Welke eindtermen PAV kunnen bereikt worden a.h.v. een weblog?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Tweede graad
Functionele taalvaardigheid
De leerlingen kunnen:
1 informatief luisteren en lezen. 6 gepaste taal en omgangsvormen hanteren. 7 hulpmiddelen gebruiken om taalvaardig te handelen en hun communicatie te verbeteren.
Informatieverwerving- en verwerking
De leerlingen kunnen:
17 onder begeleiding relevante en voor hen toegankelijke informatie in herkenbare concrete situaties vinden, selecteren en gebruiken. 18 informatie uit uiteenlopend voor hen bestemd tekstmateriaal en voor hen bestemde formulieren begrijpen en gebruiken. 19 onder begeleiding gebruik maken van informatie- en communicatietechnologie.
Organisatiebekwaamheid
De leerlingen kunnen:
21 individuele opdrachten van beperkte omvang onder begeleiding organiseren, uitvoeren en evalueren. 23 omgaan met formele en informele afspraken, regels en procedures.
De volledige lijst van de eindtermen PAV voor de tweede graad vind je terug op de volgende site: <http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/secundair/2degraad/bso/eindtermen/pav.htm>
Derde graad, eerste en tweede jaar
Functionele taalvaardigheid
De leerlingen kunnen:
1 uit mondelinge en schriftelijke informatie de essentie halen. 2 over die informatie reflecteren en ze evalueren. 5 eenvoudige informatie schriftelijk formuleren.
Functionele informatieverwerving en -verwerking
De leerlingen kunnen :
11 relevante informatie in concrete situaties vinden, selecteren en gebruiken. 12 informatie uit uiteenlopend tekstmateriaal begrijpen en gebruiken. 13 spontaan gebruik maken van voor hen relevante informatie- en communicatietechnologie (ICT).
Organisatiebekwaamheid
De leerlingen kunnen:
15 opdrachten zelfstandig plannen, organiseren, uitvoeren, evalueren en indien nodig bijsturen.
De volledige lijst van de eindtermen PAV voor het eerste en tweede jaar van de derde graad vind je terug op de volgende site: <http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/secundair/3degraad/bso/eindtermen/pav.htm>
Derde graad, derde jaar
Functionele tekstgeletterdheid
De leerlingen kunnen:
1 uit diverse tekstsoorten relevante informatie selecteren. 2 voor een specifieke opdracht uit verschillende soorten teksten informatie vergelijken en integreren. 3 beknopt en duidelijk schriftelijk rapporteren. 4 maatschappelijk relevante tekstinformatie praktisch aanwenden. 5 maatschappelijk relevante tekstinformatie kritisch beoordelen. 6 over maatschappelijk relevante tekstinformatie een eigen standpunt innemen, rekening houdend met ethische principes.
Functionele kwantitatieve geletterdheid
De leerlingen kunnen:
8 voor een specifieke opdracht kwantitatieve gegevens selecteren en bewerken. 10 maatschappelijk relevante kwantitatieve informatie praktisch aanwenden. 11 maatschappelijk relevante kwantitatieve informatie kritisch beoordelen. 12 over maatschappelijk relevante kwantitatieve informatie een eigen standpunt innemen, rekening houdend met ethische principes.
Functionele ICT-geletterdheid
De leerlingen kunnen:
13 bij algemeen gebruik van de computer structurerend en efficiënt werken. 14 voor een specifieke opdracht twee of meer programmas selecteren en gebruiken en de resultaten ervan integreren tot één product. 15 informatie selecteren uit twee verschillende of gelijk ICT-bronnen en deze informatie integreren. 16 maatschappelijk relevante ICT-toepassingen gebruiken. 17 maatschappelijk relevante informatie, met behulp van ICT ingewonnen, kritisch beoordelen. 18 over maatschappelijk relevante informatie ingewonnen met behulp van ICT, een eigen standpunt innemen rekening houdend met enerzijds ethische principes en anderzijds deontologische principes met betrekking tot auteursrecht, privacy, beveiliging.
De volledige lijst van de eindtermen PAV voor het derde jaar van de derde graad vind je terug op de volgende site:
<http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/secundair/3degraad/bso/eindtermen/pav7.htm>
Conclusie
In alle graden BSO is het mogelijk om een aantal eindtermen PAV te bereiken. We merken nu reeds dat een weblog voornamelijk gebruikt kan worden in het derde jaar van de derde graad, mits hier de meeste eindtermen gerespecteerd worden. Maar ook in de andere graden kunnen aan de hand van een weblog een aantal eindtermen gerespecteerd worden. Zo moeten leerlingen BSO uit de tweede graad onder begeleiding ICT-toepassingen kunnen hanteren. Het eerste en tweede jaar van de derde graad kunnen zelfstandig informatie van een weblog afhalen, lezen en begrijpen. Het derde jaar van de derde graad tot slot dient deze informatie zelfs te beoordelen en kan hiermee helemaal zelfstandig op weg.
Bruikbaar in PAV?
Om te bepalen of de weblog nu toegepast kan worden in de lessen PAV van alle graden en dus de vakdidactische pijlers van PAV respecteert, haalden we de infobanken PAV erbij, die de concretiseringen van de eindtermen omvatten.
Ook al kunnen er in de tweede graad enkele eindtermen bereikt worden aan de hand van een weblog, toch beschikken de leerlingen niet over de basisvaardigheden om te kunnen werken met een weblog. Zo kunnen zij bestanden benoemen en opslaan, aan de hand van een stappenplan informatie op internet vinden, de basisfuncties van een tekstverwerker gebruiken, enz. In het eerste en tweede jaar van de derde graad BSO verwerven de leerlingen pas competenties als informatie vinden via een aangeboden bronnenlijst, weten welke informatie aan wie doorgegeven mag worden, informatie verwerken in functie van de concrete situatie, het vinden van een website, het meest geschikte zoekresultaat selecteren, het mailverkeer organiseren, regels naleven omtrent privacy, beeldmateriaal integreren in een tekstdocument, enz.
Zo kunnen leerkrachten er in een tweede graad voor kiezen om enkel in de klas te werken met een weblog zodat de leerlingen dit onder begeleiding kunnen gebruiken.
Verder kan er ook steeds een handleiding meegegeven worden door de leerkrachten aan de leerlingen. In het eerste en tweede jaar van de derde graad is dit zeker en vast een goede mogelijkheid. Deze leerlingen beschikken namelijk wel over de vereiste basisvaardigheden zoals reeds eerder aangegeven, waardoor ze ook zonder begeleiding met een weblog tewerk kunnen gaan. In het derde jaar van de derde graad zet men nog een stapje verder. De leerlingen benutten de mogelijkheden van computersoftware optimaal, wijzigen, verplaatsen en kopiëren bestanden, integreren tekst-, cijfer-, beeld en/of geluidsmateraal in één document, maken een eigen ICT-product met info uit verschillende bronnen, beoordelen de via ICT ingewonnen informatie, kennen de risicos van het doorgeven van gegevens via internet, enz. Zo kunnen leerlingen uit het derde jaar van de derde graad o.a. de opdracht krijgen om zelf een weblog aan te maken.
Bronnen:
Infobank PAV 2de graad: <http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/secundair/infobankpav/2gr/pav2et01.htm>
Infobank PAV 3de graad, eerste en tweede jaar:
<http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/secundair/infobankpav/3gr12/pav3(12)et01.htm>
Infobank PAV 3de graad, derde jaar:
<http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/secundair/infobankpav/3gr3/pav3(3)et01.htm>
|