Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    life
    www.bloggen.be/life
    Wattman

    30-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Randstadrail komt (deel V)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tram, (straks) metro, en toch nog trein?
    Zoals bekend rijden tussen de Laan van NOI en Leidschenveen de HTM trams (op de lijnen RR3 en RR4) gecombineerd met de RET metrostellen. Het resultaat is haltes met dubbele perrons (hoge en lage instap) en dubbele aankondigingsdisplays. Op het station Laan van NOI is er echter nog iets dat suggereert dat men nog treinen zou kunnen verwachten op dit traject. De bekende CTA bakken (http://nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_bediende_treinaanwijzer) van de NS zijn nog aanwezig op de sporen 1 en 2(!). Uit het feit dat de klokken stil zijn gezet op 12.00 uur kan men echter opmaken dat de kans dat een NS trein hier stopt om passagiers op te nemen toch wel uitgesloten moet worden. Of hebben we te maken met een mogelijke stilstand voor spooktreinen?

    Hoe het ook zij, de ombouw van deze perrons van NS-trein naar Randstadrail is nog niet geheel voltooid. Hier van getuige ook nog diverse loshangende kabels en losstaande zuiltjes die deels aan het oog zijn onttrokken door plastic. We vermoeden dat zich daaronder de lezers voor de chipkaarten ophouden. Maar of die CTA's nog ooit worden verwijderd.... ?

    30-10-2006 om 16:44 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    29-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Randstadrail komt (deel IV)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "Hij is lekker stil, hé". Het jongetje heeft samen met zijn vader plaatsgenomen op het bankje rechts achter de bestuurderscabine (tussen twee haakjes: in RR-taal op www.randstadrail.nl is dat een "cockpit", helaas heeft men de bestuurder niet geproveerd tot "piloot", zoals zijn collega's van Indian Railways"). Gelukkig heeft onze bestuurder het gordijntje niet gesloten zodat er genoten kan worden van een vrij zicht op de baan én de handelingen in de cabine. Onze jonge railfan kijkt intussen met grote aandacht door het raampje. "Kijk, hij bestuurt de tram met zijn hand, niet met zijn voeten". Inderdaad, ruim 55 jaar na de introductie van de pedaalbediening met de PCC-cars, iets dat ongewijzigd is overgenomen in de GTL's van de series 3000 en 3100, is in de serie 4000 het edele handwerk weer terugkeerd. Hoewel, er is een groot verschil. Het is geen machtige rijkruk waarmee het voertuig in bedwang wordt gehouden, maar meer een joystick.

    Ondertussen zijn we de Haagse tramtunnel bijna uit. Samen met een tiental andere passagiers is de Wattman op weg in een tram van lijn RR4 (of is het R4, zoals op het vertrektijdenstaatje op de halte Brouwersgracht was vermeld?), richting Zoetermeer. Geruisloos is de tram zeker. Het interieur oogt ook ruim en comforabel. Het instappen is zeer eenvoudig dank zij de lage instap. Over de vloer is de Wattman minder te spreken. Het oppervlak blijkt nogal glad. De vraag is hoe dit zich gaat houden als in de winter passagiers met besneeuwde schoenen de tram gaan bevolken.

    We lopen het Centraal Station binnen. Op het perron staat een grote groep passagiers te wachten. Het is duidelijk dat het allemaal mensen zijn die graag op de eerste dag dat de nieuwe trams hun deuren voor passagiers geopend hebben er een proefritje mee willen maken. Overigens liep het die eerste zondagochtend nog niet echt storm. De Wattman had er al rekening mee gehouden dat hij zich in een overbevolkte tram had moeten invechten. Maar dit bleek niet het geval. De trams boden nog een zeer ruime keuze aan zitjes. Nu twee uur later, komt er al wat meer volk kijken. Maar de openingsdrukte die men normaal aantreft? Nee daar is (nog) geen sprake van.

    We zijn gestopt langs het perron. Buiten klopt een HTM'er, portofoon in de hand, op de deur van de cabine. Dit doet vermoeden dat er iets aan de hand is. Intussen lopen een paar mensen met strippenkaarten in de hand door de tram, op zoek naar de stempelautomaat. Nee, die is er niet. Wel is de tram reeds voorzien van lezers voor de chipkaart, maar de stempelautomaat - die zal men op het perron moeten zoeken.

    Bestuurder en "chef" voeren intussen een ernstig gesprek. Het gezicht van onze bestuurder betrekt iets, en dan ... "Dames en heren, wie naar Zoetermeer wil moet overstappen op bus 5. Wegens een stremming gaan we niet verder dan de Houtsingel".
    Waar de Houtsingel zich precies bevindt, is even een vraag. Het schema van Randstadrail haltes in de tram kent deze niet. Maar onze jonge railfan brengt de oplossing. Het is de halte "Leidschenveen", zo legt hij zijn vader uit. Ondertussen oppert hij dat er wel een tram uit het spoor zal liggen. Het is te hopen dat het niet zo is...

    Kennelijk zijn er veel Zoetermeerders in de tram, want het voertuig loopt weer half leeg. De cabinedeur wordt weer gesloten en weer gaan weer op reis. Met 40 kilometer per uur rijden we het tramviaduct op, op weg naar het eigenlijke nieuwe traject. De afslag wordt genomen met een snelheidsbeperking van 25 kilometer en dan ... sukkelen we door met 35 door de netkous naar de volgende halte. Aan de borden langs de baan te zien is deze vrij lage snelheid een tijdelijke kwestie. Er is nog hoop. Maar zo'n gangetje doet toch afbreuk aan het snelle imago dat uit de trams zelf spreekt.
    Achter ons is inmiddels het gesprek ook gekomen op de snelheid. "Die sprinter reed toch sneller tussen Zoetermeer en Den Haag", merkt iemand op. Wellicht is de Wattman na zijn bezoek aan München ook verslaafd geraakt aan snelheid, want ook dit valt een beetje tegen, en we denken met heimwee terug aan de tijd dat met een inrukkende tram van lijn 1 tussen Delft en Rijswijk langs de Delftweg een snelheid van over de 80 km/uur werd gehaald!!!! Zal Randstadrail, mocht lijn 1 ooit omgebouwd gaan worden dit kunnen evenaren?

    Op het station "Beatrix Kwartier" (vraag een willekeurige Hagenaar waar dit is, en men kijkt u met onbegrip aan) is inmiddels de openingsparty in volle gang. Men heft het glas op het succes van Randstadrail. Maar wij moeten verder...

    29-10-2006 om 17:58 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    28-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Randstadrail komt (deel III)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "Sorry, buiten dienst". Met behoorlijk veel moeite is deze tekst te ontcijferen in de bestemmingsaanduider (wie een beter woord heeft mag het laten weten) van deze tram. De Wattman dacht eerst nog dat zijn bril beslagen was, dan wel dat het juist dit voertuig was dat voorzien was van een buitengewoon beroerd leesbare bestemming, maar helaas... Alle nieuwe trams (of moeten we enthousiast spreken over futuristische Randstadrail voertuigen) hebben een dergelijke nauwelijks leesbaar display. Voorlopig geen probleem. Vooralsnog rijdt er maar een lijn (RR4 naar de Monstersestraat). Maar we mogen toch hopen dat een en ander voor de indienststelling van RR3 (per december, zo laat men ons weten op de webpagina www.htm.net) aangepast is.
    Ter compensatie: de trams zijn wel voorzien van heldere lichten. Men zou haast over schijnwerpers kunnen spreken.

    Hoe het ook zij, op deze laatste dag van het proefbedrijf "zoemen" de nieuwe trams regelamtig voorbij. Helaas (nog) wel met onregelmatige tussenposen.

    De Wattman die zich intussen behoorlijk heeft verbaasd over het sardineblikjesvervoer door de tramtunnel (die lijn 3 missen we nog elke dag) heeft zich vandaag snel naar www.htm.net begeven om de frequentie van de nieuwe lijn RR4 te bekijken. De frequentie van elke 5 minuten overdag (zelfs op zaterdag en zondag) ziet er zeer luxe uit. Zeer prettig voor die Zoetermeerders die tot nu toe volhard hebben in het vervangend busvervoer en zich nog niet tot hun private vervoermiddel gewend hebben.
    Voor de Hagenaar echter de vraag of er echt behoefte is aan zoveel trams naar de Monstersestraat. Maar goed, ook dat eindpunt is maar tijdelijk!

    28-10-2006 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    27-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Randstadrail komt (deel II)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het werd nog spannend. Het persbericht dat verscheen liet nogal wat twijfel over: 

    Storingen bemoeilijken proef RandstadRail (Den Haag, 24 oktober 2006, www.randstadrail.nl)
    Uit de laatste testresultaten van het proefrijden voor RandstadRail blijkt dat de RandstadRail 3 (Den Haag MCH Westeinde – Zoetermeer Centrum West) en de Erasmuslijn (Den Haag Centraal – Rotterdam Hofplein) nog niet op zondag 29 oktober in gebruik kunnen worden genomen. Op RandstadRail 4 (Monstersestraat – Zoetermeer Oosterheem) vinden de komende dagen nog proefritten plaats. Op basis van deze ritten en de gestelde veiligheidseisen wordt vrijdag 27 oktober beslist of RandstadRail 4 op 29 oktober kan starten.

    Hoe het precies met de storingen zat, was niet duidelijk. De Wattman had zelf intussen slechts een tweetal onaangenaame noodremmingen "ondergaan" nabij het wissel bij de aansluiting tussen de lijnen 2 en 6 en Randstadrail nabij het tramstation Ternoot. De seinen bleven op rood staan, en ARI ingrepen waren het gevolg.
    Op vrijdag de 27e kwam dan tenslotte toch nog groen (of liever zouden we moeten zeggen: "geel") licht. RR4 zal zondag eindelijk dan gaan rijden.
    Op de foto de haltepaal op de halte Brouwersgracht, waarbij linksonder een zuiltje is te zien dat kennelijk bedoeld is voor een stempelautomaat. Of het stempelen buiten nu een slim idee is, moeten we nog bezien. Intussen kunnen we ook verwachten dat de mechanische methode van "ontwaarden" van het vervoersbewijs zijn langste tijd gehad heef. De chipkaart is toch in aantocht.

    27-10-2006 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    17-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verrassing in München
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Afgelopen week was de Wattman om professionele redenen in het Zuid Duitse München. Een speurtocht langs de beschikbare bonnen op internet maakte het niet duidelijk of van de befaamde "Kurzgelenkwagen" van het type P3/p3 (bouwjaar 1966-1968) nog exemplaren in de normale dienst reden. De aanwezige berichten deden echter vermoeden dat van deze "klassieke" trams niets meer over was dan de trams ten behoeve van bijzondere ritten.
     
    Inderdaad werd op de eerste dag van het verblijf een losse P3 motorwagen aangetroffen op een dergelijke bijzondere dienst in de keerlus Sendlinger Tor, maar daar hield het dan wel bij op. Voor de rest waren er alleen de meer recentere langevloer trams aan te treffen.

    Tot donderdagochtend... Op weg naar het stadscentrum in lijn 21 schoof bij het Hauptbahnhof gekomen plotsling een P3/p3 tramstel op lijn 19 naar Passing uit de zijstraat. Een snelle overstap maakte het nog mogelijk om in de bijwagen van het P3/p3 tramstel een plaatsje te zoeken. Tijdens de rit naar Passing werd het duidelijk dat de oude wagens nog prima meekunnen met het tempo van het lange vloermaterieel. Wel is er enige vertraging onderweg aangezien de instap toch niet zo eenvoudig is voor ouderen en mensen met kinderwagens.

    Op de terugweg van Passing werd plaatsgenomen in de motorwagen. Het heerlijke geluid van de motoren tijdens de snelle tocht terug naar het centrum van München maakte de rit op lijn 19 tot een waar genoegen.

    De verrassing was compleet toen bleek dat er niet slechts een stel actief was op lijn 19, maar ook een tweede. In de loop van de dag verscheen ook een stel op lijn 27 voor de lens. Tevens was 's middags nog een losse P3 op pad als partytram.

    Toch ziet het er naar uit dat de tram op hun laatste wielen rijden. Volgens een locale "wattman" zouden spoedig nieuwe trams worden afgeleverd, waarmee (nog dit jaar?) een einde zou komen aan deze typische gelede wagens.

    Meer informatie, en twee geluidsfragmenten, is te vinden op het volgende adres: http://www.tram.org/fmtm/museum/P3.16.html

    17-10-2006 om 21:36 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    15-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Randstadrail komt (deel I)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    "Vanaf zondag 8 oktober start HTM met het proefbedrijf van RandstadRail. Dat betekent dat HTM met een groot aantal RandstadRail-voertuigen op het RandstadRail-traject gaat proefrijden. Dit traject loopt van De Uithof via de tunnel Grote Marktstraat naar het Centraal Station en Zoetermeer.
    Omdat er dan teveel trams door de tunnel rijden, rijdt tram 3 tijdelijk om via de Gravenstraat naar het voorlopige eindpunt Centraal Station." (mededeling op www.htm.net)

    Was zo'n 15 jaar geleden het kruispunt Spui/Grote Marktstraat/Kalvermarkt de grote bottleneck in het Haagse tramtunnel, een vraagstuk waar de tramtunnel door de Grote Marktstraat de oplossing voor zou gaan bieden, nu blijkt deze ondergrondse tramroute zelf een bottleneck te zijn. Tramlijn 3, reeds ingekort aan de Loosduinse kant wegens de ombouw naar Randstadrail, werd daar het "slachtoffer" van.
    Aangezien het proefbedrijf voor Randstadrail op 8 oktober (eindelijk!) van start ging waren de trams van deze lijn niet meer gewenst op deze as van het tramnet. Gevolg: lijn 3 werd uit de tunnel verbannen en moet voor zijn laatste maanden zijn weg bovengrond naar de Rijnstraat (Centraal Station - laag) zoeken.
    Na zijn terugkomst uit München trof de Wattman daarom een lijn 3 aan op de bovengrondse sporen op de Prinsegracht (ter weerskanten van de tramtunnel toerit), even voordat de tram zijn oude route zou hervatten. Dit verklaarde overigens ook de overvolle trams van de lijnen 2 en 6. Een frequentie van 15 minuten door de tramtunnel is op een dergelijke zondag (waar zoals men wellicht zal weten het kooplustig publiek zich in grote getale naar de binnenstad verplaatst) niet bepaald een garantie voor comfort. De versterking van lijn 3 op deze verbinding wordt ernstig gemist.
    In de loop van de volgende week werden trouwens ook trams onder het lijnnummer 3K aangetroffen. Een juiste aanduiding voor deze "geamputeerde" lijn, zo lijkt het de Wattman.

    15-10-2006 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)


    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!