Inhoud blog
  • ONLINE OPEN-DEUR-DAG op MAAK: zondag 6 juni 2021
  • PROEFOPSTELLINGEN 2021
  • Virtueel bezoek aan EXPO 'In Contrast' & het SCHILDERKUNST-atelier op MAAK
  • SCHILDERKUNST: Opbouw expo 'In Contrast'
  • Interview met een schilder: Jan V.C Schilderkunst Specialisatie 2°jaar (S.2)
    Categorieën
  • Academie (99)
  • culturele educatie (5)
  • Kunst (6)
  • Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Mijn favorieten
  • www.dekunstacademie.be
  • Meesterkurt
  • Zoeken in blog

    E-mail

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    123 ATELIERS IN DE KIJKER
    Inge D'Hulster op deKunstAcademie
    17-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHILDERKUNST: Opbouw expo 'In Contrast'
    ‘IN CONTRAST’/ ‘Ga een beeldende dialoog aan met een dagelijks object (4.1/4.2/4.3) of wetenschappelijke artikel’ (H4)

    Ik daagde met deze opdracht mijn leerlingen Schilderkunst uit om de afgelopen maanden met een object aan de slag te gaan!
    Het gekozen ‘ding’ te bekijken alsof je ’t voor de eerste keer ziet, het te bevragen, onderzoeken, bestuderen… en ook picturaal op verschillende manieren in beeld te brengen.
    Aan mijn leerlingen werd gevraagd om als onderzoeker hun ‘denk- & creatie-proces’ zichtbaar te maken (via hun schetsboek), om voldoende inspiratie-materiaal/-bronnen te verzamelen, om ‘gericht te kijken’ en het geziene met een bepaalde focus te benaderen, om zowel de vorm als de inhoud verder te analyseren, om hun eigen horizon te verruimen en dus meerdere mogelijkheden zien om mee a/d slag te gaan (het divergent denken)…
    Tijdens het lange onderzoek-proces (januari/ februari/ maart 2021) kwamen persoonlijke aspecten naar boven, er was ruimte om eigen invalshoeken en ideeën vorm te gegeven. Dit werd ook gestimuleerd door het gedeeltelijk thuis-werken. 
    In het schilderatelier werd er met de lesopdrachten naar levend model geëxperimenteerd met diverse materialen en technieken, gefocust op nieuwe manieren van aanpak en werd er zowel geoefend op de beheersing van basisvaardigheden als schilder, als het spontaan weergeven van het geziene, dus hierbij ook toeval & spelplezier toelaten. Elementen om contrastwerking in beeld te brengen werden onder de loep genomen, zoals licht/donker (clair-obscur) en kleurcontrasten, scherp/wazig en contrast in schaal of dieptewerking, aandachtspunten binnen het beeld, contrastwerking via compositie en routing, gebruik van klassieke technieken als de Oude Meesters versus mixed-media, etc… 
    Gedurende de ganse evolutie van deze opdracht werden er diverse kunstlinken getoond en besproken, zoals het ‘object-trouwé’ van o.a. Marcel Duchamp, maar ook bij Jeff Koons, Claes Oldenburg en Cindy Wright. Naast het waarnemen en kopieëren van het ‘stilleven’ of schilderen naar ‘handelingen’ met het gekozen object werden ook interpretaties geschilderd waarin de verbeelding een rol speelt: zoals een IDEALISERING of OVERDRIJVING, een UITVERGROTING (schaal), een MANIPULATIE (bv: door het veranderen van de textuur/ iets een ‘nieuwe huid’ geven) of een andere eerder destructieve ingreep… 
    Tussentijds werden werken en processen besproken, hierbij kregen de leerlingen feedback om deze thuis of in het atelier te verwerken. 
    Er werd samen-gewerkt met & aan kwaliteit, het waren vaak intense momenten van samenwerken, zowel het luisteren en reageren op elkaars werk in het atelier in kleine groepjes van max. 4 leerlingen, maar ook via het online platform met de volledige groep schilders. 

    Het werd dus ook een oefening in het proberen empathisch mee te denken en het helpen voortbouwen op elkaars ideeën- denk- of doe-werk, in het elkaar inspireren en het tonen van je eigen werkproces, in het nadenken over manieren van tonen én voor de gevorderde schilders (4.4) ook het helpen opbouwen van een presentatie van deze groepstentoonstelling ‘In Contrast’ op onze 3°-verdieping!
    Met deze tentoonstelling trachten we een eigen werkstuk ‘In Contrast’ te brengen met een ‘object-trouvé’ (dit kan een object/ een foto/ een geopend kunstboek/ een woord/ een krantenartikel of nog iets anders… zijn) zodat deze dialoog nieuwe interessante betekenislagen creëert, waarin overeenkomsten maar ook contrasten in de verf worden gezet!

    Inge D’Hulster  Leerkracht Schilderkunst op MAAK     -open Huis voor Kunsten/academie-          




















    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs