Afrikaans dansen met de mama van Djana/Gaudi achterna!
Vrijdag hebben we gedanst met de mama van Djana. Een dikke DANKJEWEL daarvoor. Het was heel plezant en de kinderen hebben allemaal heel goed meegedanst. Er is ook een filmpje van, maar dat zal je op de computer in de klas kunnen zien op de tentoonstelling.
In de namiddag waren we dan weer beeldhouwers. We bekeken werken van de kunstenaar Gaudi, die hele mooie mozaïken heeft gemaakt. De kinderen kregen de opdracht ook zoiets te maken.In plaats van potscherven gebruikten we rietjes. Er zijn hele mooie kunstwerkjes gemaakt. Het was wel niet altijd gemakkelijk om van het figuratieve af te stappen . Zo merk je dat het wel belangrijk is dat we zo iets doen. Zo leren de kinderen ook nadenken over wat ze doen, en leren ze andere technieken dan de meest traditionele. De kunstwerkjes zullen vrijdag in de klas te bewonderen zijn.
Ondertussen is ook het bouwwerk af. Het staat nu in onze gang, en in de loop van de week zullen er verschillende klassen aan verder komen werken.
We zijn nog steeds heel druk bezig in de klas en daarbuiten met alles wat met kunst te maken heeft. Woensdag was het thema van de dag architectuur, en dus hebben we een heus bouwwerk met dozen geknutseld. Tania, de mama van Jorre hielp ons op weg en hielp ons ook met de uitvoering. Waarvoor een welgemeende DANK JE WEL!!!!
Eerst keken we in boeken, en daarna maakten we in groepjes een schets van wat we wilden maken. We kwamen tot een vijftal dingen , die we dan samen gaan integreren tot één groot bouwwerk. Een groepje maakte een brug, een ander een tunnel, er werden nog puntdaken, een toren, een lange muur en een huis-in-een-huis gemaakt. Allemaal ideeën van de kinderen!
Daarna gingen we aan de slag met kartonnen dozen, groot en klein. De kinderen werkten ongelooflijk goed samen en kwamen tot verbluffende resultaten.
Vrijdag avond wordt het bouwwerk gebouwd, alle stukken worden samen gevoegd. Volgende week komen de andere klassen er nog verder aan werken, en het eindresultaat zal te bewonderen zijn in de gang van het eerste leerjaar op de tentoonstelling. De foto's vertellen je meer!!!
De kinderen kregen de opdracht om in groepjes een gekke foto te maken. Eerst keken we eens naar het verschil van perspectief en lichtinval. Het was geen gemakkelijke opdracht, maar toch zijn het leuke foto's geworden. Ze worden afgedrukt en ze zullen te zien zijn op ...jawel de tentoonstelling.
kikvorsperspectief : marius wordt precies een reus vogelperspectief : kijk eens hoe klein hij is zoek titus, jorre, ben en seppe
Eefje Craene liet ons kennismaken met nieuwe materialen. We kregen een buisje en moesten een popje maken.Met appelsiennetjes, rubber vellen, plastiek folie,kralen,... Lijm hadden we niet, wel ijzerdraden. Zo moesten we wel inventief zijn. De kinderen zijn zeer betrokken bezig geweest en hebben hele mooie popjes gemaakt. Op voorhand werd het ontwerp op papier gezet. zo waren we toch een beetje "modeontwerpers", en dat paste dan weer bij het thema van de dag: MODE. Het was een hele plezante workshop, en het was ook heel leuk om eens iets anders te leren kennen.
Zoals jullie al weten zijn we gestart met de interculturele weken. Misschien hebben jullie het museum al bezocht, dan zul je al gezien hebben dat we echt ondergedompeld worden in de wereld van de kunst. Ook in de klas doen we heel veel verschillende dingen en leren we dus heel veel bij.
Op het infobord op de speelplaats kun je de planning van onze weken zien. Daarnaast doen we ook nog activiteiten in de klas. Gisteren zijn we rustig aan gestart, met het verkennen van het museum en het overlopen van de planning. Dat was al een hele boterham.
Ik zal proberen zo up-to-date mogelijk alle activiteiten op de blog te plaatsen.
Vandaag begon de dag met de mama van Mélusine, die ons liet horen hoe je gevoelens als blij, boos, verliefd en verdrietig in een stem kan horen. Want een stem is ook een muziekinstrument, en wat voor één. Een dikke dankjewel en een welgemeende proficiat aan Anne. Wat een stem!!!!!
Deze namiddag stonden we even stil bij één van de favoriets schilders van de juf, namelijk JOAN MIRO. We bekeken zijn schilderijen, en daarna gingen we als kleine "Mirootjes" zelf aan de slag. De kinderen maakten elk zelf een schilderij, en we maakten ook samen één groot schilderij. Op de foto's zie je de resultaten, en ze spreken voor zich,denk ik... Ik ben er bijna zeker van, dat de kinderen een schilderij van MIRO zo zouden herkennen.
Vrijdag kregen alle kinderen hun letterdiploma. Dit wil zeggen dat ze alle letters kunnen lezen. De kinderen hebben al ongelooflijk hard gewerkt in de eerste vijf maanden van het schooljaar, en worden daar nu voor beloond met een echt diploma. Iets om te koesteren voor later, en fier op te zijn.
Fier, dat waren ze zeker, dat zie je heel duidelijk op de foto's.
De vrijdag voor de vakantie waren alle kinderen verkleed. We zijn zo naar de bibliotheek gegaan, en op die manier hadden we ons eigen klein carnavalstoetje.
De kinderen konden kiezen of ze wilden geschminkt zijn, en hierbij kreeg ik hulp van juf Kristy. Juf Kristy is de juf die mee werkt in het 5de leerjaar, in het kader van een buitenlandse stage.
Jullie zullen thuis wellicht al gehoord hebben wat het thema was in de klas. Het ging over dieren die uit een ei kwamen of niet. De inleiding was het kernverhaal van kern 6 van Nederlands. Dat ging over een mooie tuin die op een dag open stond. Krokodil en pauw beslissen dat alleen dieren die uit een ei komen er in mogen. De krokodil kroont zichzelf tot baas, want hij is het grootste dier dat uit een ei komt. Dit is buiten olifant gerekend, die samen met geit een plan bedenkt. De olifant maakt een heel groot ei in klei waar hij in kruipt. De volgende dag komt hij, in het bijzijn van alle dieren, uit het ei. Nu is hij het grootste dier dat uit een ei komt ....en beslist hij dat alle dieren in het bos mogen!!!
Dit was een mooi inleiding op een thema dat heel erg leefde bij de kinderen. Er zijn ook ontzettend veel boeken over dieren binnen gekomen. WAARVOOR EEN GROTE MERCI!!!!!
Op de foto's zul je de volgende activiteiten zien :
- in groepjes een affiche maken met twee kanten: een kant voor dieren die uit een ei komen, en een kant voor dieren die niet uit een ei komen.
- infofiche maken per twee : de info over het dier moesten ze opzoeken in de boeken of op de computer,of in uiterste nood aan de juf vragen. Het was een plezier om de kinderen bezig te zien. Ze hebben dit dan ook heel goed gedaan. Hier zijn geen foto's van, het was te druk om nog foto's te kunnen nemen.
- een eitje knutselen met een diertje in
Naast deze drukke bezigheden slagen wij er ook nog in om te rekenen, te lezen, te schrijven,... We zijn gestart met ons wekelijks dictee, dat de kinderen nadien zelf verbeteren. Zo leren ze uit hun foutjes. We zijn druk bezig met het optellen en aftrekken tot 10 te automatiseren. Dit wil zeggen :veel oefenen zodat de oefeningen heel vlot kunnen uitgerekend worden. Binnenkort beginnen we ook met de getallen tussen tien en twintig. We zijn ook gestart met kern 7, dus alle letters zijn gekend. Nu gaan we oefenen,oefenen,... En we gaan ook hoofdletters leren lezen, en andere leestechnische moeilijkheden zoals be-, clusters,... We oefenen ook steeds meer het begrijpend lezen, ook heel belangrijk en het schrijven. We hebben dus nog wel wat te doen de komende maanden.
We deden een aantal proefjes met eieren. Eerst zochten we uit hoe je hard gekookt en een rauw ei uit elkaar houdt, en hoe ze er vanbinnen uit zien. We leerden de woorden eiwit, dooier, schaal, barst.
De proefjes werden eerst uitgelegd, en daarna moesten de kinderen op hun blad aanduiden wat ze dachten dat er ging gebeuren.
Daarna werden de proefjes gedaan.
- wanneer breekt een ei ? : we hebben ondervonden dat een ei heel sterk is, niemand kon het ei kraken. Dan lieten we er een barst in komen en dan ging het plots veel sneller.
- we hebben ook ontdekt dat vier eitjes wel vier dikke boeken kunnen dragen, zonder te breken!!!
- een ei in zout water drijft!
- het proefje met een gekookt ei en vuur...is jammer genoeg mislukt. We probereb dit opnieuw als we een geschikte fles vinden!
Hier zie je de kinderen in groepjes de prenten sorteren in twee groepen. Ik kom uit een ei- Ik kom niet uit een ei. Daarna konden ze er de namen bij noteren, die ze eventueel opzochten in de boekjes.
Hier vind je de laatste luisterfragmenten van de sprookjes. Niet iedereen heeft voor deze hoek gekozen, vandaar dat niet iedereen hier tussen staat. Je vindt ook een fragment terug met de naam Hansje en Grietje. Dit zijn wij die het liedje zingen van Hansje en Grietje.
Sedert de kerstvakantie zijn we aan het werken rond het thema sprookjes. Verschillende kinderen hebben sprookjesboeken meegebracht. Ook werden er spelletjes en zelfs speelgoed in verband met het thema meegebracht. Waarvoor DANK! De kinderen leren verschillende sprookjes (her)ontdekken. Ze leren veel nieuwe woordenschat, de structuur van een sprookje en ze hebben ook al ontdekt dat sprookjes kunnen verschillen, ook al hebben ze dezelfde inhoud. Dat komt omdat sprookjes al heel oud zijn, en dat er bij het doorvertellen soms enkele details veranderen. Ze leerden ook dat er dingen in sprookjes gebeuren die eigenlijk niet echt kunnen, maar dat maakt het juist zo leuk. Elke dag werd een sprookje voorgelezen, en daarvoor creërden we een gezellige sfeer : gordijnen dicht, lichten uit, kaarsje aan,...
Ook hoekenwerk stond helemaal in het thema van sprookjes. Daar heb ik geen foto' s van. Ik heb wel enkele geluidsfragmenten toegevoegd. Hierop vertellen enkele kinderen een sprookje of een stukje ervan. Er zullen er nog wel volgen.
Eerst en vooral aan iedereen mijn beste wensen voor het nieuwe jaar.
Na een deugddoende vakantie zijn we alweer bijna een week druk in de weer.
Voor de vakantie zijn de klasoverschrijdende workshops in de lagere school doorgegaan. Dit betekent dat de kinderen een keuze kunnen maken uit verschillende activiteiten, en dat er in elke groep kinderen van elke klas zitten. De workshop die ik gegeven heb was koken, en de kinderen hebben een koekjestaart in de vorm van een kerstboom.
Op de fotos zie je de kinderen van alle klassen druk in de weer.
Het resultaat mocht er zijn, en er was een stukje voor ALLE kinderen!
Ook bij ons is de sint op bezoek geweest.Er zijn heel wat fotos, ik heb ze opgedeeld in vijf delen.
Deel 1 : We tellen af! In afwachting doen we hoekenwerk, helemaal in het teken van sinterklaas.
Deel 2 : Op de ochtend van het bezoek komen we onze klas binnen. Een complete chaos. Blijkt nu dat de zwarte pieten elk jaar, in de nacht voor het schoolbezoek komen spelen in het eerste leerjaar. Ze laten voor iedereen nic-nacjes liggen , maar van opruimen hebben ze precies nog niet gehoord!
Deel 3 : We verwelkomen de sint op de speelplaats
Deel 4 : De sint komt naar onze klas, de pieten doen heel gek, en hebben een zak boordevol kadootjes mee.
Deel 5 : In de namiddag spelen we met alle gekregen kadootjes ( een knikkerbaan, een sjoelbak, een bal, autos, een zoek en vind gezelschapsspel)