Inhoud blog
  • Complexe problemen hebben geen simpele oplossingen
  • Gewoontes van een systeemdenker---nice pictures
  • Eigenschappen van en systeemdenker
  • De Systeemdenker
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    zwankendamme
    www.bloggen.be/zwanken
    Over mijzelf
    Ik ben Ides De Vos
    Ik ben een man en woon in 9831 Deurle (Belgie) en mijn beroep is .
    Ik ben geboren op 12/11/1949 en ben nu dus 74 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: reizen, wandelen, koken.
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    sxgaming
    www.bloggen.be/sxgamin
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    0488
    www.bloggen.be/0488
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    ambie
    www.bloggen.be/ambie
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    lovemsn
    www.bloggen.be/lovemsn
    YOUTELLUS
    Samen systemisch naar betere resultaten
    Systemische Business Coaching
    31-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gewoontes van een systeemdenker---nice pictures

    31-07-2011 om 20:01 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eigenschappen van en systeemdenker
    Onze maatschappelijke samenleving , ons beroepsleven wordt heden, en zal ook  de toekomst meer en meer beinvloed worden door nieuwe technologische ontwikkelingen, nieuwe organisatiestructuren, globale economie en diversiteit die alles meer complex gaat maken en het begrijpen, vatten en oplossen van problemen gaat bemoeilijken.Louter analytisch en logisch denken gaat niet meer volstaan.Een meer relationele denkwijze moet er aan toegevoegd worden om complexe situatie’s effectiver te kunnen behandelen .Dat geeft U het systeemdenken!!Systeemdenken is een benadering die tracht overzicht van het geheel te behouden, in plaats van zich te concentreren op afzonderlijke onderdelen zonder te overwegen welke rol deze delen in het groter geheel spelen. Men bekijkt het gehele niet meer als een keten van oorzaak en gevolgrelatie’s tussen de delen maar men kijkt naar de interagerende en dynamische relatie’s tussen die delen  De denkgewoonten van een systeemdenker zijn de volgende: 1. Probeert het grote geheel te begrijpen.2. Houdt er rekening mee , dat mentale modellen  de huidige realiteit en toekomst beïnvloeden.3. Bekijkt hoe elementen in systemen in de loop van tijd toe en afnemen en ontdekt daarin patronen.4. Herkent dat de structuur van een systeem het gedrag beïnvloedt.5. Gebruikt het begrijpen van systemen om mogelijke hefbomen voor actie's te vinden .6. Ontdekt onbedoelde gevolgen van actie's.7.Indentificieert de cyclische natuur  van complexe oorzaak en gevolg relatie's.8. Verandert perspectieven om iets beter te begrijpen.9. Houdt rekening met korte en lange termijn gevolgen van actie's.10. Herkent de impact van vertragingen  in oorzaak en gevolg relatie's.11.Brengt veronderstellingen aan de oppervlakte en onderzoekt deze.12. Probeert een situatie eerst goed te begrijpen en laat zich niet verleiden door snelle conclusies. 13.Evalueert resultaten en past actie's aan indien nodig

    31-07-2011 om 19:47 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Systeemdenker

    Beste lezers,

    Na 37 jaar carrière in de olie en gasindustrie, in technische functie's en de laatste jaren in management en leiderschap heb ik besloten mijn carrière een andere wending te geven.Ik heb besloten  me  toe te leggen op het coachen van bedrijven en organisatie's om betere en duurzame resultaten te bereiken .Als burgerlijk ingenieur en met mijn lange bedrijfservaring ken ik de noden en ook de problemen waarmee bedrijven te kampen hebben en heb ik zeker de meeste managementtools en andere methodieken in huis om een toegevoegde waarde te geven .
    Ik heb echter ook ondervonden dat het oplossen van problemen soms enkel het wegwerken van de symptomen was , maar de problemen steeds terugkwamen .De echte oplossing moest meer gezocht worden in de gedragspatronen van de mensen dan in de processen zelf .
    Door het volgen van Systemisch NLP practioner training en me zelf meer te verdiepen in het systeemdenken heb ik gezien dat het systeemdenken hedendaags , voor complexe situatie's een meerwaarde geeft in het oplossen van de problemen .

    De bedoeling van de Blog is informatie te geven over het systeemdenken en de toepassingen in bedrijfswereld, processen , organisatie's  en inzicht te geven dat in onze huidige complexe en snel evaluerende samenleving een nieuwe manier van denken noodzakelijk is . 

    31-07-2011 om 17:32 geschreven door ides  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Categorieën
  • lerende organisatie (0)
  • NLP (0)
  • performance improvement (0)
  • systeemdenken (1)

  • forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • idesdv
  • Triangis


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs