Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    vanhoudt
    www.bloggen.be/vanhoud
    Wattman

    26-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een sneeuwplaatje uit het archief
    De winter is op dit moment ver te zoeken, en het leek vandaag eerder voorjaar.

    De kans dat we nog sneeuw gaan krijgen, acht ik nu wel erg klein geworden. Om toch in winterse sferen te blijven heb ik vandaag een winters plaatje uit mijn dia archief opgezocht.



    Het is januari 1984: op het Haagse Stationsplein verplaatst een PCC van lijn 12 zich met een behoedzaam gangetje door de sneeuw. De technische kwaliteit van het plaatje is niet optimaal, maar dat is ook niet zo gek. Het begon op dat moment al aardig donker te worden, en het was noodzakelijk om met een 400 ASA dia film te werken.

    Het was nog de tijd dat bij de eerste tekenen van sneeuwval de tramliefhebbers de straat opgingen om te zien of er soms pekeltrams uit de serie H1-H10 zouden uitrukken om de wissels schoon te houden.

    De bewuste dag van de foto duurde het overigens nog een hele tijd voordat de pekeltrams in actie zouden komen . Weliswaar was aan het begin van de middag de H1 naar de pekelremise van de remise Frans Halsstraat gekomen om de tank te vullen, maar daarna was er helaas geen spoor van zo'n tram meer te bespeuren.

    Uiteindelijk werd het wachten toch nog beloond: vanuit de remise Scheveningen werden aan het einde van de middag de H8 en H9 op pad gestuurd. Altijd een mooi gezicht en gehoor, zo'n klassieke tram in actie!

    Helaas is dat nu verleden tijd! Als het al sneeuwt, dan is het vrijhouden van de wissels een taak van spuitwagens. Voor oud werkmaterieel is anno 2008 geen werk meer weggelegd.

    26-01-2008 om 22:11 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    16-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geknabbel aan het oude Rotterdam Centraal is begonnen
    Het einde voor het hoofdgebouw van Rotterdam Centraal is nu echt gekomen. Vandaag werd officieel de slopershamer gezet in het gebouw.

    "De Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu (Vervoer) heeft woensdag de eerste 'hap' uit Rotterdam Centraal genomen. Dit markeert het begin van de sloopwerkzaamheden van het station." aldus bericht www.nu.nl 

    http://www.nu.nl/news/1393841/70/Eerste_hap_uit_Rotterdam_Centraal.html

    Een voordeel van het nieuwe station zal in elk geval zijn dat de passagier af is van die nauwe, jaren '50 tunneltjes om naar de perrons te komen. Maar voordat het allemaal zo ver is, moeten we nog even doorbijten...

    16-01-2008 om 16:23 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    10-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotterdams OV geel

    Het meerendeel van de trams rijdt rond in de huidige "huisstijl" van de RET.

    Toch zijn nog een aantal van de ZGT's voorzien van het gele Openbaar Vervoers jasje. De 834 op de afbeelding ziet er nog goed uit. Helaas rijden vele ZGT's rond met beschadigd verfwerk en beschadigde schortplaten. Kennelijk wordt niet veel aandacht meer besteed aan dit materieel. Niet zo vreemd, aangezien de bestelling voor hun opvolgers (een vervolgserie van de huidige Citadis trams) reeds is geplaatst. Maar het is wel jammer...




    Op de achtergrond ziet men nog het oude stationsgebouw. Inmiddels buiten gebruik gesteld, wacht het op de slopershamer.

    10-01-2008 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    09-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cidatis en ZGT in Rotterdam

    Op het Rotterdamse tramnet zijn twee materieeltypen te vinden. 

    De ZGT's uit de jaren '80 van de vorige eeuw, en de Citadis trams die sinds 2002 worden ingezet. Met een beetje geluk zijn beide tramtypes naast elkaar vast te leggen op de "gevoelige plaat". Hierbij ziet het geluk meer op een gaatje tussen de stromen passagiers die hier hun weg zoeken.

    09-01-2008 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    08-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de rij voor een OV chipkaart?

    De RET loopt in Nederland voorop in de invoering van de chipkaart als betaalmiddel in het openbaar vervoer.

    Of dat een groot succes is, laat ik in het midden. Inmiddels is Wattman wel enkele harde Euro's kwijtgeraakt aan een testritje per chipcard op de metro tussen Leidschendam en Forepark, waarbij achteraf bleek dat het uitchecken niet geslaagd was (dit ondanks een positieve mededeling op de kaartlezer.

    Intussen lijkt men bij het (tijdelijke) informatiegebouw van de RET op het stationplein in de rij te staan voor de aankoop van een chipkaart. Op top van het gebouw wordt vol trots het juiste aantal OV chipkaarten in Nederland gemeld.

    08-01-2008 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    07-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotterdam Centraal
    Vandaag moest Wattman in Rotterdam zijn.

    Na een treinreis waarover weinig valt op te merken werd aangekomen op het Centraat Station.

    Zoals bekend ondergaat het Rotterdamse station een grote metamorphose in het kader van de zogenaamde "sleutel projecten".

    Hoe mooi het er allemaal (in 2013) moet uit gaan zien kan men bekijken op het adres www.rotterdamcentraal.nl.

    Intussen leveren de werkzaamheden ontelbare bordjes op die de passagier de juiste richting moeten wijzen en voor wie desondanks de weg dreigt kwijt te raken op het voorplein dat nu is veranderd op een bouwterrein kan men zelfs de hulp inroepen van een enorme luchtfoto.

    07-01-2008 om 20:08 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)


    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!