Hier alweer een blog met wat meer info over de verschillende toneelaspecten.
- Heel bijzonder was het decor. Het volledige decor kon verrijden. Hierdoor hadden ze heel veel mogelijkheden. Zo kon je goed volgen wanneer er in het verleden gespeeld werd en wanneer er in het heden gespeeld werd. Zo stond de boom voor 'thuis', de bedden en de ziekenhuissfeer voor het veldhospitaal enzoverder. De verandering van decors werd heel soepel en heel mooi gedaan. Ook de acteurs konden hier heel goed mee omgaan. Het is nochtans niet gemakkelijk om van het ene in het andere te springen als acteur, maar ze deden dit super!
- De kledij was ook zeer mooi en het bracht je in de sfeer. De soldaten hadden allemaal echte legeroutfits aan, de generaal had een ooglapje en thuis droegen de vrouwen mooie maar eenvoudige jurken. Je zag meteen dat we in die tijd zaten en hierdoor werd de beleving nog intenser.
- En als derde aspect, het indrukwekkendste en meest unieke. De tribune. Deze verreed naargelang het decor. Tijdens het 'vechten' reed de tribune naar achter zodat er een grotere ruimte was die de acteurs konden benutten. Bij de intieme scènes reed de tribune dichter zodat het moment intenser werd. Zo werd je echt in het verhaal gezogen (gereden hier). Je kon als het ware inzoomen en uitzoomen. Dit was heel indrukwekkend want het was een heel grote tribune met veel mensen op dus ook een zware tribune. Er moet daar een hele constructie onder zitten. Een unieke ervaring die de beleving intenser maakte.
Zo, dit was al de laatste tekst. Hopelijk vonden jullie het een beetje interessant!
Hier alweer een blog met wat meer info over de verschillende toneelaspecten.
- Heel bijzonder was het decor. Het volledige decor kon verrijden. Hierdoor hadden ze heel veel mogelijkheden. Zo kon je goed volgen wanneer er in het verleden gespeeld werd en wanneer er in het heden gespeeld werd. Zo stond de boom voor 'thuis', de bedden en de ziekenhuissfeer voor het veldhospitaal enzoverder. De verandering van decors werd heel soepel en heel mooi gedaan. Ook de acteurs konden hier heel goed mee omgaan. Het is nochtans niet gemakkelijk om van het ene in het andere te springen als acteur, maar ze deden dit super!
- De kledij was ook zeer mooi en het bracht je in de sfeer. De soldaten hadden allemaal echte legeroutfits aan, de generaal had een ooglapje en thuis droegen de vrouwen mooie maar eenvoudige jurken. Je zag meteen dat we in die tijd zaten en hierdoor werd de beleving nog intenser.
- En als derde aspect, het indrukwekkendste en meest unieke. De tribune. Deze verreed naargelang het decor. Tijdens het 'vechten' reed de tribune naar achter zodat er een grotere ruimte was die de acteurs konden benutten. Bij de intieme scènes reed de tribune dichter zodat het moment intenser werd. Zo werd je echt in het verhaal gezogen (gereden hier). Je kon als het ware inzoomen en uitzoomen. Dit was heel indrukwekkend want het was een heel grote tribune met veel mensen op dus ook een zware tribune. Er moet daar een hele constructie onder zitten. Een unieke ervaring die de beleving intenser maakte.
Zo, dit was al de laatste tekst. Hopelijk vonden jullie het een beetje interessant!
Hier ben ik weer met mijn volgende blog! Deze keer zal het gaan over de personages, de acteurs en de korte inhoud.
Hoofdrolspelers:
Jelle Cleymans als Jan
Bert Verbeke als Albert
Free Souffriau als Anna
Jo De Meyere als Generaal
Peter Van De Velde als Sergeant Dedecker
Jonas Van Geel als Fons
Lander Depoortere als Kamiel
Maaike Cafmeyer als Céline
Louis Talpe als Deprez
Korte inhoud:
De volledige musical draait rond de eerste wereldoorlog, beter gekend als 'De Grote Oorlog'. Vele mannen worden opgeroepen om mee te vechten als soldaat voor het Belgische leger. Bij deze mannen zitten ook de bloedbroeders Jan, Kamiel, Fons en Albert. Elk hebben ze een heel typisch karakter. Jan laat zijn mooie vrouw Anna en zijn toekomstig kind alleen achter. Ze zijn er allemaal van overtuigd dat de oorlog niet lang zal duren en dat ze vlug terug thuis zullen zijn. Maar niets is minder waar. De oorlog duurt langer dan verwacht en ze wordt alsmaar gruwelijker en ze eist almaar meer slachtoffers. Ondertussen hoort Jan dat hij vader is geworden van een zoon. Dit doet hem zo hard verlangen om bij zijn vrouw en zoon te zijn, dat hij een list bedenkt om te kunnen ontsnappen. Ook Fons wordt verliefd op de verpleegster van het veldhospitaal, Céline. De broeders worden een voor een van elkaar gescheiden en worden overladen met angst, wanhoop en verdriet. De musical neemt je helemaal mee en je wordt in het verhaal gezogen door de bewegende decors en de rijdende tribune. Je krijgt een heel indrukwekkend maar realistisch beeld over de oorlog. Kippenvel verzekert! Je zal er zonder twijfel buiten gaan met een 'WOW-gevoel'.
Zoals ik al eerder vermelde heb je hier mijn eerste stukje informatie over 1418.
Wie?
Regie en script: Frank Van Laecke
Script en liedteksten: Allard Blom
Muziek: Dirk Brossé
Producent: Studio 100 - Gert Verhulst en Hans Bourlon
Wat?
Het toneelstuk heette 1418. Het was niet zomaar een toneelstuk maar specifieker een spektakelmusical.
Waar?
Ik ben naar 1418 gaan kijken in de Nekkerhal in Mechelen.
Wanneer?
De musical speelde zich af op donderdag 1 mei om 17u00, maar er zijn nog heel veel andere voorstellingen op andere dagen en op andere uren.
Waarom en hoe?
Ik had de reclame gezien op tv en had er ook al veel over gehoord. Jo Demeyer (een van de hoofdrollen) komt regelmatig naar de voetbal van mijn vriend kijken en hij had het er ook vaak over. Ook heeft een vriend van mij een figurantenrol kunnen bemachtigen. Zo hoorde ik er vaak iets van en ze zeiden me allebei dat het de moeite ging zijn.
Ik ben Delphine De Paepe
Ik ben een vrouw en woon in Zulte-Machelen (België) en mijn beroep is Student Jeugd- en gehandicaptenzorg.
Ik ben geboren op 18/04/1997 en ben nu dus 28 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Paardrijden, Fitness, Shoppen, Cultuur.