Vanaf november zijn we van start gegaan met onze klasblog voor de lessen technologische opvoeding, kom regelmatig een kijkje nemen dan weet je wat we zoal doen.
vanaf nu is elke leerling om beurt (gedurende een week) blogmaster van deze blog en zal een artikel, foto's, cartoons, ... plaatsen (evenals de site beheren).
Voor verdere informatie over onze klas of over onze lessen technologie stuur je maar een mailtje.
Tijdens onze lessen TO werken we altijd met de CLIM methode, dat wil zeggen dat elk van ons per groepje een welbepaalde taak heeft. De taken zijn: organisator, researcher, verslaggever en materiaalmeester. Vanaf nu hebben we er een klastaak bij: de "Blogmaster". De blogmaster is voor een week verantwoordelijk voor onze blog. In dit artikeltje zie je de afbeelding van onze Blogmaster.
We hebben in TO en TO+ al twee of drie projectjes gedaan :
De agendaklem : Wat hebben we dan allemaal gedaan : Eerst moesten we het boekje invullen dat eerlijk gezegt niet zo leuk is . (we doen dat in groepjes en dat is wel leuk) Daarna mochten we de agendaklem uiteindelijk maken . Bijna iedereen was in orde ( op tijd met het te plooien ) maar Ewoud was weer niet aan het opletten hihih en zijn agenda klem was een beetje mislukt (een paar dagen later was zijn agendaklem in twee, Eewoud toch)
Chinese puzzel Weer het zelfde met het boekje in te vullen. Maar nu iets anders, er waren de voorbije dagen wat kleine ongelukjes gebeurt tijdens de TO lessen met het solderen hihi auw auw auw Gelukkig weten van ons projectboekje: "eerst water, de rest komt later", ik wist niet dat een soldeerbout zo warm kon worden.
Tijdens ons project "Tuinlamp" zagen we de verschillende manieren om elektriciteit op te wekken en hadden we een kleine discussie over kernenergie (is die nu milieuvriendelijk of niet, we zijn er nog altijd niet uit).
Nu werken we in groep aan stroomkringen die we dan moeten bedienen met sensoren, echt niet gemakkelijk, maar eindelijk beginnen we het toch een beetje te snappen. Wel leuk als mr. Goddé de lichten uit deed om te zien welk groep zijn lampjes automatisch gingen branden.
automatisch licht geven = goed gewerkt geen licht = opnieuw beginnen
eigenlijk was het dat zo een beetje, maar het lachen in onze klas, dat kan echt niet meer stoppen hihi wij maken gewoon heel veel fun hihih
Jaja het was weer wat hoor die To les We moesten een plakaatje aftekenen voor onze penhouder die we volgende week gaan maken. Eerst moesten we vraagjes invullen over ons plakaatje dat we kregen, die waren makkelijk. Maar dan moesten we ons eigen ontwerp maken en dan aftekenen. We waren allemaal druk bezig en sommigen hadden het onder de knie sommigen niet. En toen gingen we de boormachine "inspecteren" hoe het werkt, welke boren, op welke veiligheidsvoorschriften we moesten letten, ... Toen ging ineens de bel en moesten we opruimen !! (we hadden de tijd weer eens uit het oog verloren en de les was zoals altijd veel te vlug voorbij)
Jow Dit is het blog verslag van ... 1aD. Vandaag moesten we weer met geleiders en "krokodillen" klemmen werken, maar deze keer met een vliegtuig, je moest er wel eerst iets voor kunnen zoals werken met je sensoren en de voeding en En- en Niet- poort. Dat was weer moeilijk maar eens je het door had was het Super "easy". In de nammidag werden we verrast door een cameraman. Die kwam allemaal info vragen en ons interviewen over de to les van Mister Goddé. Dat was natuurlijk heel grappig want naar een camera kijken dat is heel moeilijk!!!
Deze TO+ les vond ik toch wel erg speciaal, we kregen les van een andere leerkracht want meneer Goddé was er niet. We kregen les van meneer Jacobs en mevrouw Heyens. We gingen allemaal een kerstkaartje maken! Een kerstkaartje met ledjes ! In het begin was het wel even sukkelen. Eerst moesten we een soort van dat ?plakbandgeleiderding? plakken voor onze ledjes. Dan moesten we onze onze ledjes solderen op dat ?plakbandgeleiderding? (Kort stukje van het ledje -, lang stukje +) Als het uiteindelijk klaar was had ik natuurlijk weer iets verkeert gedaan, want het werkte niet ! xD Maar het eindresultaat zou toch mooi moeten zijn.
Deze 2 uren hadden we terug les van mevrouw Heyens. Nu hadden we het al over ons eindwerk: Een brug te ver, We kregen al de inleiding, uitleg over wat we op het einde van het jaar gaan moeten doen (een brug van papier maken en er moet een auto van 500g over kunnen). We mogen werken met MAAR 30 PAPIEREN ! We moete onze brug bouwen met driehoeken, circels, vierkanten of gewoon plat papier. Wat we ook moeten doen is een powerpoint presentatie maken. Zo hebben we er al een paar gezien en die waren wel mooi ! Maar zelf kan ik niet veel meer vertellen over dit project
Na een weekje Ierland is M.Goddé weer helemaal in de sfeer. Het was deze week heel leuk in de les TO.
Donderdag:4/12/2008 We hebben onze kerstkaart afgewerkt, je weet wel: solderen, plakken, testen, enz.
Vrijdag:5/12/2008 We hebben een stuurkring en een verbruikerskring gemaakt.
Wat heb ik deze week geleerd: 1=stroom 0=geen stroom rood=+ zwart=- Dat je maar 3 krokodileklemen mag gebruiken om onze stuurkring met onze stroomkring te verbinden.
Het was vandaag (donderdag) de laatste les TO voor de kerstvakantie. We hebben verder aan project Penhouder gewerkt. Vele leerlingen zijn nu dus bijna klaar met hun penhouder. Eerst hebben we nog verder onze afmeetingen van onze penhouder afgetekend. En daana hebben we mogen boren en veilen. Het veilen was simpel, maar het boren voelde toch wat raar. Het was voor vele leerlingen de eerste keer dat ze met zo'n "machien" werkten. Na de kerstvakantie hebben we opnieuw les en tegen dan zal waarschijnlijk onze penhouder wel afgewerkt zijn. Maar dat is voor na de vakantie. Morgen hebben we geen TO vanwege de laatste schooldag van 2008. We gaan dan naar de cinema.