Buitenlandse chauffeurs lappen alles aan hun laars, ze wildplassen waar het hun uitkomt, dumpen overal hun rotzooi en slapen langs de 'Isabellalaan' in hun vrachtwagen wat bij de wet verboden is!
Het Belgische ministerie heeft per 21 juni 2014 de wetgeving aangepast omtrent het overnachten in de cabine van een vrachtwagen. Chauffeurs die nu de nacht doorbrengen in hun voertuig op Belgisch grondgebied kunnen rekenen op een flink hogere boete dan voorheen. Voor de wetsherziening was de boete 50 euro. Een weekend rust van 45 uur kan nu een boete opleveren van 1800 euro. Een kostbare zaak dus!
Social dumping in België
Het wegtransport in België heeft veel te maken met de frauduleuze detachering van Europese chauffeurs. Het zogenoemde ´social dumping´. Deze chauffeurs, voornamelijk uit Oost-Europa, blijven maanden achter elkaar in België en zo ondermijnen ze de concurrentiepositie flink van de plaatselijke transporteurs. Omdat er binnen de Europese Unie vrij verkeer is van goederen, diensten, personen en kapitaal is dit een ingrijpende maatregel. Maar de aangepaste wet zorgt er nu voor dat werkgevers die correct werken en de regels precies volgen, niet meer uit de markt worden geprijsd en dat de banen behouden blijven.
Andere boetes in België
Tegelijk met de bovenstaande aanpassing in de wetgeving, zijn ook andere misstanden aangepakt. Zo moeten chauffeurs die de vervoersvergunning niet bij zich in de cabine hebben in plaats van een boete van 990 euro nu 1800 euro betalen. Vrachtwagenchauffeurs die tot voor kort geen vrachtbrief in de cabine hadden, moesten een boete van 50 euro betalen. Deze boete is nu ook op 1800 euro gebracht. Chauffeurs die uit het buitenland afkomstig zijn moeten deze boete ook direct betalen. Als ze dit niet kunnen doen gaat hun vrachtwagen aan de ketting. Hetzelfde social dumping probleem geldt trouwens ook in Frankrijk, dat zich nog aan het beraden is over maatregelen.
WAAR BLIJFT DE CONTROLE...???
12-07-2015, 23:08 geschreven door tlissewegenartje
|