9.Afleren of niet ageren is het hoogstexml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
La pratique de létude accumule, jour après jour, tandis que la pratique du Dao dilapide jour après jour, dilapide et dilapide encore, et cela jusqau non-agir. Ceux qui se sont emparés d monde lont fait par inaction.
Noot : als je ooit oudere Chinezen aan het werk gezien hebt weet je wat ze hier bedoelen. Die doen geen taiji quan, die zijn het ... ooit een film gezien van een persoon die s nachts om de twee uur een koprol deed en dat was het dan.
Lactivité parfaite agit sans laisser de traces ; léloquence parfaite est comme le jade sans ride. Ce qui est difficile, cest de navoir plus trace ni du pinceau ni de lencre.
Noot : aandacht gaat niet zozere naar meer en meer ingewikkelde vormen, eerder naar een diepere betekenis (en ook veelzijdiger) van steeds maar eenvoudiger vormen.
10.Het grote werk ?
Op pad met de permanente toegeweide lichte tred
A limage de la marche régulière du cosmos, lhomme uvre par lui-même sans relâche.
Ce don quassume le peintre lui a été conféré par le Ciel. Il se réalise à côté des autres manifestations naturelles de la Création, quinspire un ordre unique.
Telle est loeuvre véritable, celle qui se fonde sur sa propre substance.
Noot : het is grappig dat hier het woord oeuvreéritable valt of grote werk zoals bij de Alchimisten en dergelijke. En substance ... Wat er van zij, met East meets West denken we dat taiji quan beoefenen volgens bewegingen geinspireerd op de möbius strook (de steen der wijzen) een levenselixir is toegankelijk voor iedereen, dagelijks te gebruiken ....
Hetzelfde met Qi Gong, waar gong staat voor de toegeweide arbeid, van om het even wat, ook postzegels verzamelen.... Picturaal is gong het aambeeld van de smid ...
En zo heeft ieder zijn weg, op pad met zijn rugzak vol talenten ... en zijn we terug bij principe één (zoals het hoort in deze context).
|