Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    chihuahualiefhebber
    www.bloggen.be/chihuah
    Wattman

    19-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het plakboek van Wattman (deel 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Was dit blog oorspronkelijk opgezet als een Belgisch (en vooral Antwerps) tramblog, het is er lange tijd niet meer van gekomen. Om eerlijk te zijn, de Wattman moet nog steeds tijd zien te vinden om af te reizen naar Antwerpen om de nieuwe sporen te gaan bekijken.

    In de tussentijd is hij zijn plakboek ingedoken op zoek naar Belgische plaatjes. Zijn eerste reeks uit het plakboek zullen vooral de "boerentram" in Henegouwen betreffen. Hier heeft de Wattman, in het gezelgschap van zijn vader, tussen 1979 en 1988 de tramlijnen tussen Charleroi en Maurage gevolgd. Die verkenningstochten werden hoofdzakelijk te voet afgelegd, waarbij gelet werd op het oplichten van de seinlampen op de enkelsporige trajecten die de komst van een tram aankondigden.

    Deze eerste foto is al weer meer dan twintig jaar oud. Hij is gemaakt op 26 juni 1984 in La Hestre (tussen Mariemont en La Louviere). Het betreft de S9071 van spitslijn 88, die volgens de lijnfilm de dienst tussen Morlanwelz en Maurage onderhoudt. In de praktijk kwamen de trams van lijn 88 nooit verder als Bracquegnies.

    Het is opmerkelijk hoe dicht de tramsporen langs de stoep liggen. Het is dan ook niet zo vreemd dat de moeder haar dochtertje angtsvallig van het passerende gevaarte weghoudt.

    Wat zouden we nog eens graag willen instappen. "Deuz tickets vers Bracquegnies, s'il vous plait!".



    19-02-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    18-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, RR3 rijdt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Lijn 3 in de vorm van een Randstadrail lijn rijdt nu al weer bijna een week.

    Voor de liefhebber zijn de ontwikkelingen nauwelijks meer bij te houden. Betekende de indienstelling van lijn 3 op het traject Centraal Station - Loosduinen niet alleen de tijdelijke opsplitsing van de lijnen 2 en 6, er kwam ook nog een extra tramlijn bij. De reguliere lijn 3 wordt immers tussen het De Savornin Lohmanplein en Centraal Station op bepaalde momenten van de dag versterkt door een kort traject dienst.

    In het verleden werd hiervoor het lijnnummer "3K" gebruikt. Een lijnfilm die de afgelopen maanden ook regelmatig op de tram terug te vinden was. Voor Randstadrail was dat allemaal te eenvoudig. Het werd een nummer dat op het eerste gezicht "35" zou zijn, maar bij nader onderzoek "3S" is. De "S" staat hierbij voor "short". Maar hiermee was niet alles gezegd.

    Deze 3S werd namelijk al spoedig vervangen door "43". Deze lijn 43 treft de passagier ook aan op de informatieborden als het een kort traject wagen betreft.

    Noteerde de geschiedschrijver dat lijn 3S hiermee na slechts drie dagen uit het straatbeeld verdwenen was, niets was nimmer waar. Lijn 43 was na twee dagen weer ter ziele. Lijn 3S is inmiddels weer het lijnnummer voor de trams tot het De Savornin Lohmanplein.

    U merkt het: Randstadrail en U hoeft zich geen dag meer te vervelen.

     



    18-02-2007 om 17:40 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    11-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: De laatste uren van lijn 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De gaande lijn 3 en de komende lijn 3. Tussen de testrijdende Randstadrail sneltrams rijden de GTL's van lijn 3 vandaag hun laatste rondjes.

    De voorziene proefperiode van een week werd uiteindelijk drie weken. Een tweetal ontsporingen aan het eindpunt Loosduinen staken een stokje tussen de plannen. Maar morgen is het toch zo ver.


    Vooralsnog is de nieuwe lijn 3 beperkt tot het traject Loosduinen - Centraal Station. Hierbij worden in ochtend- en middagspits extra ritten ingelegd tussen het De Savornin Lohmanplein en het CS (de vertrektijden van de verkorte ritten zijn opgenomen in de pubieksdienstregeling die opvraagbaar is op www.htm.nl).

    De terugkeer van lijn 3 in de tramtunnel, betekent ook een voorlopig afscheid van de lijnen 2 en 6 in de Haagse ondergrond. Wegens de noodzakelijke werkzaamheden aan de sporen op het tramviaduct tussen het CS en Ternoot, een voorwaarde voor de terugkeer van Randstadrail tussen Den Haag en Zoetermeer, worden die lijnen opgeknipt. Dat betekent dat de lijnen 2 en 6 een bovengronds rondje door de binnenstad gaan maken.

    Voor de bewoners van Loosduinen zal de komst van Randstadrail een grote opluchting zijn. Zij waren door de ombouw van lijn 3 naar Randstadrail al maanden verstoken van trams.

    Lijn 3 is dood, leve Randstadrail 3!

     

    11-02-2007 om 18:18 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    01-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Lijn 3 als stadstram, het vervolg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gezeten in de trein op de terugweg van Berlijn naar Den Haag was er afgelopen maandag een bericht in de krant dat zeer in het oog viel. Tijdens de proefperiode met de sneltrams op het traject van RR3 tussen Loosduinen en Centraal Station afgelopen week was tweemaal een tramstel aan Loosduinen ontspoord!

    De oorzaak werd deze maal snel gevonden: onoplettendheid van een bestuurder en een beschadigd wissel (het zal duidelijk zijn dat men deze maal niet de draaistellen van de GTL-8 trams de schuld kon geven: deze kunnen immers niet naar Loosduinen doorrijden).

    Gevolg is uitstel van executie voor lijn 3 als stadslijn. Er wordt een nieuwe poging gedaan om aanstaande maandag over te schakelen van de vertrouwde GTL-8 op de Regio Citadis. 

    We zullen het zien... 

    01-02-2007 om 20:53 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)


    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!