Inhoud blog
  • Welkom!
  • Wat is een weblog?
  • Hoe maak ik een weblog?
  • Hoe pas je een blog toe in het onderwijs?
  • Welke eindtermen PAV kunnen er bereikt worden?
  • Respecteert het de vakdidactische pijlers?
  • Waar moet je als leerkracht op letten?
  • Hoe integreer je een blog in PAV?
  • Praktische tips voor leerkrachten PAV
  • Voorbijgaande hype of blijvende trend?
  • Een concreet voorbeeld
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Weblogs
    Een voorbijgaande hype of een blijvende trend voor het vak PAV?
    04-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Praktische tips voor leerkrachten PAV

    Praktische tips voor leerkrachten PAV

    -          Handleiding voorzien voor de leerlingen

    -          Duidelijke afspraken en regels maken

    -          Verwachtingen naar de leerlingen toe vermelden (een aantal keer reageren, duidelijke opdracht, eenduidige richtlijnen, enz.)

    -          Goede begeleiding is noodzakelijk

    -          Overzicht over de weblog, het geheel in de hand houden

    -          Zorgen voor afwisseling en variatie

    -          Doel voor ogen houden

    -          Geen geïsoleerd gebruik

    -          Duidelijke taal aangepast aan het niveau van de leerlingen

    -          Gebruiksvriendelijk

    -          Overzichtelijke weblog met een duidelijke structuur

    04-12-2008 om 20:44 geschreven door Studenten PAV  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbijgaande hype of blijvende trend?

    Weblog in PAV: Een voorbijgaande hype of een blijvende trend?


    Zoals reeds aangetoond kan een weblog enkel toegepast worden in de derde graad BSO voor het vak PAV. De leerlingen uit de tweede graad BSO beschikken namelijk nog niet over bepaalde basisvaardigheden zoals informatie vinden via een aangeboden bronnenlijst, weten welke informatie aan wie doorgegeven mag worden, informatie verwerken in functie van de concrete situatie, het vinden van een website, het meest geschikte zoekresultaat selecteren, het mailverkeer organiseren, regels naleven omtrent privacy, beeldmateriaal integreren in een tekstdocument, enz., die pas in het eerste en tweede jaar van de derde graad aangekaart worden.

    Voor de derde graad van het BSO respecteert een weblog zeker een aantal eindtermen. Bovenstaande concretiseringen kunnen aangevuld worden met het optimaal benutten van de mogelijkheden van computersoftware, wijzigen, verplaatsen en kopiëren bestanden, integreren van tekst-, cijfer-, beeld en/of geluidsmateraal in één document, maken een eigen ICT-product met info uit verschillende bronnen, beoordelen van via ICT ingewonnen informatie, kennen van de risico’s van het doorgeven van gegevens via internet, enz.

    Op die manier kunnen we concluderen dat de weblog in PAV een blijvende trend is in de derde graad van het BSO, mits deze zowel grotendeels de vakdidactische pijlers als een aantal eindtermen van PAV respecteert. Voor de tweede graad van het BSO is een weblog niet bruikbaar en zal de hype dus voorbijgaan.

    04-12-2008 om 20:43 geschreven door Studenten PAV  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een concreet voorbeeld

    Een eigen toepassing

    Doelgroep

    Het 3de leerjaar van de 3de graad BSO.

    Thema

    Deze leerlingen lopen gedurende hun 7de en tevens laatste jaar regelmatig stage. Ze gaan dus maar weinig lesuren op school doorbrengen. Om de leerlingen toch op regelmatige basis te kunnen begeleiden zou het leuk zijn moesten we door middel van een weblog toch contact kunnen houden.

    De bedoeling is wel om de leerlingen een specifieke opdracht te geven bij het maken van deze weblog, want anders heeft deze niet veel nut. Deze specifieke opdracht zou dan betrekking hebben op hun lopende stageperiodes.

    De opdracht zelf zou concreet inhouden dat ze een eigen weblog opstarten. Op deze weblog gaan ze dan 1 of 2 maal per week (afhankelijk van hoeveel stage-uren ze per week moeten lopen) een bericht komen posten van hoe hun stage die dag/week is verlopen. Ze gaan hun reflecties dus steeds op de weblog plaatsen.

    En niet enkel hun eigen weblog is interessant, ik verwacht namelijk ook dat ze iedere week eens op de weblog van de andere studenten gaan kijken. Het blijft ook niet alleen bij kijken, want bij minstens 2 studenten moeten ze een reactie plaatsen. In deze reacties moeten ze proberen de andere studenten te motiveren indien dit nodig is, of tips te geven of iets dergelijks. Hun reacties moeten dus steeds goed onderbouwd worden.

    Het is ook de bedoeling dat ik als leerkracht ook dagelijks op deze weblogs ga kijken. Op die manier kan ik hun ook steeds tips en dergelijke geven. Natuurlijk wordt hier ook een cijfer op gezet. De leerlingen hun oorspronkelijke logboek of stagemap gaat dus volledig op deze weblog komen te staan. De beoordeling op de weblog is dus gelijklopend met deze van een traditionele stagebundel. 


     

    De concrete uitwerking

    Inleiding

    Gedurende de stageperiodes wordt er verwacht dat je een stagebundel bijhoudt. Deze bundel gaan we dit jaar op een andere manier aanpakken. Je gaat al de verslagen en dergelijke op een weblog plaatsen. Op die manier kunnen al je medeleerlingen jouw vorderingen en ervaringen volgen, maar ook ik ben steeds op de hoogte van alles.

    Wat is een weblog?
    Een weblog, ook wel een blog genoemd, is een website die je als niet-informaticus heel gemakkelijk én gratis kan aanmaken. Het wordt voornamelijk gebruikt om informatie, tips, vragen en ideeën mee te delen aan bezoekers. Iedere bezoeker heeft de mogelijkheid om alle berichten te lezen en hierop te reageren.

    Als eigenaar, ook wel blogger genoemd, van een weblog kan u kiezen hoeveel berichten u erop plaatst, hoe de website eruit ziet, enz. De berichten die u als blogger op de weblog plaatst kunnen zowel tekst-, foto-, video- als audioberichten  zijn.

    Hoe maak ik een weblog?

    Stap 1: Surf naar <http://www.bloggen.be >.

    Stap 2: Klik op de knop “Klik hier voor uw gratis blog!”  

    Stap 3: Vul de gevraagde gegevens in: e-mailadres, passwoord, naam van de weblog, uitzicht van de weblog, enz.

    Stap 4: Hierna ontvang je een mail in je mailbox waarin staat dat je weblog succesvol aangemaakt werd. Via deze mail moet je nu je weblog activeren.

    Stap 5: Je kan nu als blogger je weblog steeds wijzigen. Zo kan je ervoor kiezen om de volgorde van uw berichten om te keren, een ander uitzicht te kiezen, reacties van anderen te verwijderen, enz.

    Veel succes ermee!



    Wat moet er op de weblog komen te staan?

    Gedurende je stageperiode wordt er het volgende van jou verwacht:

    ·         Na iedere stagedag dien je op de weblog een kort overzicht van je dag te plaatsen. De volgende punten moeten zeker aan bod komen.

    -          Wat heb ik vandaag moeten doen?

    -          Wat waren de positieve punten?

    -          Wat waren de negatieve punten?

    -          Hoe ga je dit eventueel oplossen? Zie je alternatieven?

    -          Heb je vandaag iets bijgeleerd? Zo ja, wat? Zo nee, hoe komt dit?

    -          Kijk je uit naar morgen? Waarom wel/niet?

    ·         Iedere stageweek ga je eens kijken op de weblogs van je medeleerlingen. Zorg ervoor dat je niet steeds bij dezelfde gaat kijken. Je gaat natuurlijk niet enkel op bezoek. Per week moet je op deze weblogs minstens 2 reacties posten. In je reacties probeer je steeds enkele van de volgende dingen aan bod te laten komen:

    -          Wanneer een medeleerling een negatief gevoel heeft over iets, dan ga jij opbouwende tips geven om de leerling terug te motiveren. Hoe zou jij bijvoorbeeld omgaan met die situatie?

    -          Wanneer je uit een bericht een handige tip voor jezelf kan halen, ga je in de geposte reactie je mening hierover uiten. Je gaat hierin vertellen waarom je net die tip zo handig vind en hoe je ze zelf zou toepassen binnen je stage.

    -          Wanneer je gelijkaardige situaties hebt meegemaakt, dan kan je hierover vertellen. Op die manier kan je ervaringen uitwisselen met elkaar.

    -          Wanneer je zelf tips hebt voor je medeleerlingen kan je deze ook steeds posten. Zo kan je elkaar steeds verder helpen.

    Extra

    ·         Het is belangrijk dat je al deze reacties in een duidelijke, gestructureerde tekst giet. Het mag dus zeker geen opsomming van feiten worden. Probeer ook steeds op je taalgebruik te letten. Lees je tekst dus steeds goed na voordat je ze post. Iedereen kan deze namelijk lezen!

    ·         Ikzelf ga jullie weblogs iedere dag een bezoekje brengen. Wanneer je dus met problemen zit, probeer ik hier zo spoedig mogelijk een oplossing of tip voor te geven. Maar niet enkel ik ga tips geven, ook je medeleerlingen gaan je zoveel mogelijk verder proberen te helpen.

    ·         Je wordt beoordeeld op basis van je reflecties die je op je weblog plaatst en op je tips, ideeën, reacties,… die je met je medestudenten deelt.


     

    Verantwoording van onze keuze

    We hebben voor deze uitwerking gekozen omdat op deze manier een goed en snel contact met onze leerlingen onderhouden. We kunnen meteen ingrijpen wanneer er zich problemen voordoen of wanneer een leerlingen zich niet goed zou voelen binnen zijn stage.

    Ook is er via deze weg mogelijk dat de leerlingen onderling een goed contact behouden. Ze leren van elkaars reacties en ervaringen. Ze hebben dus niet noodzakelijk de hulp van een leerkracht nodig. Ze helpen elkaar verder, maar ik als leerkracht blijf het gehele proces goed in de gaten houden. Ik kan namelijk ook alle berichten en reacties lezen en ingrijpen indien nodig.

    Hiernaast is het ook een extra oefening voor de leerlingen om hun ICT-vaardigheden bij te schaven. Ze zijn verplicht om dagelijks deze tool in te schakelen waardoor ze ook een bepaalde handigheid verwerven.

    We hebben specifiek voor deze doelgroep gekozen omdat we op die manier de infobanken respecteren. Deze leerlingen beschikken namelijk al over de nodige ICT-vaardigheden om dit tot een goed einde te brengen. Wanneer we de weblog in een 2de graad zouden inschakelen zou dit te moeilijk worden. De begeleiding zou dan veel intensiever moeten zijn, omdat zij nog niet over voldoende ICT-vaardigheden beschikken. De opdracht zou dus een kleine kans op slagen hebben.

    04-12-2008 om 20:22 geschreven door Studenten PAV  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 01/12-07/12 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs