• Calor

Pura Vida
    Diario La Libertad
    07-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La Multa

Tamelijk vroeg vetrek ik met X zodat we iets na 8 u op het kerkpleintje de  zon zien opkomen vanuit de zee en we wandelen langs de Finca Santa Barbara vooraleer we in de pueblo stoppen voor brood, krant en koffie.

Na het ontbijt thuis ga ik met de scoot naar C om de aangetekende zending van de DGT (Direccion General de Trafico) af te halen in de post en het blijkt om een boete te gaan wegens te snel rijden op 17/09 om 7:28 dus het tijdstip dat ik Th wegbracht naar Ali aeropuerto; aan de lange tunnel voor binnenrijden Ali had men een nieuwe flitspaal gezet en die stond 200 meter vroeger dan de oude die net voor de tunnel stond en dat had ik telaat gezien.  100 € is de prijs maar ik denk wel dat Th de helft zal bijleggen.

Daarna rij ik nog even naar de rastro in Jalon maar ook vandaag is er weinig volk dus keer ik snel huiswaarts om me in het zonneke op het terras te installeren met een cornetto.

Als ik uitgerust ben begin ik aan het maken van een zaagbok; van een gerecupereerde pallet probeer ik een steun te maken waarop ik men te zagen houtblokken kan leggen zodat ik me niet teveel moet bukken tijdens het zagen; X kijkt mee maar het gaat haar snel vervelen en ze muist er vanonder en komt half uurtje later op haar kousevoeten terug geslopen, ik doe maar alsof ik niks had gemerkt en we gaan samen voor de avondwandeling nog is door het bos naar de urb Alahama springs zoda ik terwijl de nodige houtvoorraad kan reserveren.  Tegen 18 u ga ik met de wagen terug en laad men koffertje vol met blokjes en takken.

De avondlucht kleurde mooi oranje en de maan wordt voller en voller; Hopelijk kunnen we toch goed slapen want morgen staat ons eerste motorritje van het nieuwe jaar met de bikers op het programma

07-01-2017 om 20:36 geschreven door Esteban

06-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.El dia de Reyes

Vanmorgen konden de spaanse kinderen uitkijken naar de kadootjes en speelgoed die de 3 koningen Gaspar, Mechor en Baltasar ofterwel Los Reyes Magos hun bracht, het was vandaag 6 januari dan ook een officiele feestdag hier en alles was dicht.

In de meeste dorpen waren er gisteravond optochten (deze noemt men hier cabalgata) die de intrede van de Reyes Magos uitbeelden en hier komt veel volk met kinderen op af, in Alicante bvb waren er 200.000 toeschouwers, hopelijk had men genoeg karamellen om rond te strooien.  Dus daar blijven we overal ver uit de buurt want alles gaat natuurlijk gepaard met het nodige vuurwerk en geknal.

Omdat er wat meer bewolking werd verwacht vandaag vond ik het wel een geschikt dagje om wat te werken en trok ik naar C om de terrassen te kuisen, de meeuwenkolonie had hier immers weer een flink aantal handtekeningen achtergelaten waarvan sommige nog heel vers waren dus dat is niet zo een leuk werkske.  Maar er was wel regelmatig een zonneke te zien en voelen door de wolken dus dat viel best mee;  Mijn siestake thuis deed ik wel binnen en X begreep maar niet waarom ik niet buiten kwam spelen en week niet van haar uitkijk aan het raam.

Vandaag maakte L Jollof Rice met dorade en we konden buiten eten zonder probleem; de late middagwandeling ging door het bos omhoog naar Urb Alahama springs, de houthakkers hebben van het smalle wandelpadje een brede boulevard gemaakt om met hun machines aan de omgehakte bomen te kunnen.

Tegen de avond kwamen er terug meer wolken maar de zonsondergang was wel mooi.

06-01-2017 om 19:40 geschreven door Esteban

05-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cap Prim

Vandaag gaan we op ontdekking voor een tweevoudige wandeling, eerst naar de Cala Barraca en daarna naar Cap Prim beide in de buurt van Javea tussens de Cumbre del sol en Granadella.

Eerst doe ik men ochtenwandelingske met X kwestie van de spieren wat op te warmen; onderweg naar de pueblo zagen we een poesje tussen de applesienbomen ook opwarmen in het ochtendzonnetje.

Daarna vertrekken we richting vertrekpunt en dalen we eerst af via een niet te steil pad richting keienstrand van Cala Barraca dat zijn naam kreeg door de kleine vissersbarakken die hier nog staan uit vervlogen jaren.

Deze baai is per wagen bijna niet bereikbaar en tevoet moet je 20 tal minuten stappen om er te geraken maar het is er wel mooi en rustig nu, het enige bar / resto is nog open en we drinker er een koffietje terwijl we een kijkje nemen in het menu om er later zeker nog is terug te keren om te eten; voor de liefhebbers, ze hebben hier paella met bogavante (zeekreeft).

Daarna klimmen we langs dezelfde weg terug naar het vertrekpunt waar me nu de afslag links nemen richting het schiereiland genaamd Cap Prim, dit wandelpad blijft langs de hoge rotskust en gaat op en neer tot bijna aan het eindpunt van de uitstekende punt van het schiereiland; hier durft L niet meer verder aan de laatste 100 meter want de steile kliffen steken hier meer dan 150 meter hoog uit de zee en ook X houden we nu best aangeleind.  De uitzichten lang beide kanten zijn prachtig.

Terug langs hetzelfde padje naar ons vertrekpunt gewandeld, er is nog een zijsprong ergens naar het beneden gelegen piepkleine Cala Sardina keienstrand maar we konden het begin van dit padje niet direct vinden.

Terug aan de auto doen we ook een poging om nog is met de auto tot aan Cala Barraca te geraken maar ook dit wegje kunnen we in het labyrint van straatjes hier niet vinden dus hiervoor kom ik ook nog is terug met de scoot.

Onderweg naar huis stoppen we aan Grizzlys voor de curryworst con patatas en ook Th zijn fietsclubje kwam er juist aan na hun trainingstochtje van vandaag.

05-01-2017 om 19:04 geschreven door Esteban

04-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Croissant con mantequila

Vannacht kwam er wat wind opzetten, dat was lang geleden maar die zorgde wel voor zachte warme lucht en het verdwijnen van de vochtigheid.

Onder een blauwe wolkenloze hemel konden we naar de pueblo wandelen voor de krant en koffie en ik bestelde me er een croissant con mantequilla erbij want zat aan men favoriete hoekje in het zonneke.

In het weekkrantje "De Week" stonden 2 artikels over het fietsen hier in de streek.

Terug thuis werkte ik verder aan het herstellen van de voegen onderaan de muur en trap terras en daarna installeerde ik me in het zonneke terwijl de temperatuur opliep tot tegen de 20 grados.

X probeerde een nieuw ligstandje uit en L stalde een aantal schoenen uit in de zon die ze vandaag terugvond tijdens het zoeken naar haar sportsloefkes zodat ze wat  konden luchten na + 1 jaar te zijn opgesloten geweest in een kartonnen doos die ze nog niet had uitgepakt.  Haar sportschoenen vond ze ook terug, 2 paar zelfs, ze weet zelf niet meer hoeveel paar schoenen ze heeft dat is wel duidelijk.

Morgen gaan we nog is een stevig wandelingske doen in de buurt van Granadella, een wandelroute naar een afgelegen baai enkel via wandelpadje bereikbaar die we ontdekten toen we er vorige zondag in de buurt waren.

Voor de late namiddagwandeling ging ik met X door het bos omhoog is kijken hoever de houthakkers daar gevorderd zijn met het weghalen van de omgehakte bomen  en vooral om te zien hoeveel houtblokjes ze laten liggen.

We waren juist te laat thuis voor de zon te zien verdwijnen achter de Puig Campana maar zagen dat de avond  mooi oranje kleurde.

04-01-2017 om 20:50 geschreven door Esteban

03-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grana Padano

Na een koude nacht vertrekken we voor de ochtendwandeling terwijl de houthakkers terug aan het werk zijn na een paar dagen van rust.

Aan het bronneke spuit de waterval nog altijd volop water en mist.  De koffie op het terras bij Ripoll sla ik over want het is nog te koud om buiten te zitten dus drinken we thuis onze koffie met de krant.

Daarna ga ik aan de slag en maak het buitenmuurke proper waarlangs het binnengeregend had, er zaten gaatjes in enkele voegen en op sommige plaatsen is de muur opgeblazen van de vocht dus haal ik de verf en cement daar weg.

De volgende dagen ga ik de voegen opnieuw met cement opvullen en daarna de muur inwrijven met een soort waterdichte cement dewelke die schurk van een manolo indertijd nog had gekocht om onze buitenmuur van de slaapkamer mee in te strijken.

Als dat gedaan is moet er onderaan het raam siliconen aangebracht zodat ook daar geen water kan doorsijpelen bij een volgende gota fria douche.

Ondertussen is het zonneke op het terras tevoorschijn gekomen en kunnen we wat uitrusten en opwarmen buiten en als L vlinderpasta klaarmaakt kunnen we buiten eten, mijn bord giet ik vol met men lievelingskaas geraspte Grana Padano.

Erna volgt nog een wandelingske met X naar de sportvelden waar ik ze achter 2 tennisballen laat rennen en ze met een tong bijna tot op de grond terug huiswaarts kan keren.

03-01-2017 om 19:51 geschreven door Esteban

02-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Los Reyes Magos

Onder een grijs wolkendek en behoorlijk friskes gaan we naar de pueblo voor de krant en koffie.

Het duurt tot na de middag eer er wat blauwe lucht en zon doorkomt maar dan is het best aangenaam buiten op het terras.

In de namiddag kies ik met X voor een lange wandeling, in korte broek, via Ravanell door het bos tot aan de volgende Urbanisatie Paraiso waar de gota fria een deel van de straat wegspoelde de barranco in.  We klimmen omhoof viua het wandelpad richting pick nick tafels Bernia maar stoppen op één van men uitverkoren uitzichtpunten; X doorzoekt het struikgewas vooraleer we terugkeren.

In totaal stapten we 12.81 km vandaag

In de vooravond gaan we naar de Mercadona zodat de frigorifico thuis terug aangevuld is.

Voor de komende 2 dagen voorspellen ze 19 grados en zon dus we gaan niet klagen, de volgende dagen telt men hier af naar donderdag voor los Reyes Magos een belangrijk evenement in Spanje vooral voor de optochten en speelgoed voor de kids.

02-01-2017 om 19:30 geschreven door Esteban

01-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feliz 2017

Uiteindelijk bleven we gisteravond gewoon thuis om af te tellen naar het nieuwe jaar en onze 12 druiven op te eten tijdens de 12 klokslagen om middernacht.

Nochthans had L zich op haar paasbest uitgedost en stond tegen 22u30 klaar in haar kort zilver glitterkleedje met open rug + hoge hakken maar omdat de temperatuur buiten amper 9 graden was, vond ze het toch wat aan de frisse kant en bleken de warme zetel en de TV programmas om 2016 uit te wuiven interesanter.

X ging opgewonden aan het blaffen tijdens het vuurwerk maar was niet bang.

Vanmorgen sliep ik wat langer tot iets voor 9 en vertrok dan voor een stevige wandeling met X naar ravanell en een lusje door het bos aan de voet van de Bernia goed voor 7 km stapplezier in alle rust en kalmte.

Zoals gewoonlijk vertrokken we daarna naar de Cala de Granadella maar er was dit jaar veel volk, waarschijnlijk om de afgebrande flanken van de baai te komen bekijken dus stopten we op de weg terug wat langer aan een uitzichtpunt voor de eerste fotoshoot van het jaar want L heeft terug haar oudejaarsoutfit aangetrokken.  De wegen hier naar toe zijn best smal en bochtrijk en het is uitkijken voor de vele fietsers die ook vandaag terug aan het trainen zijn.

La isla del descubridor en isla del portichol noemen de eilandjes die hier dicht tegen de grillige rotskust aanliggen.  We reden verder langd de kust naar huis en wilden bij Grizzlies een curryworst con patatas gaan eten maar daar was iets van nieuwjaarsdrink met live muziek bezig en alle zat er overvol dus reden we door naar de Burger King in C voor ons nieuwjaarswhoppermenuutje.

Bij 16 graden konden we terug thuis van de ondergaande zon genieten en ging ik  X met 2 tennisballetjes in de straat nog wat moe maken.