Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    rina_en_luc
    www.bloggen.be/rina_en
    Wattman

    27-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Ontsporing 3101
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een toevalstreffer. De Wattman was op weg naar het centrum voor wat inkopen, toen hij op de Kalvermarkt de 3101 van lijn 9 aantrof in een wel zeer ongelukkige positie.

    De tram was in de boog Spui - Kalvermarkt uit de rails gelopen. Hierbij was het laatste draaistel een behoorlijk stuk over het wegdek meegesleurd. Tenslotte kwam het geheel ter hoogte van de tramhalte tot stilstand, waarbij een wiel van het ontspoorde draaistel zelfs in de groefrails van het tegenspoor terecht was gekomen. De stroomafnemer was bij het ongeval in de bovenleiding verstrikt geraakt en vernield.

    Gelukkig waren er geen gewonden bij het ongeval. Ook de schade aan de bovenleiding viel mee. Het zal echter duidelijk zijn dat indien zich een tegenligger van lijn 3 of lijn 9 had aangediend ten tijde van het incident de ravage niet te overzien zou zijn geweest.

    Ondanks het feit dat het laaste draaistel zich een behoorlijk stuk uit de rails bevond, werd de tram zonder hulp van de kraan van de brandweer weer terug in het spoor gezet. Het gebruik van een (handbediende) vijzel en het voorzichtig vooruit rijden van de tram was voldoende om de 3101 weer op de been (of beter gezegd: op de wielen) te helpen.

    Een korte video van het hersporen van 5 Mb en een lengte van 25 seconden is te zien via www.wattman.net/video/20061227.avi

    Na afloop was het de hoogste tijd om de warme erwtensoep op te zoeken. Het begin met een temperatuur van rond de 2 graden knap fris te worden!

    27-12-2006 om 20:03 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    20-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Delft: Vervoerder Hermes in de Randstad?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Witte bussen van Hermes in Delft. Men zou kunnen vermoeden dat deze Limburgse vervoerder een bres heeft geslagen in het bolwerk van busbedrijf Connexxion in de randstad. Connexxion: een bedrijf dat toch als de opvolger van beroemde maatschappijen als de NZH (Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij) en de WSM (Westlandsche Stoomtram Maatschappij) beschouwd kan worden, en daarmee historische wortels heeft in dit deel van Nederland. Heeft Hermes zijn kans gezien bij de openbare aanbesteding van buslijnen?

    Niets is minder waar. Er zijn ongeveer 60 Hermes busen van het type "Ambassadors" naar Connexxion gegaan. De Delftse garage heeft daar er tien (1734-1743) van gekregen. Tot nu toe zijn de bussen gestoken in Hermes kleuren en voorzien van Hermes opschriften. Enkele (zoals die op de foto) hebben zelfs een typisch Limburgse reclame! Al met al een opvallende verschijning tussen de groene bussen van Connexxion.

    Lijn 69, hier op het stationsplein van Delft, is overigens een versterkingsdienst tussen het station en de campus van de Delftse Universiteit. Een broodnodige dienst vanwege het zware vervoer van studenten en (in mindere mate) medewerkers van de TU. Deze lijn zal overigens verdwijnen zodra tramlijn 19 tussen Leidschendam en de TU Wijk in gebruik genomen gaat worden. Met de bouw schiet het overigens nog niet erg op. Wel zijn voorzieningen getroffen op een klein stukje vrije (bus) baan in Delft, zodat op relatief eenvoudige wijze de tramsporen gelegd kunnen worden. Verder begint volgend jaar een grote reconstructie van de Mekelweg in de TU Wijk. Hierbij zal de gehele weg vervangen worden door een trambaan: vrij baan voor het openbaar vervoer! Struikelblok in Delft is echter de nodige vernieuwing van een brug. De Wattman houdt in elk geval een oogje in het zeil.

    Met dank aan het 100% Haags Forum http://forum.honderdprocenthaags.nl/ (alwaar ook meer informatie)

    20-12-2006 om 17:11 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    17-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: nieuw beleid met betrekking tot bestemmingsnamen?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het verleden was het in Den Haag gebruikelijk om straatnamen te gebruiken voor de aanduiding van bestemmingen. Zo prijkte bijvoorbeeld de bestemming "PR. MAURITSL" (Prins Mauritslaan) op lijn 1, "PRINSESSEGR" ( Prinsessegracht) op lijn 5 of "De SAV. LOHMANPLEIN" op lijn 7.

    In de jaren '60 werd echter overgestapt op bestemmingen die in beginsel verwezen naar de wijknamen. Uitzondering hierop bleven de spoorwegstations.

    De komst van Randstadrail lijkt hierin verandering te hebben gebracht. De trams naar Zoetermeer hebben als (extra) aanduiding JAVALAAN, terwijl in de omgekeerde richting het voldoende lijkt te zijn dat er MONSTERSESTRAAT wordt gevoerd. Kennelijk moet de redenering zijn geweest dat iedereen begrijpt dat deze straat in het Haagse gelegen is.

    Maar niet alleen bij Randstadrail is de straatnaam weer het uitgangspunt bij de bestemmingen. Ook na zo'n 40 jaar is het aloude BOHEMEN voor lijn 3 weer het Savornin Lomanplein geworden. In elk geval op het haltebord dat de Wattman aantrof op de halte Centrum (Spuistraat).

    Met lette overigens nog op de aanduideling "tijdelijke halte". Hoe lang "tijdelijk" wordt is overigens nog niet duidelijk. Er gaan geruchten over de inzet van de serie 4000 op een lijn 3 tussen Loosduinen (wellicht wordt dat "Arnold Spoelplein") en .... ? Ja, tot waar? Een ding lijkt duidelijk, het duurt nog even voordat de 4000'en weer terugkeren op het tramviaduct. De draaistellen van de Regiocitadis blijken zich - zo blijkt uit het onderzoek naar de ontsporing - niet prettig te voelen op het spoor tussen Centraal Station en Ternoot.

    17-12-2006 om 18:07 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    15-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, lijn 3: "U zei, onlogisch?"
    Men blijft zich verbazen. Schreef de Wattman nog in zijn blog van 9 december dat de coombinatie van lijnfilm "3K" en bestemming "Loosduinen" voor de "romplijn 3" weinig logisch zou zijn en derhalve zuiver theoretisch, vandaag werd dan toch een 3100 met deze film aangetroffen op het Spui. Helaas geen foto, aangezien dit werd gesignaleerd vanuit een rijdende lijn 1.

    Op het gebied van lijnfilms en bestemmingsfilms zijn er overigens interessante ontwikkelingen, die waarschijnlijk verband houden met een project om de GTL's te gaan voorzien van nieuwe koppen. Bij de 3116 zijn de traditionele films vervangen door een electronisch display. Men zie http://www.haagstramnieuws.org/. Overigens is dit display weer van een ander model dan die in gebruik zijn op de bussen of de sneltramsvan het type RegioCitadis (serie 4000).

    Niet geheel duidelijk is of er een verband bestaat tussen de installatie van de nieuwe displays en het opduiken van trams met defecte of ontbrekende films. Rijdt er al enige tijd een tram rond waarbij de lijnfilm geheel ontbreekt, vanochtend dook er ook een lijn "Blanco"  de bestemming "De Uitof" op. Lijn 6, zo zou men menen? Een weinig waarschijnlijke mogelijkheid aangezien het ging om een tram op het Rijswijkseplein die richting het centrum reed. De zijfilm deed vermoeden dat het om een lijn 16 ging.

    15-12-2006 om 10:43 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    14-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, laatste dagen lijn 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zo maar een plaatje van lijn 3 op een vertrouwde plek.

    Sinds de opening van het tramviaduct in 1976 rijdt lijn 3 via de Kalvermarkt. Opmerkelijk hierbij is altijd geweest de zeer korte halte afstand tussen de halte Kalvermarkt en die op het Spui (Spuistraat, Centrum). Die lag namelijk even om de hoek!
     
    De opening van de tramtunnel deed lijn 3 naar de ondergrond verdwenen, maar zoals bekend leidde het begin van het proefbedrijf van Randstadrail lijn 4 ertoe dat de trams van lijn 3 eind 2006 uit de tunnel verbannen werden en weer bovengronds de Kalvermarkt gingen berijden.

    Weliswaar is de locatie van de halte verschillende malen veranderd en heeft de omgeving  in de loop der jaren een behoorlijke verandering ondergaan (herrinnert u zich nog dat kleine kerkje op de hoek van de Fluwelen Burgwal?). Voor de Wattman, wiens jeugd in Den Haag nauw verbonden was met lijn 3, reden genoeg voor nog eens plaatje te plaatsen van deze typisch Haagse tramlijn op een voor hem zeer vertrouwde plek.

    Wanneer het einde voor lijn 3 zal komen? Weliswaar is nu meer licht op de ontsporing van RR4 in de boog tussen Centraal Station en Ternoot (rails en draaistellen zouden op dit punt elkaar niet echt verdragen; men spreekt zelfs over de noodzaak van spoorvervanging!), maar een datum voor de terugkeer van de sneltrams van Randstadrail is nog niet genoemd.

    14-12-2006 om 21:24 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    10-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, Centraal Hoog
    Een kort berichtje op dit blog. Slechts een correctie op mijn berichtje van gisteren. De Wattman was een beetje voortvarend, niet vandaag (met de nieuwe dienstregeling), maar maandag 11 december worden de nieuwe perrons in gebruik genomen.

    Dit doet overigens nog meer vraagtekens plaatsen bij het verwijderen van de lift gisteren. Inderdaad kon de Wattman ook vandaag een aantal passagiers zien die moeizaam met hun zware koffers de trappen afdaalden.

    10-12-2006 om 18:25 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    09-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag (HTM): laatste dag tijdelijke perrons CS-hoog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Morgen, 10 december, gaat de nieuwe dienstregeling in. Op deze dag worden ook de nieuwe eilandperrons op Centraal Station ingebruik genomen. Dat betekent dat de stadstrams verhuizen van de buitenste sporen naar de binnenste sporen. De tweerichting tramtreinen van Randstadrail zullen dan voortaan gebruik gaan maken van de buitengelegen sporen. Althans dat was de bedoeling... Wanneer Randstadrail terugkeert? Er wordt nu de datum van 27 december genoemd...

    Vandaag ging de Wattman in elk geval nog wat foto's trekken van de oude situatie. Eerst werd nog even langs het loket van de Nederlandse Spoorwegen gegaan om het nieuwe spoorboekje te kopen. Overigens heet zo'n loket tegenwoordig "servicebalie". Ook op het spoornet gaat de nieuwe dienstregeling morgen in. Het is deze keer een ingrijpende aanpassing, en derhalve heeft NS al aangekondigd dat passagiers rekening moeten houden met vertragingen.

    Met het nieuwe spoorboekje in de rugzak werd de stalen noodtrap naar tram perron A beklommen. Boven gekomen bleek dat de nieuwe perrons al ingericht waren met borden en werkende aankondigingsborden. Of de roltrappen morgen al zullen functioneren kan worden betwijfeld. Het zag er nog niet echt klaar uit, en er was ook niemand aan het werk.

    Wel waren een drietal personen bezig met het afbreken van de lift die vanuit de stationshal naar het tramperron voerde. Dit leek toch een enigszins voorbarige aktie. Immers het perron is nog een dag in gebruik. En inderdaad, toen de Wattman weer naar beneden liep, passeerde hij een NS medewerker die een dame met kinderwagen assisteerde in de klimtocht omhoog. Hulde voor deze man, en laten wij hopen dat hij een stevig rug heeft...

    Op de foto een kijkje op perron A, met een tram van lijn 6 richting De Uithof.
     
    Hoewel, zoals reeds gezegd, "stadstramlijn" 3 vooralsnog zijn rondjes blijft rijden door het Haagse standscentrum, zijn de dagen geteld. Reden genoeg om deze dag ook te besteden aan het vastleggen van deze lijn in zijn doodsstrijd. Sinds de inkortingen aan beide kanten zou lijn 3 eigenlijk "Bohemen" en "Centraal Station" als bestemming moeten voeren, terwijl de nummerfilm voor verkorte ritten altijd nog lijn 3K (in het groen) biedt.

    Inderdaad lukte het om vandaag alle logisch mogelijke bestemmingen en combinaties op plaat te zetten. Lijn 3K naar "Centraal Station" en "Bohemen", lijn 3 naar "Centraal Station", "Bohemen" en "Loosduinen". Het zal duidelijk zijn dat lijn 3K naar Loosduinen een minder voor de hand liggende keuze zou zijn, terwijl de bestemming "Station Laan van NOI" geheel foutief zou zijn. Deze laatste genoemde mogelijkheden zijn dus louter theoretisch en heeft de Wattman ook nimmer gezien.

    Het was inmiddels 4 uur geworden. Het is intussen al tamelijk donker geworden. Tijd om de camera op te bergen en op weg te gaan naar de warenhuizen voor de nodige kerstinkopen.

    09-12-2006 om 21:18 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: uitstel van executie voor tramlijn 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals verwacht mocht worden is de opheffing van stadstram lijn 3, en vervanging door Randstadrail 3 uitgesteld. Het railverkeer op de lijn naar Zoetermeer ligt nog altijd stil in afwachting op de resultaten van het onderzoek naar de incidenten vorige maand.

    In de tussentijd blijft lijn 3 (en de pendelbus 3 tussen Savornin Lohmanplein en Arnold Spoelplein) rijden. Ondanks geruchten (of liever gezegd: wensdromen) gaan de trams niet terug via de tramtunnel rijden, maar blijft het ringlijntje door de binnenstad gehandhaafd.

    Ook berichten die via de locale pers verspreid werden over de terugkeer van trams naar Loosduinen berusten op fantasie. He bericht dat via noodhaltes stadstrams zouden kunnen halteren op dit intussen voor de serie 4000 aangepaste traject was op zich leuk gevonden. Men had echter over het hoofd gezien dat de keerlus in Loosduinen reeds lang verdwenen is. De tweerichting tramtreinen serie 4000 hebben immers aan een overloopwissel genoeg.



    09-12-2006 om 10:21 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    02-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, Vandaag op het Station Grote Markt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het info-bord op het station Grote Markt spreekt boekdelen.

    Vandaag ontving de Wattman ook de nieuwe uitgave van HTM reizigerinformatie, met de jaardienst 2007. Voor de omschakeling van stadstram naar Randstadrail op lijn 3 wordt zeer voortvarend 10 december 2006 genoemd. Het zal er wellicht niet van komen. In elk geval is het goed om te beseffen dat de GTL's op lijn 3 (de favoriete Haagse tramlijn van de Wattman) hun langste tijd gehad hebben. Calamiteiten daargelaten zal dan ook de Jan Hendrikstraat weer tramloos worden.

    02-12-2006 om 19:29 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)


    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!