Nederland, Den Haag: nieuw beleid met betrekking tot bestemmingsnamen?
In het verleden was het in Den Haag gebruikelijk om straatnamen te gebruiken voor de aanduiding van bestemmingen. Zo prijkte bijvoorbeeld de bestemming "PR. MAURITSL" (Prins Mauritslaan) op lijn 1, "PRINSESSEGR" ( Prinsessegracht) op lijn 5 of "De SAV. LOHMANPLEIN" op lijn 7.
In de jaren '60 werd echter overgestapt op bestemmingen die in beginsel verwezen naar de wijknamen. Uitzondering hierop bleven de spoorwegstations.
De komst van Randstadrail lijkt hierin verandering te hebben gebracht. De trams naar Zoetermeer hebben als (extra) aanduiding JAVALAAN, terwijl in de omgekeerde richting het voldoende lijkt te zijn dat er MONSTERSESTRAAT wordt gevoerd. Kennelijk moet de redenering zijn geweest dat iedereen begrijpt dat deze straat in het Haagse gelegen is.
Maar niet alleen bij Randstadrail is de straatnaam weer het uitgangspunt bij de bestemmingen. Ook na zo'n 40 jaar is het aloude BOHEMEN voor lijn 3 weer het Savornin Lomanplein geworden. In elk geval op het haltebord dat de Wattman aantrof op de halte Centrum (Spuistraat).
Met lette overigens nog op de aanduideling "tijdelijke halte". Hoe lang "tijdelijk" wordt is overigens nog niet duidelijk. Er gaan geruchten over de inzet van de serie 4000 op een lijn 3 tussen Loosduinen (wellicht wordt dat "Arnold Spoelplein") en .... ? Ja, tot waar? Een ding lijkt duidelijk, het duurt nog even voordat de 4000'en weer terugkeren op het tramviaduct. De draaistellen van de Regiocitadis blijken zich - zo blijkt uit het onderzoek naar de ontsporing - niet prettig te voelen op het spoor tussen Centraal Station en Ternoot.