Inhoud blog
  • DE ONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE HET NOORDERKANAAL EN EVENTUELE ANDERE OPLOSSINGEN
  • HET PROJECT SEINE-SCHELDE WEST
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    zeekanaal
    ja.....aan de verbreding van het Schipdonkkanaal!
    08-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE ONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE HET NOORDERKANAAL EN EVENTUELE ANDERE OPLOSSINGEN

    De haven van Zeebrugge is in hoofdzaak afhankelijk voor de aan-en afvoer van goederen van het spoor-en wegtransport. De binnenvaart speelt hierin geen rol van betekenis, het afgelopen jaar amper 1% van de totale goederentrafiek. In Antwerpen is dat 50% in Gent 60% en in de tweede haven van de wereld, Rotterdam bijna 60%.

    08-02-2011 om 13:08 geschreven door john  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET PROJECT SEINE-SCHELDE WEST

    INVESTEREN IN MEER BINNENVAART BETEKENT VLOTTER VERKEER,  BETERE WERKGELEGENHEID EN MEER WELVAART VOOR DE REGIO

    We staan met z'n allen steeds langer in de file en we betalen alsmaar meer aan de benzinepomp. Daarom is de inzet groot om alternatieven te vinden voor het drukke transport op onze wegen. Iedereen is ervan overtuigd dat de binnenvaart een milieuvriedelijk alternatief kan zijn. Het groeiend aantal transporten via de binnenvaart is daar het beste bewijs van.

    Bereikbaarheid van Vlaamse kusthavens
    Vandaag staat de binnenvaart voor een belangrijke uitdaging: de bereikbaarheid per binnenschip van onze kusthavens Zeebrugge en oostende moet verbeteren. Steeds meer vrachtwagens rijden beladen met containers en auto's van en naar de Vlaamse kusthavens. Zeebrugge en Oostende zijn de laatste jaren flink gegroeid, maar in vergelijking met de andere havens zijn ze slecht bereikbaar voor de binnenvaart. Ook ondervindt het verkeer in en rond Brugge sterke hinder door het groot aantal binnenschepen dat nu door de stad moet. De doortocht Brugge kan door grote binnenschepen zelfs niet gebruikt worden.

    EUROPA investeert in binnenvaart
    Succcesvolle havens zijn goed voor onze economie en voor de werkgelegenheid in Vlaanderen, maar daarvoor zijn investeringen broodnodig. Europa investeert in betere verbindingen tussen de havens en de consumentecentra. Onze vlaamse kusthavens mogen niet achterop blijven  en moeten ook aangesloten worden  op dat Europees netwerk . Daarom is het bestuderen van het project Seine Schelde West zeker zinvol.

    Afleidingskanaal voor grotere schepen
    H et project  Seine-Schelde West bestaat erin het afleidingskanaal van de leie in de volksmond beter bekend als het "schipdonkkanaal", aan te passen zodat er grote en moderne schepen kunnen varen. Het gaat om schepen tot maximum  4.500 ton, 185m lang, 114 meter breed  en met een diepgang van 3.5 meter. Dit zijn de moderne duwvaartkonvooien die nu al op de belangrijkste Europese waterwegen varen. Daarnaast wordt ook een verbinding voorzien met het Bouwdewijnkanaal.

    Nieuwe doorvaarthoogte van 7 meter
    Het containertransport kent een enorme groei. Daarom is het van belang dat de doorvaart hoogte van bruggen minstens 7 meter bedraagt, genoeg voor 3 lagen containers.

    Of het project er komt en hoe het er zal uitzien  daar heeft de vkaamse overheid nog geen besluit over genomen. Het spreekt voor zich dat ze bij zo'n groot project eerst de nodige studies wil uitvoeren , om daarna met kennis van zaken te kunnen beslissen.

    NIEUWE KANSEN VOOR DE STREEK

     Het project Seine Schelde  West heeft niet alleen een belangrijke economische doelstelling, maar wil ook kansen bieden om de leef-, woon- en werkomstandigheden van de mensen te verbeteren.

    Elke vernieuwing is een kans op verbetering. Om die n ieuwe kansen in kaart te brengen is vooraf overleg voorzien  in alle betrokken gemeenten  en met alle betrokken instanties. Belangrijke infrastructuurwerken bieden altijd nieuwe mogelijkheden om de omgeving mooier, aangenamer en functioneler te maken. Die kansen samen opsporen, dat is een prioriteit in het kader van het seine Schelde West project.

    Kansen voor een vlotter verkeer
    Eén van die kansen is de verbetering van de lokale verkeersafwuikkeling. Voor dit project moeten alle bestaande bruggen vervangen worden. Dat is de gelegenheid om de lokale verkeersafwikkeling  te verbeteren. Op enkele plaatsen loopt het Afleidingskanaal in de omgeving van of langs dorpskernen. Voor deze dorpskernen zal nagedacht worden over verbeterde fietspaden, voetpaden en straten voor de bewoners en passanten.

    Kansen voor de natuur en groengebieden
    Het behoud van de prachtige natuur op en rond het Afleidingskanaal is een andere prioriteit in het kader van het project Seine Schelde West. De werken zijn een kans om het landschap in ere te herstellen en war mogelijk te verbeteren. De oude bomenrijen worden door jonge exemplaren vervangen en ook nieuwed aanplantingen van inheemse bomen staan al op het programma. Jammer genoeg moet voor dit belangrijk vernieuwingsproject hier en daar groen wijken voor het  Afleidingskanaal. Alles wordt in het werk gesteld om de impact op de natuur zo klein mogelijk te houden en zelfs waar mogelijk te verbeteren. Op een aantal plaatsen vormt het Afeidingskanaal nu een barriére tussen natuurgebieden. Met een doordacht ontwerp kunnen natuurgebieden beter met elkaar verbonden worden.

    Kansen voor recreatie op en rond het water
    Ook fietsers en wandelaars krijgen iets om naar uit te kijken. een aangepast Afleidingskanaal zal ook nieuwe mogelijkheden  voor recreatie bieden. Voorbeelden zijn een betere implanting van brugovergangen en de aanleg van een comfortabel  fietspad lans het afleidingskanaal. Ook kunnen nieuwe mogelijkheden voor pleziervaart een extra troef vormen voor het toerisme in de streek.

    MEER RUIMTE VOOR MENS EN MILIEU

    Uit een grondige haalbaarheidsstudie zijn nu de eerste resultaten bekend. Er is een pak minder ruimte nodig om het project te realiseren dan aanvankelijk werd aangenomen. Dat betekend minder grondinname en meer ruimte voor mens en milieu.
    Zuinig omspringen met de beschikbare ruimte is de grote  uitdazging van het project. Daarom is het bestaande Afleidingskanaal gebruiken beter dan een nieuw kanaal te graven. Op plaatsen waar het Afleidingskanaal aan bewoning raakt, zal het tussen verticale oevers lopen. Zo blijft de ruimte die nodig is om binnenschepen door te laten, binnen de perken.

    De zone die op het gewestplan gereserveerd was voor de aanpassing van het afleidingskanaal zorgt al tientallen jaren voor onzekerheid bij de omwonenden. Dankzij het onderzoek staat nu vast  dat, door de keuze voor een 'krap' profiel, aanzienlijk minder ruimte gebruikt zal worden dan nu op het gewestplan is voorzien.

    Vandaag is het nog te vroeg om te zeggen welke aanpassingen aan de wegen of eventueel  onteigeningen nodig zijn, want daar is eerst een gedetailleerd technisch ontwerp voor nodig.

    Tenslotte wordt ook de impact van het project op de landbouw grondig in kaart gebracht. Een doordacht waterbeheer en een goede ontsluiting van de landbouwpercelen kunnen een positieve stimulans betekenen voor de landbouwers.

    Het is nu echter al zeker dat een deel van de reservatiestrook niet nodig is voor de kanaalverbreding.

    SLIM OMGAAN MET WATER

    Een goed waterbeheer is belangrijk voor de landbouw en de natuur in het gebied. Het Afleidingskanaal staat immers niet los van de waterlopen in de omgeving. De Vlaamse overheid besteedt daarom veel aandacht aan de gevolgen van het project op de waterhuishouding.
    Het afleidingskanaal is in de 19de eeuw gegraven  om de leie valei van de Franse grens tot in de Gentse regio te beveiligen tegen overstromingen. Het project biedt mogelijkheden om in de regio rond Gent de kans op overstromingen te verminderen op een milieuvriendelijke manier.

    Niet alleen te veel aan water maar ook een tekort aan water moet vermeden worden. Bovendie moeten de mogelijke gevolgen van verzilting voorkomen worden. Bij de aanpassing van het Afleidingskanaal worden hiervoor de nodige voorzieningen genomen. Het leopoldkanaal, dat voor een groot deel van het traject parallel loopt met het Afleidingskanaal, blijft in zijn huidige vorm behouden. Daardoor kan het ook zijn huidige functie blijven vervullen, namelijk instaan voor de afwatering van een aanzienelijk deel van de polders.

    NAAR EEN WELOVERWOGEN BESLISSING

    Bij de beslissing over Seine-Schelde West wil de Vlaamse regering niet over één nacht ijs gaan. Momenteel wordt alle informatie bijeengebracht die zal toelaten een weloverwogen beslissing te nemen.
    In 2007 werd gestart met het onderzoek naar de haalbaarheid van het project Seine-Schelde West. In eerdere studies werd een waaier aan mogelijkheden onderzocht om de binnenvaartverbinding tussen de kusthavens en het Vlaams-Europees netwerk te realiseren. Recent werd onderzocht of het project economisch en technisch haalbaar is. Uit die studie blijken alvast 2 dingen: dat geen van alle vervoerswijzen (weg, spoor, estuaire vaart en waterweg)  in staat is om elleen de ontsluiting van de kusthavens te garanderen en twee, dat het project Seine-Schelde West onder bepaalde voorwaarden zowel technisch  als economisch haalbaar is. Momenteel worden een aantal aspecten verfijnd en worden de milieueffecten in een plan-MER bestudeerd.

    Tevens laat minister hilde Crevits de gevolgen voor de omgeving in kaart brengen; Het gaat daarbij om de effecten  op het landschap, Het verkeer, de natuur en de lanbouw. Daarnaast heeft Minister Hilde Crevits de gouverneurs van de provincies Oost- en West-Vlaanderen gevraagd de opmaak van een Gebiedsvisie te begeleiden; Al deze studiegegevens dienen tegen het jaareinde afgerond te worden.
    Het onderzoek spitst zich nu toe op de effecten van het project als geheel en niet op de details. Er is dus nog geen volledig technisch plan voorhanden, waardoor het nog niet mogeljik is om alle effecten in detail te behandelen. Dat is ook niet zinvol, aangezien er eerst een principebeslissing over het project moet worden genomen.
     

     

    05-02-2011 om 00:00 geschreven door john  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs