Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    fernire
    www.bloggen.be/fernire
    Wattman

    31-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nogmaals de Keyserlei en de premetro

    Nog een keer terug naar de Keyserlei aan de hand van postkaarten.

    Mijn eerste bezoek naar Antwerpen was in 1979 en ik kan mij nog goed herinneren dat bij het Centraal Station de trams van de lijnen 2 en 15 de Keyserlei opdraaiden.

    Inderdaad, weliswaar werd het eerste deel van de premetro, met de stations Opera, Meir en Groenplaats op 25 maart 1975 in gebruik genomen (aanvankelijk alleen door lijn 2, lijn 15 volgde op 30 juni), voorlopig zou er nog een open helling op de Keyserlei blijven en kwamen de trams nabij het Centraal weer boven de grond.

    Vijf jaar later, op 10 maart 1980 op precies te zijn, werd het bescheiden "netwerk" van de premetro uitgebreid met het (ca anderhalve kilometer lange traject) naar de Belgiëlei.

    Een van de "aanwinsten" (als men het zo mag noemen) van de stad was op die datum ook het premetro station Diamant. De halteperrons liggen (evenals op het iets verder gelegen station Plantin) op twee verschillende verdiepingen, namelijk op niveau min 3, respectivelijk min 4. Het station Diamant is zo groot en onoverzichtlijk dat de allereerste maal dat ik met mijn vader daar kwam, we het na een speurtocht letterlijk hebben opgegeven om de tramhalte nog ooit te vinden. Vervolgens zijn we via de roltrappen weer teruggekeer naar “maaiveld niveau” om te voet onze weg naar het centrum te vervolgen. Gelukkig is inmiddels de bewegwijzering uitgebreid, maar nog altijd vind ik het een weinig aantrekkelijk station.

    Bron van informatie over de premetro werken: Alex Krakowsky, De Antwerpse Tram-r-evolutie, Tramfan Magazine (Zoom 3), 2002.

    Ter illustratie van al die veranderingen een tweetal postkaarten aangekocht ergens in de jaren ’90.
    Op de bovenste kaart ziet men een afbeelding van de eerdergenoemde open helling die van 1975 tot 1980 bestond, met een lijn 15 die op de Keyserlei de premetro tunnel inrijdt. Op dezelfde kaart vinden we nog afbeelding van een locatie waar de trams, althans in normale dienst, verdwenen zijn: het eindpunt Groenplaats van de lijnen 3 en 8.

    Op de tweede postkaart zijn de werken voltooid: de trams zijn verdwenen.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs