Inhoud blog
  • de redding
  • spreekbeurt
  • zinken
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Hoofdpunten blog wk86
  • feest
    titanic liverpool
    new york
    31-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spreekbeurt
    hier een spreekbeurt over de titanic!

    Inleiding 

    Ik hou mijn spreekbeurt over de Titanic, omdat ik er veel over kon vinden. Ik heb de informatie uit boeken en van internet. Ik heb ook de film gezien en daar laat ik straks ook een stukje over zien. Ik zal nu even de hoofdstukken voorlezen.

     

    Hoofdstuk 1 de bouw

    Hoofdstuk 2 de ramp

    Hoofdstuk 3 de redding

    Hoofdstuk 4 de vondst

    Hoofdstuk 5 de weetjes

    Hoofdstuk 6 vragen


    Hoofdstuk 1 de bouw

    De White Star Line had 3 nieuwe schepen nodig om zaken te kunnen blijven doen. Helemaal vernieuwd en met de nieuwste snufjes aan boord. deze schepen zoude beter zijn, groter, luxer en veiliger dan de Mauretania en de Luistania. Er waren al plannen in 1907 voor deze gigantische grote passagiers schepen. Lord Pirrie van Harland en Wolff, zijn neefjes Thomas Andrews, Edward wildding en J.Bruce Ismay moesten de plannen uitwerken. De schepen van de White Star Lines schips werden gebouwd door Harland en Wolff, oa: Titanic Olympic en Gigantic,die is later Brittanic gaan heten. Op 16 December 1908, is met de bouw begonnen van de Olympic bouwnummer 400. Drie maanden later, op 31 maart 1909, is met de bouw begonnen van de Titanic bouwnummer 401.

    Ook zijn er een aantal ongelukken gebeurd tijdens de bouw, het ergste is wel dat er een arbeider tussen de dubbele huid zou zijn achtergelaten. Ongelukken waren in die tijd geen uitzonderingen, ook mede door de lange arbeiderstijden:54 uur per week. Mocht er een ongeluk gebeuren kon je vertereken, voorzieningen waren er niet in die tijd, wel is er plotseling een regeling ingevoerd:werklieden die materialen uit de rekken moeten halen mogen nooit tussen de platen staan. Iedereen die betrapt wordt door deze regel te overtreden, wordt onmiddellijk ontslagen. De Titanic is op 31 mei 1911 om 12.14 uur te water gelaten, het duurde 62 seconde. Die dag vertrekt ook de Olympic voor haar eerste reis onder leiding van kapitein E.J. Smith. Uit Engeland kwam het meeste van de inrichting, maar ook in Nederland werden er meubels bezorgd. waaronder de koninklijke Nederlandse meubel fabrieken uit den haag zorgde voor een deel van de inrichting van de van de eerste klas. En een Rotan fabriek, ook uit den haag zorgde voor de witte Rotan stoelen. (Rotan is een soort bamboe) de bouw van de Titanic was nog niet eens af, Er moesten nog meubels geplaatst worden: een boekenkast van de bibliotheek staat nog aan wal en nog rieten stoelen van Nederlandse makelij, die hadden de boot gemist. Ook moesten nog toiletpotten geplaatst worden die waren op het schip aanwezig in houten kratten. Ook de verwarming werkte niet hoe het moest zijn. Er moesten nog bouwrekeningen betaald worden na het vergaan van de Titanic. 


    Hoofdstuk 2 de ramp

    Op zondag 14 april 23.40 uur 1912 voer het schip tegen de ijsberg. De man die op de uitkijk post stond zag de ijsberg voor het eerst hij heette Frederick Fleet. Hij luidde de bel drie keer en riep “Ijsberg recht vooruit!”, maar het was al te laat; het schip ging te snel om te kunnen draaien. Er waren geen verrekijkers aan boord en als die er wel waren geweest hadden ze de ijsberg eerder gezien en had het schip sneller kunnen afremmen, want het schip had een vaart van 40 km p/uur.

    De kapitein Edward John Smith wilde de mensen op het schip niet ongerust maken en daarom gaf hij weinig informatie aan de mensen, hoewel hij toch van Thomas Andrews had gehoord dat het schip over 1 uur zou zinken. Er waren 2270 mensen aan boord die gered moesten worden.

     

    Het schip schoof langs de ijsberg, waardoor de schroeven in het onderdek losschoten en het water naar binnen stroomde. Het water kwam over de waterdichte schotten heen en stroomde over naar het achterste gedeelte. Het gewicht van het water trok de boeg onder water en de eerste schoorsteen brak af. Het water verpletterde de glazen koepel boven de statietrap in de eerste klas. Het voorste deel van het schip zonk onder het gewicht van het water steeds dieper, waardoor het achterschip steeds hoger in de lucht kwam en er een grote spanning op de romp ontstond. De romp was niet bestand tegen zo’n spanning en brak in tweeën. Het achterschip zakte terug en alle schoorstenen braken af en de boeg zonk verder en er viel een deel van de inhoud uit, zoals enkele stoomketels. Het dek werd steeds steiler. Het achterschip begon ook al vol water te stromen. En verdween uiteindelijk ook in de oceaan. Om 01.15 uur bereikte het water de scheepsnaam op de boeg. Het schip helde over naar links (dit heet bakboord).


    Hoofdstuk 3 de redding

    Kort na middernacht gaf de kapitein een opdracht om de sloepen of reddingsboten in orde te maken, maar er was nog steeds geen algemeen alarm geslagen. Alle sloepen werden ingeladen, de eerste klas ging voor, en kregen wat ze wilden. En de derde klas is met het schip mee onder gegaan, want er zijn maar weinig mensen van de derde klas gered. Op het schip waren veel mensen in paniek en vochten voor hun leven, er waren ijzeren hekken op slot gezet omdat het anders veel te druk en te vol zou worden op het dek. De mensen die alles moesten regelen moesten wel dreigen met hun geweer. Op het schip wist iedereen wat er ging gebeuren; ook het orkest, maar ondanks dat het schip zal zinken maakten ze toch vrolijk muziek.

    De reddingboten werden in het begin nog niet zo goed gevuld. Er waren 4 opvouwbare reddingsboten A, B, C en D, en 16 reddingssloepen, en veel maar half bezet met mensen. Boot A is omgeslagen en zo’n 25 mensen klampen zich er aan vast. Om 01.20 uur vertrekt reddingsboot 9 met 55 mensen. Om 01.25 uur wordt reddingssloep 12 gevuld met 40 vrouwen en kinderen. 2 zeelieden krijgen het commando.

    Toen de Titanic uiteindelijk zonk, kwamen veel mensen in het water terecht. Ze probeerden ergens op te klimmen, maar er waren maar weinig mensen die iets vonden. Het water was ijskoud. De mensen die in de reddingboten zaten konden naar ze toe varen, maar dat durfden ze niet, omdat ze bang waren dat de mensen in het water hen omver zouden trekken. Pas veel later ging één reddingboot terug en zo konden nog 5 mensen uit het water gehaald worden. Eén daarvan ging alsnog dood door onderkoeling.

    Toen alle sloepen ingeladen en neer gehaald waren duurde het nog 4 uur voordat het reddende schip (de Carpathia) er aan kwam.De Carpathia was omgedraaid omdat hij het noodsignaal had gehoord. De mensen die op de Carpathia verbleven, maakten ruimte vrij voor de passagiers van de Titanic. De passagiers van de Titanic zochten naar hun familieleden. Slechts 4 vrouwen vonden hun echtgenoot veilig terug. Mensen sliepen op dekens of op een stapel handdoeken. Want eigenlijk was de Carpathia al vol. Het schip moest eigenlijk naar de Middellandse zee varen, maar besloot om eerst naar New York te gaan.

    Er speelde zich op dat moment ook nog wat anders af. Het schip de Californion met kapitein Stanley Lord zag de ramp gebeuren, zag de noodsignalen maar deed niks. Later kwamen ze er achter dat hij daar was en niks gedaan had om te helpen, maar hij bleef het ontkennen. Zijn bemanning zei dat hij er wel bij betrokken was. Hij had nog zo’n 1500 mensen kunnen redden, maar dat is niet gebeurd. De man wist niet goed wat hij moest doen. Hij durfde er niet op af te  varen want hij was bang.

    Bij de redding waren een aantal mannen heel dapper, ze deden hun uiterste best om anderen te helpen. Andere mensen waren laf en egoïstisch.


    Hoofdstuk 4 de vondst

    In juli 1985 vertrok een Frans-Amerikaanse Expeditie naar de laatst bekende positie van de Titanic in een poging het wrak te vinden.

    De expeditie zou in 2 delen worden uitgevoerd: eerst zouden de Fransen proberen het wrak te vinden met behulp van sonar, daarna zouden de Amerikanen het overnemen.

    De leider van de Amerikaanse expeditie, dr. Robert D. Ballard hoopte het wrak te vinden met onderwatercamera's.

    Zijn mening was: een schip dat zinkt verliest allerlei wrakstukken die een groot wrakveld vormen, misschien wel 2 kilometer lang, terwijl de Titanic maar zo'n 30 meter breed is. De sonar zou het wrak kunnen missen als het in de buurt van heuvels zou liggen of als het onderzoeksschip net te ver naast het wrak zou varen, maar de camera's zouden makkelijk wrakstukken vinden van het enorme wrakveld.

    Nadat de Fransen na ruim 2 weken niets hadden gevonden, was de beurt aan de Amerikanen. Op 31 augustus rond 1.00 uur 's nachts kwamen de eerste wrakstukken onder de camera's door. Niet lang daarna verscheen er een ronde vorm op het beeldscherm: was het een boiler? Ze hadden het wrak van de Titanic gevonden, 84 jaar nadat het schip onder de zeespiegel was verdwenen. Er zouden nog vele expedities volgen. Men heeft deze mooie foto's van het wrak gemaakt: Foto links: De punt van de Titanic, vol met roest pegels

    Nu het wrak gevonden is, heeft men de zaak onderzocht, en het blijkt dat er geen scheur, maar kleine gaatjes in de romp te zitten, en dat over een lengte over 96 meter. Ook heeft men onderzocht waarom het schip gebroken is. De onderzoekers hebben een stukje staal van hetzelfde type genomen, als het staal van de Titanic en hebben het staal in zeewater, met een temperatuur van –2 ºC gedaan en de hele reis nagedaan.

    Na 4 dagen in het ijskoude water heeft men het buigen nagedaan en inderdaad het ijzer brak. Onder de microscoop zag men dat het ijzer broos was geworden en het bewijs dat de computer berekeningen al deden vermoeden, (zie hierboven) is de Titanic in tweeën gebroken doordat de punt te zwaar was geworden van het water en het ijzer broos was geworden door zout en de temperatuur van het zeewater. Het rode deel staat onder hoge druk, daar is dan ook de meeste spanning en zal dan breken.


    Hoofdstuk 5  De weetjes

    Wist je dat………

    –        Op 1 januari 1999 er over de hele wereld 25 miljoen albums zijn verkocht van de soundtrack van de Titanic.

    –        Er maar 710 van de 2227 mensen de ramp overleefden? Dat is 31,9 %.

    –        De Titanic 2 motoren van 30 000 pK had en 1 motor van 16 000 pK?

    –        De Titanic 3 schroeven had?

    –        De topsnelheid 42,5 km per uur was?

    –        Er maar 20 reddingboten waren?

    –        Er rode verf op de ijsberg zat?

    –        Het wrak nog steeds op de bodem van de Atlantische Oceaan ligt?

    –        Het wrak op 3840 meter diepte ligt?

    –        De lengte van het schip 268 meter was en de breedte 28 meter?

    –        De Titanic 9 verdiepingen had?

    –        Hij 47000 ton zwaar was?

    –        De twee stukken honderden meters uit elkaar liggen?


    Hoofdstuk 6  De vragen

    –        Wat was de naam van de kapitein?

    –        Hoe heet het schip dat de mensen in de reddingsboten had opgehaald?

    –        Op wat voor datum voer het schip tegen de ijsberg?

     

    Antwoorden

    –        Edward John Smith.

     

    –        De Carpathia.

    –        Op zondag 14 april 1912 


    vala mooie he!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Archief per week
  • 29/03-04/04 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    agenda

    99 jaar titanic op bodem 2011 14 april


    Categorieën


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs