ZOL
Zelf OntwikkelingsLeertraject
Intercompany Leertraject
Partners
Foto
Foto
Foto
Foto
Data stuurgroepbijeenkomsten
Vrijdag 1 juni 2007
Data coach bijeenkomsten
31 mei 2007
Locatie : Panasonic - Beringen
Sites van deelnemende bedrijven Intercompany Leertraject 2007 - 2008
  • Emgo : producent van gloeilampen
  • Center Parcs : aanbieder seizoensonafhankelijke vakantie
  • Panasonic : producent van batterijen
  • Sappi : producent van kwalitatief hoogglanzend papier
  • 12-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leren, leerstijl, leervermogen
    Leren doe je met 'vallen' en 'opstaan'. Of niet soms? Meestal kunnen we niet, niet leren. Echter we kunnen het leren bevorderen, door er bewust mee om te gaan. Indien we er 'bewust' mee omgaan, kunnen we ook 'leersprints' maken. Bij veranderingstrajecten in organisaties en bij onszelf schetsen we vaak de 4 stadia waar we doorheen gaan, namelijk eerste stadium 'onbewust, onbekwaam', vervolgens 'bewust, onbekwaam', dan 'bewust, bekwaam' en tenslotte 'onbewust, bekwaam'. De eerste fase is uiteraard een zalige fase om in te zitten, omdat je niet beter weet (je bent je niet bewust, dat je iets niet voldoende kent, etc). Waarom zou je uberhaupt iets moeten leren/veranderen? Het gaat toch goed zo! Misschien geldt dit verhaal ook voor wat betreft je eigen 'leren'. Je bent je niet bewust dat je niet of wel aan het leren bent. Hoe kan je je dan toch zelf in beweging krijgen? Bijvb. je manier van werken/leren vergelijken met anderen, kan je aan het 'denken' zetten. Of het feit dat andere personen zaken gerealiseerd hebt, die je ook graag zou realiseren. Een andere manier is stoppen met hetgeen je steeds tot op heden doet - bijvb. je weet dat je heel weinig opschrijft. Welnu, plan voor jezelf een x-aantal momenten in en schrijf zaken neer...-. Een andere mogelijkheid is een collega of coach zoeken, waar je tegen vertelt, wat je van plan bent. De volgende keer kijk je in de spiegel en vraag je je af of je je eigen beloften aan jezelf bent nagekomen. Het doen van zaken, die je normaal niet zou doen - de grote ontdekkingsreis - zorgt er ook voor dat je bepaalde zaken anders gaat zien, beleven.... 
    Inzake 'leerstijl'  ben ik eerder geneigd om 'te doen' en vervolgens op dit 'doen' ...te reflecteren. De kracht om zo optimaal mogelijk leren hangt mijn inziens ook van de leeromgeving af. Daarom zoek een leeromgeving die bij je past...  
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-09-2007, 12:14 geschreven door Eendracht maakt leermacht!  
    29-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ervaring individueel coachmoment
    Alles stroomt... Inderdaad. Je kan je niet, niet ontwikkelen. De personen die in het Intercompany Leertraject zijn gestapt, zijn zich heel (leer)bewust van de stappen die ze momenteel zetten. Bijvoorbeeld ' in de individuele coaching stelt 1 van de deelnemers de leerintentie van het leertraject heel sterk in vraag omdat de groep hem momenteel niet biedt, wat hij verwacht van de groep'. In een individueel coachingsgesprek worden de pisten afgetast van hoe de coachee zijn leerbehoefte beter kan verwoorden en dit vervolgens gaat delen met de ganse groep... Als coach geniet ik van dergelijke momenten omdat het proces van vallen en opstaan op die manier heel erg naar voor komt. Wordt vervolgd.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-07-2007, 21:13 geschreven door Eendracht maakt leermacht!  
    27-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedenis van intervisie.

    In de jaren 70 ontstonden wachtlijsten bij de IMP’s (Instituut voor Multidisciplinaire Psychotherapie) als gevolg van een grote run op therapieën. Therapeuten werden daardoor gedwongen om effectiever en efficiënter te gaan werken. Dat dit een lastig fenomeen is laat zich raden omdat deze specialisten -net zo min als andere specialisten- niet direct in hun keuken lieten kijken of verantwoording af wilden leggen. Creatieve geesten werkten aan een handige oplossing en zo ontstond een nieuw fenomeen: “de wachtkamertherapie”. Dit was een groepje mensen met vergelijkbare problemen. Met minimale begeleiding (denk aan ruimte, koffie en een eenmalige aftrap) gingen deze groepen aan ‘zelftherapie’ doen.

    Dit zoethoudertje had een onverwachts effect. Uit een onderzoek bleek namelijk dat deze wachtkamertherapie een vergelijkbaar resultaat had als de andere therapievormen!

    De reactie uit de therapeutenwereld liet niet lang op zich wachten: “ja aandacht scoort altijd, maar voor echte verandering is meer nodig”. Daar viel ongetwijfeld iets voor te zeggen. Tegelijkertijd deed dat nogal afbreuk aan een fenomeen waar de jaren 60 en 70 patent op hebben gekregen: het fenomeen vande zelfwerkzaamheid.

    Wanneer mensen zelf verantwoordelijk zijn, zelf aan een oplossing gaan werken is de kans dat die oplossing wordt toegepast groter. En ook kan het wel eens waar zijn dat mensen in groepsverband iets kunnen leren van elkaars’ ervaringen, elkaars’ vragen en inzichten. In die tijd van zelfhulpgroepen, collegiale consultatie, lage drempels, afbraak van autoriteit ontstond ook in feite opnieuw de intervisie.

    Opnieuw? Ja want net na de 2e wereldoorlog kende men in de wederopbouw van Japan een vergelijkbaar fenomeen. Duran, Crosby en Deming -de later bekende “kwaliteitsguru’sbegeleiden deze wederopbouw van de industrie. Zij sloten aan bij een bekend Japans fenomeen wat bekend staat als Kai-Zen: “het morgen beter doen dan vandaag”. Aan het eindvan iedere productiedag kwamen groepjes arbeiders bij elkaar om in zo genaamde kwaliteitscirkels te overleggen wat er morgen beter zou kunnen. Belangrijk kenmerk was dat er in deze groepjes geen niveauverschil was.

    En zo kent de intervisie een aantal bronnen: Japan, het kwaliteitsdenken, zelfhulpgroepen en collegiale consultatie. Intervisie werd -zoals gezegd- met name populair in de jaren 70. Het idee om met een vaste groep een aantal zittingen te houden met oog voor elkaars’ leerproces werd zeer positief ervaren. Leren met elkaar in plaats van leren van een deskundige bleek een succesformule.

    Bleek?…nou ja léék want geheel in de stijl van de seventies gingen veel groepen ten onder aan de stuurloosheid. Zo is er een verhaal bekend van een toenmalig CAD (consultatie bureau voor alcohol en drugs) waarbij het voltallige personeel aan het eind van de werkweek op de zolder van het pand neerplofte op de daarvoor uitgestalde zitzakken en poefs (of waren dat poeven?). “Wie heeft er wat”, zo luidde de vraag. Een grote groep zei niets want het weekend lokte. Er kwam altijd wel iemand die de gelegenheid te baat nam voor het uiten van onvervalste kritiek. ...


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-06-2007, 19:40 geschreven door Eendracht maakt leermacht!  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intervisie als opleidingsinstrument
    Een intervisiebijeenkomst is een bijeenkomst waarbij gelijkgestemden aan de hand van een ingebrachte casus allerhande oplossingen en tips van de medecollega's krijgen aangereikt. Deze methode biedt de deelnemers de gelegenheid om 'vraagstukken' in te brengen, waar ze zelf wat mee hebben. De voordelen van deze techniek is dat er een heel groot appèl gedaan wordt op de 'individual accountability' van iedere deelnemer. Een prima en efficiente werkvorm, in het kader van het zol-traject.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-06-2007, 19:34 geschreven door Eendracht maakt leermacht!  
    26-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedrijfsefficientie
    Als je dacht dat je met minder mensen, niet zou kunnen werken, dan is het filmpje in bijlage de moeite waard om af te kijken...
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-06-2007, 15:19 geschreven door Eendracht maakt leermacht!  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer uitleg over incompany leertraject

    Achtergrondinformatie Intercompany Leertraject

    Oorspronkelijk is het Intercompany Leertraject gestart vanuit de Philips. Het is al tweemaal succesvol met verschillende ondernemingen georganiseerd. In het derde traject hebben een aantal ondernemingen de schouders onder dit traject geplaatst.

     

    Partnerschap deelnemende bedrijven

    Een viertal ondernemingen hebben zich achter het idee gezet, bedrijfsoverstijgend medewerkers, op te leiden.

    De partners in dit traject zijn:

    EMGO te Lommel

    SAPPI te Lanaken

    PANASONIC te Beringen

    CENTER PARCS te Peer

     

    Voor de borging van het leertraject wordt er beroep gedaan op een externe partner Training & Consulting, vanuit Ranst.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-06-2007, 12:52 geschreven door Eendracht maakt leermacht!  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Projectstructuur

    R     Om het leertraject te laten slagen, hebben de partners een brede projectstructuur uitgewerkt. Vanuit de diverse deelnemende bedrijven vervullen allerhande functionarissen bepaalde ‘rollen’ in deze projectstructuur.

    R     Er wordt op toegezien dat een gelijkaardige opleiding- en begeleidingsstructuur in de deelnemende ondernemingen wordt weggezet.

    R     Maandelijks vinden er opleidingssessies plaats, waar medewerkers die op het traject hebben ingetekend, verplicht aan deelnemen.

    R     Het leertraject wordt over iets meer dan 1 jaar, uitgerold.

    R     De inhoud van het leertraject komt van de deelnemers zelf. Deelnemers brengen eigen thema’s vanuit de praktijk aan. Deze thema’s worden vervolgens bekeken/uitgediept. Tijdens de leerbijeenkomsten is er ruimte om te oefenen met bepaalde vaardigheden. De begeleiders reiken vanuit hun begeleiding, input aan.

     

    Het leertraject is zo ingericht dat een bepaalde ‘dynamiek’ wordt nagestreefd. Het leertraject is voor de deelnemers als de partners ‘vrijwillig’ maar ‘niet vrijblijvend’. In het leertraject staat de ‘praktijk’ centraal. De input gebeurt á la carte en de output is resultaatgericht. Tijdens het leertraject is er uitwisseling onder de verschillende ‘actoren’, betrokken bij het leertraject.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-06-2007, 00:00 geschreven door Eendracht maakt leermacht!  
    25-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geboorte van de blogsite Intercompany Leertraject
    Begin dit jaar hebben een viertal Limburgse bedrijven de ´hoofden´ bij elkaar gestopt. De aanzet van dit overleg was en is het ´leren´ binnen de eigen onderneming te stimuleren en daarvoor de kracht van het partnership benutten. Iedere participerende onderneming vaardigt een aantal managers af, die SAMEN in een leertraject stappen. Middels dit kanaal willen de actoren betrokken bij dit leertraject actief informatie met elkaar delen.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    25-06-2007, 15:32 geschreven door Eendracht maakt leermacht!  
    Archief per maand
  • 09-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
    Gastenboek
  • De Heer

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Inhoud blog
  • Leren, leerstijl, leervermogen
  • Ervaring individueel coachmoment
  • Geschiedenis van intervisie.
  • Intervisie als opleidingsinstrument
  • Bedrijfsefficientie
  • Meer uitleg over incompany leertraject
  • Projectstructuur
  • Geboorte van de blogsite Intercompany Leertraject
    Een interessant adres?
    Rondvraag / Poll
    Het samenwerken over de bedrijfsgrenzen heen inzake opleiding biedt meer voordelen dan alleen maar opleiding binnen de eigen onderneming?
    Helemaal mee eens
    Mee eens
    Helemaal oneens
    Bekijk resultaat

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Alle producten die dankzij subsiediering tot stand zijn gekomen tussen 2000 - 2006
  • Data intervisies bijeenkomsten

    ...
    Woensdag 27 juni 07
    Dinsdag 28 september 2007 (locatie : Casino te Houthalen)
    Dinsdag 16 oktober 07
    Donderdag 22 nov 07 (tussentijdse evaluatie)

    Foto
    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs