Inhoud blog
  • 1911: de stichting van de wielerclub “Sportclub der Denderstreek”
  • De “Denderstreek” dat was dokter Tistaert
  • De eerste wielerbanen in de Denderstreek
  • "Coureurs" uit 1910 in de Denderstreek
  • Overzicht van de wielerwedstrijden in de Denderstreek in 1910
  • 1910 Aandacht in de plaatselijke pers voor de wielersport
  • De wielersport in de Denderstreek tussen 1895 en 1909
  • 14 juli 1895 - Was dit de eerste wielerwedstrijd in de Denderstreek?
  • WERD DE EERSTE FIETS IN AALST GEBOUWD?
  • Van harte welkom
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Wielernostalgie
    Opkomst, bloei en teloorgang van de wielersport in de Denderstreek
    27-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1911: de stichting van de wielerclub “Sportclub der Denderstreek”

    1911: de stichting van de wielerclub “Sportclub der Denderstreek”

    Wat dienen wij te verstaan onder de Denderstreek?


    Algemeen wordt het  gebied dat loopt van Lessen tot Dendermonde als de Denderstreek aanzien, met  andere woorden de streek die de loop volgt van de rivier de Dender (met al de  waterlopen die in de Dender uitmonden). De Denderstreek behoort grotendeels tot het Scheldeland maar heeft ook gemeenten die zowel tot de Vlaamse Ardennen als tot de Denderstreek gerekend  worden. De Denderstreek omvat de volgende gemeenten en steden, met inbegrip van  alle deelgemeenten: Aalst, Brakel, Buggenhout, Denderleeuw, Dendermonde, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Herzele, Lebbeke, Lede, Lessines,  Lierde, Ninove, Sint-Lievens-Houtem,  Wichelen en Zottegem. Omwille van de historische banden met de stichters en met
    een aantal grote organisaties van de club, rekenen wij op sportief vlak ook
    Liedekerke, Affligem (met de deelgemeenten Affligem, Essene Hekelgem Teralfene) en Roosdaal (met de  deelgemeenten Borchtlombeek, Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek, Pamel en Strijtem) tot  de Denderstreek.



    In alle publicaties, lezen wij dat de club gesticht werd in 1911 en aansloot bij de B.W.B onder stamnummer 432 met als kleuren groen en zwart, maar wanneer precies was dit?


    Helaas zijn alle  archieven van de Sportclub De Denderstreek verdwenen bij de fusie tussen  de club en de Labiekesvrienden tot KSC Denderstreek-De  Labiekesvrienden. Het is me dan ook niet gelukt om de exacte  stichtingsdatum van de club terug te vinden of een document dat ernaar  verwijst.
    Wat wel nog bestaat is de groen-zwarte vlag van de club met vermelding van het stichtingsjaar.



    Er is nogal wat discussie over de eerste benaming van de club, maar alle door mij geraadpleegde bronnen, evenals de foto‘s uit de pioniersjaren, wijzen erop dat vanaf het begin de officiële benaming “SportClub de(r) Denderstreek” was.
     
    Als afkorting vond men op de truien de letters “SDD”.  Later werd dit KSCD, toen de club de titel “Koninklijke SportClub Denderstreek” mocht dragen.



    Wij kunnen gerust stellen dat de club vanaf 1920 tot de belangrijkste clubs van het land behoorde. Dat zij een grote uitstraling had, was mede te danken aan het feit dat renners van internationaal niveau voor korte of lange tijd aansloten bij “De Denderstreek” Ik verwijs hier voor verdere details naar verdere bijdragen die op deze blog zullen volgen.


    Een gevolg was dat ook de  wedstrijden die door de club georganiseerd werden op een massale bijval konden  rekenen. Als voorbeeld kunnen wij hier de eerste “kampioenschappen van de  Denderstreek” aanhalen . De fine fleur van de Belgische profs nam eraan deel en  de wedstrijd gold min of meer als een klassieker.


    Uiteraard had dit ook en vooral te maken met de figuur van Dokter Tistaert. Mede door zijn invloed bij “Sportwereld”van Karel van Wijnendaele konden de club en haar organisaties op heel wat gratis publiciteit rekenen.




    Maar daarover meerin een volgende bijdrage.






    27-12-2012 om 08:27 geschreven door mb  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De “Denderstreek” dat was dokter Tistaert

    De “Denderstreek” dat was dokter Tistaert

     



    We kunnen het onmogelijk hebben over het ontstaan van de wielerclub “Denderstreek” of van de wielersport in de streek in de pioniersjaren zonder het uitgebreid te hebben over de man die gedurende meer dan 25 jaar (hij werd lid van de BWB in 1905) het hart en de ziel was van de wielersport in de streek, namelijk dokter Alfred Tistaert.[1]
    Joannes Franciscus Alfred Tistaert werd op 10 april 1873 geboren te Hekelgem. Na zijn dokterstudies had Alfred Tistaert in Hekelgem zijn dokterspraktijk en was hij ook actief in de dorpspolitiek. Op een haar na werd hij burgemeester van Hekelgem in 1912. Hij haalde op de lijst tegen burgemeester Roseleth bij de verkiezingen in 1911 met 540 voorkeurstemmen het grootste aantal stemmen. Meer dan een kwart eeuw was hij de grote bezieler van de wielersport in de Denderstreek. Als goede vriend van Leon Van Den Haute werd dokter Tistaert bij de stichting van de "Sportwereld" in 1912 één van de eerste medewerkers.

    Toen organiseerde hij al wielerwedstrijden in de Denderstreek. Hij stichtte in 1911 de "Sportclub De Denderstreek" die onder zijn leiding één van de beste van België was. Hij bracht de wielersport in de deze streek op peil. Hij maakte ook deel uit van het bestuur van de Belgische Wielerbond.

    Hierbij het eerste teruggevonden artikel (10 oktober 1913) over een wedstrijd door hem georganiseerd.

     

    In 1914 organiseerde hij - met aankomst op de velodroom van Aalst – het kampioenschap van Vlaanderen voor nieuwelingen. Grote en minder grote streekrenners konden bij hem altijd aankloppen met hun medische problemen en betalen was er zelden bij. Hij werd daarom in het milieu de "vader der jonge Vlaamsche renners" genoemd. Hij was in het hele land gekend en werd in 1924 benoemd tot Ridder van de Kroonorde. In tal van tijdschriften wordt er naar de "onschatbare diensten voor de sport" van dokter Tistaert uit Hekelgem verwezen. Hij had ook banden met de wielerploeg Dilecta waar veel renners uit de Denderstreek voor fietsten.

    Alfred Tistaert overleed na een pijnlijke ziekte op 11 juni 1936 in de Kliniek Schelfhout, Zonnestraat te Aalst. Zijn overlijden werd aangegeven door zijn neef Gaston Tistaert en Pierre Buyle, zijn trouwe medewerker van de Sportclub De Denderstreek.

    Op het doodsprentje staat te lezen dat het een langdurige, slepende ziekte betrof. Ellendige dagen heeft hij gekend, lijden was zijn erfdeel alvorens van deze aarde te scheiden en nooit opende hij den mond tot klagen. Het krantenartikel in Sportwereld omtrent zijn overlijden, geschreven door Karel Van Wijnendaele bevestigt het langdurige karakter van zijn ziekte. Of we niet dan niet wisten dat hij lijdende was? Meer en beter dan wie dan ook. In een berichtgeving van diezelfde Sportwereld opgetekend door de redactie staat te lezen om welke ziekte het hierbij ging. De alomgegeerde “Dokteur “ was de laatste tijden lijdend aan rheumatisme. Mondelinge bronnen beweren dat Dokter Tistaert zichzelf nooit rust gunde, erg nerveus was van aard en totaal uitgeput was bij zijn opname. Dat hij zichzelf nooit enige rust gunde, wordt bevestigd in het artikel geschreven door de redactie in Sportwereld. Hij de levenskrachtige en onvermoeibare pionier, de energieke werker (…).

     


    Het doodsprentje beschrijft daarenboven de persoonlijkheid en bijhorende karakteristieken van de geneesheer. Hij was een eenvoudig, karaktervol en rechtschapen man, stond zijn evenmensch bij met raad en daad en kende geen ander leuze dan te dienen en goed te doen, hij vreesde God, week af van het kwade. Het gedachtenisprentje vertelt zijn levensverhaal in een notendop. Hierop staat te lezen: Doctor in de Geneeskunde. Ridder der Kroonorde, Medalie van den Onderlingen Bijstand, enz. Schepenen van het Onderwijs, Voorzitter der Koninklijke Harmonie Ste – Cecilia, Eere-Voorzitter van den Tooneelkring Affligem, Voorzitter van den Bond der Geneesheeren in „t Kanton Assche, Bestuurslid van den Belgischen Wielrijdersbon, Voorzitter van de S.C. “Denderstreek”. Allen verdienstelijke aanspreektitels die ook op zijn monumentale graf onder een treurbeuk op het kerkhof van Hekelgem werden aangebracht. Een halfverheven borstbeeld, gemaakt door kunstenaar E. Sallé, roept de kordate, rechtvaardige volksdokter weer voor de geest.

    Op dinsdag 16 juni 1936 werd Dokter Alfred Tistaert begraven. Het ontzaglijke respect dat Dokter Tistaert afdwong bij de plaatselijke bevolking en de wielerwereld vertaalde zich in de grote getale aanwezigen op zijn begrafenis. Het artikel in Sportwereld laat de lezer weten dat de mensen van heinde en verre kwamen om afscheid te nemen van de dokter.

    De kerk van Hekelgem was veel te klein om heel die massa menschen te kunnen bevatten. Bij de offerande was het dan ook een gedrum om een laatste maal rond de baar te komen van den zoozeer betreurden vriend. Twee priesters boden de patten aan, een dubbele rij werd gevormd en toch duurde dit laatste een eindeloos-droeve defilee ruim twintig minuten. (…)

    Op het kerkhof achter het Witte Huis, zou de Docteur voor eeuwig rusten. Voor het openen graf werden vijf lijkredenen uitgesproken, terwijl heel zacht een frisch zomerwindje de grashalmpjes van de gewijde plaats wiegden. Meester De Schrijver sprak eerst in naam van de Koninklijke Harmonie St. – Cecilia. Daarna was het de beurt aan de heer Combel, ondervoorzitter van Denderstreek, gevolgd door een groet voor het open graf van de heer Baudet, voorzitter van het sportkomiteit van de BWB en een woord van collega dokter Poot uit Assche. Tenslotte sprak ook Karel Van Wijnendaele in pakkende bewoordingen over zijn grote vriend en eindigde met een “Tot weerziens!...”

    Bij zijn vroegtijdig overlijden besliste de "Gemeentelijke Sportcommissie" van de stad Zottegem om aan de jaarlijkse beroepsrennerwedstrijd de naam Grote Prijs Dokter Tistaert te geven als blijk van erkentelijkheid. Dokter Tistaert had er immers voor gezorgd dat de aankomst van de Ster der Juniors en de Grote Prijs Pompen Mistral in Zottegem lag. Bovendien kreeg Zottegem de inrichting van de Ronde van Vlaanderen voor Onafhankelijken (met start en aankomst). Minder geweten is het feit dat ook het traditionele criterium in Aalst in 1937 de naam “GP Dokter Tistaert” kreeg als eerbetoon aan de overleden sportdokter.


    [1] Bronnen

    HOLDERBEKE (M.), Handelingen XIII-2007 van het ZGGO (Zottegems Genootschap voor Geschiedenis en Oudheidkunde). De bijgevoegde foto's zijn afkomstig uit het persoonlijk archief van Marc Holderbeke, die mij de toestemming gaf om ze te gebruiken

    DE PAEPE (B.) ,   Alfred Tistaert (1873 – 1936).  Een dokter en het Vlaamse wielermilieu, masterproef , Leuven 2010









    27-12-2012 om 00:00 geschreven door mb  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    22-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste wielerbanen in de Denderstreek

    De eerste wielerbanen in de Denderstreek.

    In de beginfase werden de meeste wielerwedstrijden gereden op brede stadslanen, maar het was op de wielerbanen, dat het wielrennen een ontspanningswijze van de grote massa werd. Vooral de al vroeg georganiseerde wedstrijden voor stayers met hun hoge snelheden en de sprintnummers waren immens populair. Ook de wedstrijden waarbij de menselijke uithouding getest werd, zoals zesdaagsen kenden een steeds grotere toeloop.
    [1]

    Ondertussen werden ook bij ons de eerste velodrooms gebouwd.

    Luidens een artikel in de Aalsterse krant De Volksstem naderde de velodroom van Zottegem, gebouwd in de Hoogstraat bij Georges Van Hautegem zijn voltooiing in juni 1910 en kon men al de eerste meeting aankondigen[2].


    In 1911 werd net over de taalgrens, maar ook in de Denderstreek, de piste van Deux-Acren geopend. De eerst wedstrijd op een aarden psite met verhoogde bochten (200 m lang) werden verreden op 28 mei 1911.

    Ook Aalst kreeg in 1911 zijn wielerbaan, de “velodroom” die op 16 april 1911 plechtig ingehuldigd werd[3]

    .



    De opzoekingen van Bart Moeyaert  leverden volgende technische gegevens op:
    [4]

    Zottegem

     

    Ligging Aan de Hoogstraat / ingang langs de Ledebergstraat. Wedstrijdjaren 1910-1912. Technische gegevens: houten baan.[5]

     

    Aalst

    Ligging tussen de Welvaartstraat en de Volksverheffingstraat. Wedstrijdjaren 1911-1912, 1914. Technische gegevens 250 meter lang / hout / 4,5 meter hoge bochten. De wielerbaan bevond zich eigenlijk aan de Gentsetsteenweg, ongeveer in de omgeving van de huidige Welvaartstraat.
    Bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog hadden de meeste mensen andere kopzorgen en begon de interesse voor het koersen te tanen. Toen in 1915-1916 een een zeer lange strenge winter uitbrak, werd besloten om de volledig in hout gebouwde piste af te breken en als brandhout te verkopen. Aldus was onze velodroom, evenals die in Zottegem (einde activiteiten 1912) een kort leven beschoren.





    [1] MOEYAERT (B), op.cit. p 9.

    [2] Dagblad de Volksstem  9 juni 1910.

    [3] Met dank aan dhr. Dirk Meert, webmaster van http://aalstwaarisdetijd.forumup.be/ , die mij na contact met dhr. Eddy Robbrecht, die de kaart op het forum zette, de toestemming gaf om deze foto over te nemen in dit werk.

    [4] MOEYAERT (B.) op.cit., bijlage 18.

    [5] Vle jaren later, in 1934 werd er een nieuwe velodroom aangelegd in Zottegem, ongeveer waar nu de speelplaats van het Atheneum is. Het ging toen om een aardebaan met opgehoogde bochten en op het middenplein speelde voetbalploeg RC Zottegem











    22-12-2012 om 00:00 geschreven door mb  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Coureurs" uit 1910 in de Denderstreek
    "Coureurs" uit 1910 in de Denderstreek

    We dienen het begrip "coureur" vrij breed te interpreteren, want sommigen behoorden tot de categorie "toeristen" of "parochianen", wat betekende dat hun optreden vrij eenmalig was.






    02-12-2012 om 09:56 geschreven door mb  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht van de wielerwedstrijden in de Denderstreek in 1910

    Overzicht van de wielerwedstrijden in 1910

    Onderzoek in de kranten van toen liet ons toe volgende oplijsting te maken van de wedstrijden uit 1910 in de Denderstreek.

     

     

    Gemeente

    Datum

    Winnaar

    categorie

    Aalst

    15/05/1910

     

    Toeristen en beginnelingen

    Hofstade

    29/05/1910

     

    Toeristen en beginnelingen

    Erondegem

    12/06/1910

     

    Toeristen en beginnelingen

    Serskamp

    26/06/1910

    Hannsens  (T)

    Dessy (b)

    Toeristen en beginnelingen

    Schendelbeke

    30/06/1910??

    Van Volxem

    beginnelingen

    Grembergen

    03/07/1910

     

    Toeristen en beginnelingen

    Dendermonde

    24/07/1910

    Van Hulst Emiel

    ??

    Aalst

    03/07/1910

     

    Toeristen en beginnelingen

    Mere

    14/08/1910

     

    Toeristen, beginnelingen en parochianen

    Welle

    21/08/1910

    Standaert A

    Standaert V

    Beginnelingen en liefhebers

    Wetteren

    21/08/1910

    Kerkvoorde

    ??

    Bambrugge

    23/08/1910

    Baeyens (toer)

    Van Wezemael (beg)

    Inwoners der gemeente en aanpalende parochiën

    Erpe

    28/08/1910

     

    Toeristen en beginnelingen

    Aalst

    04/09/1910

     

    Toeristen en beginnelingen

    Denderhoutem

    05/09/1910

    Wauters (Meerbeke) (beg)

    De Bruyn (paroch)

    Beginnelingen en parochianen

    Wichelen

    05/09/1910 ??

    Roelandt

    ??

    Erpe(Oonegem)

    11/09/1910

     

    Beginnelingen en parochianen

    Dendermonde  (kampioenschap van Dendermonde)

    11/09/1910 ??

    Van Hulst

    Parochianen

    Outer

    11/09/1910

    De Villars

    Beginnelingen

    Geraardsbergen

    11/09/1910

    Nechelput

    Beginnelingen?

    Aalst-dendermonde-Asse-Ninove-aalst

    18/09/1910?

    De Baere (t)

    Van Branteghem (b)

    Toeristen en beginnelingen

    Denderleeuw

    18/09/1910?

    Van Damme (l)

     

    Liefhebbers

    Leeuwergem

    20/09/1910

    Bayens Edmond

    Parochianen

    Pollare

    25/09/1910?

    Standaert Victor

    Beginnelingen of toeristen

    Schellebelle (clubkampioenschap “Wie rijdt er mee?”)

    23/10/1910

    De Smet ernest

    ??

    02-12-2012 om 09:19 geschreven door mb  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1910 Aandacht in de plaatselijke pers voor de wielersport

    1910 Aandacht in de plaatselijke pers voor de wielersport

    Vanaf 1910 wordt er in de plaatselijke pers heel veel aandacht besteed aan de wielerwedstrijden in de Denderstreek.

    Hieronder een paar voorbeelden van krantenartikels in de streekkranten, vooral de Volksstem[1].



    [1] De krantenartikels ter illustratie zijn gevonden via  http://aalst.courant.nu/.





    02-12-2012 om 09:16 geschreven door mb  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wielersport in de Denderstreek tussen 1895 en 1909

    De wielersport in de Denderstreek tussen 1895 en 1909

    In de beginfase werden de meeste wedstrijden gereden op brede stadslanen, maar het was op de wielerbanen, dat het wielrennen een ontspanningswijze van de grote massa werd. Vooral de al vroeg georganiseerde wedstrijden voor stayers met hun hoge snelheden en de sprintnummers waren immens populair. Ook de wedstrijden waarbij de menselijke uithouding getest werd, zoals zesdaagsen kenden een steeds grotere toeloop.[1]

    De wielerbanen kregen ondanks de slechte staat van de wegen wel steeds meer concurrentie van wegwedstrijden. In 1893 werd de eerste Parijs-Brussel gereden, terwijl Luik-Bastenaken-Luik van 1892 dateert.

    De wielersport kende rond de eeuwwisseling echter een nieuwe terugval. Het aantal wedstrijden verminderde drastisch en het publiek bleef weg. De wielersport leed immers onder de doorbraak van de autosport. De bourgeoisie had in de auto immers een nieuw speelgoed ontdekt. Een andere oorzaak was de concurrentie van de opkomende balsporten uit Engeland. Voetbal wekte veel meer emotie op dan de monotone pistewedstrijden. Het was dan ook op de weg dat de wielersport zich herstelde. De dramatiek was groter dan op de pistes en bovendien kwamen deze wedstrijden ook langs kleine dorpjes voorbij, waardoor er meer mogelijkheden waren voor lokale renners om zich te laten zien aan hun supporters dan op de wielerbanen die op dat ogenblik alleen in de stad gelegen waren. In België leefde het enthousiasme weer op dankzij de successen van Cyrille Van Hauwaert rond 1905.

    Dit had zeker ook te maken met het ontstaan van de berichtgeving over de wielerwedstrijden in de pers.

    Het is in die context dat we ook op zoek gegaan zijn naar het ontstaan van de wielersport in de Denderstreek.

    In een vorige bijdrage hadden we het reeds over de “Aalstersche veloclub”, die in 1895 een groots wielerfeest organiseerde. Uit krantenartikels uit die tijd blijkt ook dat er in Lede en Denderhoutem rond de eeuwwisseling reeds veloclubs bestonden Zo was er in de krant van 24 november 1901 een aankondiging van een verkoop van een perceel land te Lede en had de verkoop plaats in herberg “De Veloclub”bij weduwe De Geyter op het dorp te Lede en had er op 23 december van datzelfde jaar 1901 een openbare verkoop plaats te Denderhoutem op de dorpsplaats ter herberg van Louis-Vincent Van Bossuyt-Muylaert, veloclub.

    Ook de eerste ongelukken kregen een vermelding in de lokale pers zoals mag blijken uit bijgevoegd artikel van 15 juli 1903 in “de Denderbode”.

    Dat de afstanden van de baankoersen rond de eeuwwisseling niet spectaculair lang waren wordt aangetoond in bijgevoegd artikel uit 1904 over een wielerfeest, annex baankoers over zegge en schrijve 15 kilometer.



    [1] MOEYAERT (B), op.cit. p 9.





    02-12-2012 om 08:59 geschreven door mb  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 juli 1895 - Was dit de eerste wielerwedstrijd in de Denderstreek?
    14 juli 1895 - Was dit de eerste wielerwedstrijd in de Denderstreek?

    De wielersport is in België en meer bepaald in Vlaanderen tot een zekere bloei gekomen zodra de fiets voor de gewone man betaalbaar was. Het wielrennen luidde de democratisering van de sport in. Voordien was lichaamscultuur in de verscheidene disciplines alleen bestemd voor de jongelui die er de tijd en het geld voor hadden.[1]

    Op het eind van de jaren 1860 kenden zowel de fiets als de wielersport een voorzichtige doorbraak. Vooral in het jaar 1869 waren er duidelijke tekenen van de opmars van de fiets. Bewijzen van die opmars zijn de eerste verkeersreglementen die van toepassing waren op vélocipèdes en melding van een aantal ongelukken. Bovendien is er sprake van wedstrijden in Brussel, Ukkel, Gent, Charleroi, Adinkerke, Moorslede, Borgerhout, Turnhout, Luik en Roeselare. Rond 1880 werden de eerste clubs opgericht, vaak onder invloed van Engelse studenten in de universiteitssteden en ook de eerste Belgische wielerbladen zagen het levenslicht.[2]

    In 1883 werd de ‘Fédération Vélocipédique Belge’ gesticht en kwam er een zekere structuur in de veelheid van clubs die reeds ontstaan waren. Interne strubbelingen (o.a. rond het statuut van amateur) zorgden voor een woelige start tot er in 1889 eensgezindheid kwam met de definitieve stichting van de LIGUE VELOCIPEDIQUE BELGE. De BWB was dus geboren.

    Ondertussen daalde de prijs voor een fiets – zeker met invoering van de safety-bike – stilaan en kon ook de gewone man beginnen dromen van het aanschaffen ervan. Dit was zeker het geval toen er prijzen ingevoerd werden voor wielerwedstrijden. Bovendien ging het organiseren van wedstrijden vaak gepaard met het inrichten van zogenaamde wielerfeesten, typisch folkloristische gebeurtenissen waar men prijzen uitdeelde voor de mooiste vaandels, wieleruniformen, voor de grootste club, voor de beste fanfare per fiets en voor de beste acrobaten. De wielerfeesten waren in deze periode zeker zo populair als de wielersport.

    De eerste vermelding van activiteiten rond de wielersport in onze streek, vonden wij terug in 1895. Het betreft ook hier de melding van een wielerfeest met annex wielerkoersen ter gelegenheid van de zomerkermis in Aalst.

    Uit de uitslagen in de kranten van toen moge duidelijk blijken dat de het niet de wedstrijden zelf waren die primeerden[3]. Maar toch vinden we hier vermoedelijk de namen van de eerste twee “Aalsterse coureurs”, een zekere Bonner bij de aangeslotenen van de bond Waas en Dender en zijn bijna naamgenoot Borre, als derde in de snelheidskoers over 2000 meter (of was hier reeds sprake van een zetfout en bedoelde men twee maal dezelfde renner?)

     



    [1] Cfr. JACOBS(J.) & VAN DOORNE (B.), De Vlaamse wielerkoningen, Lannoo, Tielt, 1979.

    [2] Cfr. MOEYAERT (B.), Van wielerbaan tot ... "Velo-droom" De geschiedenis van het baanwielrennen in België
    van 1890 tot 2003. Scriptie voorgelegd aan de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, voor het behalen van de graad van
    Licentiaat in de Geschiedenis.
    Academiejaar: 2002-2003 KatholiekeUniversiteit Leuven Promotor:Prof. Dr. Vanysacker D.

    [3] De Denderbode d.d. 11/07/1895, © http://aalst.courant.nu/


     





    16-11-2012 om 16:57 geschreven door mb  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WERD DE EERSTE FIETS IN AALST GEBOUWD?

    WERD DE EERSTE FIETS IN AALST GEBOUWD?

    Over de geschiedenis en het ontstaan van de echte fiets zijn al tientallen werken geschreven. Algemeen wordt aangenomen dat 1861 een sleuteljaar was.

    In 1861 bevestigde de koetsenbouwer Pierre Michaux trapassen en pedalen aan het voorwiel van een loopfiets, en zo ontstond de vélocipède. Deze uitvinding sloeg aan, en al snel verschenen op straat honderden vélocipèdes. Hoewel het een oncomfortabel en inefficiënt geheel vormde, was dit toch een fiets in zijn meest rudimentaire vorm

    Aalst zou Aalst niet zijn als men ook daar niet op zoek was gegaan naar pioniers van de “vélocipède” en luidens dit oude krantenartikel gebeurde dit dan nog met succes

    Aalst boven !

    Velocipède of trapwiel.

     Het Fondsenblad bespreekt het schrijven in de Fransche bladen, volgens hetwelk de velocipède of het trapwiel, in onvolmaakten vorm, in 1865, door de slotmaker Michaux van Parijs, zou uitgevonden zijn.

    Onze Gentsche confrater haalt een schrijven aan van den heer P. Van Mofaert, medegedeeld door ’t Getrouwe Maldegem. bewijzende dat, reeds in 1843, iets dergelijks te Maldegem bestond.

    Er was hier echter geen spraak, schrijft  Het Fondsenblad,  van een trapwiel of wielpaard, maar wel van eenen trapwagen, vervaardigd door Karel De Lille, eenen Maldegemschen timmerman en meubelmaker van dien tijd.

    Hetgeen deze trapwagen gemeen had met den tegenwoordigen velo was de wentelas. De wagen had drie wielen en kon 5 of 6 man laden, waarvan er vier op de pedaal stonden en trapten en een dissel bestuurden.

     Een weinig later werd te St­Joris­ten­Distel, door den timmerman Claeys een soortgelijken wagen gemaakt, waarvan de voortstuwers tegenover elkander zaten en de as, bij middel van rechtstaande handboomen, met de armen in beweging brachten.

     Het bewegingstelsel, zoo wel van dezen wagen als van dien van Maldegem, was hetzelfde dat den grondslag van den velo of van het trapwiel uitmaakt : eene wentelas in beweging gebracht door hem zelven die van het voertuig gebruikt maakten.

     Zoolang er geen vroegere vervaardiger van een soortgelijk voertuig wordt aangehaald mogen wij Karel De Lille beschouwen als de eerste benuttiger van het denkbeeld dat aan de vervaardiging van  den velocipède of trapwiel tot grondslag ligt.

    Wij betwisten aan Karel De Lille de eer die onze confrater hem wil toekennen.

    Reeds voor 1820, werd hier te Aalst, een dergelijk voertuig verveerdigd door zekeren Bruneau, eenen wagenmaker wonende in de Nieuwstraat. Dit voertuig werd ook in beweging gebracht bij middel van eene wentelas. Eene reis naar Brussel werd er mee ondernomen, doch het ging te traag, want het tuig was te zwaar en lomp, en Bruneau ontving als vergelding zijner poging de bitterste spotternijen zijner medeburgers.

    Een spotliedeken werd gedicht waarvan het refrein hier nog hedendaags soms langs de straat wordt gezongen en luidende als volgt :

    Bruneau heeft een koets gemaakt,

    Zonder peerden, zonder peerden,

    Bruneau heeft een koets gemaakt

    Die alleen naar Brussel gaat!

    In 't begin der jaren 1820, in 1823 of 1824, werd er door  gebroeders, schrijnwerkers te Audegem, een wagentje gemaakt, dat bij middel van eene wentelas door twee mannen bewogen werd. Meer dan eens werd met dit voertuig eene reis naar Aalst en Dendermonde gemaakt. Een ooggetuige verzekert ons dat het tamelijk gemakkelijk rolde. De familienaam dezer schrijnwerkers van Audegem  is ons onbekend; alleen weten wij dat eenen anderen hunner broeders destijds koster was te Berlaere.

    In de jaren 1838 tot 1842 bestond er hier te Aalst een voertuig ‘t welk met de voeten werd bewogen. dus eenen wezenlijken velocipède of trapwiel. Het tuig was uit hout en ijzer verveerdigd,  en de eigenaar ervan was de heer Louis Meert, de weerd van de alomgekende afspanning « Den Diepen Lochting » Gentschesteenweg, heden bewoond door M. Edward Van Cauter. Wie dit zonderling voertuig had verveerdigd, is ons niet ter wete gekomen.

    Een onzer vrienden, een ouderling van 84 jaren, zegt ons dat het tuig moeilijk te gebruiken viel. Een enkel zijner gezellen kon er mee rijden, namelijk den heer Martinus Cosyns, welke er meer dan eens in de vastenavondstoeten mee verscheen.

     

    Wat wij hier neerschrijven kan door talrijke Aalstenaars bevestigd worden. Wij zeggen dus op onze beurt : zoolang er geen vroegere vervaardiger van een soortgelijk voertuig wordt aangehaald mogen wij Bruneau aanschouwen als de eerste benuttiger van het denkbeeld dat aan de vervaardiging van den velocipède of trapwiel tot grondslag dient.

     

    (De denderbode van 6 oktober 1892, pagina 2)

    14-11-2012 om 08:29 geschreven door mb  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    10-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van harte welkom

    WAAROM DEZE BLOG?

    In 2005 schreef ik het boek "Arm maar proper" ter gelegenheid van het vijftigjarige huwelijksjubileum van mijn ouders. Omdat mijn vader destijds een fanatieke supporter was van Maurice Meuleman, heb ik toen ook in een apart hoofdstuk aandacht besteed aan de figuur van deze wielrenner.

    Bovendien plaatste ik ook de lokale Kerkskense wielerclub, Boekent Sportief, in een ruimer sociaal kader en had ik het toen reeds over een aantal lokale wielercracks.

    Al die renners kwamen ooit uit voor de Aalsterse wielerclub KSC Denderstreek en als kind stond ik vol bewondering voor de truien van deze renners, truien die schitterend waren in hun eenvoud. Men zag ze van ver bij het uitkomen van de laatste bocht, de witte truien met zwart-groene band in het midden .

    Voor het verzamelen van die gegevens had ik al heel wat opzoekingswerk moeten verricht en toen ontstond bij mij het waanzinnige idee om een inventaris te maken van al wie in de Denderstreek ooit aan wielrennen had gedaan en om alle wielerwedstrijden, ooit georganiseerd in de Denderstreek, in kaart te brengen.

    Ik zie nu zeven jaar later in dat dit wel degelijk een waanzinnig idee was. Door het feit dat ik nog niet gepensioneerd ben en ik dus nog een full time dagtaak heb, vordert dit werk heel langzaam. Toch slaagde ik erin om in 2011 de honderdste verjaardag van de wielerclub "KSC Denderstreek" niet onopgemerkt te laten voorbijgaan via de publicatie van het boek " 1911-2011 - De beknopte geschiedenis van K.S.C. Denderstreek". Maar uiteraard was het onmogelijk om de vele honderden bladzijden bestanden, kopieën van krantenartikels en foto’s uit de oude doos te verwerken in dit boek … er komen er dagelijks nog bij.

    Via het maken van deze blog kan ik rustig de tijd nemen om al deze documentatie systematisch te verwerken en de wielerliefhebber mee te laten genieten van de resultaten van mijn opzoekingswerk. Op die manier hoop ik ook een bescheiden bijdrage te kunnen leveren tot de geschiedenis van de wielersport in Vlaanderen in het algemeen en de Denderstreek, in het bijzonder.

    Alvast veel leesgenot





    10-11-2012 om 15:31 geschreven door mb  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)


    Archief per week
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs