Inhoud blog
  • rustperiode
  • 23.02.2013 EINDE ZATERDAGWANDELINGEN
  • 09.02.2013 Wandeling 217 KESSEL-LO , 9,5 km; 2.15 uur
  • 12.01.2013 Wandeling 216: SINT-PIETERS-RODE, 10 km; 2.15 uur
  • 29.12.2012 Wandeling 215 BOKRIJK-GENK 9,5 km; 2.15 uur
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    zaterdagwandelingen

    28-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25.03.06 Wandeling 78 : MORESNET (Capelle)- DRIELANDENPUNT, 13 km, 3.30 uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het regent zachtjes wanneer de buschauffeur ons aan de Chapelle van Moresnet afzet. Dus dan maar de regenjas uit de rugzak bovenhalen en aantrekken.
    De rode brievenbus waarlangs de tocht moet aanvangen is gauw gevonden en we zijn gestart. We slingeren ons door het Preuss-woud  tot op 338 meter hoogte en bevinden ons  nu in een gebied dat vóór 1919 nog het zelfstandig staatje Moresnet was en daarna bij België werd ingelijfd. We lopen zelfs geruime tijd op de vroegere grenslijn ( afgebakend met heel wat arduinen grensstenen ) tot we bij de drie grensstenen ( Nederland - België - Duitsland ) of het Drielandenpunt  belanden, dat met zijn 322,5 m het hoogste punt van Nederland is.
    Tijd om voor de tweede maal de regenjas uit te trekken en een foto te schieten. Vanop de hoge " Boudewijn-uitzichttoren " heeft men een prachtig  uitzicht op de omgeving , maar wij trekken over Nederlandse boswegen verder. Holset-Vijlen ligt te schitteren in een lentezon en een tiental windkrachtmolens wenken ons van uit de verte.
    Op het middaguur ( het slaat precies twaalf uur op de toren van de Gemmenich-kerk ) slaan we een praatje met het thuisfront. Wanneer we de spoorlijn Tongeren-Aken dwarsen davert een zwaar geladen goederentrein , getrokken door twee diesellocomotieven , onder ons door. Wat zou die uit Duitsland aanvoeren?
    Intussen hebben we voor de derde maal onze regenkledij bovengehaald, maar wanneer we een half uurtje later in de verte de bus zien naderen schijnt alweer de zon.
    Waarlijk een tocht vol afwisseling.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11.03.06 Wandeling 77 : TROIS-PONTS 10 km 3 uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van bij de start worden we verwend. Keuze uit twee GR-routes : de 572 ( Salm ) en de 571 ( Ambleve ). Oplossing : starten met de eerste en eindigen met de tweede.
    We belanden onmiddellijk in het bos en bij de Salm. Het smalle voetpad is papperig en glibberig door smeltende sneeuw en het water van de Salm kolkt en bruist dat het een plezier is. Minder plezierig wordt het wanneer, na een half uur, hagel en later sneeuw, ons verplichten onze regenjas boven te halen.  Door de hoge waterstand van de Salm wordt het pad hier en daar overspoeld en moeten we naar hoger uitwijken willen we onze voeten droog houden. Wanneer we het water willen verlaten laat de GR-aanduiding het afweten ( misschien waren de wegmarkeerders danig onder de indruk van de schoonheid van de Salm dat ze het gewoon vergaten ?) Even verder vinden we de aanduidingen gelukkig weer terug.
    Bij het verlaten van het bos op het grondgebied   van Aisomont zwiept de sneeuw ons in het gezicht ( foto ). Een laag van een goede 10 cm belet dat we naar behoren vooruit komen.
    De Tour Leroux ( waarnaar de tocht genoemd wordt ) op 400 meter hoogte is misschien wel ideaal gelegen maar biedt, nu toch , wegens de laaghangende mist, niet het minste uitzicht op de omgeving. Jammer, dus trekken we verder en dalen af naar de startplaats van zowat drie uur geleden.
    Gelukkig is de wachtzaal van het station Trois-Ponts  open èn verwarmd zodat we droog en warm op de trein kunnen wachten.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25.02.06 Wandeling 76 ROCHEFORT-CHEVETOGNE 13 km 3 uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We verlaten de bus bij de Lommebrug bij het binnenrijden van Rochefort.Langs de hoofdstraten trekken we door een deel van de woonkern van de stad en volgen dan de drukke rue de Dinant. (vervelend en gevaarlijk bovendien). We achten ons gelukkig uiteindelijk richting bos en Frandeux te kunnen nemen. Waar we een verlaten bosweg verwachten krijgen we echter een mooi gebetonneerde baan met behoorlijk wat verkeer onder de voeten. Een paar verweerde rood-wit merktekens doen ons vermoeden dat dit ooit een GR-pad was.
    Randeux is een mooi, tussen de bossen gelegen dorpje, met een kasteel en vriendelijke mensen.En weer slaan we een betonweg in, veel minder druk weliswaar maar nu behoorlijk stijgend. Wanneer we aan de afslag naar de oosterse kerk van Chevetogne komen ( we brachten op onze tocht van 11.02.04 reeds een bezoek aan deze oriëntale-Byzantijnse kerk ) richten we onze schreden echter naar het dorpje zelf ( foto )
    Gelukkig zijn slechts twee van de vier ruiten van het bushokje stuk zodat we toch ietwat beschermd tegen de strakke, koude oostenwind, kunnen wachten op de bus die ons naar het station van Ciney zal brengen.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11.02.06 Wandeling 75 : CHENEE-TROOZ GR-route, 14 km 4.30 u.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De aangekondigde werken op de lijn Brussel-Namen, met de daarbijhorende treinvertragingen duwen ons de kant Luik op. De spreuk " de morgenstond heeft goud in de mond " indachtig trekken we kordaat om 8.20 uur vanuit het station van Chenée de stijgende weg op. De rood-witte merktekens van het GR-pad zullen onze wegwijzers zijn. Niettegenstaande de speciale tip in het wandelboekje lopen we eerste paadje links voorbij. Gevolg een 300-tal meter op onze stappen terugkeren.
    We krijgen het traditionele GR-menu voorgeschoteld, t.t.z. steeds maar stijgen en dalen.Zo komen we behoorlijk klimmend ( langs een kruisweg, zijn naam waardig) boven op de heuvel bij de imposante basiliek van Chrèvremont ( foto ). De deur staat gelukkig op een kier wat ons toelaat een kaarsje te branden. En dan maar afdalen naar Chaudfontaine. Geen interesse voor het Casino  of een glaasje heerlijk bronwater want we moeten ons 110 m hoger zwoegen.Tussen de kale boomkruinen door bemerken we reeds ons einddoel : Trooz. Dus dalen, maar ter hoogte van de spoorweg krijgen we nog een onverwachte klim onder de voeten geschoven om een kilometer verder terug bij de spoorweg te belanden, maar nu bij het station van TROOZ.
    Mooie maar lastige tocht.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28.01.06 wandeling 74 NAHTSIEF (Eupen) 10 km 2.30 uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij het station van Kortrijk wijst de thermometer -6°C aan. Bij het verlaten van de bus bij de laatste halte voor de Duitse grens meten we nog steeds dezelfde temperatuur maar hebben we er een laag sneeuw van ongeveer 8 cm bij en een heldere zonneschijn.
    Hier hebben we de keuze uit een 4 tal wandelingen. We opteren voor een tocht van 10 km rond het Allgemeines Venn.
    Langs een brede weg trekken we door het unieke Brackvenn. De sneeuw is er platgereden door de 4x4-wagen van de boswachters. Links van ons een D-zone ( alle toegang verboden )en verder rechts de dichtgevroren Eendenpoel. We passeren twee kruisen (Bilfinger- en Arnoldskruis ) en moeten iets verderop bij een kruispunt van wegen links af.
    Nu geen 4x4-sporen meer, wel voetafdrukken   van vroege(re) wandelaars en veel sporen van wild. De sneeuw ligt hier dikker en belemmert het stappen. De weg versmalt en gaat ten slotte over in een paar lange plankenweggetjes. We dwarsen de Getzbach over een houten   bruggetje (mooi plekje - zie foto ) en volgen dan weer een bredere  weg. De laatste kilometer  leidt ons langs plankenweggetjes doorheen het mooie besneeuwde Brackvenn.
    Prachtige wandeling. We zijn de enigen op de bus die ons naar het station van Eupen brengt.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14.01.06 wandeling 73 PLATEAU de HERVE 14 km 4 uur
    We beginnen onze tocht reeds om 8.30 uur aan het station van Nessonvaux. Het belooft een mooie dag te worden, een weinig vorst (houdt de grond hard) en een stralende zon.

    In de omgeving moet er ergens een wandeltocht gepland zijn want we ontmoeten vrij veel  (afzonderlijke) wandelaars. Voor 4/5 deel bestaat ons parcours uit een GR-route, wat inhoudt dat we zowat 3 maal een sterke klim en evenveel steile afdalingen te verwerken krijgen.
    Halverwege lopen we langs een schaduwrijke holle weg door een flinke laag sneeuw. Wanneer we bij het prachtige kerkje van St.-Hadelin met een interieur van 1676 komen blijkt dit jammerlijk genoeg gesloten te zijn.
    De slotafdaling naar Nessonvaux is een ware kuitenbijter met zowat een 100 tal trapjes op ongelijke afstand en verschillende hoogte. Gelukkig vinden we in de omgeving van het station een café om op adem te komen en ons wat op te frissen.
    Tegen 16.15 uur staan we terug in het station van Kortrijk na een wandeling die zeker de moeite loonde. 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinds een drietal jaar trekken we met twee 70-plussers om de veertien dagen , de zaterdag, vanuit Kortrijk naar de Ardennen.
    De bedoeling is er een dagwandeling van 10 tot 15 km te maken. Dat houdt ons fit.
    We maken gebruik van trein ( € 4 heen en terug) en het Waalse busvervoer Tec (gratis). ( de aangegeven prijzen gelden alleen voor 65+ sers.)
    De tochten halen we uit: GR-wandelboeken, wandelgidsen en op internet.
    De bedoeling is vanaf 2006 van iedere tocht een kort verslag te brengen.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (13 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 15/05-21/05 2017
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 30/11-06/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 18/12-24/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs