Welkom op de plaats waar vergeten plaatsen terug op de voorgrond komen, waar verkommerde gebouwen tot de verbeelding spreken, waar je als oldtimerliefhebber zeker wat zult vinden... Misschien zie je hier wel je eerste wagen waar je in rondreed, of je dagelijkse oldtimer die op een meeting gespot werd !!! Bent u op zoek naar een onderdeel voor uw oude wagen? Aarzel niet om te vragen,mss heb ik dat éne ding liggen waar u al lang naar zoekt !! Alle vragen zijn steeds welkom, plaatsbepalingen van verkommerde gebouwen e.d. maak ik liever niet publiek ( ter bescherming van de lokatie en privacy )... Enjoy !!
Een huisje rond Moerkerke die ik al ens op foto gezet had in 2008, maar geen tijd had om eens van dichtbij te bezoeken. Een redelijke achteruitgang van het gebinte zonder dak, kleine struikjes banen zich een weg tussen de steenvoegen... Ik ben benieuwd om binnen 3 jaar eens terug te keren.
Kassel (officieel: Cassel) is een stad in Noordfrankrijk, gelegen in de Franse Westhoek en Frans Vlaanderen. Ze heeft ongeveer 2500 inwoners.Kassel is gelegen op de 176 meter hoge Kasselberg (met daarnaast de Wouwenberg die men ook Recollettenberg noemt, 141 meter), het hoogste punt van de Westhoek. In het weekend van 1 mei vind daar een oldtimertreffen plaats, alhoewel het dit jaar mss de laatste keer was. Door politiek getouwtrek tss de organisatoren en het stadsbestuur , was er niets voorzien om er een veilige dag van te maken, daar er ook een massa wielertoeristen de berg ook beklommen. Een combinatie van die 2 op een smalle rijstrook geeft niks goeds... Al bij al toch een mooie dag met vele Franse klassiekers en zeldzame wagens zoals Lotus, Bugatti, Messerschmitt...
Een meeting die er hopelijk volgend jaar nog bij is, want bepaalde types van voertuigen kom je zelden of nooit tegen, zoals de Peugeot 402 Darl'Mat. De Peugeot 402 werd gebouwd van 1935 tot 1940 en was beschikbaar in vele uitvoeringen. Van de Darl'Mat zijn er 105 wagens geboud, waarvan 20 coupés en 53 roadsters...
Op 30 april en 1 mei jl. organiseeree Oldtimerfarm te Aalter weer een opendeurweekend. Zo'n 140 wagens stonden tentoon en te koop, van de Ford T naar Bentley en Citroen Mehari... Het was natuurlijk een voltreffer dankzij het mooie weer, altijd beter om de bolides te keuren bij droog weer, regen is een perfekte dekking voor foutjes op de lak...
Peugeot 203, Citroen DS, 2pk, Mehari, B14... veel Franse voertuigen waren present, naast Austin Herald en Austin Healy, Ford Mustang, Cadillac, Renault Primaquatre, Plymouth en vele die ik vergeten ben. Trouwens, voor diegenen die het gemist hebben is er goed nieuws, want normaal gezien opent Oldtimerfarm nog eens zijn deuren in september !!!
In het oostvlaamse Aalter staat dit zéér kleine huisje. Goed verscholen in een bos met enorme plantengroei, is de tijd er blijven stilstaan, zonder vrees voor vandalen en graffiti-"artiesten"... Tijd voor een paar pics, en we laten dit pand verder rusten in z'n bos
Op 17 april was er de vw-meeting in Erembodegem, een deelgemeente van Aalst (of Olsjt, zoals men daar zegt) Van de kever, bus T1, T2 en T3 tot de Karman type34, waar er dit jaar een paar prachtige exemplaren tentoon stonden. Op de verschillende stands kon je kopen en verkopen, alles tesamen gemixt met eet-en drankstands, wat het geheel deed samensmelten als een gezellige dag. Stilaan begint de nieuwe euro-plaat z'n weg te vinden in de classic-wereld, met als gevolg een grote diversiteit aan afmetingen van de nummerplaten op de vw's...
Zoals bijna op elke vw meeting , staat de kever nog steeds centraal, met alz'n modellen, van de Bril tot de 1303. Ook dit jaar waren er prachtige originele modellen, of verbouwd naar Cal-look of Custom, naar elk zijn smaak. Voor slechts 3 euro deelname heb je een mooi gevarieerde dag, met kans op een mooie trofee...
Vroeger stonden er massa's campings langs de Belgische kustlijn, maar met een steeds strenger milieubeleid en de normen waaraan de campings moeten voldoen, zijn er in de laatste 15jaar een heleboel verdwenen...of achtergelaten Cabines, wandelpaden, caravans .... staan nog allemaal op deze camping, die al zeer lang geleden de deuren sloot. Weer en wind spelen door de caravans, die langzaam in mekaar zakken tot enkel het stalen chassis nog getuige is van wat ooit een gezellige vakantiewoonst was voor vele gezinnen...
Een ode aan een zeer speciale Peugeot, de D4 Leroux. Deze wagen werd gebouwd in 1958 door "carrosseries Le Bastard" als publiciteitsvoertuig. In 1961 nam de camionette deel in de Tour de France, net als alle andere wagens van sponsors... Na vele malen te hebben veranderd van eigenaar, deed deze unieke wagen nog dienst op een weide als opslagplaats. Een gepassioneerd persoon heeft er meer dan één jaar moeten voor ploeteren, om de familie zover te krijgen, dat hij dit wagentje kon ophalen. Na een "nachtje buitenslapen" van 40jaar, staat deze Leroux eindelijk terug in het droge, klaar om volledig gerestaureerd te worden. De polyester front is allang verdwenen, bij gebrek wordt er ofwel een nieuwe gemaakt, ofwel de lampgaten gebruikt zoals die zijn bij een gewone D4
Alles komt langzaam tesamen, zoals de deurpanelen met alle handels, koffertapijteje met reservewiel, en het herspuiten van de buitenspiegels. Spiegels waren niet meer op de wagen, ik heb er dus okkasie gekocht, die in het wit waren. Niet echt een gepaste combinatie bij deze wagen, dus... Na 16j stilstand was de startmotor ook aan revisie toe, die ging dus naar een bedrijf die daar alles van kent ( nwe kooltjes, pignon...) De chockekabel werd ook vervangen, die was uitgerafeld en afgebroken aan de knop. Voorlopig eindigt het werk voor mij hier, nu gaat de Mini naar een garage om de remmen na te kijken en de motor af te stellen
Demontage, revisie, vervanging, bodywork, en dan eindelijk montage ! Het plezantste deel, daar zie je al je werk tesamen komen tot iets moois... Bij de demontage van de rechterdeur waren 2 scharnierbouten afgebroken, dat werd dus uitboren en 2 bouyten afzagen op lengte. De pasplaatjes van de deuren werden nagemaakt in plaat van 3mm. Stilstaan met een km-teller die de 120 aanwijst, daar klopt iets niet. Gelukkig had de donorwagen nog een goede, enkel een paar lamphoudertjes weren verwisseld, en die kon gemonteerd worden. Het houten dashboard komt er later in , eerst zien indien alles functioneert. Met de montage van een houten dash heb je ook meer opbergruimte naast de meter, en heb je ook een klokje en temp.meter. Om te zien welk resultaat het zal geven, werd al 1 velg gezandstraald en gespoten, dat wordt het reservewiel.
Na een lange tijd wachten, is de Mini dan toch gespoten, in z'n typische groene tint.De binnenzijde werd erst aangepakt, dan de buitenkant. Voor het spuiten was alles gedemonteerd, geen deuren, kleppen enz.. enkel de kas. Thuisgekomen wachten er een berg grote en kleine onderdelen om terug gemonteerd te worden. Na de wagen gesmeerd en de onderkant, holle ruimtes te hebben ingespoten met anti-roest, komen de sierstrips erop en de nieuwe lamppotten. Het interieur, de bullbar en een hoop ander klein spul komen van de Mini die ik staan heb als reservewagen. Het interieur was te redden, maar bruin-leder zeteltjes ogen nu eenmaal mooier dan stoffen, niet?
Nadat ik een bericht kreeg over een ontruiming van een mijn in Charleroi, die moet plaats maken voor een nieuw industrieproject, ben ik eens de voormalige site van Montigny-Le-Tilleull gaan bezoeken. Een indrukwekkende fabriek, waar bijna alles nog intact is ( tot de bulldozers er gepasseerd zijn). Enorme loodsen, bergen oud materiaal en een paar voertuigen die dienst gedaan hebben op het terrein. Eén van die voertuigen is een Plymouth lijkwagen, die toch veel dienst gedaan heeft. De fabriek is gesloten sinds een grote ramp zich daar voordeed met verscheidene dodelijke slachtoffers als gevolg...
Immense gebouwen waar de wind doorjaagt, een prachtig filmdecor. Overal komen grote stukken van de daken naar beneden vallen, een wirwar van stenen en glasscherven vragen om stevige schoenen. De locomotief staat klaar om te vertrekken, alhoewel z'n volgende trip slechts één enkele reis zal zijn...
Materiaal, kantoren, computers en voertuigen staan nog steeds op dezelfde plaats al bij de sluiting, vele jaren terug in de tijd... De wagens waren nog in redelijk goede staat, enkel het onderstel is meestal rot door al die tijd op een zanderige ondergrond te staan. Mercedes en Plymouth, allen wachtend op een "helpende hand" of om andere liefhebbers nog een laatste plezier te doen...
Grotendeels bewaard gebleven van vandalisme, maar niet van de tijd, laat de inboedel een beeld na van hoe het er ooit was. Ik heb getracht om de ondergrondse ruimtes te bezoeken, maar te gevaarlijk en op meerdere plaatsen volgegoten met steenafval,dusja... Dus nu terug naar huis, met een hoop mooie herinneringen, want hier staat binnenkort een nieuw winkel-en recreatiecomplex
Zoals elk jaar, vind in de Beurshalle te Brugge Autoretro plaats. Een evenement met oldtimers Te Koop, onderdelen, schaalmodellen, clubs en elk jaar een ander thema die op de voorgrond staat. Dit jaar stond in het teken van : "Wagens die een rol speelden in films en/of series. Een paar auto's van de bekendste series en films stonden er opgesteld... "Gone in 60 seconds" "The Godfather" "Fast and Furious" "Laurel an Hardy" "The A-Team" "Magnum P. I." "Knight Rider" "James Bond" ...
Niet alleen was er plaats voor de "filmsterren", ook clubs en particulieren konden er hun voertuig tentoon stellen, al dan niet om te verkopen. Een selectie van kleine wagentjes tot prestigieuze machines...
Een zeer grote aanrader voor wie op zoek is naar hét missende onderdeel voor vw kever, karmann, bus T1, T2, T3 of buggy. Een grote hal met te koop-aangeboden voertuigen, van spotprijs tot 50000 euro (dat was de maximumprijs di ertussen stond...) In totaal zijn er 3 plaatsen, één met voetuigen in topstaat aangeboden, één met onderdelen en één met voertuigen en onderdelen te koop. Op het eerste verdiep stonden alle busjes, en een kever pick-up... Kortom, een grote diversiteit voor iedereen, van onafgewerkt project tot kever cabio 1957 !!