Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tilloenk
    www.bloggen.be/tilloen
    Wattman

    09-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cidatis en ZGT in Rotterdam

    Op het Rotterdamse tramnet zijn twee materieeltypen te vinden. 

    De ZGT's uit de jaren '80 van de vorige eeuw, en de Citadis trams die sinds 2002 worden ingezet. Met een beetje geluk zijn beide tramtypes naast elkaar vast te leggen op de "gevoelige plaat". Hierbij ziet het geluk meer op een gaatje tussen de stromen passagiers die hier hun weg zoeken.

    09-01-2008 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    08-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de rij voor een OV chipkaart?

    De RET loopt in Nederland voorop in de invoering van de chipkaart als betaalmiddel in het openbaar vervoer.

    Of dat een groot succes is, laat ik in het midden. Inmiddels is Wattman wel enkele harde Euro's kwijtgeraakt aan een testritje per chipcard op de metro tussen Leidschendam en Forepark, waarbij achteraf bleek dat het uitchecken niet geslaagd was (dit ondanks een positieve mededeling op de kaartlezer.

    Intussen lijkt men bij het (tijdelijke) informatiegebouw van de RET op het stationplein in de rij te staan voor de aankoop van een chipkaart. Op top van het gebouw wordt vol trots het juiste aantal OV chipkaarten in Nederland gemeld.

    08-01-2008 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    07-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotterdam Centraal
    Vandaag moest Wattman in Rotterdam zijn.

    Na een treinreis waarover weinig valt op te merken werd aangekomen op het Centraat Station.

    Zoals bekend ondergaat het Rotterdamse station een grote metamorphose in het kader van de zogenaamde "sleutel projecten".

    Hoe mooi het er allemaal (in 2013) moet uit gaan zien kan men bekijken op het adres www.rotterdamcentraal.nl.

    Intussen leveren de werkzaamheden ontelbare bordjes op die de passagier de juiste richting moeten wijzen en voor wie desondanks de weg dreigt kwijt te raken op het voorplein dat nu is veranderd op een bouwterrein kan men zelfs de hulp inroepen van een enorme luchtfoto.

    07-01-2008 om 20:08 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    31-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kersttrams van Lissabon (II)
    Nog een plaatje van een Electrico Natal (Kersttram) in Lissabon.




    Hier komt zo'n tram (als het goed is ontcijferd van de foto is dit motorwagen 745), van het Praca da Figueira (eindpunt van lijn 12 en 15) door de Rue dos Fanqueiros op weg naar het Praca do Commercio.  

    Kaartjes van de ontwikkeling van het tramnet van Lissabon in de loop der jaren zijn overigens te vinden op de GS Tram Site http://www.tundria.com/trams/tramways-index.shtml

    31-12-2007 om 14:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    30-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kersttram in Lissabon
    Rond de kerstdagen ontsnapte Wattman de temperaturen rond het vriespunt door een verblijf in Lissabon.

    Omdat de keuze was gevallen op een hotel in de wijk Alfama, niet ver gelegen van het befaamde "Castello" was er voldoende gelegenheid om per tram te reizen. Ritten die overigens niet altijd even comfortabel bleken als gevolg van het gebruikelijke geschok en geschommel van de twee-assers op de lijnen 12 en 28, en de vele noodremmingen die gemaakt werden. Om rugklachten te voorkomen bleek het zoeken van een plaatje op een van de zijbankjes, danwel het innemen van een staanplaats op het achterbalkon de beste remedie.

    Een  speciale attractie tijdens de kerstdagen bleken de extra ritten die gemaakt werden door een aantal kersttrams. Een deel daarvan werd zelfs gereden door de kerstman zelf.



    Op de foto de 722, op een wel erg voor de hand liggende locatie gefotografeerd: het Praca do Commercio, waar weinig trams ontsnappen aan het fototoestel of de videocamera van de toerist.

    30-12-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    09-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: lijn 17 weer door van Wateringen naar Statenkwatier

    Deze zondag is de nieuwe jaardienst ingegaan, en dat betekende ook het einde van de inkorting van lijn 17.

    Ongetwijfeld zullen de passagiers van lijn 17 opgelucht zijn. Deze tram mag weer zijn normale route rijden van Wateringen naar Statenkwartier. Tijdens de laatste fase van de werkzaamheden aan de rails in het kader van het zogenaamde 'groot onderhoud' werd deze lijn komende vanaf het Centraal Station ingekort tot het Kerkplein. Na een rondje rond de Grote Kerk, moesten de passagiers uitstappen aan een noodhalte en om de hoek (tussen het Oude Stadhuis en de Grote Kerk) opstappen op de pendelbus (Centrum - Statenkwatier).

    Een drietal plaatjes op de laatste dag dat deze procedure nodig was.





    09-12-2007 om 16:42 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    02-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een stormachtige zondag
    Het is koud in Den Haag, het regent en er is een stormwaarschuwing voor windkracht 9.

    En dus weer een afsluiting van de zone rond het gebouw 'De Hoftoren' wegens het gevaar van naar beneden stortende gevelplaten. En dus een herhaling van de inkortingen en omleidingen van het tramverkeer (del ijnen 3, 4, 6 en 9) zoals we die in november hebben gezien.  

    Toen de omleidingen werden ingesteld (rond kwart voor vier) was de Wattman de regen reeds ontvlucht en op weg naar huis. In lijn 1 heb ik nog het nieuwste informatie bulletin van de HTM meegenomen. De spoorwerkzaamheden voor lijn 17 zijn volgende week afgerond. Dat betekent dat dus per 10 december een einde komt aan het inkorten van deze tramlijn tot het Kerkplein. Voor de kerst zal ook de route van lijn 15 en 16 voor een belangrijk deel hervat worden, omdat tramlijn 15 weer teruggaat naar zijn eigen route over de Rijswijkseweg, en via Bierkade en Schedeldoekshaven naar het Centraal Station rijdt, en vervolgens (zoals gebruikelijk) overloopt op lijn 16. 

    Het einde van deze werkzaamheden betekent natuurlijk dat nu andere lijnen aan de beurt komen. Inderdaad is dat lijn 1. Aangekondigd wordt dat de werkzaamheden op deze lijn alleen in de avonduren en 's nachts zullen plaatsvinden. Minder prettig voor de omwonenden, maar het betekent wel dat de trams het goortste deel van de dag hun normale route kunnen blijven rijden.

    02-12-2007 om 16:25 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    01-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: aangepaste route lijn 17 wegens werkzaamheden

    De laswerkzaamheden aan de sporen van het Haagse tramnet zorgen voor langdurige omleidingen.

    Afgelopen zomer begon men aan een grootscheepse onderhoudsoperatie aan tramsporen en draaistellen. Het gevolg daarvan was een lange reeks van omleidingen en inkortingen. Het probleem is niet alleen dat er gelegenheid moet zijn voor de werkzaamheden aan het spoor zelf, maar ook dat trams met nog niet aangepaste draaistellen in beginsel niet zijn toegelaten op reeds behandelde tramsporen. Zo rijdt lijn 1 al weer sinds september niet door de Jan van de Heydenstraat, maar over de Laakweg en Laakkade en de Rijswijkseweg, en traject dat normaal alleen door de spitsdiensten van lijn 10 wordt bediend.

    De meest getroffen tramlijn is wel lijn 17. Na inkortingen aan de kant van Wateringen, is nu het traject tussen het centrum en Statenkwartier aan de beurt. Lijn 17 rijdt voorlopig slechts tussen Wateringen en het Kerkplein, waarna het vervoer door bussen wordt overgenomen.

    Interessant voor de amateur is dat op deze vervangende busdienst niet alleen HTM bussen zijn aan te treffen, maar ook bussen van particuliere busbedrijven.
     


    Op deze foto een Mercedes bus van de firma Pasteur, aan het Kerkplein en gereed voor vertrek naar het Statenkwartier.

    01-12-2007 om 19:30 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    08-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trams storen TV ontvangst in Hoboken en Deurne
    Een opmerkelijk bericht in De Standaard van 8 november:

    Hobokense tram stoort tv-kijkers

    In vier straten in Hoboken en in minstens één straat in Deurne treden storingen op in tv-beelden, telkens daar een tram passeert. Tientallen gezinnen weten daar al jàren niet meer hoe het is om een programma uit te kijken, zonder dat het beeld verkleurt of dreigt te verdwijnen.

    Het bericht vermeldt voorts dat uit onderzoek is gebleken dat de oorzaak is gelegen in een magnetisch veld veroorzaakt door de elektrische voeding van de trams.

     

    08-11-2007 om 12:30 geschreven door wattman  


    >> Reageer (1)
    07-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sardientjesvervoer en een aanrijding op lijn 1
    Vanwege een aanrijding op het treinspoor tussen Delft en Den Haag in de vroege ochtend moesten de trams van lijn 1 bijspringen om de passagiers van "het spoor" te vervoeren. Aangezien het vervangend vervoer de gehele ochtendspits duurde leidde dat tot Japanse toestanden aan de tramhaltes van de stations van Den Haag (Hollands Spoor) en Delft. In de trams zelf zaten de mensen dicht opeengepakt en de tram die ik deze ochtend had richting Delft passeerde de meeste haltes zonder te stoppen. Er konden eenvoudigweg geen passagiers meer bij!







    Nogal opmerkelijk was de verschijning van een tram met het lijnnummer 1K (kort trajectdienst) die kennelijk als extra was ingezet vanuit Scheveningen.



    In elk geval bleven de trams rijden! Dat was even later niet meer het geval op de Scheveningseweg. Daar werd de 3004 van lijn 1 van achteren aangereden door een lege tram van lijn 17. De oorzaak moet vermoedelijk gevonden worden in de gladde sporen als gevolg van de boomblaadjes die deze weken overvloedig vallen.
    Overigens geen probleem alleen in de boomrijke strook tussen Den Haag en Scheveningen. Ook trambestuurders op de Randstadraillijnen 3 en 4 meldden zeer gladde rails op de Laan van Meerdervoort (lijn 3) en nabij De Uithof (lijn 4).

    De schade aan de 3004 ziet er serieus uit. Men zie de foto en het filmpje op http://www.ad.nl/denhaag/stad/article1804974.ece.

    07-11-2007 om 19:38 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    19-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het plakboek van Wattman (deel 7)
    Een plaatje uit 1986.

    Hoewel men het aan de schone tram niet zou zeggen, het was toch echt de laatste zomer voor lijn 63.

    We zien een S-motorwagen onderweg van Charleroi naar Fontaine-l'Evêque, op de route door Forchies-la-Marche. De oude mannen. gerieflijk gezeten op het bankje langs de weg, onderbreken even hun gesprek om een blik te werpen op de langsschommelende tram.

    19-09-2007 om 21:12 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    17-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Delft: Parkeer & Reis
    Aan de halte Krakeelpolderweg in Delft (naast halte voor de bussen van streekververvoerder Connexxion, ook voor tramlijn 1 van de HTM naar Den Haag) trof ik 10 dagen geleden deze gloednieuwe Parkeer & Reis voorziening aan. Oftewel een luxe, (hoewel onbewaakte) fietsenstalling.


    Vandaag bleek dat er al (in bescheiden mate) gebruik van wordt gemaakt.

    17-09-2007 om 20:47 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    16-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: vernieuwde Buitenhof

    In de afgelopen maanden is hard gewerkt aan het Haagse Buitenhof. Het plein is nu autovrij gemaakt en voorzien van nieuwe bestrating. Hoewel er ooit plannen waren om de boog in de tramsporen, rond de voormalige kiosk van Berlage, weg te halen en de tramroute recht te trekken, is de situatie hetzelfde gebleven.

    Na afronding van het werk, maakt het opgeknapte plein een zeer ruime indruk. 

    16-09-2007 om 13:08 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    10-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag (HTM) Heen-en-weer met lijn 1
    Vandaag heen naar Delft met de 3096 op lijn 1.

    Deze tram vat niet alleen op door zijn groene reclamejasje voor ENECO, die ons daarmee 'groene stroom' wil aanprijzen, maar ook door het feit dat het de enige 'hoge' 3000 is die niet is voorzien van een LED display voor het lijnnummer en bestemming. Eenmaal gezeten in de tram valt nog een derde punt op: de geleding tussen de C- en B-bak maakt verschrikkelijk piepende geluiden.

    Hoewel de tram op tijd was in Scheveningen, wordt het langzamerhand duidelijk dat we niet op tijd in Delft zullen aankomen. Dat heeft te maken met het feit dat de tram vanaf het Spui steeds drukker en drukker wordt, met alle vertragingen bij het uit- en instappen van dien en verder de vandaag ingegane omleiding  van lijn 1 via de Laakkade/Laakweg en de Rijswijkseweg. Dit laatste is het gevolg van de werkzaamheden aan het tramspoor in Den Haag, die inmiddels ook lijn 15 al weken lam hebben gelegd. Aangekomen in Delft (na een kort oponthoud bij de geopende Reineveldbrug) blijkt dat men aan het breken is tussen de tramsporen bij de Nieuwe Plantage. De halte is daarom in beide richtingen iets verplaatst in de richting van Delft Station en er is zo'n metalen noodperron aangelegd.

    Eenmaal aangekomen bij het Delftse station blijkt de vertraging nog mee te vallen, de tram is vijf minuten te laat. Dat betekent wel dat een hele groep mensen aan de halte staat te wachten op in te stappen.

    Het is inmiddels 18.20 uur als ik de tram terugneem, en dat betekent dus een nauwelijks halfvolle tram. Dankzij de lengte van lijn 1 (de langste tramlijn van het HTM netwerk), kan men tot ruim na zevenen genieten van een 10 minuten frequentie terug naar Den Haag. De terugweg met de 3061 gaat veel sneller. De tram moet op de Scheveningse weg nog een noodremming uitvoeren. Door de gladde rails betekent dat het ingrijpen door de anti-slip en een hoop zandstrooien. Als de tram weer gaat rijden, ruiken we de lucht van de trommelremmen.

    10-09-2007 om 22:17 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het plakboek van Wattman (deel 6)

    Na deze recente foto's uit de Sinjorenstad, een foto van een PCC in wat ik wel het allermooiste jasje van deze trams heb gevonden: de kleuren van de stad Antwerpen zelf.

    Een lijn 11 kort na het vertrek van het beginpunt Ekstelaar, op de Boekenberg Lei (Deurne), 2 juni 1989

    10-09-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    09-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen op een zonnige vrijdag
    Van tramvriend S. Kuipers ontving ik een fraaie serie foto's van de Antwerpse tram, gemaakt op vrijdag 29 augustus.

    De eerste foto's zijn gemaakt op de Kipdorpbrug, alwaar na de afbraak van de (tijdelijke) verkeersbrug over dit kruispunt, en de aanpassing van de tramsporen, het aanzicht danig veranderd is.




    Verder een mooie foto van de 7001, die weer in zijn oude livrei rondrijdt over het tramnet (locatie: E. Banningstraat).



    Tot slot het eindpunt Bolivarplaats, waar inmiddels ook lijn 8 naar toe verlengd is.





    Hij noteerde deze dag de volgende trams in dienst:

    Lijn 3: 1: 7235, 4:7238
    Lijn 4: 1:7054, 2:7045, 3:7014, 5:7030, 6:7034
    Lijn 7: 1:7125+7064, 2:7022, 3:7116+7144, 4:7036, 5:7124+7118, 7:7027 en verder de 7044 en 7056
    Lijn 8: 1:7033, 2:7001, 3:7205, 4:7009, 5:7043, 6:7138+7105, 7:7003, 8:7002, 9:7222
    Lijn 10: 1:7104+7134, 2:7075, 3:7041, 4:7067+7119, 5:7153+71-1, 6:7016
    Lijn 11: 1:7221, 2:7006, 3:7230, 4:7010, 5:7214, 6:7058, 7:7219
    Lijn 12: 1:7037, 2:7038, 3:7035, 4:7032, 5:7039, 6:7021, 7:7017
    Lijn 24: 1:7109+7131, 2:7108+7156, 3:7113+7096, 4:7154+7132, 5:7117+7063, 6:7097+7114, 7:7158+7099., 8:7146+7157, 9:7102+7087, 10:7065+7165, 11:7122+7151, 12:7135+7143.

     

    09-09-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    08-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het plakboek van Wattman (deel 5)
    Enig zoeken bracht dit plaatje; dezelfde locatie (hoeveel foto's zullen er niet zijn gemaakt op dit punt). 

    We waren zojuist met de SJ 9170 op lijn 92 uit Thuin aangekomen, en er volgde een ontmoeting met de S 9151 op lijn 90. Hoewel de bestemmingsfilm van de 90 anders doet vermoeden, reden de S-motorwagens op dat moment slechts op het traject Charleroi - Anderlues.

    08-09-2007 om 09:54 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    07-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het plakboek van Wattman (deel 4): Anderlues Jonction
    Nog een plaatje uit het 'Zwarte Land' in de jaren '80. Mijn favoriete reisbestemming in die tijd.

    We zijn in juni 1982 aangekomen bij Anderlues Jonction. De bui is zojuist overgetrokken en de weg begint al weer langzaam op te drogen.

    In de linkerboog wacht de S(semi-metro) motorwagen op lijn 89, om aansluiting te geven op de lijn 90 die zojuist uit Binche is aangekomen. In deze tijd reden de gelede trams van het type BN (serie 6100) slechts tussen La Louvière en Anderlues. Een aardig detail is nog het bord met het lijnnummer dat achter de ruit van de S motorwagen is geplaatst.



    Echte tramromantiek, en al weer een kwart eeuw geleden. Wat lijkt de tijd soms toch snel te gaan...

    (vergelijk het bovenstaande plaatje trouwens eens met die bovenaan op de pagina http://home.planet.nl/~kuijp086/deel3O.html 
    De gehele webpagina http://home.planet.nl/~kuijp086/ trouwens warm aanbevolen!)

    07-09-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    05-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het plakboek van Wattman: SNCV type S op lijn 30
    Een aardig plaatje uit het midden van de jaren '80: een motorwagen van het type S (om precies te zijn de 9068) te Morlanwelz, op weg tussen Anderlues en La Louviere. De vrije baan achter de tuinen, de masten en het seinlicht. Het is de typische sfeer van de 'Boerentram'...

    05-09-2007 om 21:14 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen: Vanaf 6 september betalen met de GSM

    In een periode dat in Nederland overal chipkaart lezers verschijnen in het openbaar vervoer een opvallend bericht in de Gazet van Antwerpen van 31 augustus:

    "Vanaf donderdag 6 september kunnen tram-en busreizigers van vervoersmaatschappij De Lijn in Antwerpen en Gent hun rit betalen met hun gsm. De proefprojecten, in samenwerking met Proximus, rond het sms-systeem in de twee steden zijn een primeur voor West-Europa.

    Eerder werd al bekend gemaakt dat de evaluatie van het proefproject is voorzien voor het voorjaar 2008. Als die positief uitdraait, zal het in de loop van 2008 in heel Vlaanderen mogelijk worden om een bus- of tramrit te betalen met een smsje via je gsm.

    Na het versturen van een sms naar een bepaald nummer krijg je een sms terug. Dat ontvangen berichtje geldt dan als elektronisch vervoersbewijs. Via de gsm-operator wordt het ticketje afgerekend."

    Via dit systeem van "mobile ticketing" moet de verkoop van vervoersbewijzen door de chauffeurs en bestuurders verminderen met als resultaat minder vertragingen.
     

    05-09-2007 om 13:17 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)


    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!