Zweden 2009 -2011
Ons avontuur ...
Inhoud blog
  • afscheid nemen bestaat niet
  • slecht nieuws
  • Pasen
    Laatste commentaren
  • mooi! (Mieke Guns)
        op oei, oei
  • Begrip (Lydia)
        op oei, oei
  • dag collega! :) (Thijs)
        op 2011
  • 2011 (cindy en eric)
        op 2011
  • Foto's (Kristin)
        op Pracht van een natuur !!!!
  • België (Lydia)
        op overpeinzingen
  • ja, wij zijn er nog... (Cindy en co)
        op is daar nog iemand ?????
  • Gelukkige verjaardag Liesbet ! (herman van sweeveldt)
        op balans na twee maanden
  • terug in Zweden (Lydia)
        op reisverslag
  • fantastische foto's (Wilma en Peter)
        op nog enkele sfeerfoto's
  • mooie foto's (cindy en eric)
        op nog enkele sfeerfoto's
  • sigaret (Staessens Lydia)
        op traditie
  • eurosong (Staessens Lydia)
        op traditie
  • verrassing (mama)
        op impulsiviteit
  • elaba (Vicky)
        op zomaar
  • Volgende wijnproef is niet op zondag maar op vrijdag (Ron)
        op zomaar
  • de zweedse prinsesjes (cindy en eric)
        op groot meisje part I
  • dikke proficiat, ik weet niet wat ik lees (annik hermans)
        op De Zweeds Bevalling
  • van harte proficiat (Cindy en Eric)
        op De Zweeds Bevalling
  • proficiat (kristin)
        op De Zweeds Bevalling
  • blog (Marc Haselaars)
        op Belgian chocolates
  • aftellen (Staessens Lydia)
        op Belgian chocolates
  • anne van d'apotheek (anne geniesse)
        op 4 januari : het afscheid
  • verdriet van mijn kleindochter (Staessens Lydia)
        op de zweedse zomer
  • xxx (Eric en Cindy)
        op vakantie
  • zomaar (hilde - jean)
        op vrienden
  • Hoi. (Herman Van Sweeveldt)
        op balans na twee maanden
  • GRATTIS (kristin)
        op lang geleden
  • DIKKE PROFICIAT !!!! (Marc)
        op lang geleden
  • hou je goed (Wilma en Peter)
        op verjaardag
  • groot meisje (eric)
        op
  • lente (Staessens Lydia)
        op een vrijdagavond aan tafel
  • Yana en Karo (Sara)
        op balans na twee maanden
  • HALLO (eric)
        op balans na twee maanden
  • verlof (Staessens Lydia)
        op vakantie vervolg
  • hallo (Sylvia)
        op 4 januari : het afscheid
  • ferm (eric)
        op Rhune ontdekt de site van studio 100
  • even een controle... (Marc Van Sweeveldt)
        op " D Day "
  • goede uitvinding ! (Staessens Lydia)
        op " D Day "
  • foto's (Mieke Guns)
        op
  • lite om lillan.. (Kristin)
        op
  • echt geweldig (Wilma en Peter)
        op
  • Chique dinges (Lien, Caroline, Hedwig)
        op
  • een kleine tip (Weele)
        op
  • dag poepies (tatta)
        op
  • raar (Staessens Lydia)
        op
  • dag ex-sekretaris (Toon)
        op 4 januari : het afscheid
  • Hoe kan je je blog updaten zonder internet ??? (Ron)
        op
  • hallo (eric)
        op
  • Veel succes (Kirsten, Tim, Tibo en Kobe)
        op 4 januari : het afscheid
  • Nieuw avontuur (Peter Sara en kids)
        op 4 januari : het afscheid
  • veel geluk! (Mieke Guns)
        op 4 januari : het afscheid
  • jo (Eric)
        op 4 januari : het afscheid
  • Zweden..........aaaaah!!!!! (Thijs)
        op 4 januari : het afscheid
  • Zweden opgepast (Marnik)
        op 4 januari : het afscheid
  • missing you (Rene ( Maastricht))
        op 4 januari : het afscheid
  • Lieske en co (Hedwig)
        op 4 januari : het afscheid
  • spijt (vicky & jan)
        op 4 januari : het afscheid
  • keep on roling (Wilma en Peter)
        op 4 januari : het afscheid
  • hey collega! (kristien)
        op 4 januari : het afscheid
  • Hey ! (Stefan)
        op 4 januari : het afscheid
  • 1000 dagen vol belevenissen... (Marc)
        op 4 januari : het afscheid
  • cool (Ron)
        op 4 januari : het afscheid
  • Welkom vriendjes en vriendinnetjes !!!!!
    27-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.


























    27-02-2009, 17:28 geschreven door Liesbet & Johan  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.balans na twee maanden
    Hoipiepeloi,

    Vanmorgen beseften we dat het al weer twee maanden geleden is. Twee maanden sinds we op het vliegtuig stapten. De tijd gaat snel en ik moet eerlijk toegeven, op die twee maanden lijkt België ver weg. Je staat ervan versteld hoe snel je iets gewoon wordt en hoe snel je van een huis een thuis maakt. Vorig weekend was het hier supergezellig, er lag ten eerste 20cm sneeuw, dus dat was tijd om een sneeuwman te maken. Kinderen van bijna 2 vinden het fijn hun papa bezig te zien, zwoegend in de tuin om de beste sneeuwman aller tijden te maken. Er was mij ondertussen vanuit België nadrukkelijk opgedragen en ik citeer " Liesbet, ga toch schaatsen op dat ijs met Rhune ! Wat is dat nou ! " dus ik dan maar mijn stoute schoenen aangetrokken. Je moet dat niet onderschaten, ik heb echt een serieuze angst ( volgens mij is dat hetzelfde als zeggen tegen iemand met hoogtevrees, komaan kruip daar toch op, wat is dat nou ) maar ik ben zaterdag dat ijs op gegaan. De eerste stappen was het of mijn adem stokte in mijn keel en hoewel ik daarna toch een beetje genoten heb van de weidsheid en de stilte, kon ik mij pas volledig terug ontspannen wanneer ik me ervan verzekerd had dat er terug vaste grond onder mijn voeten was. Zondag ging het al wat beter, we zijn ook een gat tegen gekomen waar ze door vissen en de Johan heeft zijn hand eens in het water gestoken. Buiten de verschikkelijke kou heeft hij ook gevoeld dat het ijs zeker 30cm dik is, dat was toch een geruststelling. Zaterdagnamiddag hebben we zelfs bezoek over de vloer gehad, in de vorm van onze huisbazen ( en ja de huur was wel degelijk betaald, het was echt voor ons gezelschap te doen ). Heel toffe mensen die een glaasje wijn wel apprecieerde, maar gedisciplineerd dat de Zweden zijn. De chauffeur drinkt hooguit 1 glaske en dan is het gedaan. Ik had voor de ficka bij Johan op het werk een dessert gemaakt ( verduidelijking ficka is een uitgebreide koffiepauze ) en ik wilde ze wel eens laten proeven van iets dat ze hier niet kennen en dat bij de familie Maas met de kilo's wordt gegeten, speculaas. Van mijn schoonmoeder heb ik een heel lekker recept voor platte kaas taart met speculaas en perzikken ( en in België zijn er enkele die daar verzot op zijn he ) en op het werk leek het in de smaak te vallen. Maar onze Zweedse huisbazen vonden het maar niets en zo blijkt maar weer dat je jouw eigen cultuur en gewoontes niet moet opdringen in andere landen ( hoewel Thai, sushi, kebab, Mc Donalds.... hier wel succes heeft ). Ik heb dan ook mijn schoonbroertje heel hard gemist want ik heb een hele schotel moeten weggooien !!!!! Dus dan maar de cultuur van Zweden verder verkend en dit in de vorm van een förskola. Wanneer vrouwen hier een tweede kind ( of volgende ) krijgen, zijn ze een jaar thuis. maar oudere kinderen die nog niet naar de lagere school gaan, mogen dan ook niet naar de opvang en daarvoor bestaat de förskola. Je kan daar een paar uur per dag naartoe met je kind(eren) en ze kunnen daar spelen, onder jouw toezicht. Er zijn wel verantwoordelijken aanwezig maar je moet bij je kind blijven. Het is gratis en eigenlijk best gezellig. Dus dat heb ik woensdag voor de eerste keer geprobeerd met de kleine Rhune en ze vond het geweldig, allemaal ander speelgoed en eens andere gezichten dan die van haar mama. Een half uur voor sluitingstijd ruimen ze allemaal op, gaan ze in een kring zitten en worden er liedjes gezongen. Uiteraard in het Zweeds, ik heb dus woensdag " in het bos daar staat een huisje " en andere bekende liedjes in het Zweeds gehoord. Ons Rhune snapte er niets van, maar ze heeft haar ogen uitgekeken. Dit weekend gaan we ons hier inschrijven in de fitness en zo burgeren we ons stilaan in, nu alleen nog de taal. Zolang ons Rhune niet naar de crèche kan, is het voor mij moeilijk om les te volgen. Ik kan dat ook wel 's avonds gaan doen maar volgende week is de Johan weer weg en dan zou ik een hoop lessen missen. Het zal dus een nieuw begin zijn voor zowel Rhune als mezelf wanneer we overdag van elkaar gescheiden worden en we allebei Zweeds gaan leren ( ben benieuwd wie er het snelste mee weg zal zijn!!!! ).
    Hopelijk merken jullie dat het hier prima gaat met ons maar wees gerust ons hart is groot genoeg. We zijn jullie niet vergeten en dragen jullie elke dag mee.....

    dikke kus

    27-02-2009, 13:06 geschreven door Liesbet & Johan  
    09-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vakantie vervolg
    het is momenteel 23.50u en ik ben net terug opgestaan. Ik moet namelijk even iets belangrijks toevoegen aan mijn vorig verslag. Niet alleen de uit bed springende ouders hebben ons een warm onthaal en thuisgevoel gegeven maar ook onze andere ouders, schoonouders, stiefouders enz..
    Daarbij wil ik even mijn 2 broers, 2 schoonzussen, zus en schoonbroer in de bloemen zetten. Ik had hen op voorhand gemaild om te vertellen dat ik zondag bij de bonni en bompa zou binnenspringen en aangezien ik geen tijd had om elke deur apart langs te gaan, stelde ik voor er een leuke samenkomst bij de ouders van te maken en zie daar iedereen was op de afspraak, zelfs mijn klein zusje is vroeger uit kampweekend teruggekomen om ons te kunnen zien !!!! Dat vond ik toch het vermelden waard en nog eens bedankt daarvoor. En dankzij een leuke zwempartij met de schoonfamilie hebben we zo weer iedereen even gezien. Voilà, nu ik dit gezegd heb, ga ik veel beter kunnen slapen.
    We love you xxx

    09-02-2009, 23:58 geschreven door Liesbet & Johan  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vakantie
    donderdag, 29 januari, auto volgeladen en Belgium here we come


    Velen onder jullie zijn misschien verbaasd maar inderdaad we zijn in België geweest. Valt het jullie op dat ik België schrijf en niet thuis.
    Natuurlijk voelt op de E34 rijden en Turnhout, Antwerpen  zien staan als thuiskomen en als je midden in de nacht ( om 4.15u op precies te zijn ) de sleutel in de deur van het ouderlijk huis steekt om dan te merken dat er 2 hebben liggen waken en uit bed  springen ( al kan je dat niet meer echt springen noemen, maar het is de gedachte die telt he ) dan weet je weer wat thuiskomen is. De reden van ons bezoek was niet omdat we heimwee hadden maar een weerkerend uitstapje naar Center Parcs met bovenvermelde, springende mensen. De tijd was dus te kort om iedereen die we wilden zien een bezoekje te brengen maar dat maken we de volgende keer uitgebreid goed, dat is beloofd. De vakantie was fantastisch een tweejarige heeft ook niets meer nodig dan een zwembad, eten, drinken, slapen en verwennerij door de grootouders. ( en soms hebben de grootouders niets meer nodig dan een tweejarige ) Zaterdag 7/2 was het tijd om terug te vertrekken, onze auto volgeladen met lekkers ( lees speculoos, speculoospasta en vooral veel wijn ) en voor diegene die denken dat wij ver weg zitten daar in het hoge noorden.... Het is goed te doen met de auto ( als je geen 2u in file staat in Duistland, op een zaterdag ), dus geen excuses meer om eens voor een keer naar het noorden te komen i.p.v. altijd massaal naar het zuiden te rijden.En voor de thuisblijvers lijkt het allemaal één groot avontuur maar ook hier is het back to life, back to reality. Dat wil zeggen, het is maandag, Johan werkt en ik, ja wat doe ik zoal buiten kuisen, wassen, strijken, naar de winkel gaan, met ons Rhune spelen... Ik geniet van de stressvrije dagen, van een boek of goede muziek die hartverwarmend is en me doet wegdromen, en zoals je weet heb ik niet meer nodig !!!!!

    tot de volgende.....

    09-02-2009, 13:45 geschreven door Liesbet & Johan  
    22-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen." D Day "
    Hallo België,


    We schrijven vandaag 22 januari 2009 en voor ons is het " D Day " ....
    Laat ons even teruggaan naar maandag 12 januari. Johan vertrekt vandaag voor 4 dagen naar Tsjechië en dat wil zeggen dat de twee dames alleen achterblijven. Ons Rhune laat het niet aan haar hart komen, zij voelt zich hier prima en we hebben dvd's van de Sinterklaasshow, videoclips van studio 100, Teletubies en Bumba, wat heeft een bijna tweejarige nog meer nodig. Maar voor de grote dame is het een ander paar mouwen, ik ben namelijk niet zo'n grote held ( al ken ik de liedjes van Mega Mindy heel goed !!!! ) dus als het donker wordt en je geen gordijnen hebt, zijn al die ramen hier beneden grote zwarte gaten. Het gedacht dat heel Mölnlycke naar mij kan staren en ik hen niet zie, bevordert het veilige gevoel niet. Dan maar toevlucht zoeken in de slaapkamer, waar gelukkig wel gordijnen zijn, maar dan zijn er weer al die geluiden, eigen aan een huis maar die me nog altijd vreemd in de oren klinken. Ik ga niet elke ellendige lange dag van die week beschrijven maar ik kan jullie verzekeren dat het boeken van een enkel ticket naar België heeeel dichtbij kwam. We hadden anders wel het schitterende idee om in België nog snel TV Vlaanderen te kopen, kwestie van de eenzame avonden wat aangenamer te maken in een taal die geen chinees lijkt, maar dat was buiten de rotsen en de bomen achteraan in onze tuin gerekend... Er was geen enkel signaal op te vangen en dus dan maar onze toevlucht zoeken tot de films die we van Ronny ( Ronny bedankt daarvoor ) hebben meegekregen. Donderdagavond kwam mijn ventje terug thuis en de hemel klaarde op. We hebben een heel fijn weekend gehad, zonder kloppen en boren en enkel genieten van het prachtige Zweden. Het moet gezegd, het is een prachtig land, weids, het ene meer na het andere en daar rond bossen.... Als dan nog eens de zon op de bomen en het meer schijnt dan ben je echt met je gat in de boter gevallen als je dat allemaal kan zien vanuit je raam van de living, van de slaapkamer enz...
    Maar jullie vragen zich natuurlijk af wat er vandaag gebeurd is. De Johan heeft hier vorige vrijdag in een hifi winkel een mens zover gekregen dat hij wel eens naar onze satelliet wilde komen kijken en vandaag had hij daar tijd voor. Dus om 14u was hij daar dan en inderdaad waar onze satelliet hing was geen enkel signaal te bespeuren. Dan maar eens aan de andere kant proberen en eureka na een uurtje hadden we ineens BVN op onze TV. En nu kijken we dus gewoon zoals jullie naar één, ketnet, vtm enz... Zeg wisten jullie dat het de Australian open waren, ik was dat helemaal vergeten. Nu kan ik dus zoals elke modale Vlaming 's avonds in mijn zetel ploffen en zappen en zagen dat er weer geen bal op TV is en toch is het voor mij vandaag " D Day ", ik voel me weer een beetje minder alleen op de wereld en weer een beetje dichter bij jullie maar dan wel met zicht op een meer, .....
    tot de volgende

    22-01-2009, 16:54 geschreven door Liesbet & Johan  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rhune ontdekt de site van studio 100
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog geen 2 jaar en wij zijn al geen baas meer over onze computer (grapje, ze zal toch moeten luisteren, zeker als je mama Liesbet kent)





    22-01-2009, 00:00 geschreven door Liesbet & Johan  
    18-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.




































    18-01-2009, 12:50 geschreven door Liesbet & Johan  
    08-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Het is momenteel 14.28u en ik zit aan de tafel van ons nieuwe huis. Als ik me omdraai zie ik uit op een meer en bomen, prachtig zicht. De afgelopen dagen waren hectisch, spannend, maar vooral vermoeiend. Helena, onze huisbaas, stond ons maandagmorgen hier op de wachten en rond 11u arriveerde dan eindelijk onze meubels. Het was hier toen -13 graden maar geen sneeuw zoals in België wel het geval was. Op een paar uur tijd was alles uitgeladen, waren wij bevrozen door de openstaande voordeur en was hier binnen net een bom ontploft. Er zit op zo’n moment niets anders op dan doos per doos vast te nemen, uit te laden en een plaats te zoeken. Waarom heeft een mens eigenlijk zoveel spullen, we zij nu dag drie en er staan nog wel enkele dozen op ons te wachten. Gelukkig hebben we beneden een logeerkamer, je ziet geen doos meer staan....

    Vandaag hadden we een afspraak met Marianne, onze contactpersoon bij het relocation bureau en zij heeft ons weer een eindje op weg geholpen. Ons persoonsnummer is aangevraagd, goed dat mijn handtas eigenlijk mijn reistas is want ik had gelukkig al de nodige papieren bij !!!! Daarna naar de bank, je kan hier dus werkelijk niets doen zonder dat persoonsnummer maar ze hebben dan effe een fictieve aangemaakt. Op al de rest moeten we wachten, dat wil zeggen dat we hier volledig afgesloten zijn van de wereld. De Johan kan enkel van op het werk mailen, jammer genoeg. Gisteren hebben we hier Gustav ontmoet, een fransman van geboorte die 4 jaar in Brussel heeft gestudeerd en dus Zweeds, Engels en Frans spreekt. Heel fijne mens, gaf direct zijn telefoonnummer en we mochten altijd bellen. De zweden die we al ontmoet hebben ( en dat zijn er 2, Marianne is nl. van Amsterdam), zijn heel vriendelijk en behulpzaam. Voor de rest is het moeilijk te beschrijven hoe het voelt om hier te zijn. Thuis kan je het hier natuurlijk nog niet noemen, in de winkel koop je wat op gevoel en op zicht want ik weet niet meer wat varkens- of rundsvlees is, maar we komen niet om. Het is heel raar dat je vanalles nieuw ontdekt maar het heel moeilijk kan delen met je vertrouwde mensen. De Johan heeft het iets makkelijker en ons Rhune kijkt raar omdat mama en papa een niet verstaanbare taal met de mensen spreken, wat betreft mezelf ik mis de Azalealei, de Colruyt, de telefoon, een bekende stem, het nederlands, het vertrouwd gevoel en gevoel van ‘thuis ‘ te zijn. ( ik mis die dingen niet bepaald in deze volgorde he, het is maar een kleine en lukrake opsomming)

    Om het thuisfront niet ongerust te maken, ik loop hier niet de hele dag te huilen en ik heb geen spijt van mijn beslissing. Ik geef het tijd en de rest komt zeker en vast, binnen een goede maand hebben we internet en dan kunnen we eens skypen dan horen we ook elkaars stem nog eens.

    Geniet van het Belgiëlandje en geef het een dikke knuffel.

    Hej då ofwel de groetjes



    08-01-2009, 07:56 geschreven door Liesbet & Johan  
    04-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 januari : het afscheid
    Na een afscheids- en champagnebrunch in ons hotel van de laatste dagen  ( in de Paasbloemstraat ) was het dan toch zover. Wij naar Zaventem met 3 zware koffers en een heel klein hartje....
    We hadden onze familie laten weten dat ze welkom waren, voor een afscheidszoen en een knuffel en gelukkig voor ons vonden velen dat een fantastisch idee. Bedankt daarvoor, het is leuk te merkem dat we toch een beetje gemist zullen worden. Ons Rhune vond het allemaal geweldig, maar echt begrijpen wat haar overkomt dat lukt nog niet. Maar wij beseffen het des te meer. Je kan natuurlijk uren blijven dralen daar in de inkomhal van de luchthaven maar eens moet je toch iets gaan doen....
    Na kussen en knuffels en we zien elkaar snel weer en tranen die je niet meer kan inslikken worden we losgelaten door ons warme nest, de douane moeten we alleen met ons drietjes door en dan is het omkijken tot je elkaar echt niet meer kan zien, waarom doen we dit ook weer.
    Maar we moeten verder en hoewel je de neiging hebt om achteruit te lopen en terug te gaan naar het leven en de mensen die je kent, zet je toch een stap vooruit en nog een en nog een....
    16.40u, vlucht SN2317 Brussels - Gothenburg vertrekt, Sweden here we come.
    Hoewel Rhune nog niet geslapen heeft, doet ze het prima en gelukkig kent haar mama de hitlist van studio 100, dat helpt tegen enkele tranen van pure vermoeidheid. We zitten nu in onze hotelkamer en voor diegene die Johan Maas kennen, hij is hier verwelkomd als een verloren zoon die thuiskomt. Ik moet zeggen, het heeft wel iets zo'n suite... Een salon met eem aparte slaapkamer, badkamer met bad en aparte douche maar we kijken vooral uit naar morgen dan zien we ons huis en eindelijk ook onze meubels terug.
    Morgen is de eerste dag van ons leven hier, het zal niet vanzelf gaan en we missen te veel mensen om hier ons thuisland van te maken maar ik weet zeker dat we ook hier een warm en gezellige thuis zullen krijgen en dat we zelfs een beetje van dit land gaan houden. Voor al diegene daar in België, jullie zijn in ons hart en tot de volgende

    04-01-2009, 20:37 geschreven door Liesbet & Johan  
    Archief per week
  • 25/07-31/07 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 23/11-29/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs