Vrijdag kregen alle kinderen hun letterdiploma. Dit wil zeggen dat ze alle letters kunnen lezen. De kinderen hebben al ongelooflijk hard gewerkt in de eerste vijf maanden van het schooljaar, en worden daar nu voor beloond met een echt diploma. Iets om te koesteren voor later, en fier op te zijn.
Fier, dat waren ze zeker, dat zie je heel duidelijk op de foto's.
De vrijdag voor de vakantie waren alle kinderen verkleed. We zijn zo naar de bibliotheek gegaan, en op die manier hadden we ons eigen klein carnavalstoetje.
De kinderen konden kiezen of ze wilden geschminkt zijn, en hierbij kreeg ik hulp van juf Kristy. Juf Kristy is de juf die mee werkt in het 5de leerjaar, in het kader van een buitenlandse stage.
Jullie zullen thuis wellicht al gehoord hebben wat het thema was in de klas. Het ging over dieren die uit een ei kwamen of niet. De inleiding was het kernverhaal van kern 6 van Nederlands. Dat ging over een mooie tuin die op een dag open stond. Krokodil en pauw beslissen dat alleen dieren die uit een ei komen er in mogen. De krokodil kroont zichzelf tot baas, want hij is het grootste dier dat uit een ei komt. Dit is buiten olifant gerekend, die samen met geit een plan bedenkt. De olifant maakt een heel groot ei in klei waar hij in kruipt. De volgende dag komt hij, in het bijzijn van alle dieren, uit het ei. Nu is hij het grootste dier dat uit een ei komt ....en beslist hij dat alle dieren in het bos mogen!!!
Dit was een mooi inleiding op een thema dat heel erg leefde bij de kinderen. Er zijn ook ontzettend veel boeken over dieren binnen gekomen. WAARVOOR EEN GROTE MERCI!!!!!
Op de foto's zul je de volgende activiteiten zien :
- in groepjes een affiche maken met twee kanten: een kant voor dieren die uit een ei komen, en een kant voor dieren die niet uit een ei komen.
- infofiche maken per twee : de info over het dier moesten ze opzoeken in de boeken of op de computer,of in uiterste nood aan de juf vragen. Het was een plezier om de kinderen bezig te zien. Ze hebben dit dan ook heel goed gedaan. Hier zijn geen foto's van, het was te druk om nog foto's te kunnen nemen.
- een eitje knutselen met een diertje in
Naast deze drukke bezigheden slagen wij er ook nog in om te rekenen, te lezen, te schrijven,... We zijn gestart met ons wekelijks dictee, dat de kinderen nadien zelf verbeteren. Zo leren ze uit hun foutjes. We zijn druk bezig met het optellen en aftrekken tot 10 te automatiseren. Dit wil zeggen :veel oefenen zodat de oefeningen heel vlot kunnen uitgerekend worden. Binnenkort beginnen we ook met de getallen tussen tien en twintig. We zijn ook gestart met kern 7, dus alle letters zijn gekend. Nu gaan we oefenen,oefenen,... En we gaan ook hoofdletters leren lezen, en andere leestechnische moeilijkheden zoals be-, clusters,... We oefenen ook steeds meer het begrijpend lezen, ook heel belangrijk en het schrijven. We hebben dus nog wel wat te doen de komende maanden.
We deden een aantal proefjes met eieren. Eerst zochten we uit hoe je hard gekookt en een rauw ei uit elkaar houdt, en hoe ze er vanbinnen uit zien. We leerden de woorden eiwit, dooier, schaal, barst.
De proefjes werden eerst uitgelegd, en daarna moesten de kinderen op hun blad aanduiden wat ze dachten dat er ging gebeuren.
Daarna werden de proefjes gedaan.
- wanneer breekt een ei ? : we hebben ondervonden dat een ei heel sterk is, niemand kon het ei kraken. Dan lieten we er een barst in komen en dan ging het plots veel sneller.
- we hebben ook ontdekt dat vier eitjes wel vier dikke boeken kunnen dragen, zonder te breken!!!
- een ei in zout water drijft!
- het proefje met een gekookt ei en vuur...is jammer genoeg mislukt. We probereb dit opnieuw als we een geschikte fles vinden!
Hier zie je de kinderen in groepjes de prenten sorteren in twee groepen. Ik kom uit een ei- Ik kom niet uit een ei. Daarna konden ze er de namen bij noteren, die ze eventueel opzochten in de boekjes.
Hier vind je de laatste luisterfragmenten van de sprookjes. Niet iedereen heeft voor deze hoek gekozen, vandaar dat niet iedereen hier tussen staat. Je vindt ook een fragment terug met de naam Hansje en Grietje. Dit zijn wij die het liedje zingen van Hansje en Grietje.
Sedert de kerstvakantie zijn we aan het werken rond het thema sprookjes. Verschillende kinderen hebben sprookjesboeken meegebracht. Ook werden er spelletjes en zelfs speelgoed in verband met het thema meegebracht. Waarvoor DANK! De kinderen leren verschillende sprookjes (her)ontdekken. Ze leren veel nieuwe woordenschat, de structuur van een sprookje en ze hebben ook al ontdekt dat sprookjes kunnen verschillen, ook al hebben ze dezelfde inhoud. Dat komt omdat sprookjes al heel oud zijn, en dat er bij het doorvertellen soms enkele details veranderen. Ze leerden ook dat er dingen in sprookjes gebeuren die eigenlijk niet echt kunnen, maar dat maakt het juist zo leuk. Elke dag werd een sprookje voorgelezen, en daarvoor creërden we een gezellige sfeer : gordijnen dicht, lichten uit, kaarsje aan,...
Ook hoekenwerk stond helemaal in het thema van sprookjes. Daar heb ik geen foto' s van. Ik heb wel enkele geluidsfragmenten toegevoegd. Hierop vertellen enkele kinderen een sprookje of een stukje ervan. Er zullen er nog wel volgen.
Eerst en vooral aan iedereen mijn beste wensen voor het nieuwe jaar.
Na een deugddoende vakantie zijn we alweer bijna een week druk in de weer.
Voor de vakantie zijn de klasoverschrijdende workshops in de lagere school doorgegaan. Dit betekent dat de kinderen een keuze kunnen maken uit verschillende activiteiten, en dat er in elke groep kinderen van elke klas zitten. De workshop die ik gegeven heb was koken, en de kinderen hebben een koekjestaart in de vorm van een kerstboom.
Op de fotos zie je de kinderen van alle klassen druk in de weer.
Het resultaat mocht er zijn, en er was een stukje voor ALLE kinderen!
Ook bij ons is de sint op bezoek geweest.Er zijn heel wat fotos, ik heb ze opgedeeld in vijf delen.
Deel 1 : We tellen af! In afwachting doen we hoekenwerk, helemaal in het teken van sinterklaas.
Deel 2 : Op de ochtend van het bezoek komen we onze klas binnen. Een complete chaos. Blijkt nu dat de zwarte pieten elk jaar, in de nacht voor het schoolbezoek komen spelen in het eerste leerjaar. Ze laten voor iedereen nic-nacjes liggen , maar van opruimen hebben ze precies nog niet gehoord!
Deel 3 : We verwelkomen de sint op de speelplaats
Deel 4 : De sint komt naar onze klas, de pieten doen heel gek, en hebben een zak boordevol kadootjes mee.
Deel 5 : In de namiddag spelen we met alle gekregen kadootjes ( een knikkerbaan, een sjoelbak, een bal, autos, een zoek en vind gezelschapsspel)
Vorige week donderdag gingen we naar het toneel. Het heette "meneer Grijs" en was gebaseerd op een prentenboek. Het ging over een olifant die eigenlijk een saai leven leidde tot hij verliefd werd op de juf van de derde klas. Er kwamen heel veel gevoelens aan bod en die werden telkens gelinkt aan een kleur. Het was een beetje experimentele voorstelling met mziek, zang en andere geluiden maar het was heel mooi. Ik had de indruk dat de kinderen ervan genoten hebben.
In de namiddag zijn we dan naar het Elzenhof gegaan voor een aansluitende workshop. Het uitgangspunt was het toneel en we hebben gewerkt rond drie aspecten van drama : uitbeelden, emotie en overdrijving. Het was een hele plezante workshop met ook een aantal leuke elementen die we zeker ook in de klas kunnen doen. Er zaten een paar echte toneelspelers tussen.
Het was wel een vermoeiende dag, want we hadden 's morgens een uur gestapt naar de theaterzaal(half uur heen en half uur terug), en 's namiddags dan nog eens naar het Elzenhof. Ik kan mij voorstellen dat de kinderen moe waren 's avonds, hun juf toch wel een beetje!!!