Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    astralis
    www.bloggen.be/astrali
    Wattman

    27-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen, Bolivarplaats: proefrit 7112 gisteren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dankzij Erik de Cleene, die afgelopen woensdag aanwezig was op de Bolivarplaats, kan op dit Blog een plaatje getoond worden van de 7112 op zijn proefrit. Op te merken valt dat de tram reeds de nieuwe lijnfilm toont: "Sportpaleis - Bolivarplaats". Eric, bedankt voor het toezenden van deze fraaie foto.
    Tevens maak ik van de gelegenheid gebruik om het berichtje hieronder te corrigeren. Lijn 12 zal doorrijden naar de Bolivarplaats met in gang van zaterdag 29 april (en niet vrijdag).

    27-04-2006 om 21:56 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen: afscheid van de keerlus Zuidstation
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ter gelegenheid van het afscheid van lijn 12 aan de keerlus aan het Zuidstation, een plaatje van PCC 7045 in zijn reklamekleedje, op het punt de lus op te draaien.
    Het is overigens de bedoeling dat ook de huidige keerlus in zijn geheel verdwijnt, en wordt vervangen door een nieuwe iets verder op gelegen.

    27-04-2006 om 21:43 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    26-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen: lijn 12 per vrijdag 29 april naar de Bolivarplaats
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf aanstaande vrijdag zal de bestemmingsfilm Sportpaleis - Zuidstation (als het goed is) verleden tijd zijn. In elk geval zullen de trams van lijn 12 vanaf die datum gaan doorrijden naar de nieuwe eindpuntlus op de Bolivarplaats. Hiermee komt een einde aan het tijdelijke eindpunt Zuidstation zoals dat vanaf maart dit jaar, na de opening van lijn 5 en de nieuwe lijnvoering voor 12 en 24, voor deze tramlijn gold.
    Vandaag werden de nieuwe sporen op de Bolivarplaats ingereden door PCC 7112.
    Er ligt overigens in de Emiel Banningstraat reeds een kort stukje (nieuw) spoor, voor de toekomstige verlenging van lijn 8 van de Lambermontplaats naar de Bolivarplaats. Wanneer we de inhuldiging van deze verlenging (in feite kan men spreken over de de terugkeer van de tram op dit traject dat door lijn 3 werd verlaten in de jaren '60) kunnen verwachten is echter nog niet duidelijk.
    Bron: http://groups.yahoo.com/group/stadsenstreekvervoerbelgie/


    26-04-2006 om 22:30 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    22-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Delft: bus (en toekomstige tram)halte Zuidpoort geopend
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 20 april is de bushalte Zuidpoort bij het gelijknamige winkelcentrum in Delft in gebruik genomen. Wethouder Rik Grashoff had de eer om de officiŽle openingshandeling te verrichten.
    De halte, voorzien van een kunstzinnige overkapping wordt nu nog slechts door de buslsen van de firma Connexxion gebruikt, meer bepaald de lijnen 61, 63, 64, 66, 69, 121, 129 en 201. Wel zijn er al voorzieningen getroffen dat de aanleg van de sporen van de tramlijn "19" naar de TU Wijk (campus Technische Universiteit Delft) en het eindpunt "Technopolis" eenvoudig kan plaatsvinden. Het nieuwe tramtracť is reeds herkenbaar aan de afwijkende stenen in het wegdek. Hieronder zijn uitsparingen in het betonnen fundament verborgen. Het is de bedoeling dat de tram medio 2008 gaat rijden, waarmee een nieuwe verbinding tussen Leidschendam en Delft ontstaat.

    22-04-2006 om 09:23 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    20-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, e-Traction bus
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren, op de terugreis van werk, trof de Wattman een tweede gast aan in Den Haag. Op de Schedeldoekshaven was men bezig een bus op te laden op een oplegger.
    Op het eerste gezicht leek het wederom (na de meettram die vorige maand terugkeerde naar Duitsland) te gaan om een bezoeker uit Bremen, gelet op de BSAG vignetten op de bus. Bij nader onderzoek bleek het gaan om een promotiebus van e-Traction. Deze was inderdaad, blijkens de website van het bedrijf
    www.e-traction.com, in januari op bezoek geweest in Bremen voor enkele ritten op buslijn 25.
    De e-Traction bus is een zogenaamde "whisper bus".

    De Whisperbussen zijn stadsbussen die in plaats van de conventionele dieselmotor voorzien zijn van een dieselgenerator en een serie lithiumbatterijen. De generator en batterijmatrix drijven op hun beurt weer een tweetal elekromotoren aan, die ieder een achterwiel van de bus aandrijven. Het geheel lijkt dus enigszins op de aandrijving van een dieselonderzeeŽr.
    Het voordeel van de whisper bus is dat deze minder energie verbruikt als een gewone dieselbus.  Volgens informatie van de bouwer rijdt de whisper bus 1 op 5,9. Het verschil met de meest ontwikkelde dieselbus die 1 op 2 rijdt is duidelijk. Voorts zijn de elektromotoren aldus ingericht dat deze bij het remmen dienen als generatoren zodat de batterijen weer geladen worden. Daarnaast is de bus ook milieuvriendelijk in die zin dat deze minder lawaai veroorzaakt.
    Voor foto's van het opladen zelf verwijs ik naar http://ovdigitaal.flappie.nl/

    20-04-2006 om 21:05 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    19-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, Routemaster RM 2124
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze ochtend, op weg naar zijn werk, trof de Wattman een Routemaster aan op het Haagse Spui. Het bleek RM 2124 te betreffen. Deze bus behoort tot het wagenpark van de firma Free Time Promotion, die deze verhuurt voor evenementen. Helaas is de bus niet meer geschikt voor personenvervoer. Naast deze Routemaster is men,  aldus hun website (www.freetime.nl) ook de trotse bezitter van een tweetal Bristol "Lodecka's".
    Deze website vermeldt ook voor de Routemaster het bouwjaar 1965. Kenners van de Londonse bus zullen echter weten dat dit eerder een theoretisch bouwjaar is, aangezien tijdens hun periode in actieve dienst voor London Transport bij het reguliere onderhoud het koetswerk en chassis gescheiden werden, en in principe aan het einde van de onderhoudslijn een ander koetswerk met een ander chassis verenigd werden. Ook de goede traditie van het vervangen van slechte delen van het koetswerk en andere onderdelen bij onderhoudsbeurten in de loop der jaren doet eerder vermoeden dat er weinig onderdelen origineel zijn. Hoe het ook zij, het is altijd weer goed om een Routemaster aan te treffen, waar ook ter wereld.

    19-04-2006 om 20:15 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, Routemaster RM 2124
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nog een kijkje van de RM 2124, nu van voren.

    19-04-2006 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    08-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag (HTM): tram weer bovengronds op de Prinsegracht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag, op de eerste dag van de omleidingen in het Haagse centrum, heeft de Wattman een kijkje genomen op de Prinsegracht en omgeving.

    Kennelijk in verband met het feit dat de stations Grote Markt en Spui gesloten zijn, heeft men de halte Brouwersgracht richting centrum afgebouwd, zodat daar nu een alternatieve opstap (afstap) mogelijkheid bestond.

    Voor de oude haltes Prinsegracht (ten hoogte van de Jan Hendrikstraat) is dat anders. Op dit moment is de reconstructie van de weg op dat stuk nog altijd in volle gang, en is er nog geen spoor te vinden dat wijst op de terugkeer van de oude (bus)haltes op dit punt. Voor de trampassagier dus ook geen gelegenheid om bij een omleiding via de bovengrondse route van dit alternatief gebruik te maken.

    Wie naar het centrum wilde gaan met de lijnen 2, 3 of 6 was derhalve aangewezen op de halte in de Gravenstraat. Voor sommige opstappers die tevergeefs bij de deuren van het station Grote Markt aanklopten was dat niet altijd duidelijk (de info borden van de HTM gaven wel een heleboel tekst, waar wellicht een overzichtskaartje veel duidelijker was geweest - een tekening zegt meer dan 1000 woorden). In elk geval stonden er op een gegeven moment mensen te wachten te midden van de rommel op de locatie van de halte Prinsegracht richting Centraal Station. Niet dat er een tram stopte... (Tussen haakjes: zou het in dit verband niet van klantvriendelijkheid getuigen om even te stoppen, de verdoolden op te pikken, en te vertellen waar ze in het vervolg wel terecht konden?).

    Tot slot viel het op dat waar vorige keer de trams voorzien waren van speciale stickers op de filmbakken, de trams deze keer hun normale bestemming filmden. Overigens ontbrak op dit vlak richting CS elke uniformiteit. De ene bestuurder filmde de eindbestemming Laan van NOI, etc alsof er niets aan de hand was, de ander had de bestemming op Centraal Station gezet.

    Waren in de ochtend werkzaamheden aan de tramsporen op Centraal Station te zien, rond 7 uur in de avond was daar niets meer van te bespeuren. Het was daar akelig stil. Is een buitendienststelling van deze drukke as in het Haagse tramnet inderdaad voor 6 dagen nodig, zo vraagt men zich dan af? Een ding is duidelijk: de tijden dat (Chinese) spoorbouwers in ťťn dag 10 mijl aan rails konden leggen (in 1869) zijn ver achter ons.


    08-04-2006 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    07-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Den Haag (HTM): vervanging sporencomplex Juliana van Stolberglaan / Laan van NOI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens de onderbreking van het tramverkeer over de Oost-West as (tramtunnel - CS - sneltramviaduct) ten behoeve van de werkzaamheden op het Centraal Station zal ook het sporencomplex op de kruising Juliana van Stolberglaan / Laan van NOI (lijnen 2, 3 en 6) vervangen worden. Gedurende deze periode zal ook het wegverkeer omgeleid worden. Dit betekent dat niet alleen de reguliere buslijnen 23 en 28 die dit punt passeren een ommetje zullen moeten maken, maar ook dat de tramdienst vervangende bussen 2 en 6 niet kunnen halteren aan Oostinje. Wellicht is het uit efficiŽntie overwegingen verkieslijk om de werkzaamheden te combineren, het is echter de vraag of de toch al door inkortingen geplaagde passagier dit alle zal waarderen. In elk geval zal de Wattman, die op zijn dagelijkse woon-werk route een overstap pleegt te maken van 23 op de trams richting Spui (en terug), de volgende week vaker te zien zijn in buslijn 22.

    Op de foto berijdt de 3079 in zijn reclamejasje voor Hogeschool InHolland in de avondzon stapvoets de opengebroken sporen.

    07-04-2006 om 11:27 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    06-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Den Haag (HTM): laatste dagen oude tramperrons CS-hoog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van zaterdag 8 tot en met 13 april is elk tramverkeer via de tramtunnel, CS-hoog en het sneltramviaduct onmogelijk. In deze periode worden op het Centraal Station de bestaande tramsporen langs de perrons B en C verwijderd en de nieuwe sporen aan de buitenzijde van het tramplatform aangesloten. Deze nieuwe sporen zijn uiteindelijk bestemd voor Randstadrail, maar zullen nog enige maanden gebruikt worden door de klassieke stadstram in afwachting van de aanleg van de twee eilandperrons. In verband met dit gebruik zijn twee tijdelijke perrons ingericht, bereikbaar vanuit de stationshal, resp. het busplatform.
    Tijdens de stremming worden de lijnen 2, 3 en 6 naar de Rijnstraat (CS-laag) geleid via een lus door de binnenstad. Hierbij zal gereden worden via de bovengrondse sporen op de Prinsegracht. Vanaf de Rijnstraat nemen bussen het vervoer naar Leidschendam en Antoniushove over. 
    De aansluiting van de nieuwe sporen betekent dat er definitief afscheid wordt genomen van de tramperrons op CS hoog. De perrons A en D die aan de buitenzijde lagen waren vanzelfsprekend reeds eerder afgebroken. Wij herinneren eraan dat het tramplatform Centraal Station in mei 1976 in gebruik werd genomen, tezamen met de haltes Wijnhaven, Ternoot en Oostinje op het zogenaamde "sneltramviaduct", ook wel aangeduid als "semi-metro viaduct". Het is in dit verband aardig op te merken dat van deze oorspronkelijke haltes na 8 april weinig of niets meer resteert. Wijnhaven is verdwenen met de aanleg van de nieuwe sporen onder het bouwproject "De Resident". Het oorspronkelijke Ternoot is vervangen door een nieuwe tramhalte, die in verband met de aansluiting met Randstadrail is opgeschoven in de richting van Oostinje. De tramhalte Oostinje zelf ligt nog wel op dezelfde plaats, maar zal van aanzicht veranderen na een vernieuwing van de perrons die ook op dit moment bezig is.

    Op de foto zien we de perrons B en C op het tramplatform Centraal Station in hun laatste dagen, waarbij een binnenrijdende lijn 3 richting Laan van NOI een instructiewagen passeert.
      

    06-04-2006 om 21:08 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    03-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Den Haag (HTM), klaphekje Juliana van Stolberglaan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 20 maart is men begonnen met spoorvernieuwing op de kruising Juliana van Stolberglaan / Laan van NOI.  Hierbij wordt ook het halteperron van de tramhalte Oostinje vernieuwd.
    Opvallend is een nieuw model klaphekje dat is geplaatst op de Juliana van Stolberglaan langs het spoor van lijn 6 richting Ternoot. Het eerste dat opvalt is de grote gele kast waaraan de dwarsarm is bevestigd. De kast is voorzien van de vignetten van de HTM en het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB. De bedoeling is dat opening en sluiting van het klaphekje wordt geactiveerd door middel van sensoren langs de rails voor en achter de installatie. Vandaag, toen de Wattman een bezoek bracht aan de installatie bleek echter dat het in panne lag. Het feit dat een meer traditioneel klaphekje was geplaatst voor het elektrische klaphekje deed vermoeden dat een en ander reeds voor langere tijd buiten gebruik was. Jammer, aangezien beschadiging van de lak van de trams door deze beveiliging van opengebroken spoor een probleem is dat reeds langer op een (definitieve) oplossing wacht.

    03-04-2006 om 19:24 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)


    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!