Inhoud blog
  • God is liefde
  • Eigen baas of in dienst van ...?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    adem-tocht

    05-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God is liefde
    Het is ongeveer 23 jaar geleden dat ik Jezus aannam als mij Heer en Heiland. Ik ben God dankbaar voor de vele leraars die mij hebben onderwezen. Maar ook God zelf ben ik enorm dankbaar. Het is immers de H. Geest die ons onderwijst, ons wegwijs maakt en leid in het leven van elke dag. 
    Ik heb 13 jaar naar de samenkomsten gegaan van enkele Evangelische gemeenten. Deze gemeenten deden hun best om goed onderwijs te bieden. Toch had ik steeds een onvrede in mijn hart, vooral wanneer ik las over het leven van de eerste christenen was er in mijn een diep verlangen naar die gemeenten van toen. Ik kon niet begrijpen waarom ik dit niet in mijn eigen gemeente kon ervaren. Wanneer men dit leest, hierover nadenkt, dan merkt men dat dit veel meer is dan een eredienst op zondag en/of een Bijbelstudie of gebedssamenkomst in de week. Het gaat hier om echte en hechte vriendschappelijke gemeenschap met elkaar en met God. De eerste christenen aanvaardden andere gelovigen als hun broeders en zusters in het huisgezin van God. Zij deelden alles wat zij hadden, zodat iedereen kon meegenieten van Gods zegeningen. Als christelijk gezin zorgden zijn voor elkaar, droegen elkaars lasten. Een gezonde gemeenschap van christenen trekt mensen tot Christus. Een gezonde gemeente waar echte liefde heerst zal groeien.
    Bij het leven van de eerste christenen draaide alles rond echte liefde. Echte liefde doe je niet omdat het moet of omdat het een gebod is van God. Echte liefde doe je omdat je het zo graag wil, omdat het een verlangen is in jezelf 'lief te hebben'. God heeft iedereen onvoorwaardelijk lief. Hij verlangd van ons dat wij met diezelfde liefde elkaar lief hebben. Een verliefd koppel verlangt ernaar om zoveel mogelijk elkaar te ontmoeten, met elkaar te praten en elkaar beter te leren kennen. Hebben wij nog deze liefde voor elkaar? Verlangen wij nog naar die diepe gemeenschap met elkaar en met God, zoals de eerste christenen in Jeruzalem? Als Jezus ons vandaag een brief zou schrijven zou Hij waarschijnlijk ons ook zeggen dat wij de eerste liefde verloren hebben, want wie zijn broeder of zuster niet liefheeft kan de Heer niet liefhebben.
    Wie verlangt naar een diepe gemeenschap met God en met elkaar kan niet tevreden zijn met een eredienst op zondag en een Bijbelstudie en/of gebedssamenkomst in de week.  Hij zal verlangen naar een vorm van gemeente-zijn zoals de eerste christenen dat beleefden, namelijk, zo vaak mogelijk samenkomen in kleine groepjes aan huis, waar we elkaar kunnen opbouwen, moedigen en aansporen in liefde en goede werken en waar echte en hechte vriendschappelijke relaties worden gevormd.

    05-10-2012 om 10:20 geschreven door wilsan  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eigen baas of in dienst van ...?
    Wanneer je in dienst bent van iemand, ben je alleen verantwoordelijk voor wat je gevraagd wordt te doen. Je kunt jouw plicht doen en naar huis gaan, zonder je zorgen te maken over alle ander dingen, tenzij je zelf de baas bent. Dan is alles jouw verantwoordelijkheid.
    In het christendom is Jezus de baas. Hij heeft instructies door de Heilige Geest aan ieder van ons. We hebben onze eigen 'baan' en ons eigen 'plicht'. De bijbel is onze 'bedrijfspolis', maar het vertelt ons niet wat wij individueel moeten doen. De bijbel vertelt ons niet welke beroep wij moeten leren of waar wij moeten wonen, maar we verlangen en verwachten leiding in deze en andere dingen. Als jij bepaalt welke je verplichtingen zijn, dan veronderstelt je dat je zelf de baas bent, en dan zijn alle problemen van de wereld jouw verantwoordelijkheid.
    De enige manier om aan deze verantwoordelijkheid te ontsnappen, is te doen zoals je vertelt wordt door de Heilige Geest. We zouden God moeten gehoorzamen zoals kleine kinderen hun ouders gehoorzamen. We weten dat er 'iets' van ons verwacht wordt. Als we niet weten wat dat 'iets' is, kan komen we in een 'slavernij van angst' terecht, omdat alle problemen van de wereld op ons lijkt te wachten om opgelost te worden. Als we dan, om te ontsnappen aan de schuld van 'het falen' in het doen van alles wat van ons verlangd lijkt te worden, en eigenmachtig beslissingen neemt over hoe veel geld we geven aan goede doelen of iets doen voor anderen en dan zelf beslissen dat dit genoeg is, en vertrouwen ontlenen aan onze eigen normen, dan zijn we veroordeeld voor eigengerechtigheid. We zijn 'auteurs van de wet' geworden, we hebben onze eigen wet gemaakt en hebben naar onze eigen wet geleefd.
    Jezus zei: "En Die Mij gezonden heeft, is met Mij. De Vader heeft mij niet alleen gelaten, omdat Ik altijd doe wat Hem welgevallig is". Johannes 8.29
    God heeft ons ook niet alleen gelaten, en als we werkelijk verlangen om altijd zijn wil te doen, zullen we in staat zijn te doen zoals ons vertelt is, en de 'rest' kunnen we overlaten aan God. Hij accepteert de verantwoordelijkheid voor de 'rest'.

    28-09-2012 om 13:06 geschreven door wilsan  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)


    Archief per week
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs