In deze blog worden onze wandelavonturen beschreven
Over mijzelf
Ik ben Van Herreweghe Brigitta
Ik ben een vrouw en woon in Stekene (België) en mijn beroep is gestopt met werken..
Ik ben geboren op 16/07/1958 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, lezen.
Dag 7: opgestaan op ons vast uur, nl. 06.30 uur, en gaan ontbijten om 07.00 uur. Het was weer een uitgebreid ontbijtbuffet! Daarna pakten we in en ruimden wij op.
Om 09.15 uur haalden wij onze fietsen uit de garage en wij zijn vertrokken. Het was zwaar bewolkt en de lucht zag er dreigend uit, hopelijk geraakten wij droog thuis! Het was weer een veertigtal kilometer langs de Dender tot in Dendermonde. In Grembergen konden wij iets eten en drinken. Dan nog een laatste stuiptrekking en wij waren thuis om 13.30 uur.
Onderweg viel er af en toe een spatje regen, bij 10 graden. Gelukkig hadden wij de wind in de rug!
Onze laatste rijdag hebben wij toch nog 72 kilometer gereden, totaal op 573 km. Met dit gure weer zijn wij blij dat we thuis zijn, maar niet zo blij dat wij allebei een serieuze verkoudheid hebben, maar dat geneest wel!
Dag 6: opgestaan om 06.30 uur, gaan ontbijten om 07.00 uur. We zaten in een voormalig klooster, omgebouwd tot hotel. De fietsen konden gemakkelijk binnen staan. Het hotel was gelegen vlak tegenover de kathedraal.
Na het opruimen en inpakken, zijn wij vertrokken om 08.45 uur. Het was licht aan het regenen. Ik had mijn huiswerk al gemaakt en een route uitgedokterd, via Google maps uiteraard, om het stad uit te geraken. Van rond punt naar rond punt . En druk dat het was! Uiteindelijk sloegen wij af naar de Ravel naast de Schelde. Een paar honderd meter verder liep dat dood, als gevolg van werken. Dan maar teruggekeerd en een baan genomen die parallel liep met de Schelde. Een eind verder konden wij afslaan, een brug over en toch nog de Ravel langs de Schelde volgen, onverhard, maar zeer goed berijdbaar. We moesten wel regelmatig stoppen om de route te controleren, om geen verloren kilometers te rijden. Ondertussen was het al wat harder aan het regenen. In Condé-sur-LEscaut stopten wij om koffie te drinken. Uiteindelijk kwamen we waar we moesten zijn, de Ravel naast de Dender. Dan was het nog kilometers malen op een goed fietspad, maar wel in de regen! Om 13.45 uur kwamen we aan in Geraardsbergen.
We checkten in, dezelfde kamer als vorige donderdag! De fietsen plaatsen wij weer in een garage. Een deugddoende douche en we waren weg naar de Brasserie van het hotel om een Irish Coffee te drinken, kwestie van inwendig op te warmen. Dan even rusten, en gaan eten, in hetzelfde restaurant als vorige donderdag. Het was weer top! Dan nog een beetje tv kijken en de pijp in.
Vandaag hebben wij 71 natte kilometers gedaan, totaal op 501 km. Morgen rijden wij naar huis!
Dag 5: opgestaan op ons normaal uur, 06.30 uur. We zijn gaan ontbijten om 07.10 uur, wij moesten ons niet haasten, want er stonden slechts 67 km op het programma. Het ontbijt in het Ibis-hotel was zoals altijd meer dan genoeg. Wij hebben nog een babbel gehad met het Belgische koppel.
Na het opruimen en inpakken zijn wij vertrokken om 09.30 uur. Het was bewolkt, koud, maar het regende niet. Men had echter regen voorspeld in de namiddag. Wij gingen niet rijden op gps, maar had wel de rit al voorbereid op kaart. De eerste stop met koffie was in Bohain-en-Vermandois, de volgende stop was in Le Cateau- Cambresis, waar wij in het oprijden overnacht hebben. Ondertussen was het licht beginnen te regenen. Daarna in één ruk doorgereden naar Valanciennes, waar wij, na enkele malen de weg gevraagd te hebben, aan het hotel aankwamen om 14.00 uur. Inchecken, douchen, een rustpauze en dan gaan verkennen. Wij hebben daar een gezellige zaak gevonden, de Bostoncompany, waar wij Irish Coffee hebben genuttigd, en het waren goede!
Om 18.30 uur zijn wij daar ook gaan eten, met de nodige wijn. Ondertussen regende het al wat meer.
Vandaag hebben wij 72 koude, deels natte, maar vooral winderige kilometers gereden, totaal nu op 430 km. Morgen rijden wij naar Geraardsbergen, waar wij geboekt hebben in hetzelfde hotel als in het oprijden. Normaal gezien gaat dat ongeveer 65 km zijn, in deze weersomstandigheden meer dan voldoende!
Dag 4: wakker geworden om 04.30 uur, slecht geslapen, liggen piekeren over het weer. Het is nu al sinds het vertrek berekoud, met zelfs een sneeuwrit vanaf Geraardsbergen! Nu vriest het s nachts en dan die ijzige wind . het is genoeg geweest! Verkeerde keuze van zo vroeg op het jaar die tocht te willen doen, maar ja . Corona heeft ons pas vrijgelaten! Wij besloten van terug huiswaarts te rijden, maar met kortere afstanden, in 4 dagen! Dus opgestaan, douche en begonnen met de boekingen te annuleren! Slechts van één boeking, deze van vandaag, kregen wij ons geld niet terug! Dan een Ibis hotel geboekt in St-Quentin!
Na het eerder karig ontbijt, hebben wij opgeruimd en zijn wij vertrokken rond 09.30 uur. In de gps het adres van Ibis in St-Quentin ingegeven en op weg! Maar waarheen die gps ons alsmaar stuurde, hield geen steek! Gps afgezet en verder gereden op de kaart op de gps. Dan kom je toestanden tegen om de moed te verliezen wegwijzer naar de bestemming! mag je niet rijden met de fiets! Terugkeren en zoeken, tot op het ogenblik dat de batterijen bijna leeg zijn, zowel van ons als van onze fietsen. Afgeweken naar een dorp en gevraagd aan bewoners of wij onze batterijen, van de fietsen, mochten opladen. Geen probleem, zelfs nog een aangename babbel met de man! Na een goed halfuur waren ze voldoende opgeladen om de eindbestemming te bereiken. Na uitvoerig de behulpzame mensen bedankt te hebben, zijn wij vertrokken voor nog 18 ijskoude kilometers met tegenwind.
Om 16.30 uur waren wij op de bestemming, de fietsen in een apart klein kamertje, naar de kamer, douche en naar de kathedraal, Brigittas keuze om nog even in een onverwarmde kathedraal te vertoeven, was er zelfs licht kouder dan buiten! Daarna ons opwarmen met een Irish Coffee. Tot slot nog een zoektocht naar een restaurant. Om 20.00 uur terug naar het hotel om nog 2 boekingen te doen en de blog in te vullen
Vandaag hebben wij met de perikelen van de gps toch nog 86 koude kilometers gereden, totaal 358 km. Er waren hier nog 2 Vlamingen met de fiets, echte wereldreiziger en in het restaurant werd het een aangename babbel met hen!
Dag 3: weeral opgestaan om 06.30 uur, ontbijt was om 07.00 uur. Het was een ontbijtbuffet, niet zo groot als de dag voordien in Geraardsbergen, maar meer dan voldoende. Opruimen, inpakken, en fietsen buiten zetten. Er was een staalblauwe hemel, maar het was wel koud.
De gps aangezet, hopelijk heeft hij weer geen nukken zoals gisteren. En we zijn vertrokken om 09.15 uur. Het fietste vlot en stilaan werd het landschap glooiend, een klim, dan weer een afdaling, zodat wij niet hoefden te trappen, tja soms tegen om en bij de 60 km/h naar beneden. Wij waren van plan om elke 20 km te stoppen en ons te gaan verwarmen met een tas koffie, maar dan hadden wij geen rekening gehouden met het desolate landschap, akkers en velden, met af en toe een dorpje zonder café. Op een gegeven ogenblik zagen wij een dorp dat wat groter was. Even daar naartoe gereden en gevraagd waar wij een café konden vinden, dat was zo gebeurd. Het werd ook tijd want wij hadden al 42 km aan één stuk gereden. Daarna ging het weer verder tot de gps een klim opstartte, een lang vals plat. Dat is weer iets nieuws wat Garmin meegegeven heeft in zijn laatste update. Je zag dan op het scherm de route niet meer en de paniek sloeg toe. Gelukkig gaf hij wel de route weer indien er een afslag was die wij moesten nemen. Zo hebben wij drie zware klimmen gehad van 6 à 8 procent. Onze benen hebben het geweten! Ondertussen hebben wij geen dorpen meer tegengekomen waar een café open was.
Plotseling dook in de verte de stad Soissons op. Daar moesten wij nog volledig door omdat ons verblijf aan de andere kant van de stad lag. Om 14.10 uur waren wij aan de Première Classe, een budgetvriendelijke keten van hotels. Aan de receptie zat een jongeman van Afrikaanse afkomst die geen antwoord had op onze vraag waar wij de fietsen veilig konden stallen. Wij hebben ze dan maar buiten onder een trap aan elkaar vastgemaakt en aan een reclamepaneel. Hopelijk staan ze er morgen nog!
Na de douche terug naar de receptie om te vragen waar wij konden gaan eten, toen zat er een vrouw, maar weer niks! Dan maar zelf op verkenning tot wij een zaak vonden, waar men etenswaar verkocht, alsook verse pizza's. Wij er twee besteld en even later kwam een jongedame met twee warme pizzas, van elks 40 cm diameter. We hebben er de helft van binnen gekregen, de rest kregen wij mee in een doos!
Maar wij hadden nog geen alcohol gedronken! Ramp o ramp! Dus even naar den Aldi een fles wijn gaan kopen! Het werd een goedkope dag!
Vandaag hebben wij 101 km gedaan, totaal op 273 km. Vandaag hebben wij een droge rit gehad, in de voormiddag helder, in de namiddag bewolkt. Een Première Classe gaan wij niet meer doen, het is goedkoop, maar een pieperdepiep kleine kamer met nog een pieperdepieperder kleine badkamer, wel een grote tv! Morgen rijden wij naar Sézanne.
Dag 2: opgestaan om 06.30 uur. Het ontbijtbuffet was zeer uitgebreid en we hebben ervan genoten. Daarna inpakken en opruimen. Het was aan het sneeuwen meer dikke vlokken die bleven liggen op de autos, temperatuur 2 graden. Wij besloten om andere, nog warmere kledij aan te doen, dat zou nodig zijn! Na het afrekenen gingen wij met de bagage naar de garage, waarin onze fietsen stonden.
Om 09.15 uur vertrokken wij op kletsnatte wegen. De gps had ook kuren en stuurde ons een blok rond. Daarna waren wij op de goede weg, de Ravel nog steeds naast de Dender. En koud dat het was, zelfs met handschoenen aan nog bevroren vingers. Onze eerste stop was na 22 km in Ath, waar wij de weg kenden naar het marktplein met diverse cafés. Wij dronken er een koffie en ik moest eens kijken naar mijn gsm, want er had iemand gebeld tijden het rijden. Bleek dat het de verantwoordelijke was van het Hotellerie du Marche in Le Cateau. Zij had een bericht ingesproken met de code van de toegangsdeur en dat wij kamer 15 hebben op het tweede verdiep, de sleutel zou op de deur steken. Na de koffie reden wij verder en binnen de kortste keren had ik weer bevroren vingers, tot ik een fietsenhandel zag! Die had ook zwaardere winterhandschoenen. Onmiddellijk gekocht en terug op weg met warmere handen ( en legere portemonnaie ).
Op een gegeven ogenblik verlieten wij de Dender. Ik zag een kerktoren en reed erheen in de hoop een café te vinden, en ja, er was er één! Het was ook hoog tijd om de batterijen van de fietsen op te laden, na amper 52 km, want ik kon niet veel verder meer rijden, als gevolg van de koude en de snellere daling van de capaciteit, van de batterijen hé! De vriendelijke vrouw zei dat dat geen probleem was. Na een uur opladen en elk een koffie en vers gemaakte soep genuttigd te hebben, reden wij verder! En dan begon het! De gps kreeg kuren en wilde de route niet laden, en het was echt geen weer om lang stil te blijven staan. Uiteindelijk laadde hij de route omgekeerd, dus hebben wij de route zo gereden. Ik moest dan wel goed het scherm in de gaten houden, want er waren geen meldingen.
Uiteindelijk geraakten wij op de eindbestemming om 16.20 uur. Met de code konden wij binnen in het hotel, maar .op de deur van kamer 15 zat geen sleutel! Naar 3 nummers gebeld, allen voicemail! Dan maar wachten en om 17.00 uur kwam er een jongedame binnen die ons uit de nood heeft geholpen. De fietsen binnen gezet en alles naar de kamer gedaan. Bleek een piepkleine kamer van 3 op 4 meter, inclusief toilet en douche.
Na de douche zijn wij dan naar het restaurant gegaan, voor het nuttigen van de nodige dosis wijn en voedsel. Straks gaan wij terug naar de kamer, het weer leent zich er niet toe om een stadswandeling te maken.
Vandaag hebben wij 99,2 km gereden, totaal 172 km. In de voormiddag constant sneeuwbuien, in de namiddag was het droog met een gure noordenwind bij een temperatuur van hooguit 4 graden. Ondertussen is het hier ook beginnen te sneeuwen! Morgen rijden wij naar Soissons!
Dag 1: opgestaan om 07.00 uur. Gisteren had ik mijn rug wat bezeerd en hoopte dat het nu gedaan zou zijn, maar nee, integendeel! Charmes van het ouder worden. Daarna gingen wij ontbijten. De Amerikaanse ijskast/diepvries gaf regelmatig een klik, wat trouwens gisteravond al begonnen was. Controle gedaan en bleek dat de inhoud van de ijskast niet meer zo koud was en de inhoud van de diepvries was ontdooid. Voilà, weeral extra werk, inhoud diepvries weggooien, ijskast leeg maken en ook deels weggooien! De ijskast is dus om zeep!
Na het ontbijt hebben wij ons klaar gemaakt, fietsen buiten gezet, bagage opgeladen en zijn we vertrokken om 10.00 uur. De baan lag bijna droog en het was slechts 4 graden. Om 11.15 uur hielden we de eerste stop met een warme koffie, we waren toen al in Grembergen Dendermonde. Even later kwamen wij aan de Dender, die wij zouden volgen tot in Geraardsbergen, langs het fietspad uiteraard, het jaagpad! Wij hadden voornamelijk rugwind, het mag al eens meevallen vandaag! Na 2 stops naderden bij Geraardsbergen, een omleiding en wij kwamen toe aan het hotel, hotel Geeraard om 14.30 uur. De fietsen mochten wij plaatsen in een afgesloten garagebox. Dan een deugddoende douche, na de koude van de dag, en wij waren weeral tiptop! We besloten een wandeling te maken, uiteraard naar de MUUR van Geraardsbergen, helemaal tot aan de top ( mooi uitzicht over de streek ). Daarna een verkenning waar wij zouden kunnen gaan eten, want het restaurant in het hotel is op donderdag gesloten. We hadden wel in het hotel al wat tips meegekregen. Maar dan .. dorst! In een taverne het nodige vocht opgedaan ( Irish koffie, is ook warme drank hé! )
Om 18.00 uur zijn wij gaan eten in het Italiaans restaurant ARTE, op een boogscheut van het hotel. Dat was ook nodig na de wijn en limoncello
Dan nog de blog invullen, wat tv kijken en het bed in, want morgen wordt het een loodzware dag, 93,1 km op gps, met een temperatuur van maximum 4 graden, sneeuw en windkracht 4 à 5, gelukkig rugwind, althans dat voorspelt men toch.
Vandaag hebben wij 73 km gedaan, goede inrijdag! Wij zijn droog op de bestemming geraakt!
Morgen is het zover! Alles staat al klaar! Aangezien de weergoden ons niet gunstig gezind zijn, hebben wij nog in laatste instantie een aankoop gedaan. Onze fietshelm heeft een aantal gaten, zoals elke fietshelm trouwens, en daar waait het doorheen .en ook de regen! Dus .. een hoes gekocht speciaal voor een fietshelm, die ons dan kan beschermen tegen de koude en de regen! Zeker nodig met mijn weelderige haardos van 1 mm lang! Gelukkig gaan wij de wind mee hebben, zeker vrijdag, 5 bf uit noord-oostelijke richting, dus de wind in de rug!
Vandaag nog allebei naar de tandarts geweest voor checkup en restauratie! Al ineens een afspraak gekregen voor in mei voor de rest van de restauratiewerken!
Vroeger stapte je op een fiets en je was weg, nu is dat anders! Batterijen van de fietsen opladen, gsms opladen, IPad opladen en gps opladen, tis maar dat de elektriciteit goedkoop is tegenwoordig! nog een geluk dat wij onszelf niet moeten opladen . Hoewel we zijn er al aan bezig, met vloeibare brandstof! ;-)
Wij hopen op een goede tocht, zoals in 2019 naar Rome. Toen hebben wij op 21 dagen slechts 3 maal regen gehad, de andere dagen tot zelfs 43°, dat was in Italië. Nu zullen wij dat waarschijnlijk niet halen, te vroeg in het jaar.
Wij hopen ook op wat reacties, maar wij zullen de fotos pas bij de teksten voegen na de vakantie, wegens nogal ingewikkeld en tijdrovend! In elke geval kijk ik er naar uit ...de tocht en reacties .
Al meer dan 2 jaar hebben wij moeten wachten op ons volgend fietsproject. De Corona- pandemie heeft veel roet in het eten gegooid! Maar . Eindelijk! We mogen al veel meer, dus ook onze droom verwezenlijken, een fietstocht van thuis uit naar Lourdes Frankrijk en terug!
Al geruime tijd plannen wij deze tocht, reeds tweemaal alles moeten annuleren, maar nu gaat het gebeuren!
Als voorbereiding zijn wij al enkele weken aan het fietsen, maar het materiaal dient ook op punt gesteld te worden, zodat wij een afspraak hadden gemaakt met de fietswinkel voor onderhoud en herstelling. Dat is gisteren al gebeurd, op de beide fietsen nieuwe kettingen, nieuwe cassettes en nieuwe tandwielen vooraan, nieuwe en betere anti- lekbanden en binnenbanden achteraan ( waren er beiden tweemaal mee platgereden ), verder volledig nazicht! Blijkt dat de voorvorken al wat speling vertonen wat niet kan bijgesteld worden met de balhoofdsschroef. Voilà, resultaat van de fantastische Belgische fietspaden en Italiaanse wegen, en dat pas na iets meer dan 4.000 km op de teller! Zal dus mettertijd moeten vervangen worden, de ganse voorvork dus! Na het betalen van de rekening ( aderlating ) , ermee naar huis!
Nu nog enkele dagen fietsen en materiaal testen ( fiets-gps vandaag getest, alle routes staan erop en de eerste route een stuk gereden ), en onszelf testen, wat kunnen wij nog? Hoe dan ook het zal moeten, want we gaan 2.300 km fietsen op 25 fietsdagen.
Als er iemand ons wil volgen, geen probleem, maar de fotos komen er pas na de tocht op, is een hele procedure, dus dat gaan wij niet doen tijdens de tocht, tijdens de tocht gaan wij ons amuseren!
Normaal gezien vertrekken wij op 31 maart! Blijkt nu dat de weergoden ons niet goed gezind zijn, nu is het 18 graden en zonnig, op de vetrekdatum slechts 9 graden en maartse buien, maar ja, we kunnen niet anders, alles is al gereserveerd! Hopelijk veranderen de weersvoorspellingen nog .
Thuis had ik een site gevonden waarop de ganse Francigena fietsroutes voor GPS stonden, en dat van de Lightfoot gids voor de Via francigena. Allemaal gedownload en op de fiets-Gps gezet. We dachten dat dit een fluitje van een cent zou zijn. Voor de eerste dagen tot in Taissy, voorbij Reims, had ik zelf een Gps-route gemaakt en dat ging vanzelf. Vanaf dan volgden wij de Gps-route van de Lightfootgids. Wij kwamen dan ook dikwijls voor stukken onverharde weg, met stenen, diep zand, kortom onberijdbaar met onze fietsen. Onze fietsen zijn daar niet geschikt voor, het zijn stevige stadsfietsen, met banden voor op de weg en niet voor onverhard terrein. Ondanks het feit dat zij uitgerust zijn met anti-lekbanden is het risico op lekrijden op onverhard te groot en daar zou je dan staan, in " the middle of nowhere ", waar de onverharde paden ook zijn. Soms konden wij niet anders, ééns hadden wij een stuk van 7 km onverhard, maar we wilden niet terugkeren wegens te ver. Wij hebben op een gegeven ogenblik dan besloten om geen onverhard meer te doen en de weg te zoeken langs asfalt- of betonwegen.
De wegen: in Frankrijk viel dat mee, zij waren goed berijdbaar, behalve in de dorpen, waar het "alle terrein " was, wegens rioleringswerken, aanleggen van leidingen, en dan opvullen met asfalt. In Zwitserland waren de wegen goed berijdbaar, maar dan......
In Italië was het een regelrechte ramp, in denk dat wij daar nog geen 200 km goed berijdbare wegen hebben gehad. Een strook van ongeveer 1 meter aan de rechterkant van de rijbaan, waar wij dus moesten rijden, lag zodanig slecht dat je daar in feite een mountainbike nodig had, een dan nog één met dikke banden om de schokken op te vangen. Ik zeg het niet graag, maar de banen in België liggen er beter bij. Ik denk dat de Italianen op leerschool geweest zijn in België voor de aanleg van banen, met glans gebuisd waren, en nooit een tweede zit gedaan hebben. Bovendien lag de zijkant van de rijbaan overal bezaaid met glas, groen glas, dus niet van auto's maar van uit het raam gegooide bierflesjes. Ik denk dat dit daar een nationale sport is. Als resultaat daarvan heeft Brigitta daar tweemaal lek gereden met anti-lekbanden. Ik zie beter en ben daarvan gespaard gebleven.
Italianen zijn wel hulpvaardig en dat hebben wij gemerkt na het lekrijden, wel jammer dat de meesten geen wereldtaal zoals het Engels kennen. In Noord-Italië konden wij nog terecht met de Franse taal en in de steden lukte het ook nog met Engels, voornamelijk daar waar je Euro's kon achterlaten.
Italië is een vuil land, overal ligt er afval langs de wegen, wat gewoon niet wordt opgeruimd. Overal staan ook stinkende vuilbakken met daarnaast nog achtergelaten zakjes met vuilnis. In Fiumicino reden wij langs een baan, wat meer leek op een openbaar stort: ijskasten, zetels, oud meubilair en ander afval, gewoon achtergelaten langs de weg. Bovendien zaten daartussen prostitués, op zoek naar klanten.... In Italië troffen wij toestanden aan zoals 40 jaar geleden in Frankrijk. Nu is Frankrijk een proper land geworden, dat is werkelijk opvallend, daar vind je bijna niks meer langs de baan.
Samengevat kunnen wij stellen dat de fietsreis langs of in de buurt van de Francigena-route wel meegevallen is. Wij hadden er ook voor gekozen om in hotels te overnachten en de fietsen konden steeds binnen staan: in linnenkamers, vergaderzalen, speciale afgesloten ruimtes voor fietsen en zelfs éénmaal op onze kamer. Wij hebben ook geluk gehad met het weer, slechts 3 regendagen op 21 en de dagen dat het dan niet regende was het warm tot zeeeeer warm.
Ik ben Leys Willy
Ik ben een man en woon in Stekene (België) en mijn beroep is gepensioneerd.
Ik ben geboren op 10/11/1956 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, viool spelen (poging), violen en altviolen bouwen..
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek