkamer vol inpakpapier, lege glazen en andere after-dinner troep en mede door het feit dat de kleinkinderen ook blijven logeren hebben wij het opruimen maar tot morgen uitgesteld.  

    23-12-2012 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    22-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 december De Schaepershoeve
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze voormiddag zag het weer er nog redelijk aanvaardbaar uit. Ik had bij het opstarten van de PC deze morgen gezien op de buienradar dat het tot een uur of twaalf wel droog zou blijven in onze regio. Daarom wilde ik zo snel mogelijk de fiets op om even een frisse neus halen en de rook uit mijn hoofd weg te blazen. Een rondje Rielen, Corsendonk, Kasterlee zou wel volstaan om weer gewoon helder te kunnen nadenken en alle naweeën van de excessen van gisteren te kunnen vergeten hoopte ik. Helaas de regen kwam iets vroeger dan ik verwachtte, noodgedwongen ben ik daarom ook vroeger dan gepland weer naar huis gemoeten, nat geworden... Toch was de tocht niet helemaal tevergeefs want ondertussen had ik toch al enkele keren mijn fototoestel op interessante onderwerpen kunnen richten. Ik vond bijvoorbeeld deze opname van de Schaepershoeve ( 16de eeuw )  interessant genoeg om de charmes van de Kempen nog een beetje extra onder de aandacht te brengen.

    22-12-2012 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    21-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 december Wachten op het einde van de wereld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het vrouwtje is naar een balletvoorstelling in Antwerpen samen met kleindochter Julie en haar mama. Ik ben hier alleen achtergebleven om te wachten op het einde van de wereld… Gelukkig had ik nog een paar magnums Duvel in huis en ik zou het zonde vinden die ongebruikt te laten ten onder gaan in de apocalyps. Ik ga er dus uitgebreid van genieten nu het nog kan. Als morgen zou blijken dat de Mayas alsnog ongelijk hadden, zal ik wel even met de kater moeten leven, maar dat gaat over en in de drankenhandel hebben ze nog Duvel. Stel evenwel dat het alsnog gaat gebeuren dan heb ik voor mezelf vandaag een kans gescoord. Ik heb namelijk een Travel Bug opgepikt met geocachen… een spaceship uit Star Wars nog wel. Samen met Obi Wan Kanobi ga ik de zieltogende aarde achter me laten op zoek naar andere leefbare planeten in de galactische republiek.

    21-12-2012 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    20-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 december U is welkom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Aan de parking waar je de wagen kunt achterlaten als je wilt gaan genieten van de natuurpracht van de Hoge Mouw in Kasterlee staat dit bord. Het staat er al heeeel lang als je het ons vraagt en dat zie je niet alleen aan de verroeste bevestigings-klinknagels maar ook aan het vreemde taalgebruik. Zo vernemen we dat U welkom is onder bepaalde omstandigheden. Natuurlijk heeft wij dit met veel interesse geleest en daarom vindt wij dat dit best eens het onderwerp mogen zijn van onze dagelijkse blog. Wij hoopt dat de lezer niet zult struikelen over ons eigenaardige gebruik van de werkwoordvormen. Er zijn echt geen slechte wil in het spel, wij was alleen maar een beetje geïnspireerd door wat wij ziet en wij werd daar een beetje melig van. J
    PS. De spellingscontrole van ons tekstverwerkingsprogramma ontdekte hierin maar een taalfout… nl. het woord “heeeel”

    20-12-2012 om 23:50 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    19-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 december Snepkensvijver
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik betrap er mezelf op dat ik ondanks vele verkennende experimenten in alle mogelijke richtingen van de fotografie toch weer meer en meer landschappen ga fotograferen. Dat heeft uiteraard te maken met mijn geocache-zoektochten die me dagelijks naar fijne plekjes leiden, het is tenslotte een van de basisprincipes van de zich wereldwijd nog steeds snel verspreidende hobby: medemensen laten kennismaken met interessante plaatsen door er een cache te verstoppen. Nu ken ik de meeste van die leuke locaties vlak bij huis al wel en fotos heb ik er meestal ook al gemaakt. Landschapsfotografie was, vermoed ik, het raakpunt dat mij er toe aanzette het fotograferen iets anders te gaan bekijken dan puur amateuristisch.  Maar als je ergens komt in andere omstandigheden kijk je ook vaak met andere ogen. Vandaag zocht ik in het natuurgebied Snepkensvijver enkele gegevens die ik nodig had om een multicache op te lossen en dit plaatje bood zich zo maar aan toen ik even opkeek.  

    19-12-2012 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    18-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 december Nachtfotografie Wuustwezel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Regelmatig wordt er op de omas en opas beroep gedaan om in te springen als de papas en mamas het beroepshalve weer eens te druk hebben. Dochterlief zit in het onderwijs en moest op een ouderavond van haar school aanwezig zijn en echtgenoot Koen zou ook wat later thuiskomen van het werk, dus moesten wij deze middag naar Wuustwezel om de kids van school te halen. Daarmee waren wij evenwel nog niet klaar, want de ene moest dan gaan dansen om kwart voor zes, de andere wilde gaan turnen om half zeven, dan moest de eerste weer gehaald worden om kwart voor zeven… en toen we daar met de wagen stonden te wachten zag ik hoe mooi de fontein in de vijver verlicht was. Dan denk ik meteen aan fotograferen natuurlijk. Camera, statief, gelukkig had ik ( toevallig? ) alles in de wagen… Toen ik het beste standpunt ging zoeken kon ik het gemeentehuis ook nog mee nemen in de kompositie. Zo had ik onverwacht nog eens de gelegenheid aan nachtfotografie te doen, het was weer een tijdje geleden.

    18-12-2012 om 23:50 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    17-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 december De Dommel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een van de natuurgebieden waar ik dit jaar het vaakst ben gaan rondkijken is zonder twijfel het Hageven. Gewoonlijk vat ik mijn wandelingen aan vanuit het bezoekerscentrum “De Wulp” maar omdat er een earthcache te loggen was heb ik vandaag maar eens een andere invalshoek gekozen. Ik reed voorbij de Grote Hei richting Nederlandse grens, de weg werd steeds smaller, tot ik uiteindelijk de wagen moest achterlaten op het punt waar een mooie maar redelijk vochtige wandeling begon.
    Maar goed, niet alleen in zomerse ideale omstandigheden moet je de natuur naar waarde weten te schatten toch? Het werd dus puur genieten ondanks de miezerige nattigheid. Zo ongeveer op de grens maakte ik deze foto van de Dommel. Enige persoonlijke betrokkenheid kan ik bij deze niet ontkennen. De Dommel ontspringt in Peer en daar kwam deze jongen ook ter wereld, alweer veeeeele jaren geleden.

    17-12-2012 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    16-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 december Gescoord !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In deze tijd van het jaar liggen de velden waarop gespeeld wordt er vaak slecht bij en dus is het ook logisch dat als er een zondag zonder kompetitiewedstrijd op de kalender staat, de voetbalhonger van het jonge geweld gestild moet worden zonder de grasmat nog meer te beschadigen. De U8 van Herentals hadden deze middag de sporthal van het BLOSO ter beschikking om onderling een indoor matchke te spelen en daar wilde ik graag bij zijn natuurlijk. Ik had de 50 mm lichtsterke lens er op gezet om me te verplichten zonder zoom-mogelijkheid te leren kijken, ik wilde namelijk wel eens uittesten of ik in die omstandigheden zonder flash kon. Ik merkte meteen dat de ISO-waarde flink omhoog moest om toch een voldoende korte sluitertijd te kunnen hanteren. De bijhorende ruis, tja daar moest ik dan maar mee leven…
    Jefke speelde bij de blauwe hesjes en toen hij na een lange spurt langs de lijn erg scherp voor zette kon de gele verdediger niet anders dan de bal in eigen doel verwerken. Zelfs al is het maar een oefenwedstrijdje, dan zijn die mannekes op zo’n moment toch intens gelukkig. Dat heb ik in deze opname gevangen meen ik.

    16-12-2012 om 23:50 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    15-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 december Langs de Aa.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Aa. Voor de meesten is die naam hooguit een begrip dat wel eens in kruiswoordraadsels opduikt. Voor de Kempenaar is het één van de vele elementen die van onze streek een stille schoonheid maken.
    Het vrouwtje was met de vriendinnen vandaag een dagje naar Brussel. Ze vertrokken al erg vroeg deze morgen en hadden een gevuld programma met een geleide Marollen-wandeling en enkele cullinaire tussenstops. Zo kwam het dat ik een hele dag kon doen wat ik het leukste vind: fietsen, fotograferen en cachen. ( Er zijn nog wel enkele activiteiten die ik in dit rijtje zou willen plaatsen, maar die horen niet in een blog met de klassificatie “voor allen” ) Ik ben dan ook de ganse dag door de wijde omgeving gaan zwerven en langs de Aa, op een fietspad dat “het Gewad” heet, maakte ik een opname die toont dat ook in dit seizoen de landschappelijke pracht helemaal overeind blijft.
     

    15-12-2012 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    14-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 december De stop er uit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij zijn fervente wandelaars. Wij gaan dan ook regelmatig naar interessante regios in den vreemde om allerlei nieuwe horizonten te verkennen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat wij al het moois dat onze eigen streek te bieden heeft niet weten te smaken. Niet zo ver van huis willen we wel eens vertoeven in de buurt van de Molse meren en de Blauwe Kei in Lommel. Zo wandelden we vandaag tussen de plassen van De Maat, den Diel en de Rauwse Put en met het fototoestel in aanslag genoten we van de natuur, de vergezichten, de watervogels en vooral van de rust. We hadden onze planning goed voor elkaar want kort na de middag kwam de nattigheid die voorspeld was eerst aarzelend maar dan steeds intenser naar beneden maar toen hadden we onze tocht er al op zitten en we waren sowieso al van plan om daarna naar de kerstmarkt in rusthuis Hoevezavel te gaan.
    Ik had trouwens mijn toestel inmiddels ook weer vol mooie plaatjes. Op deze foto lijkt het er op dat ze de stop uit de giga-badkuip hebben gehaald en dat de plas aan het leeglopen is… in werkelijkheid is de waterspiegel van de er naast liggende put net iets lager en is dit gewoon een soort overloop.

    14-12-2012 om 23:47 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    13-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 december Twee eeuwen geleden.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ergens tussen Gierle en Beerse brachten mijn fietsomzwervingen me vandaag langs dit kapelletje. Alweer een kapelletje hoor ik U zuchten… tja, er staan er nog al wat in het Vlaamse landschap. Wat me naast de frisgroene begroeing in deze laat-herfsttijden opviel was het opschrift: “Uit dank voor behouden thuiskomst uit de oorlog 1807 – 1814”. Iemand heeft dus in de tijd van Napoleon hier dit aandenken neergezet uit dankbaarheid omdat ie heelhuids uit de strijd is teruggekomen. Aan welke kant ie gevochten heeft weten we niet, en of ie dat vrijwillig deed is ook al een onbekend gegeven.
    Wat me in dit plaatje evenwel stoort is het modern Nederlands taalgebruik dat je niet meteen verwacht bij iemand die in 1814 vermoedelijk midden twintig jaar of ouder was. En het lettertype lijkt me ook niet meteen uit het begin van de 19-de eeuw te stammen. Het kan natuurlijk zijn dat restaurateurs verwaarloosd hebben het authentieke karakter te bewaren, wat ik dan weer jammer vind. Maar goed, los van de anachonismen vond ik het toch de moeite om er voor te stoppen…. Ook al omdat er een cacheke bij verstopt was he.

    13-12-2012 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    12-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 december Goede herinneringen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Je gaat naar de drankenhandel en koopt een kersverse, onaangeroerde, veelbelovende, heerlijke krat Duvel. Regelmatig maak je thuis een flesje open en je geniet van elke van de zeven liter en twee en negentig centiliter hemels vocht dat je in huis hebt gehaald. Dan komt het moment dat je – en geloof me, dat gebeurt onverwacht… en sneller dan je denkt – ontdekt dat je aan het laatste flesje begint. Bij deze wilde ik eigenlijk alleen maar vertellen dat ik, zeer tot mijn ontsteltenis, deze avond moest vaststellen dat ik geen Duvel meer in huis had….
    Goede herinneringen blijven, zegt men en daarom heb ik deze krat dan ook maar eens op de foto gezet… ik had ‘m ook “drama”, of “paniek” kunnen noemen, maar uiteindelijk ging ik voor de bovenstaande titel. Morgen is de drankenhandel weer open…
        

        

    12-12-2012 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    11-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 december Evaluatie test
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het jaar loopt ten einde en tezelfdertijd ook het eerste kwartaal van het schooljaar natuurlijk. Dus zijn er in alle onderwijsinstellingen tests en proefwerken om de kennis van de leerlingen te evalueren. In het volwassenen onderwijs is dat niet anders en broer en zus Swa en Josee moeten vóór aanstaande maandag  aantonen dat ze de cursus WORD 2010 helemaal verteerd hebben. Ze kregen een turf van een document toegestuurd dat ze moesten in elkaar knutselen met gebruikmaking van het volledige gamma slimmigheden die er in het programma zitten. Ik vond het wel grappig hoe ze samen in de naslag-cursuspaginas doken. Ze hadden het er in ieder geval zo druk mee dat ze niet eens doorhadden dat ik deze foto maakte. Toen Josee uiteindelijk vergat haar werk op te slaan toen alles klaar was moest ze alles nog eens overdoen, en dus vermoed ik dat er toch wel enige verschillen zullen zijn tussen de twee versies…  Benieuwd wat de reactie morgenvroeg zal zijn als ze deze blog zien.

    11-12-2012 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    10-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 december Het Kempisch Kanaal in Neerpelt.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mijn fietstochten voeren me niet zelden langs het Kempisch Kanaal, dat zal de volger van deze blog zeker al opgevallen zijn. Meestal is het keerpunt ergens in de buurt van Lommel ( Barrier ) want ik moet ook nog terug he… J
    Vandaag deed ik het anders en koos Lommel als vertrekpunt om dan verder naar het oosten te trekken. Dat het weer een spelbederver leek te worden op mijn queeste naar cachkes groot en klein kon de pret alsnog niet drukken. In Neerpelt kwam ik bij de locatie van cache GC34Z3E, in mensentaal “Het loze vissertje” genaamd. Op de foto zie je: de oude brug die ik later zou oversteken op jacht naar de GC2AB8G ( De drei bogen ), enkele kwakende en snaterende muggles die me de hele tijd gezelschap hielden en die een prima voorwendsel waren om de fietsende en wandelende andere muggles er van te overtuigen dat ik vogels aan het fotograferen - en geen snode of ongure plannen aan het smeden was, een fietsende muggle, de plaats van de cache ( in het blauw ) en in de verte nog twee wegwandelende nieuwsgierige oudere muggles die erg wantrouwend wel 50 keer achterom keken.
    PS. Voor de niet Harry Potter lezenden of - kijkenden wil ik nog eens vertellen dat muggles ( nederlands: dreuzels ) personages zijn die niet weten wat toveren is of dat toveren bestaat. In geocache-termen zijn dat dus lieden die de activiteiten van zoekende cachers verdacht zouden kunnen vinden of zelfs verstoren.
       

    10-12-2012 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    09-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 december 67 Jaar geleden...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het was vandaag echt geen weer om er op uit te trekken en op fotojacht te gaan. Dat hoor je me niet vaak zeggen, maar ik vond dit druilerig weer een geschikte uitvlucht om op deze luie zondag nog eens in de massas oude fotos te duiken die ik uit de ouderlijke archieven gerecupereerd heb en die ik vroeg of laat eens in een “geschiedenis van mijn leven”-fotoboek wil gieten. Inscannen, optimaliseren… fotobewerking is wat mij betreft een onlosmakelijk onderdeel van de fotografie geworden en met recht vind ik dan ook dat ik dit plaatje als foto van de dag mag plaatsen ook al is ie 67 jaar oud. Ik stootte namelijk op de oudste foto die ik tot nu toe terugvond van mezelf. Ons ma toont vol trots een prille Pol. Volgens de moeizaam ontcijferde notitie op de rugzijde van dit 4 bij 6 cm grote plaatje was ik toen 7 maanden oud. Photoshop was me zeer behulpzaam om hier het beste van te maken en dit is zonder meer een zekerheid voor het album.   

    09-12-2012 om 23:44 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    08-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 december Sinterpol
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Twee dagen na zijn officiële feestdag moest de goedheilige man nog acte de présence gaan geven voor de kinderen van de medewerkers van een bedrijf op het bedrijvenpark in Vilvoorde. We waren ( toevallig ? ) goed op tijd vertrokken en zo kon ik vóór de grote verkleedpartij nog snel een cacheke gaan plukken bij “de vuist” op een rotonde van de Luchthavenlaan.
    Daarna kroop ik met veel plezier in de huid van de grote kindervriend en liet ik de kinderen voor mij zingen en dansen, nam ik met veel plezier alle tekeningen aan en overhandigde ze gul de cadeautjes die de ouders klaargelegd hadden. Na afloop wilden ze allemaal ook nog eens op de foto met de Sint alvorens die twee dagen te laat toch naar Spanje kon afreizen. Het vrouwtje was de fotograaf van dienst en dit plaatje rolde uit de Eos...

    08-12-2012 om 23:50 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    07-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 december Shetlanders in de sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben er meteen na de sneeuwval op uit getrokken voor een flinke wandeling. Zo rond een uur of elf leek het er op dat we het een poos droog zouden houden en de mogelijkheid om sneeuwfotos te maken heb je niet elke dag he… Eens onderweg viel het eigenlijk een beetje tegen. Ik had gehoopt als eerste door een ongerept tapijt te stappen, maar ze waren mij voor geweest… en niet alleen voetgangers. Diepe sporen van enkele tractoren hadden mijn vaste wandelroute al tot een moddertraject herschapen en daarenboven was de sneeuw erg nat en zwaar en mede doordat het ook niet koud genoeg was bleef ie niet mooi op de bomen liggen. De oninteressante egaal grijze lucht was ook al niet meteen een element om voor een top winterlandschap te zorgen. Gelukkig zijn er dan ook andere onderwerpen, mijn vriendjes de shetlanders bijvoorbeeld. Dat ras is zoals de naam al laat vermoeden afkomstig van de Shetland Eilanden, het meest noordelijk gelegen stuk Groot Brittannië. Het beetje winterkou dat wij nu moeten ondergaan deert die beestjes helemaal niet. Ze zijn erg nieuwsgierig en elke keer dat ik er voorbij wandel komen ze zo dicht bij dat ik naar hartelust close-ups kan schieten. 

    07-12-2012 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    06-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 december Mariadevotie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tussen de voorspelde sneeuwellende van morgen en de miezerige druilerigheid van gisteren was het vandaag best een aangename, zij het wat kille dag om buiten te vertoeven. Dat ik dus mijn vriend de fiets een pleziertje wilde gunnen door hem mee op een tocht te nemen mag geen verwondering baren. We kwamen samen in Gierle waar ik mijn andere vriend de GPS aan het werk zette. Ik had inderdaad de nodige coördinaten opgeslagen om enkele verborgen objecten te gaan vinden, geheel volgens de geocaching.com regels. Op een van de plekjes waar ik ging zoeken hing dit kapelletje aan een boom.
    In de religieuze beleving van Vlaanderen leeft de Mariadevotie nog steeds door. Kapellen groot en klein, bedevaartsoorden alom, de grenzen tussen folklore, traditie en oprechte godsdienstige gevoelens zijn vaak heel vaag en los van het feit of je nu wel of niet gelovig bent, is dit een diep gewortelde Vlaamse eigenheid waar ik zelf zonder meer de nodige affiniteit mee heb. Als uiting van onze volksaard en kultuur, als erfenis van de opvoeding die wij gekregen hebben en uit respect voor de generaties voor ons vind ik dit prachtig.

    06-12-2012 om 23:43 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs