In Pokemon kaarten heb je verschillende soorten kaarten. Op het plaatje die je ziet staan alle pakjes van de soort: Ex Power Keepers. De andere soorten die er zijn zijn onder andere: * Ex Grystal Guardians * Ex Dragon Frontiers * en de Ex Power Keepers
Iedereen kent ze wel: Pokemon kaarten. Zowat de populairste kaartserie die er bestaat. Hier is info over de nieuwe en oude Neo, wat alles betekent en de verschillende soorten pakjes die je kan kopen.
De nieuwe en oude Neo:
Je hebt een nieuwe en Oude Neo. Met Neo bedoelen ze de kaarten reeks. De oude kaarten zijn niet meer te koop. Dat komt omdat er nieuwe pokemon kwamen. Die moeten natuurlijk ook op kaart staan er er kwamen dus weer nieuwe kaarten. De mensen van pokemon hadden ook meteen het uiterlijk van de kaarten veranderd. De kaarten zijn nu ook mooier dan voorheen. Kijk maar naar deze Bayleef van de oude Neo. Recht van de Site zie je allemaal nieuwe Neo kaarten. Kijk maar naar het verschil.
Jij beseft het mischien niet, maar zonder deze man bestond Pokemon niet. Dit is Satoshi Tajiri uit Japan. Hij begon zijn cariere als video game tester voor Game magazines. Later maakte hij met vrienden zelf een Magazine: Game Freak. Hij werd beroemd in de Game wereld. Eind jaren tachtig ging hij van zijn kleine bureau naar de grote gebouwen van Nintendo. Hij werkte mee met spelletjes zoals Mario en Wario en Yoshi' s Eg. Zelf wou hij ook een spel en verzon een spelletje waar je monsters kon vangen en trainen. Dat was al de basis van Pokemon. Hij liet het idee van het spel zien aan... Shiguro Miyamoto, de maker van Mario, Zelda, Donkey Kong en vele anderen! Nintendo besloot om het spel op de markt te verkopen. Aan het einde van het jaar hadden ze met Pokemon Rood en Groen 8 miljoen exemplaren verkocht! Satoshi wist dat Pokemon nog jaren geliefd zou zijn.
Hoe kun je winnen? Bij het Pokémon-spel kun je op twee verschillende manieren winnen. Ten eerste houd je aan het begin van het spel 3 van je kaarten apart als Prijzen.
Elke keer als je één van je tegenstanders Pokémon hebt verslagen, pak je één van je Prijzen en neem je die in je hand. Waneer je alle drie je Prijzen hebt gepakt, win jij het spel! Ten tweede win je ook als je tegenstander geen Pokémon meer over heeft om mee tegen jouw Pokémon te vechten.
Hoe gaat het spel? Jij en je tegenstander spelen om de beurt een kaart uit jullie hand. Sommige van deze kaarten zullen Basis Pokémon-kaarten zijn, OntWikkelingskaarten om ze tot grotere en sterkere Pokémon te maken, en Energiekaarten om ze te helpen vechten. Je kunt ook Trainerkaarten spelen, deze doen verschillende dingen om je te helpen winnen. Slechts één van je Pokémon (die heet je "Actieve Pokémon") vecht op een bepaald moment voor je, maar je kunt er andere Pokémon achter hebben liggen (op wat de "Bank" heet), klaar om aan het gevecht deel te nemen.
Het doel is om alle 3 je Prijzen, die aan het begin van het spel apart zijn gehouden, te pakken. Elke beurt krijg je de kans om aan te vallen met je Actieve Pokémon, en dit brengt gewoonlijk schade toe aan je tegenstanders Actieve Pokémon. Als je tegenstanders Actieve Pokémon een totale schade heeft die minstens gelijk is aan zijn IncasseringsPunten ("lP"), dan wordt die uitgeschakeld, en pakje één van je 3 Prijzen Wanneer je je 3e Prijs pakt, win jij! Je wint ook als je tegenstander geen Pokémon op de tafel meer over heeft om mee tegen jouw Pokémon te vechten.
Hoe je speelveld er uit moet zien
Van een stuk karton kan je zelf heel gemakkelijk een speelveld maken. In de winkel kan je ook een kant en klaar speelveld kopen.
Zorg ervoor dat je ruimte overlaat voor je weggooistapel. AI je kaarten die tijdens het spel worden weggegooid, het maakt niet uit hoe ze worden weggegooid, komen hierop terecht.
Tijdens het spel zul je kaarten op tafel leggen. Alle kaarten op tafel die zich in het gebied van de Actieve Pokémon of op de Bank bevinden zijn "in het spel". Je spel, je Prijzen en de kaarten in je weggooistapel worden niet beschouwd als "in het spel."
Pokémon-kaarten, Ontwikkelingskaarten en Energiekaarten zijn in het spel nadat je ze uit je hand speelt. Je kunt deze kaarten beurt na beurt in het spel blijven gebruiken. Trainerkaarten worden echter éénmaal gebruikt en dan weggegooid.
Welke soorten kaarten zijn er?
Basis-Pokémon zijn je belangrijkste kaarten (er staat "Basis-Pokémon" in de linker-bovenhoek). Ze vechten beurt na beurt voor jou tegen je tegenstanders Pokémon.
Ontwikkelingskaarten worden bovenop je Basis-Pokémon gespeeld (er staat "Ontwikkeld uit ............" in de linker-bovenhoek). Ze maken je Pokémon groter en krachtiger.
PokéMoNkaart
Trainerkaarten ziin eenmalig te gebruiken kaarten die iets één keer doen en dan worden weggegooid.
Trainerkaart
Energiekaarten worden aan je Pokémon gehecht om ze de Energie te geven die ze nodig hebben om hun aanvallen te gebruiken.
Energiekaart
Begin van het spel
Schud je spel en trek een eerste hand van 7 kaarten. leg de rest van je spel met de afbeelding naar beneden voor je.
Als je geen Basis.Pokémon-kaart in je hand hebt (er staat "Basis-Pokémon" in de linker-bovenhoek). Laat deze kaarten dan aan je tegenstander zien, schud deze kaarten door je spel en pak 7 nieuwe kaarten. Je tegenstander mag nu ten hoogste 2extra kaarten pakken. Je kunt deze procedure herhalen als je nog steeds geen Basis-Pokémon-kaart in je nieuwe hand hebt maar je tegenstander mag elke keer opnieuw ten hoogste 2 kaarten pakken!
Jij en je tegenstander kiezen ieder een Basis-Pokémon-kaart uit jullie hand en leggen hem met de afbeelding naar beneden. Dit zijn jullie Actieve Pokémon.
Leg de bovenste 3 kaarten van je spel met de afbeelding naar beneden vóór je. Dit zijn je Prijzen, die je pakt als je tegenstanders Pokémon worden uitgeschakeld. Je mag een Prijskaart niet bekijken totdat je hem pakt.
Gooi een munt op om te zien wie als eerste begint.
Draai alle Actieve Pokémon die op tafel gelegd zijn om.
Het spel zelf
Tijdens het spel wisselen jij en je tegenstander telkens van beurt. Tijdens de beurt van je tegenstander hoef je niets te doen, behalve je Actieve Pokémon vervangen als deze wordt uitgeschakeld. Volg tijdens je beurt onderstaande stappen.
Oh, en maak je niet druk als je per ongeluk je twee spellen door elkaar schudt, je kunt ze gemakkelijk weer herstellen. Hier is een complete lijst van kaarten in elk spel!
Het eerste spel
Het tweede spel
14
fighting energie
14
vuur energie
3
Diglett
4
Ponyta
4
Machop
4
Charmander
2
Machoke
2
Charmeleon
2
Rattata
1
Growlithe
1
Dratini
1
Bill
2
Drankje
1
Windvlaag
1
Energie verwijderen
2
Verwissel
1
Pokedex
1
Energie ophalen
In Basisset 1 zit een extra bonuskaart:
1 Machamp
Wat kan ik tijdens mijn beurt allemaal doen?
1
Pak een kaart. Je moet je beurt beginnen met het pakken van een kaart.
2
Doe één van de volgende dingen in een willekeurige volgorde zo vaak als je wilt voordat je aanvalt:
Speel een Basis-Pokémon uit je hand naar de Bank. Leg deze met de goede kant naar boven. Je kunt dit alleen maar doen als er op je Bank 4 of minder Pokémon zijn.
Speel een Ontvvikkelingskaart bovenop een corresponderende Basis-Pokémon (schadetellers en Energiekaarten blijven, maar de oude aanvallen van de Basis-Pokémon gaan weg). Je kunt geen Pokémon ontvvikkelen die je net hebt gespeeld of ontwikkeld tijdens die beurt, en geen van beide spelers kan bij zijn of haar eerste beurt een Pokémon ontwikkelen.
Hecht een Energiekaart aan j actieve Pokémon of aan één op de bank(dit mag maar één keer per beurt). Schuif de kaart half onder de andere zodat het bovenste gedeelte nog zichtbaar is.
Speel een Trainerkaart (doe wat erop staat en gooi hem daarna weg).
Verwissel je Actieve Pokémon met een Pokémon van je Bank (gooi Energiekaarten op de afvalstapel gelijk aan de Terugtrekkingskosten van je Actieve Pokémon. De terugtrekkingskosten staan rechts onder aan de kaart ). Als je je actieve Pokémon terugtrekt naar de bank, dan blijft hij zijn energiekaarten en schadepunten houden.
3
Val aan met je Actieve Pokémon, als je dat wilt.
4
Jouw beurt is nu voorbij.
Hoe je aanvalt
Je kunt tijdens je beurt maar éénmaal aanvallen (als je Pokémon twee aanvallen heeft, kan hij er elke beurt maar één van gebruiken). Een Pokémon heeft om een aanval te gebruiken zoveel Energie nodig als links van de aanvalsnaam staat aangegeven. Het symbool betekent dat elke soort Energie telt, maar de andere symbolen moeten overeenkomen. Bijvoorbeeld, een aanval met ernaast kun je alleen maar gebruiken als aan die Pokémon op zijn minst 3 Energie gehecht is, waarvan op zijn minst 2 Energie.
...Je moet de benodigde hoeveelheid Energie aan een Pokémon hebben gehecht om zijn aanval te gebruiken, maar die kaarten hoef je niet weg te gooien om aan te vallen. De kaarten blijven gehecht aan je Pokémon tenzij er op de kaart iets anders staat!
Voor elke 10 schade die de aanval van jouw Pokémon toebrengt (rechts van de aanvalsnaam aangegeven), leg je een schadeteller op je tegenstanders Pokémon. Als een Pokémon ooit een totale schade heeft die op zijn minst gelijk is aan zijn Incasseringspunten (bijvoorbeeld, 4 of meer schadetellers voor een Pokémon met 40 lP), wordt hij onmiddellijk uitgeschakeld. Leg hem samen met alle Energiekaarten die eraan gehecht zijn, in de weggooistapel van degene die hem heeft gespeeld. (Als een ontwikkelde Pokémon wordt uitgeschakeld, worden ook alle kaarten eronder, waaruit hij ontwikkeld is, weggegooid.) De andere speler, de tegenstander van de persoon wiens Pokémon wordt uitgeschakeld, pakt een van zijn of haar Prijzen en neemt die in zijn of haar hand. De speler die zijn of haar Actieve Pokémon heeft verloren, moet die onmiddellijk door een Pokémon van zijn of haar Bank vervangen. (Als dat niet kan dan verliest hij of zij.)
Hoe nu verder
Deze handleiding voor beginners laat je kennismaken met het Pokémon-kaartspel, maar er is meer! Er zijn meer dan 100 verschillende Pokémon-kaarten verkrijgbaar, en veel ervan hebben nieuwe krachten en vermogens, zoals het vermogen je tegenstanders Pokémon in slaap te brengen, of je tegenstanders Pokémon te verwarren. Leer eerst het spel te spelen aan de hand van bovenstaande beginnershandleiding. Stap niet eerder over naar de uitgebreide speelwijze van het spel voordat je het spel goed begrijpt en het een aantal keren probleemloos hebt gespeeld. In de handleiding voor gevorderden vind je de uitgebreide spelregels waarin staat uitgelegd hoe de krachten van je nieuwe Pokémon werken, evenals andere spelregels om je spellen spannender te maken. De Pokémon- themaspelen hebben elk 60 kaarten, dus hiertegen kun je met de spellen in dit spel voor beginners spelen door de twee spellen van 30 kaarten te combineren tot één spel. Je kunt ook je behendigheid als Pokémon-trainer aantonen door compleet nieuwe spellen te maken van de kaarten die je hebt en hiermee te spelen tegen je vrienden (in de handleiding voor gevorderden staan wat aanwijzingen hoe je dit doet).
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.