ik ga iets vertellen over de sport tweedaagse van afgelopen maandag en dinsdag. Het was een heel leuke tweedaagse met natuurlijk veel sport. Ik heb me er heel goed geamuseerd met mijn klas. De twee dagen liepen als volgt: De eerste dag moesten we om 6u30 aan het station zijn om zo met de trein naar Hamoir te gaan. Toen we aankwamen gingen we al meteen mountainbiken. Het was heel steil berg op maar we zijn er uiteindelijk toch geraakt. Daarna hebben we gegeten en zijn we met de volgende activiteit begonnen : adventure park. Het was alles in de lucht met touwen, muurklimmen enzovoort. Na deze activiteit zijn we naar de herberg vertrokken. In de herberg hadden we de tijd om te eten en onze kamers in orde te maken. Hierna begonnen we aan het bosspel. We waren pas rond twaalf uur terug en zijn toen meteen gaan slapen. De tweede dag startten we met een uitgebreid ontbijt. Hierna moesten we op wandel naar de plek om te kayakken. Het kayakken was heel leuk maar wel koud. We moesten per twee in een kayak. Na het kayakken zijn we naar een plek gegaan waar we ons konden omkleden en konden eten. En toen was het tijd voor onze laatste activiteit. En dat was speleologie. Dat is je een weg banen in een donkere grot. Toen we na de speleologie met de trein naar huis vertrokken. Ging de trein in Waremme kapot. toen zijn we van Waremme naar Landen met een vervangbus gegaan. En vanuit Landen zijn we met de trein naar Sint-Truiden gegaan.
Ik ben Yens Taelman, en ga iets zeggen over wat ik precies heb gehad de afgelopen weken. Het begon voor de kerstvakantie. Ik had het in het begin altijd zeer koud, en was kort van adem. Toen we naar de dokter gingen bleek het eerst een infectie op mijn longen te zijn. Ik kreeg hier toen medicatie voor, een inhalator en medicamenten. Na deze medicatie een week in te nemen voelde ik me wel wat beter. Toen ik na de vakantie terug naar school ging, bleek het na drie dagen al niet meer te lukken, en ging ik naar huis. Toen ik thuis aankwam ging ik direct in bed liggen, en sliep ik hele dagen door. Mijn stiefvader dacht dat het allemaal komedie was, maar nee. Ik had echt altijd een moeilijke ademhaling, en had soms ook pijn aan mijn longen bij het ademhalen. De dokter schreef me nieuwe 'betere' medicatie voor. Toen het nog niet beter was, moest ik bloed laten trekken. Uit dat onderzoek bleek dat ik een microob in mijn bloed zitten had, die me enorm uitputte, en ik had ook wat 'vitamine D' te kort. Ik kreeg weer nieuwe medicatie voor de microob uit mijn lichaam te doen verdwijnen en voor mijn vitamine D terug op pijl te brengen. Een week later had ik opeens heel veel last in mijn buik. het deed zoveel pijn dat ik niet eens recht kon staan. Toen ik uiteindelijk mijn bed uit was, en naar de dokter ging, bleek dat ik nu ook nog een maagontsteking er bovenop had gekregen. De dokter onderzocht of het aan de medicijnen lag, maar neen, het was gewoon pech. Toen kreeg ik medicatie tegen de maagontsteking. Ik nam op dat moment 4 verschillende soorten medicatie. Dit waren de inhalator, de medicatie tegen de maagontsteking, medicatie tegen de longontsteking en extra vitamine D. Tot op de dag van vandaag heb ik alleen nog problemen met mijn ademhaling. Wat niet gemakkelijk is in een sport-richting, ik mag momenteel nog niet mee zwemmen en te fysieke inspanningen doen. Maar ik hoop dat ik bij Pasen alles heb bijgewerkt en weer mee kan met al mijn vakken zoals voor mijn ziekteperiode. Ik hoop dat niemand dit moet meemaken, want het was echt een zware periode. Maar dankzij de medicijnen en de zorg van mijn mama, ben ik er helemaal door gekomen.
hallo, ik ben Yens Taelman. Ik word op zestien februari; zestien jaar oud. En mijn hobby is gamen.
Mijn kerstvakantie is zeer goed verlopen, ik heb mij over het algemeen heel goed geamuseerd. Ik heb vaak ge-gamed met een paar vrienden, ik heb ook aan wat toernooien deelgenomen, mijn beste plaats was 44e van de wereld. Natuurlijk heb ik ook iets anders gedaan dan gamen alleen, ik ben namelijk ook Kerstmis gaan vieren bij mijn moeke. We hebben daar lekker gegeten, en pakjes open gedaan. Ik heb voor mijn Kerstmis een nieuwe MLG MadCatz controller gekregen. Deze controller is bestemd voor proffesionele gamers. Ik heb er toen om eerlijk te zijn, ook te diep in het glas gekeken, en ben daardoor de dag erna met een kater opgestaan. Ik heb ook op mijn klein broertje moeten babysitten. Op Nieuwjaar heb ik gezellig gegeten met mijn ouders, en een film gekeken. En om twaalf uur, natuurlijk naar het vuurwerk gekeken. Dus uiteindelijk heb ik toch een fijne vakantie gehad. En hoe was die van u?
Mijn idool is: Raymon Van Der Biezen, niet alleen omdat hij goed rijd, maar ook omdat hij van Nederland is.
hier is wat informatie over hem:
Raymon van der Biezen (Heesch, 14 januari 1987) is
een Nederlandse fietscrosser. Hij is meervoudig Nederlands kampioen en
won vele andere nationale en internationale prijzen.
In 1991 begon hij op 4-jarige leeftijd met fietscross. Van jongs af
aan wilde hij niets lever dan fietsen. Hij schreef verschillende
Nederlandse jeugdkampioenschappen op zijn naam. In 1997 werd hij
gehuldigd tot sportman van het jaar en genomineerd in 2003.
Op het WK 2008 in Taiyuan was het de snelste Nederlander in de
eliteklasse en sneuvelde in de halve finale. Hiermee plaatste hij zich
voor de Olympische Spelen van 2008 in Peking. In de kwartfinale werd hij
tweede en plaatste zich hiermee, net als zijn landgenoten Rob van den
Wildenberg en Lieke Klaus,
voor de halve finale. In die halve finale wist hij zich niet te
kwalificeren voor de finale. Vier jaar later finishte hij bij de
Olympische Zomerspelen 2012 in Londen op een vierde plaats.
Hij is aangesloten bij Fcc Wheels Veghel.
Titels
Nederlands jeugdkampioen (outdoor) - 1995, 1996, 1997
Ik heb altijd bmx gereden in het circuit van zolder, daar is buiten een autoracebaan ook een fietsparcour; ik deed daar bmx van mijn elf tot veertien jaar.
Voor BMX heb je natuurlijk ook veel dingen nodig, deze zijn onder andere:
Helm; iedereen die op een BMX-baan komt moet een helm dragen. Vroeger
droegen de meeste rijd(st)ers een open face helm met een mondbeschermer. Als je
het logo van FCV Schagen e.o. bekijkt, zie je zon helm van vroeger met
mondbeschermer. Tegenwoordig dragen bijna alle rijd(st)ers een full face helm.
Bij deze helm is de mondbescherming geïntegreerd. Full face helmen zijn te
vergelijken met motorcross helmen, alleen zijn de BMX-helmen van een lichter
materiaal gemaakt om de nekspieren niet te zwaar te belasten.
De prijzen van helmen variëren tussen de 50,00 en 525,00. Dit grote
prijsverschil heeft vooral te maken met het gewicht van de helm, design en merk.
Handschoenen; handschoenen waarvan de vingers van de rijd(st)er volledig
bedekken zijn verplicht om tijdens de training of een wedstrijd te dragen. Ze
bieden bescherming aan handen, omdat dit het lichaamsdeel is dat bij een val
vaak het eerste op de grond komt.
Handschoenen zijn vaak gemaakt van katoen en/of leder. De prijzen van
handschoenen variëren tussen de 15,00 en 75,00.
Crossbroek; op de meeste wedstrijden is het verplicht om een crossbroek te
dragen. Ze bieden bescherming voor de knieën, schenen en heupen. In Nederland is
het niet meer verplicht een crossbroek te dragen, maar een lange broek, gemaakt
van scheurbestendig materiaal, waarvan de broekspijpen strak moeten zitten over
de enkels is verplicht. Korte broeken, gemaakt van scheurbestendig materiaal,
zijn toegestaan, indien deze gedragen worden in combinatie met knie- en
huidbeschermers met een hard oppervlak. De prijzen van crossbroeken variëren
tussen de 50,00 en 185,00.
Crosstrui; een crosstrui biedt de rijd(st)er bescherming aan de ellebogen,
omdat dit de plaats is waarmee je een val vaak opvangt. Het is verplicht een
trui met lange mouwen te dragen, waarvan de mouwen tot de polsen reiken. Een
crosstrui wordt vaak in combinatie met elleboogbeschermers gedragen en de
prijzen van crosstruien variëren tussen de 20,00 en 95,00. Iedere rijd(st)er
die uitkomt in een Fietscross Wereldkampioenschap/Challenge moet een nationale
fietscrosstrui dragen die gelijk is aan de truien van zijn landgenoten. De enige
toegestane afwijking is de reclame op de trui. De nationale trui moet steeds
gedragen worden als de rijd(st)er bezig is met activiteiten op de baan,
huldigingen of prijsuitreikingen, persconferenties, televisie interviews,
handtekeningen sessies en andere gelegenheden waar een goede representatie
vereist is naar de media en publiek.
Elleboogbeschermers; elleboogbeschermers kunnen de rijd(st)er extra
bescherming bieden maar zijn niet verplicht. Tenzij je rijdt op een baan waarvan
het rijoppervlak bestaat uit hout of beton. De prijzen van elleboogbeschermers
variëren tussen de 15,00 en 45,00.
Schoenen; elke schoen met een platte zool is goed om mee te fietscrossen.
Voel zelf aan of je genoeg grip hebt op je pedalen.
Fiets;
Crossfietsen worden naar hun wielmaat onderscheiden in twee klassen:
1. Crossfietsen met een wielmaat van het type 20 inches, alleen voor
rijd(st)ers 6 jaar en jonger zijn kleinere wielmaten toegestaan; 2.
Crossfietsen met een wielmaat van het type 24 inches (cruisers) met een maximum
van 26 inches;
Algemene eisen aan de fiets zijn:
1. Alle onderdelen dienen vast gemonteerd te zijn; 2. Assen van wielen
mogen niet meer dan 5 mm buiten de wielmoeren uitsteken; 3. Kettingspanners,
maar de draadeinden dienen voldoende afgeschermd te zijn; 4. Verboden
onderdelen aan de crossfiets zijn: 5. Kettingkast 6. Standaard 7.
Spatborden 8. Vleugelmoeren 9. Puntige voorwerpen 10 Reflectoren in
wielen en ingebouwd in trappers zijn toegestaan, alle op andere plaatsen
aangebrachte reflectoren (inclusief bevestigingsbeugels) zijn verboden; 11.
Pedalen moeten voorzien zijn van een zogenaamd crossprofiel (vertanding voor een
betere grip); 12. Toeclips zijn verboden; 13. Clipless pedalen zijn
toegestaan; 14. Remverankeringen en kettingkastbeschermers, die aan het frame
zijn gelast, dienen verwijderd te worden; 15. Een wedstrijdframe mag geen
uitstekende onderdelen bevatten; 16. Verende voor- en achtervorken zijn
toegestaan; 17. Het stuur mag niet hoger zijn dan 30 cm en niet breder zijn
dan 74 cm. Er mogen geen (gelaste) breuken in het stuur zitten en de handvatten
op het stuur dienen zo bevestigd te zijn dat de uiteinden van het stuur niet
zichtbaar zijn.