Welkom op de plaats waar vergeten plaatsen terug op de voorgrond komen, waar verkommerde gebouwen tot de verbeelding spreken, waar je als oldtimerliefhebber zeker wat zult vinden... Misschien zie je hier wel je eerste wagen waar je in rondreed, of je dagelijkse oldtimer die op een meeting gespot werd !!! Bent u op zoek naar een onderdeel voor uw oude wagen? Aarzel niet om te vragen,mss heb ik dat éne ding liggen waar u al lang naar zoekt !! Alle vragen zijn steeds welkom, plaatsbepalingen van verkommerde gebouwen e.d. maak ik liever niet publiek ( ter bescherming van de lokatie en privacy )... Enjoy !!
Begin mei was het weer zover, de eerste van de jaarlijkse opendeurdagen van Oldtimerfarm te Aalter!! Dit jaar een stijging van de tentoongestelde kwaliteit, alsook van de prijs...wel jammer voor sommige voertuigen, die de prijs niet echt waard zijn (imo) Blikvanger was een prototype van de Mini, nog kleiner dan we het al kennen, met een enorme kofferdeur. Daarnaast de 5meter lang SM van Citroen, het contrast kon niet groter...Verder de grote lijn Bentley's en Rolls Royce, of wat gedacht van de Fiat 850 coupé en de Fiat 600 Abarth replica?
Binnen stonden de meer zeldzame wagens,en van de hogere prijsklasse, waaronder 2 Peugeots 203 découvrable, Simca 5, VW kever Cabrio 1958... In september is er opnieuw een opendeurweekend, indien er wat variatie is in het aanbod komt er opnieuw een kleine repo
Het gebeurt nog, in een bos , op een plaats waar je het niet verwacht, een stukje achtergelaten techniek... Dit zijn de restanten van een vroege T2 van Volkswagen, uitgeroest maar toch nog met z'n mechaniek aanwezig. Een sticker op de front uit 1976 is wsl het laatste jaar dat dit busje nog de baan op was. We nemen een paar pics en laten hem dan weer slapen ,hopelijk tot binnen een paar jaar...
Bouwvallige hoeve in de streek van Tessenderlo...Een gebouw waar de tijd al héél lang stilstaat, een prachtig decor met zeer oude toestellen, volledig gespaard van graffiti en vandalisme. Een waar genot om dit vast te leggen.
Dit kasteel is in 1876 opgericht door de rijke Antwerpse scheepsreder Frans Huger. Het ligt in een enig mooi kader van eeuwenoude beuken- en kastanjebomen. Het park, een waar arboretum, is 32 ha groot, met een grote vijver van 2,5 ha ontstaan bij de aanleg van de naburige autosnelweg. De mooie plantsoorten zijn nu een wildernis geworden, alles door mekaar en door elke opening van het gebouw... Er schiet bijna niets meer over van het fraaie lusthof dat het negentiende eeuwse Goorhof was, enkel een zeer mooie lokatie voor ons, urbexers...
Open haarden, trappen, kroonluchters, alle marmer, vensters, deuren, de gietijzeren sierchauffages, tot zelfs de parket van het kasteel werden geroofd. Niemand die het wat kon schelen. Krakers, drugsverslaafden, en satanvereerders namen bezit van het kasteel. Blijkbaar staat het te koop, maar wie daaraan wil beginnen, moet veel moed en geld hebben...en dat ben ik niet !!
Op 22 april was er de 20e editie van Topdag Erembodegem, een meeting van lucht-en watergekoelde VW 's. Tussen de regenbuien door een paar momenten vastgelegd van de kevertjes, bus T1 en T2, Karmann T14 en T34, een zeldzame VW Iltis en een paar Golfkes, waaronder de zeldzame Country, een terreinwagen op basis van de VW Golf 2...
Eén van de blikvangers was zeker deze Kever cabrio uit 1952, totaal gedetailleerd, (jammer van de pinkers imo).Een heel contrast met een ratlook-brilkever wat verderop, nuja het is een kwestie van smaak...
In Tessenderlo staat deze woning, nabij een sportveld. Niet van de baan te zien, blijft deze voorlopig nog uit het zicht van vandalen en schattenjagers (hoewel er niet veel te jagen valt). Een statige gebouw waar de tijd bleef stilstaan, ergens in de 60's-70's...
Ziezo, na een lange tijd is het zover : Het 10e en ook laatste deel van de Mini !! De auto is kompleet gemonteerd, er zit een dashoard van houtfineer in, nwe schokdempers, de velgen zijn gezandstraald en herspoten, met nwe bandjes rondom. Dus kort samengevat : een 2-tal jaar werk aan gehad, gereviseerde motor, bijna alle technische onderdelen vervangen, kompleet herspoten kas, maar het resultaat mag er zijn. Helaas, de Mini moet weg, want de Brilkever (zie ander artikel) is in de plaats gekomen, en ergens moet er een keuze gemaakt worden...
Samenvattting van een uitgeregende dag, toch effe de tijd gehad tussen de regenvlagen in, om wat Mini's vast te leggen op de lens. Toch een leuke bijeenkomst met een 30-tal wagentjes, de één al origineler dan de ander. Blikvangers waren de Mini-van,de Mini met bijhorende trailer en de Moke...
Nabij St-Pieters, een deelgemeente van Brugge, bevindt zich dit reliek van industrieel vernuft. Reeds gesloten rond 2000, blijkt deze drukkerij nog redelijk intact, dankzij de ligging nabij de bebouwde kom. Een statig gebouw met woonst van de toenmalige huisbewaarder, waarin nog tal van machines te bewonderen zijn...
Persoonlijk hoop ik dat de meeste van deze machines gered zullen worden voor de sloop, ze zijn redelijk gespaard gebleven van vandalisme, ze zouden menig liefhebber kunnen bekoren. Het feit dat er nog zoveel materiaal achtergebleven is wsl het gewicht en de veroudering ervan... Het huis van de huisbewaarder begint overwoekerd te geraken, en is helaas niet meer waterdicht, met als gevolg de zwakke verdiepingen en plafonds die doorbuigen...
Op 14 en 15 januari was er weer Autoretro in de Beurshalle te Brugge. Dit jaar stond in teken van 60j Lotus, maar tot m'n spijt moest ik vaststellen dat er maar heel weinig te zien waren. Een ander pluspunt waren de verkoopssands van onderdelen, die in grotere getalen waren dan voorheen... Niettemin, een mooie beurs met Buick, Ford, Datsun, Mercedes, Maserati...
Naast de prestigieuze merken vond je er ook de "gewone" wagens zoals Simca, Datsun, Peugeot... Als oldtimerclub kan je ook elk jaar deelnemen en reclame maken voor je eigen activiteiten doorheen het jaar.
In de Brugse binnenhaven staan de restanten van een loods, een typisch gebouw van de vorige eeuw. Niet veel zaaks te zien, maar toch een mooie architectuur, zeker voor de industriebouw...
Mijn laatste aankoop, eerder wat impulsief, want ik had mezelf beloofd om momenteel wat rustiger te doen, maar allee... Gespot op een internet-verkoopsite, stond dit wagentje pas een half uurtje te koop. De woorden "originele motor" en "ongelast voertuig" waren een puls om de dag zelf eens te gaan kijken. En wat een verassing toen ik de wagen zag : enkel herspoten aan de buitenzijde, geen laswerk uitgevoerd en ook niks nodig, binnenkant koffer en interieur volledig originele lak. Weliswaar met de nodige gebruikssporen op de zetels en tapijtjes, maar dat nemen we er met plezier bij...tenslotte is de wagen 60j oud Enkel een goede poetsbeurt binnenin, een onderhoud, mistlicht en pinkers achteraan (vooraan stonden er al gemonteerd) maken de "bril" weer veilig voor een degelijk weggebruik...
Doel wordt voor het eerst vermeld in 1267 als "De Doolen". De precieze betekenis is onduidelijk, mogelijk verwijst het naar de "dalen" in de zin van uitgegraven zandhopen. In de middeleeuwen zouden De Doolen nog eilandjes in de Schelde geweest zijn. Het gebied rond Doel was oorspronkelijk veengebied en maakte deel uit van een brede oost-west georiënteerde veenzone over heel Zeeuwsvlaanderen en het noorden van Oostvlaanderen. Vooral ten noorden van Doel, in wat nu het Verdronken Land Van Saeftinghe is, was de veenlaag bijzonder dik. Vanaf de 13e eeuw werd in deze veenzone intensief turf gewonnen. Doel en omliggende gebieden behoorden oorspronkelijk toe aan de heer van Beveren , die de turfwinning stimuleerde. In 1571 werd Doel samen met Kieldrecht een afzonderlijke heerlijkheid. Vandaag echter heeft Doel alle economische activiteit verloren, door z'n nakende verdwijning...
In 1995 raakten uitbreidingsplannen bekend van de Administratie Waterwegen en Zeewezen van het Vlaams gewest om een nieuw containerdok net ten zuiden van Doel aan te leggen: het Deurganckdok. De uitvoering van het Deurganckdok deed vragen rijzen over de leefbaarheid van Doel en in de jaren daarna kwam het tot een bittere strijd om het voortbestaan van het dorp. In 1997 werd het actiecomité Doel 2020 opgericht en engageerden bekende figuren als oud-senator Ferdinand De Bondt en cineast Frank Van Passel zich in het protest. Onduidelijke politieke beslissingen en juridische blunders leidden tot grote vertragingen bij de bouw van het Deurganckdok en jarenlange onzekerheid over de toekomst van het dorp. De bewoners raakten verdeeld in een deel dat wenste te blijven en een deel dat een duidelijke en billijke onteigeningsregeling eiste. Op 1 juni 1999 besliste de Vlaamse regering na een eerdere voorlopige gewestplanwijziging uit 1998 dat Doel als woongebied van het gewestplan moest verdwijnen.