Inhoud blog
  • Saigon....Belgische bieren
  • Saigon: de signaalmast (thu ngu flagpole)
  • Saigon: nieuwjaar
  • Saigon: laatste weekend voor 'jaar van de draak' nieuwjaar
  • Saigon: van Norodom tot Independence palace
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    reisblog

    10-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vangvieng en vientiane
    gisteren... erg vlug hersteld van mijn ongemakjes (was het mijn 'epo'? of de voorzichtigheid die ik mezelf oplegde m'n maag wat te laten rusten en m'n toevlucht te nemen tot thee en banaan ?) en dus wandelen in ongebreidelde stofwolken die telkens opstoven van zodra 'n voertuig passeerde....toevallig belandde ik in het gezelschap van twee goed uit de kluiten gewassen koreaanse jonge dames met wie ik de pha kham cave zou bezoeken...zou ! want we hebben ze niet eens bereikt (slechts 60 m klimwerk verwijderd); onder aanvoering van 'n gids was het klimmen geblazen op ongemakkelijke puntige  rotsen...gelukkig (!!) gaf een van de dames er als eerste de brui, zodat dat voor mij ook 'n aansporing was er het bijltje bij neer te leggen....even doemde bij mij de gedachte op niet ongehavend bangkok te zullen bereiken !!!
    informatie ingewonnen ivm trip naar het paradise-eiland koh chang vanuit vientiane, maar ik blijf op m'n honger zitten...touragencies zijn er als de kippen bij om gemakkelijke trips (bv vangvieng naar vientiane of LP) aan te bieden, maar meer ingewikkelde trips gaan hun petje te boven...men kan het ze niet kwalijk nemen, de meeste personeelsleden zijn ooit niet verder geraakt dan hun provincie !!! in dat verband heb ik ook gemerkt hoe misleidend 'n reisbrochure kan zijn...toevallig had ik STA Travel in handen en ik lees "cycle in Luang Prabang's vibrant streets".....als er iets is wat over LP niet mag gezegd worden dan is het wel 'vibrant'...gebruik vibrant ivm singapore of NY of Berlijn etc, maar Lp heeft net iets ingetogens, iets intiems, iets lieflijks; andere quote "get off the beaten track in Vangvieng".....als je een voorbeeld wil van 'beaten track', een platgewandeld pad tot en met, dan is het wel VV...trouwens in Laos wordt er niet veel 'off'- geweken, want ofwel kun je ondersteboven geblazen worden door het nog veelvuldig aanwezig UXO (unexploded ordnance uit vietnamese oorlog) ofwel in de bergen zijn er nog gebieden waar minderheden huizen die vooralsnog 'uncontrollable' zijn en die als ze het in hun hoofd halen er niet voor zouden terugdeinzen (zoals ergens in 2003-2004 moet gebeurd zijn met 'n bus) ongewenste indringers af te te knallen !! (trouwens ik denk ook dat bij ons er ook geen meerderheid staat te trappelen om het soms 'uncontrollable' kuregem te bezoeken)
    en vanmiddag ben ik dus met minivan aangekomen in Vientiane (een rit van 150 km op archi-archi-slechte wegen)  ....in de regen !!

    10-03-2012 om 10:47 geschreven door wilf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vangvieng
    vangvieng ligt er wat versluierd bij...het blijft hier dus eveneens nevelig....Maylyn is een uitstekend verblijf voor weinig geld
    vandaag opgestaan met erg slappe benen...en spieren die pijn doen..en 'n witte tong...dan weet je het wel....gisteravond in Maylyn nog wat doorgeboomd met 'n duits paar en 'n  italiaanse dame, 'n pintje drinken, wat zwaar eten en nootjes eten...en diarree...en op zoek naar papier dat er niet is (wat trouwens 'n tegemoetkoming is aan de westerse toerist, want het is nu eenmaal daar de gewoonte wat dient proper gemaakt...nat te spuiten met dat klein hogedrukspuitje dat er overal bijhangt) ....dus mijn toevlucht zoeken tot enterolpillen en de kurt-pillen, mijn soort 'epo' voorgeschreven door mijn huisarts en gelukkig nog maar zelden moeten aanspreken....en vanmiddag sliep ik zowaar twee uur waaruit blijkt dat ik het wel degelijk nodig had...de vermoeidheid wordt wat zwaar
    rest van reis begint stilaan vorm te krijgen....morgen nog vangvieng om mijn darmen nog wat te laten rusten...voor overmorgen reeds ticket geboekt voor vientiane (minibus 60.000 wat aanvankelijk 50.000 had moeten zijn maar door vroeger uur van afreizen wordt het 'n eurootje duurder)
    blijkbaar zou ik -zou- vanuit vientiane reeds een vip bus kunnen nemen naar koh chang (thai eiland voor cambodja dat volgens ingewonnen info stilaan phuket -wat over the top-  en de overbevolkte krabi en koh samui heeft verdrongen); daar zou ik nog wat beach-rust (?) willen opdoen vooraleer weer richting..Belgie te trekken

    08-03-2012 om 11:12 geschreven door wilf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LP-Vangvieng...stof!!
    rit met minivan van 9 u ging ong om 10 u van start voor 'n rit van (met twee stops) 'n 6 en een half uur....vooral na junction in Phoukhoune (waar er 'n afslag is naar Phonsavan..de plain of jars !) is de scenery (linkerkant dan wel) fabelachtig mooi en ook al hangt er 'n soort nevel/mistgordijn  (men wijt het aan de constante vrijwillige branden..om het land vruchtbaar te maken) (iemand zei dat het ook zou kunnen te maken hebben met de floods die maandenlang het gebied teisterden en de vochtigheid in de aarde die etc etc...maar ik stop hier want ik ben helemaal geen geoloog, ik probeer te voorkomen al te veel domme dingen te uiten)....de contouren van die grillige rotsachtige bergmassa's zijn duidelijk te onderscheiden)
    en verloopt de rit omwille van het op en af en bocht en bocht vrij traag, naarmate Vangvieng nadert lijkt de weg helemaal naar de vaantjes en is er slechts hotsebots en constant enorm veel stof...het is trouwens ook al wekenlang erg droog !
    kamertje gevonden in Maylyn net over de rivier...alles is er...en ik betaal slechts 70.000kip...

    07-03-2012 om 12:50 geschreven door wilf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.laatste dag Luang Prabang
    gisteren nog op naar de Mount Phousi om van het panoramisch zicht op LP te genieten in afwachting van de zonsondergang die 'n fletse bedoening werd - er hangt al weken 'n soort vaagmistig gordijntje over de bergen
    vandaag m'n laundry al gestreken...het guesthouse is een van de weinige plaatsen waar zowel een strijkplank als strijkijzer zichtbaar aanwezig zijn, waarop ik dus prompt afging...verder wordt  het vandaag een dagje genietend rondslenteren en af en toe iets drinken....vandaag moet niets
    en morgen de lange rit over de (hopelijk ditmaal zichtbaarder) fabelachtige bergpassen naar Vangvieng, de plaats met de grillige karstrotsen...en afhankelijk van de accommodatie verblijf ik er een tot meerdere dagen om daarna alweer richting Vientiane te trekken...en van daaruit weet ik het nog niet (wordt het vliegen? treinen? richting Bangkok om van daaruit te trekken naar ?? we zien nog wel)
    en wat ik hier wel mis (hoort het bij die rustige trage slome 'laid back atmosphere' van Lp) is 'n engelstalige laokrant.....voor mij was dat 'n noodzakelijke bron in vietnam, in kuala lumpur, zelfs in vientiane....ik wil niet alleen zien en iets beleven, ik wil ook weten...en ik weet maar al te goed dat 'n indruk (veelal) vals kan zijn
    in vientiane las ik, in muong ngoi hoorde ik dat de chinezen hier investeren...en het is te merken...het land gaar er op vooruit, in sommige plaatsen (vientiane) met rasse schreden, in andere plaatsen met mondjesmaat, alhoewel, als blijkt dat ze in Muang Khua betonnen bruggen (!) bouwen om gedeelten van het land te ontsluiten, als blijkt dat een heuse weg komt tussen Nong Khiaw en Muang Ngoi en 24/24 elektriciteit, dan is dat ook een reuzetred !

    06-03-2012 om 05:59 geschreven door wilf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.luang prabang
    nog ivm busreis Oudom Xai naar Lp...het was wel degelijk 'n local bus, want er rijdt helaas geen ander (prive)vervoer tussen die twee steden, in tegenstelling tot wat ik van plan ben overmorgen: van Lp naar Vangvieng (273km over zware noord-laotische bergpassen); op dat traject rijdt er geen local of openbaar vervoer, wel prive georganiseerd door travel agencies...ik verkies de rapste manier, de minivan (120.000kip) boven de vipbus (130.000 maar er is lunch inbegrepen) en de goedkopere maar tragere expressbus.
    ik trakteer me morgen dus nog 's op 'n dagje Lp, volgens de unesco een van de plaatsen die het best hun verleden hebben geconserveerd....en ondanks het stadje 100.000 zielen zou tellen (maar die wonen dan allicht hoofdzakelijk in de periferie) lijkt het eerder op 'n uitvergroot dorp waar het leven - hoe is het nog mogelijk - erg traag zijn gang gaat.
    en over traagheid gesproken...in Oudom Xai vrijwel telkens gegeten in Souphailin Resto ('n beetje afgelegen) op aanraden van 'n duitse trainee in het Tourist Info Centre....het vrouwtje van het resto heeft  - gelukkig voor de eter -  weinig of geen klanten...na bestelling diende ik bv vrijdagavond meer dan 'n uur (!) te wachten ('n duits koppeltje na mij wachtte hetzelfde lot)...ik bestelde red curry chicken vegetables, welnu na bestelling begint zij aan het eetmaal van a tot z, er is dus bv wat groenten betreft niets op voorhand klaargemaakt..en de schotel bevatte inderdaad 'n breed gamma groenten...slotsom: uitstekende gerechten voor weinig geld waar een hongerig mens lang moet op wachten
    terloops, de Tourist Agency wordt ondersteund door DED (deutsche entwicklungsdienst)
    terloops bis...m'n kamer in Lp (Sacharin Gh) had ik op voorhand geboekt en betaald en bij aankomst stond mijn valies netjes in ....de mooiste kamer (nummer 1)...ook dat heeft me 'n beetje over de streep getrokken hier nog 'n dagje te vertoeven naast het feit dat het sleuren met al te zware bagage (heb ik nu nog niets geleerd wat dat betreft?) me wat veel wordt

    05-03-2012 om 12:35 geschreven door wilf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kloterit naar luang prabang
    .gisterennamiddag nog erg genoten van.......voetbal in het stadium (men is bezig 'n nieuw aan het bouwen) maar dit doet wel denken aan provinciale; entree te betalen is er niet, het veld is stoffig, maar er wordt door enkelen leuk op gevoetbald.....moeilijk te weten wie tegen wie...ik hoorde Phongsaly tegen Oudom Xai en aan het applaus te horen won P. met 1-0.....'n groot aantal ondermaatse spelers : ligt het aan het hotsebotse terrein? ik vrees van niet want de blauwen van (vermoedelijk) P. tekenden 'n voor enkele mooie combinaties en de nummer 10 beveel ik in Belgie aan (en die maakt het of gaat ten onder, want ook rond het terrein hier gonsden.... de beide hormonen in het rond)
    en vandaag dan rit naar Luang Prabang, ticket gekocht rond 9.30 voor bus van 11.30(ik was de zesde) en bij bekijken van gammele bus constateerde ik dat alle plaatsen al ingenomen waren met een of ander object op de zetel...ik maakte er 'bagagelader' attent op en die gaf me mee dat het laotiaanse gewoonte is plaatsen 'in te palmen', 'n 25-plaatsen bus ...uiteindelijk voor 32 passagiers ! ik zat (of hing naar rechts) op 'n gangklapstoeltje met onder me...'n 25kg-zak rijst....convoyeur stond naast me de hele rit aan het deurtrapje... recht!!!
    vertrek van 11.30 bus om 10.50 ! want iedereen is er (ik ben enige niet lao en word bekeken als curiosum); bus is 'n ramp....twee keer krijgt ie lekke band en dus nieuwe banden opleggen en niemand kniest, waarom zou ik dan kniezen, ik ben al blij dat ik mee ben (laat dit in B. en het komt in de krant met foto's van verongelijkte passagiers)...dit hoort er blijkbaar bij, en ik troost me dat ik me kan vergapen aan enkele oprecht mooie laotiaanse vrouwen in de bus en ....naargelang de busrit vordert lijkt hun aantal toe te nemen; kortom, 'n rit die normaal 'n vijftal uur in beslag neemt arriveert in LP iets over...19.30 want ook waar de weg niet langer meter na meter moet bedwongen worden...nl in Pakmong...is er 'n lange eetstop ook om de buspeople de mogelijkheid te laten hun twee kapotte banden te laten herstellen.....

    04-03-2012 om 15:45 geschreven door wilf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs