Welkom op de plaats waar vergeten plaatsen terug op de voorgrond komen, waar verkommerde gebouwen tot de verbeelding spreken, waar je als oldtimerliefhebber zeker wat zult vinden... Misschien zie je hier wel je eerste wagen waar je in rondreed, of je dagelijkse oldtimer die op een meeting gespot werd !!! Bent u op zoek naar een onderdeel voor uw oude wagen? Aarzel niet om te vragen,mss heb ik dat éne ding liggen waar u al lang naar zoekt !! Alle vragen zijn steeds welkom, plaatsbepalingen van verkommerde gebouwen e.d. maak ik liever niet publiek ( ter bescherming van de lokatie en privacy )... Enjoy !!
Trip gedaan naar een oude katoenfabriek in de Vlaanders, nabij de Noordfranse grens. Een prachtige lokatie waar alles nog intact is, zonder grafitti of vandalisme, alsof men er juist vertrokken is...tot nooit meer.
Na lange twijfels heb ik dan toch nog eens iets aangeschaft, namelijk de (hier) onbekende Renault 7. Feitelijk gaat het om een Renault R5 met een koffer eraan. Deze Renault had een 1100cc motor en werd geproduceerd in Spanje, in de fabriek van Valladolid. De wagen werd in 240000 exemplaren gebouwd, enkel voor de Spaanse markt. In de jaren '90 heb ik er nog één gezien, ze waren toen al een zeldzaamheid geworden , dankzij hun grote zwakke punt: ROEST. Dit exemplaar heb ik gekocht in Allicante, zeer zuidelijk gelegen in Spanje. Grotendeel eerste lak, op een deur en achterspatbord na, is het wel een gave wagen. Het is een typische "love it or hate it" wagen, ofwel ben je er weg van ofwel is het een vierkante Franse roestbak. Ik behoor tot de eerste groep!!!
In deze mijn werden de eerste pompen en stoommachines gebruikt, doordat men steeds dieper begon te graven. Ondanks het feit dat de mijn sinds 1977 gesloten is, is het tot op heden nog een (redelijk) goed bewaarde urbex lokatie. Industrie is nu eenmaal zwaarder gebouwd dan een vervallen school of.... Er zijn vage plannen om de oudste gebouwen te restaureren, maar tijd en geld zorgen alleen maar voor een groter verval....
De mijn in Cheratte besond sinds 1848 uit 2 schachten van elk 170 en 250m diep, in 1877 moest de mijn dicht na een waterdoorbraak waarbij verscheidene werknemers het leven lieten.In 1905 werd de consessie overgenomen door S.A.de Charbonnages du Hasard. In 1930 werkten er zowat 1500 mensen met een dagproductie van 1000ton. Schacht 1 is een gemetste toren van 30m, die momenteel gevaarlijk aan het afbrokkelen is door betonrot...De 2e schacht in metaal verdween in 1947 toen de 3e schacht er kwam. De 4e schacht, Belle Fleur, is een luchtschacht....
Nylonkousen, broeken, panty's, sokken...dat werd er geproduceerd in de restanten van deze fabriek "du Parc", die zich naast het stadspark bevindt. In 1875 werd dit complex opgericht door de familie Bosteels-De Smeth, tegen de jaren '60 werkten er meer dan 1000 mensen op de totale site... In 2001 werd de fabriek failliet verklaard, nu een donkere boobytrap voor de niet-ervaren urban explorer... Doorhangende plafonds, ingezakte trappen, uitgebrande verdiepingen en tonnen rottend textiel zijn een stille getuige van de roem van toen...
En we gaan het nog es proberen om een urbex verhaaltje neer te zetten, misschien wordt het al iets meer "aanvaard" door bepaalde personen... Het betreft een polderhuisje en boerhof, die tot op heden nog gespaard gebleven is van vandalisme, iets wat je steeds minder tegenkomt. Alles ademt nog de sfeer van de jaren'40-'50, geen spoor van enig technisch vernuft...
Classicparts, voor de "gewone" oldtimer die je op de baan tegenkomt. We hebben vele onderdelen voor de VW Kever en de VW Golf 2, alsook sommige stukken voor Austin Mini, Citroen Dyane, Simca 1000 en Renault R4. Alle onderdelen zijn in gebruikte, doch goede staat. Vele zoekertjes online terug te vinden op de site van Kapaza.be en 2.dehands.be Het doel van Classicparts is een goede prijs-kwaliteit te bieden, zodat we nog lang van ons "Rijdend Erfgoed" kunnen genieten. Like us on Facebook op de pagina van Classicparts. Tot binnenkort!!
Een klein beetje te laat met de pics wegens tijdgebrek, maar hier is dan toch een kleine samenvatting van het jaarlijkse treffen voor luchtgekoelde vw's en aanverwanten in Wenduine, aan de westvlaamse kust. Voor de 7e keer al organiseren de West Coast Bugs (en NIET de WC-Borstels) een kleine, maar gezellige meeting op de markt van Wenduine.De laatse 2jaar hebben we wel veel geluk gehad met het weer, een beetje riskant daar het treffen altijd op het laatste weekend van september valt, ofwel het eerste van oktober... We waren zelf met 17 leden van de Baja-keverclub gekomen, en zelf was ik heel blij met m'n trofee voor mooiste Brilkever !! En nu dus de foto's...
Na een rekord van meer dan 600 wagens vorig jaar, kon het niet anders zijn dit jaar. Het weer was een beetje spelbreker in de voormiddag, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de mooie bolides en onderdelenbeurs. Het is en blijft een gezellige meeting, voor ieders beurs en in een mooi groen decor... Opel is en blijft een publiekstrekker op dit treffen...
Wervik ligt op een boogscheut met de Franse grens, Franse wagens zijn dan ook niet ver te zoeken, alsook onderdelen voor Peugeot 504, Simca 1000 of Citroen 2pk...
Niet enkel de "oer"-auto's stonden tentoon, er is ook steeds plaats voor de oldtimers van de toekomst, zoals de Golf 1 en 2, Escort, of E28 en E30 van BMW...
Zondag 14 april was er naar jaarlijkse (goede )gewoonte, de VW Topdag te Erembodegem. Het stadscentrum is dan grotendeels vrijgemaakt, voor VW's met lucht-en watergekoeld. Dit jaar hadden we het weer aan onze zijde, wat het aantal bezoekers en standhouders ten goede kwam...
Dit jaar waren bijna alle types van VW aanwezig, in alle stijlen, van de Cal Look tot Custom, en van Baja tot originele Bril. Bij de watergekoelde waren de Golf 1 en 2, Passat Variant en een Audi te zien.
Voor de 5de keer kwamen weer alle kevertjes, oud en nieuw model, tesamen op het Jubelpark te Brussel voor de Love Bug Parade. De datum werd passend gemaakt met Valentijn, wat vele koppeltjes wisten te waarderen. In het Autoworld-museum stond de vw kever-geschiedenis op de voorgrond, met oude krantenartikels en modellen tentoon gesteld. Het opvallendst was het eerste prototype , nog voor er sprake was van de kever. Het prototype is weliswaar een nieuw voertuig, nagemaakt adhv de originele schetsen en afmetingen... En dan kwamen de kevertjes tesamen voor een rondrit door de hoofdstad.
Meer dan 220 kevertjes en New Beetles, dat kan enkel met mooi weer. De oudste waren de Brilkevers, heb er een 5-tal gezien, gevolgd door de ovaaltjes. Ook de tuningliefhebbers hadden er wat aan, met de speedsters en baja's. Afspraak volgend jaar , met een onverwoestbare klassieker die ons wsl allen zal overleven !!
Het weekeinde van 26 en 27 januari 2013 was weer hoogfeest voor elke oldtimerliefhebber. In de Brugse Beurshalle werd reeds de 33e editie van AUTO-RETROgeorganiseerd. Dit jaar waren de SL van Mercedes-Benz en de VW Kever de speciale attractiepolen van dit internationaal gebeuren.
Daarnaast is het ook de plaats van afspraak voor het kopen, ruilen of verkopen van oldtimers, special cars, moto's, miniaturen, accessoires en onderdelen, en alle vormen van automobilia.
Het jubileum 60 jaar Mercedes-Benz SL sportwagens wordt met meerdere topexemplaren belicht, van de legendarische 300 SL "Vleugeldeur", over de 190 SL en de "Pagode", tot en met de "nieuwe generatie" SL. Waren het vroeger reeds wagens met een aureool van exclusiviteit, sportprestige en elitaire klasse, thans zijn het ook felbegeerde "juwelen op wielen".
Daarnaast komt ook de bolle VW Kever in Auto-Retro op een ereplaats. Ooit zo populair in het straatbeeld, is het oer-Kevertje haast volledig verdwenen. Hoog tijd om de bijna laatste overlevende automobiel met aparte spatborden even terug tot leven te wekken en in de spotlights te zetten. Dat het Brugse beursgebouww weer in de spots stond, was een feit. Ook de vele regionale clubs droegen hun steentje bij tot een leuke sfeer met stands en info (Brugse Renault Oldtimer Club BROC, Baja-keverclub, Westvlaamse oldtimerclub WVOC, Brugse Oldtimervrienden BOV,...)
Op 5 en 6 januari was er voor de 21e keer het KWF te Rosmalen, Nederland. Vele mooie bolides, van de custom tot het origineelste pareltje, van de Brilkever tot de 1303 Big Massa's wagens te koop aangeboden, waaronder een kever uit 2003, de Ultima Edicion
Voor de liefhebbers van het originele stonden er Brillekes, de fans van airride en power konden zich vermaken met demonstraties over airride en tal van onderdelen om je motor te boosten. Naast de bolides ook tal van kraampjes met wisselstukken, nieuw en tweedehands, teveel om te bekijken (en te duur)...
De Dampoort, nabij Gent...Een stadsgedeelte met gemengde culturen, woningen en....industrie. Of wat ervan overblijft, althans. Aan de stand van de grote schoorstenen kun je al zien of er nog iets van leven inzit... Deze fabriek ligt daar ook, jaren verkommerd en in mijn opinie de gevaarlijkste plek waar ik ooit geweest ben... Niet zozeer ivm duistere figuren en ongure types, maar de staat van het ganse gebouw is wankel...