Inhoud blog
  • Saigon....Belgische bieren
  • Saigon: de signaalmast (thu ngu flagpole)
  • Saigon: nieuwjaar
  • Saigon: laatste weekend voor 'jaar van de draak' nieuwjaar
  • Saigon: van Norodom tot Independence palace
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    reisblog

    07-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.taxi's

    volgens de pers wordt vietnam (maar niet alleen daar, dat weten we) geplaagd door enerzijds 'scams' (geld afluizen zo je wil) al dan niet door geregistreerde of illegale taxi's....voorbeelden in de pers: in hanoi diende toerist 4 miljoen vnd (ong.75 euro) te betalen voor 'n rit van de noi bai airport naar centrum (voor 20 a 25 usd moet dat kunnen en er worden aan airport altijd minibussen volgestouwd voor 6 a 8 usd pp) - in saigon diende iemand eveneens 4 miljoen uit te harken voor rit van Ben Thanh (centrum dus) naar Tan Son Nhat airport (wat normaal voor 'n 150.000vnd moet kunnen of 8usd)....intussen zijn er zowel in hanoi als in saigon al 'n vijftal taxibedriven geweerd te opereren vanuit luchthaven, omwille van bewezen scams, omwille van ongeldige arbeidscontracten met bestuurder, omwille van ontbreken van communicatietoestel in wagen etc

    in saigon zouden zo'n (schrik niet) 12.550 geregistreerde taxi's operationeel zijn (dwz 33 taxibedrijven waarvan 11 aan luchthaven mogen werken)(om maar te zwijgen over de illegale die altijd op de loer liggen om graantje mee te pikken) ....er was maanden geleden 'n campagne om illegale te weren, nu die campagne achter de rug ligt, blijken ze weer op te duiken, en zoals 'n lezersbrief in vietweek stelt (ik parafraseer)" 't gaat om enforcement...dwz de wet doen naleven...wat is men met 'n wet als de 'instanties' niets doen om die te doen naleven.."

    goeie raad is "always go on the meter" (dus altijd meter laten opzetten, alhoewel ook daarmee kan gezeurd worden) en neem de meest betrouwbare, dwz Vinasun en Mailinh, en dan nog.....in feite moet je hopen op iemand die het minst gangsterbloed in zijn aderen heeft (maar dat geldt ook voor londen of parijs of...)

    07-01-2012 om 13:40 geschreven door wilf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.taxi's en gevaar

    dit is taxi's deel 1....in mui ne wordt het stilaan gevaarlijk, niet de zone waar ik verblijf, maar vanaf 'n drietal km verder, centrum zeg maar, richting phan thiet waar wellicht zo'n dertig a veertig taxi's samentroepen, allemaal van dezelfde groep, de mastodont Mailinh, die allicht 'n fortuin zal hebben betaald voor het monopolie met z'n twee soorten taxi's, de witte met groene bies en de groene; ze snijden in, draaien zich om op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen op zoek naar klanten en van zodra ze die hebben gieren ze je voorbij om ze ergens te droppen en alweer op zoek te gaan naar nieuwe; voeg daarbij het zeer frequente openbaar vervoer, de suoi cat sinds vorig jaar, en de splinternieuwe xe buyt 9, voeg daarbij de tourbussen die af en aan rijden, voeg daarbij de motorbikes, de jeeps en voeg daarbij...... 'n zeer schaarse fietser zoals ik....als ik dat vergelijk met drie jaar geleden stevent dit af op 'n ramp want hier komen ongelukken van en....doden...daar steek ik mijn hand voor in het vuur!

    ik vraag me dan ook af of omwille van die kilometerlange 'killing zone' mui ne niet het slachtoffer zal worden van zijn succes !

    en stel ja dan voor...gisteren op zoek naar een alternatieve manier om naar phan thiet te rijden, de hoger liggende splinternieuwe zesbaansvak- autoweg met een middenberm vol struiken die dagelijks constant besproeid worden, met designverlichtingspalen in de middenberm, met aan weerskanten nogmaals retro lantaarnpalen, geflankeerd door metersbrede plankieren (waar geen kat op loopt) en daarnaast in alle figuren gemetselde muren met rotsblokken....welnu die autoweg die vettel 'n kolfje naar zijn hand zou vinden.....die is totaal ongebruikt (op 'n uurtje met de fiets erop rijden zag ik 1 jeep, 1 autobus en twee auto's en een handvol motorbikes)....welke corrupt heerschap heeft daar zijn buidel mee gevuld ????

    07-01-2012 om 04:17 geschreven door wilf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ook dit is phan thiet

    mijn dagelijkse fietstocht dus Mui Ne - Phan Thiet, tot. ong.45 km, en eenmaal daar uitstekende caphe da (en veel gratis en telkens bijgevulde tra da = ijsthee) in de Du Mien...en er zijn misschien nog altijd mensen die denken dat er hier geslingerd wordt van boom naar boom.....de Ocean Dunes Golf Club (in Phan Thiet dus...ik heb er voor de slagboom gestaan) organiseert omwille van zijn 15de verjaardag een golf-stay-and-play package voor 1 dag (en dat tot 31 maart) voor omgerekend 78.51 usd en daarvoor is er 'n 18-holes + caddies fees + overnachting + ontbijtbuffet....die 18-holes is trouwens niet zomaar een golfcourse, die is ontworpen door 6xmasters Nick Faldo....de Dunes werpt zich op als een pionier van het golfen in vietnam...intussen zijn er ong. 'n 30-tal golfcourses en - ga nu even zitten - er zijn er 'n 70-tal ofwel gepland ofwel is men die volop aan het aanleggen......trouwens ik lees in Vn News dat men om verkeersproblemen aan te pakken voor wat meer parkingfaciliteiten zou moeten zorgen ipv die wildgroei aan golfcourses....

    ik heb even moet de gedachte gespeeld...zou ik niet meedoen? maar ik heb de gedachte laten varen, eenvoudigweg omdat ik nog nooit een stick in mijn handen heb gehad en ik mij finaal niet wil laten belachelijk maken (mocht het initiatie zijn, dan wel, maar de informatie was duidelijk genoeg...de package is niet voor 'knaapjes')

    05-01-2012 om 13:09 geschreven door wilf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kamer

    drietal weken geleden zei Thanh (van Hoa Bien) over z'n nieuw gebouw ' daar zou je 'n kamer moeten hebben, 200usd per maand'...'n spotprijs inderdaad...welnu bij reserveren vraagt hij me 15 usd..ik blijf 15 dagen, dus dat maakt 225 usd...ik vraag hem  bijgevolg of het niet interssanter zou zijn dat ik 'n maand huur...maar nee, die 200 geldt niet meer want het is highseason en er is 'bestorming' door de russen....en dus zegt ie ok 'n maand 'ba tram' ofte 300 usd....ik blijf dus bij mijn voornemen om slechts 15 dagen te blijven (bevreesd het zittende gat te voelen kriebelen) maar ik wijs hem toch op het omgerijmde van zijn prijzenpolitiek...(z'n prijssetting is eerder wat nattevingerwerk);...heeft het gewerkt ? vanochtend vraag ik aan Han - dat duiveltje-doet-al hier - twee nieuwe handdoeken en zij sommeert mij bij haar boss te komen die mij de blije boodschap verkondigt dat ik slechts 12 usd per dag moet betalen !
    intussen zijn hier ook weer nieuwe russen neergestreken o.a. in het nieuwe gebouw en die betalen voor een maand 250 usd !
    Hoa bien heeft nog bouwplannen (nog zo'n idem dito gebouwtje van 2 verdiepingen en 8 kamers...en een zwembad) en ik vrees dat over enkele jaren de wat oudere kamers tegen de grond gaan en vervangen zullen worden door nieuwe en.....dan ik vrees ik (bis) dat het veel minder betaalbaar zal zijn !
    en ja de russen...ze schijnen voor niet al te veel geld ('n 500 usd hoorde ik, maar ik heb het nog niet bevestigd geweten) van moskou te worden overgevlogen (en er zijn toch nogal wat - naast veel plompe - sharapova'tjes bij)........dus de russen lijken hier nu te beleven wat de belgen anno 70s en 80s mochten smaken in spanje

    04-01-2012 om 13:45 geschreven door wilf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dagje moeten brossen....
    wegens busrit van saigon naar mui ne...vertrek 15u maar 200km afleggen in 6 uur is toch om bij te wenen, zelfs ondanks het feit dat men nu gemakkelijker via de nieuwe Thu Thiem tunnel kan gaan die dan uitkomt op 'n stuk nieuwe autoweg, maar eenmaal Thu Duc voorbij en Bien Hoa naderend is het huilen met de pet op, traag verkeer (want die A1 dat is geen autoweg die naam waardig), en drie stops aub, 'n korte, maar twee langere, uitgerekend aan de resto's van de busmaatschappij Phuong Trang (prijs rit 100.000vnd)...maar toch 'n pluspunt: iedereen werd gedropt op het verlangpunt (wat natuurlijk ook wel tijd in beslag nam), voor mij - Hoa Bien ligt iets verder dan bus-terminus-office - zat er nog 'n overstappen in, van bus in minivan, maar soit, die service mocht er best wezen !!!!
    verblijf dus in Hoa Bien's nieuwe (sinds oktober) gebouwd vleugeltje...15 usd voor splinternieuwe kamer (aircon, fridge, badkamer)...en aan prijs viel - wegens highseason -  niet te morrelen, maar niet getreurd...met de verhuurder van de fiets heb ik 'n deal: ipv 30.000 per dag betaal ik nu 20.000vnd per dag, maar ik neem fiets dus voor veertien dagen
    toch nog 'n woordje over Thu Thiem tunnel (saigon)...(open sinds 20 nov) de eerste in Vietnam en de modernste nu in zuid-oost-azie...2x3 rijstroken..aanvankelijk niet voor motorbikes, maar nu heb ik gemerkt dat de rechtse enkel voorbehouden is voor m.b...hij is 1,4 km lang, 33 m breed en 9m hoog

    03-01-2012 om 11:51 geschreven door wilf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oud en nieuw in Hcm
    oudejaar, dus de waanzin herhaalde zich weer...vanaf ong. 19 u ongecontroleerde verkeerschaos...op 1 kruispunt zie je nog de politie met wapenstok, fluit en harde hand er de orde in houden, maar in het feeeriek verlichte saigon koeken wellicht zo'n honderdduizenden motorbikes samen, allemaal in het hart van quan of district 1, maar ook gevaarlijk want vrijwel constant worden de trottoirs gebruikt als shortcut (en zoals 'n lezersbrief in Thanh Nien de nagel op de kop sloeg nav 'n artikel over het oppoetsen van het imago van Ho Chi Minh city: er moet 'n toerist doodgereden worden vooraleer men zal ingrijpen!)
    vandaag nieuwjaar lijkt het dan alsof ik in  'n kleine provinciestad verblijf, meer ouderen - die niet zullen gefeest hebben - het verkeer veel minder druk - de uitslapers houden zich allicht klaar voor vanavond weer van hetzelfde !

    vandaag rustig krantje lezen in Tao Dan park, 'n minimini-middelheim met beelden en  'n lommerrijke koffietent en..... vandaag 1 janu, dus ipv 8000vnd voor m'n caphe da prijsverhoging 10.000vnd, wat nog altijd bespottelijk laag is...in andere wat meer gerenommeerde koffiehuizen betaal ik doorgaans 25.000 tot 40.000vnd

    ook in vietnam is er voetbal, men noemt het 'bongda' en vietnam is op de fifaranglijst eindelijk nog 's in de top 100 geraakt (plaats 99), maar toch kreeg trainer Falko Goetz de bons omwille van de mislukking in de zuid-oost-aziatische spelen; had men verwacht dat zij met goud zouden terugkeren, zelfs voor de derde plaats moesten ze de duimen leggen voor het bescheiden myanmar ! Goetz verdiende zo maar even 22.000usd per maand plus nog vergoedingen voor verblijf en reizen......bijgevolg staan vietnamese trainers nu te trappelen om eindelijk na de buitenlanders ook 's aan de bak te kunnen komen

    01-01-2012 om 12:10 geschreven door wilf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs