Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    lucky007
    www.bloggen.be/lucky00
    Wattman

    05-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen: Vanaf 6 september betalen met de GSM

    In een periode dat in Nederland overal chipkaart lezers verschijnen in het openbaar vervoer een opvallend bericht in de Gazet van Antwerpen van 31 augustus:

    "Vanaf donderdag 6 september kunnen tram-en busreizigers van vervoersmaatschappij De Lijn in Antwerpen en Gent hun rit betalen met hun gsm. De proefprojecten, in samenwerking met Proximus, rond het sms-systeem in de twee steden zijn een primeur voor West-Europa.

    Eerder werd al bekend gemaakt dat de evaluatie van het proefproject is voorzien voor het voorjaar 2008. Als die positief uitdraait, zal het in de loop van 2008 in heel Vlaanderen mogelijk worden om een bus- of tramrit te betalen met een smsje via je gsm.

    Na het versturen van een sms naar een bepaald nummer krijg je een sms terug. Dat ontvangen berichtje geldt dan als elektronisch vervoersbewijs. Via de gsm-operator wordt het ticketje afgerekend."

    Via dit systeem van "mobile ticketing" moet de verkoop van vervoersbewijzen door de chauffeurs en bestuurders verminderen met als resultaat minder vertragingen.
     

    05-09-2007 om 13:17 geschreven door wattman  


    03-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Tramritten week 35

    Deze week werd meegereden met de 3020, 3032, 3039, 3044 3043, 3056, 3061, 3068 en 3114 (allen op lijn 1).

    De volgende bijzonderheden zijn te melden:
    De 3003 rijdt rond met een verwrongen stroomafnemer (voor);
    De 3020 mist zijn lijnfilm achter (er wordt nu lijn “gloeilamp“ vertoond);
    De 3114 heeft een opvallend motorgeluid bij het optrekken.

    03-09-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    02-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een klassieke tramhalte in Den Haag
    Op deze halte bij de Stuyvesantstraat lijkt er zelfs geen ruimte voor het haltebord. In werkelijkheid is het bord in de lengterichting geplaatst en daardoor onzichtbaar in de rijrichting.

    Niet alleen de trams 2 stopt hier, maar ook de bussen van lijn 23. Ook zijn, zolang Randstadrail de dienst op het traject naar Zoetermeer nog niet kan hervatten, door de wachtende passagier ook de ultramoderne Regio Citadissen te bewonderen. Kijken mag, instappen niet...


    02-09-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    28-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een klassieke tramhalte in Den Haag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren op weg naar het Centraal Station, tijdens de overstap van lijn 1 op lijn 17, realiseerde ik mij plotseling dat Den Haag nog een aantal klassieke tramhaltes heeft. Geen halteperron, maar slechts een vluchtheuvel. Iets dat op de halte richting Spui naar de huidige maatstaven zelfs een akelig smal veilig heenkomen lijkt te bieden.

    28-08-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    25-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Tramritten week 34
    De Wattman was deze week op reis met de volgende trams in Den Haag (in nummer volgorde): 3027/1, 3037/1, 3039/1, 3043/1, 3064/1. 3068/1 (2x), 3098/1, 3102/1. De hoogste snelheid langs de Delftweg werd deze week gehaald op een rit met de 3043, waarbij 53 km/uur op de teller verscheen. De vlotste rit was vrijdag met de 3068, waarbij er zonder stop werd gereden tussen de halte Vrijebanselaan en Hoornbrug. Het is nog steeds schoolvakantie, dus dat betekent dat de trams op lijn 1 redelijk rustig zijn en voor een belangrijk deel gevuld met bezoekers van buiten de stad. Dat die niet altijd bekend zijn met het reizen in de tram, bleek uit een verzuchting van iemand die problemen had zich staande te houden in de boog bij de Kneuterdijk: "Ze rijden hier als gekken, in die trams". Op vrijdag leek het erop dat Elvis Presley de tram had genomen. Deze look-a-like (met kuif en (te) grote zonnebril), barstte gelukkig niet in zingen uit.

    25-08-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    01-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een plaatje uit Parijs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Oef, het is al weer te lang geleden dat er iets nieuws gepost is op dit blog...
    Toch is er genoeg te vertellen. Hier dan een plaatje van het laatste bezoek aan Parijs, afgelopen mei. 
    Zoals gebruikelijk zijn de meeste reizen weer per bus afgelegd. Een van de zeldzame ritjes per metro leidde per lijn 1 naar het Parc de Vincennes voor een bezoekje aan de bloementuin aldaar. Een goede gelegenheid om een tussenstop te maken op een historische locatie, het metrostation "Porte de Vincennes".
    Lijn 1 was immers de eerste metrolijn die werd geopend in Parijs. Vanaf 19 juli 1900 werd gereden tussen de eindhaltes Porte Maillot en Porte de Vincennes. Beide eindpunten waren voorzien van een keerlus, aangezien de (2-assige) motorwagens die de treintjes (of liever ondergrondse "trammetjes") trokken slechts aan een zijde voorzien waren van een bestuurderspost.
    Op de plek waar de foto gemaakt is (met een vertrekkende lijn 1 naar de huidige eindbestemming Château de Vincennes is dat eigenlijk nog goed te zien. Dit was vroeger de locatie van de aankomstsporen . Het huidige perron is opmerkelijk breed aangezien hier oorspronkelijk twee sporen lagen, aan weerskanten van een eilandperron.

    01-06-2007 om 12:55 geschreven door wattman  


    09-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Randstadrail 3 naar Laan van NOI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tweede Paasdag: fraai weer en dus een goede gelegenheid om de sneltrams van RR3 op een klassiek traject op de foto te zetten.

    Vorige week is het sneltramviaduct tussen Centraal Station en Ternoot weer opengesteld voor het tramverkeer. Niet alleen betekende dit dat na anderhalve maand de lijnen 2 en 6 weer hun normale dienstvoering konden hervatten, maar ook dat Randstadrail lijn 3 een nieuwe verschijningsvorm kreeg. Er kwam een einde aan het kopmaken op het spoortje op Centraal Hoog, en de trams rijdens nu (leeg) door naar de keerlus aan het station Laan van NOI.

    Aangezien ook de proefritten op RR 4 tussen Laan van NOI en Zoetermeer Centrum West zijn hervat betekent dit dat Randstadrail op twee niveaus aan dit station zijn te zien.

    Het aardige van de verlenging naar de "Laan" is dat dit traject nog een klassieke sfeer ademt: sporen in straatligging en een simpel halteperronetje.

    Op de foto een Regio Citadis die iets doet dat vele "stadstrams" op lijn 3 voor hem gedaan hebben: bij het "Spinnewiel"(hotel/restaurant) rechtsaf slaan en de keerlus van het eindpunt Laan van NOI indraaien.

    Opmerkelijk is trouwens dat de haltes op dit traject inmiddels zijn voorzien van stempelautomaten. Kunnen wij ook trams van RR3 in de normale dienst hier gaan verwachten?

     


    09-04-2007 om 15:11 geschreven door wattman  


    04-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het plakboek van Wattman (deel 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nog een keer terug naar de boerentram (of te wel de "vicinal").

    Een plaatje geschoten op dezelfde dag als het vorige kiekje uit het plakboek. We bevinden ons in Bracquegnies. De tram op lijn 80 is even daarvoor van de halte bij het station van dit plaatje vertrokken, op weg naar Maurage. Iets verderop in de straat ligt de keerdriehoek (halte Ste-Anne), waarna de tramsporen het tunneltje onder de spoorlijn 118 induiken.

    Op de achtergrond staat een tram van de lijn 30 (Anderlues - Bracquegnies). Normaal gesproken namen de trams hun eindpunt in op de keerdriehoek, vlak voor het kanaal. Deze bestuurder reed echter zijn tram terug om vervolgens op de aanwezige opstelsporen te gaan staan. Volgens de boeken werden op deze sporen in het verleden aanhangwagens opgesteld. Deze S-motorwagen is overigens de enige tram die de Wattman ooit hier gezien heeft.

    Op het bankje rechts onder de bomen zoekt een jeugdige tramfan in het spoorboekje de vertrektijd op van de volgende trein terug naar Charleroi.

    Hoe zal dit plekje nu, bijna een kwart eeuw later, er uit zien?

    04-04-2007 om 22:17 geschreven door wattman  


    19-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het plakboek van Wattman (deel 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Was dit blog oorspronkelijk opgezet als een Belgisch (en vooral Antwerps) tramblog, het is er lange tijd niet meer van gekomen. Om eerlijk te zijn, de Wattman moet nog steeds tijd zien te vinden om af te reizen naar Antwerpen om de nieuwe sporen te gaan bekijken.

    In de tussentijd is hij zijn plakboek ingedoken op zoek naar Belgische plaatjes. Zijn eerste reeks uit het plakboek zullen vooral de "boerentram" in Henegouwen betreffen. Hier heeft de Wattman, in het gezelgschap van zijn vader, tussen 1979 en 1988 de tramlijnen tussen Charleroi en Maurage gevolgd. Die verkenningstochten werden hoofdzakelijk te voet afgelegd, waarbij gelet werd op het oplichten van de seinlampen op de enkelsporige trajecten die de komst van een tram aankondigden.

    Deze eerste foto is al weer meer dan twintig jaar oud. Hij is gemaakt op 26 juni 1984 in La Hestre (tussen Mariemont en La Louviere). Het betreft de S9071 van spitslijn 88, die volgens de lijnfilm de dienst tussen Morlanwelz en Maurage onderhoudt. In de praktijk kwamen de trams van lijn 88 nooit verder als Bracquegnies.

    Het is opmerkelijk hoe dicht de tramsporen langs de stoep liggen. Het is dan ook niet zo vreemd dat de moeder haar dochtertje angtsvallig van het passerende gevaarte weghoudt.

    Wat zouden we nog eens graag willen instappen. "Deuz tickets vers Bracquegnies, s'il vous plait!".



    19-02-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    18-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, RR3 rijdt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Lijn 3 in de vorm van een Randstadrail lijn rijdt nu al weer bijna een week.

    Voor de liefhebber zijn de ontwikkelingen nauwelijks meer bij te houden. Betekende de indienstelling van lijn 3 op het traject Centraal Station - Loosduinen niet alleen de tijdelijke opsplitsing van de lijnen 2 en 6, er kwam ook nog een extra tramlijn bij. De reguliere lijn 3 wordt immers tussen het De Savornin Lohmanplein en Centraal Station op bepaalde momenten van de dag versterkt door een kort traject dienst.

    In het verleden werd hiervoor het lijnnummer "3K" gebruikt. Een lijnfilm die de afgelopen maanden ook regelmatig op de tram terug te vinden was. Voor Randstadrail was dat allemaal te eenvoudig. Het werd een nummer dat op het eerste gezicht "35" zou zijn, maar bij nader onderzoek "3S" is. De "S" staat hierbij voor "short". Maar hiermee was niet alles gezegd.

    Deze 3S werd namelijk al spoedig vervangen door "43". Deze lijn 43 treft de passagier ook aan op de informatieborden als het een kort traject wagen betreft.

    Noteerde de geschiedschrijver dat lijn 3S hiermee na slechts drie dagen uit het straatbeeld verdwenen was, niets was nimmer waar. Lijn 43 was na twee dagen weer ter ziele. Lijn 3S is inmiddels weer het lijnnummer voor de trams tot het De Savornin Lohmanplein.

    U merkt het: Randstadrail en U hoeft zich geen dag meer te vervelen.

     



    18-02-2007 om 17:40 geschreven door wattman  


    11-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: De laatste uren van lijn 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De gaande lijn 3 en de komende lijn 3. Tussen de testrijdende Randstadrail sneltrams rijden de GTL's van lijn 3 vandaag hun laatste rondjes.

    De voorziene proefperiode van een week werd uiteindelijk drie weken. Een tweetal ontsporingen aan het eindpunt Loosduinen staken een stokje tussen de plannen. Maar morgen is het toch zo ver.


    Vooralsnog is de nieuwe lijn 3 beperkt tot het traject Loosduinen - Centraal Station. Hierbij worden in ochtend- en middagspits extra ritten ingelegd tussen het De Savornin Lohmanplein en het CS (de vertrektijden van de verkorte ritten zijn opgenomen in de pubieksdienstregeling die opvraagbaar is op www.htm.nl).

    De terugkeer van lijn 3 in de tramtunnel, betekent ook een voorlopig afscheid van de lijnen 2 en 6 in de Haagse ondergrond. Wegens de noodzakelijke werkzaamheden aan de sporen op het tramviaduct tussen het CS en Ternoot, een voorwaarde voor de terugkeer van Randstadrail tussen Den Haag en Zoetermeer, worden die lijnen opgeknipt. Dat betekent dat de lijnen 2 en 6 een bovengronds rondje door de binnenstad gaan maken.

    Voor de bewoners van Loosduinen zal de komst van Randstadrail een grote opluchting zijn. Zij waren door de ombouw van lijn 3 naar Randstadrail al maanden verstoken van trams.

    Lijn 3 is dood, leve Randstadrail 3!

     

    11-02-2007 om 18:18 geschreven door wattman  


    01-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Lijn 3 als stadstram, het vervolg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gezeten in de trein op de terugweg van Berlijn naar Den Haag was er afgelopen maandag een bericht in de krant dat zeer in het oog viel. Tijdens de proefperiode met de sneltrams op het traject van RR3 tussen Loosduinen en Centraal Station afgelopen week was tweemaal een tramstel aan Loosduinen ontspoord!

    De oorzaak werd deze maal snel gevonden: onoplettendheid van een bestuurder en een beschadigd wissel (het zal duidelijk zijn dat men deze maal niet de draaistellen van de GTL-8 trams de schuld kon geven: deze kunnen immers niet naar Loosduinen doorrijden).

    Gevolg is uitstel van executie voor lijn 3 als stadslijn. Er wordt een nieuwe poging gedaan om aanstaande maandag over te schakelen van de vertrouwde GTL-8 op de Regio Citadis. 

    We zullen het zien... 

    01-02-2007 om 20:53 geschreven door wattman  


    29-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: de laatste dagen van lijn 3 als stadstram (slot)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als het goed is hebben de GTL's intussen hun laatste ritten op lijn 3 gereden. Hiermee is deze tramlijn (historisch gezien de voortzetting van de "Groene Lijn" uit het tijdperk van de paardetram een nieuwe fase ingegaan: als Randstadraillijn.
    Of dit daardwerkelijk zo is, kan de Wattman niet controleren. Hij bevindt zich vandaag in een trein tussen Berlijn en Den Haag.

    Overigens, als u het niet gemerkt mocht hebben, binnen in de trams was lijn 3 "vermomd" als TRAMlijn 24. Om onbekende redenen is de verkorte tramlijn 3 altijd als lijn 24 op de informatieschermen in de trams afgebeeld.

    Vergissing met buslijn 24 kon niet plaatsvinden, aangezien op het scherm altijd is aangegeven dat er sprake is van een TRAMlijn. In de regel een overbodige toevoeging (men mag toch wel verwachten dat de reiziger doorheeft in welk soort voertuig hij zich bevindt), maar misschien nu wel nuttig. Men mocht denken dat men zich beweegt naar Kijkduin of Mariahoeve (jawel de eindbestemmingen van BUSlijn 24) in plaats van het Centraal Station.

    Het is trouwens opvallend dat er nooit iets is gedaan aan deze foutieve aanduiding... Gebrek aan interesse? Een onoplosbaar technisch vraagstuk. Wie zal het zeggen? Een ding vraagt de Wattman zich nog altijd af. Hoe kan een ingekorte lijn 3 veranderen in een 24?

    29-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    28-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: de laatste dag van lijn 3 als stadstram (vervolg)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een eenzame getuigenis van de tijd dat dit een regulier beginpunt was, en de tijd dat de PCC car nog regeerde op de Haagse rails.

    Dit zijn de verkommerde restanten van een van die projecten om het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen: een heuse "parkeer en reis" voorziening voor fietsers. De bedoeling was dat men zijn fiets hier stevig verankerd aan de houder kon achterlaten om de reis naar de binnenstad per tram te vervolgen.

    Zover hij kan herinneren is hier nooit een enthousiast gebruik van gemaakt. De stalling was altijd leeg. Ook nu mag betwijfeld worden of hier nog gebruik van gemaakt wordt. Intussen lijkt het er op dat de gemeente en/of HTM de aanwezigheid van deze stalling totaal vergeten is.

    Het bordje op de paal is vervaald en begroeid met mos. Eens was dit in de kleur rood en wees de pijl de fietser op de mogelijkheid om hier de fiets te stallen. En als men goed kijkt ... jawel, kan men de afbeelding van een PCC car ontwaren.

    28-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    27-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: de laatste dagen van lijn 3 als stadstram (vervolg)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nog een plaatje van de ingekorte lijn 3 in zijn laatste dagen aan Bohemen.

    Het bekende wachthuisje voor het trampersoneel ziet er nog goed uit. Het is maar verstandig geweest dat men het niet heeft afgebroken. Het heeft de afgelopen maanden goede diensten bewezen.

    Op deze locatie heeft de Wattman in zijn jonge jaren heel wat verschillend materieel aangetroffen: serie 1100, serie 1200 (op proefritten vanaf de Centrale Werkplaats), serie 1300, koppelstellen serie 1300+2100 en natuurlijk vanaf 1980 de GTL's.

    Het was ook hier dat hij in 1981 vertrok voor zijn eerste rit met een 3000: de 3004 op de eerste dag van inzet van de (toen) "nieuwe trams" op lijn 3.  

     

    27-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    26-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: de laatste dagen van lijn 3 als stadstram (vervolg)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eenmaal aangekomen op het eindpunt "Bohemen" liet Wattman de pendelbus links liggen.

    Hij liep snel naar de andere kant van de keerlus om te zien of de trams nog halteerden (en passagiers opnamen) aan het oude zo vertrouwde beginpunt.

    Inderdaad: het leek alsof de tijd had stil gestaan. Slechts aan de bestemming "Centraal Station" is te zien dat we niet terug zijn getransporteerd naar de jaren '80 - begin jaren '90. (U heeft gelijk: ook het HTM vignet is van het type van na het jubileumjaar 1989; en we laten het ontbreken van een koppelstang en de aanwezigheid van een airco eenheid op het dak ook buiten beschouwing).

    26-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    25-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: de laatste dagen van lijn 3 als stadstram (vervolg)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De uitstaphalte is gelegen vlak over de kruising, dus aan het begin van de keerlus. De aanwezigheid van een wachthuisje doet op het eerste gezicht nogal merkwaardig aan. Normaal is zo'n voorziening overbodig bij een uitstaphalte. 

    Waarschijnlijk is er gedacht aan de lus als eind- en beginpunt van verkorte ritten op Randstadrail 3. Zoals men kan zien op de foto is de halte ook geschikt voor het halteren door de serie 4000. Een vergelijkbare halte ontbreekt aan het einde van de lus (wat vroeger ook de locatie van de beginhalte "Bohemen" van lijn 3 is geweest).

    Bij nader beschouwing lijkt het evenwel onwaarschijnlijk dat hier ooit passagiers zullen gaan wachten op een vertrekkende tram. Ook al zouden verkorte ritten tot Bohemen in de dienstregeling opgenomen worden, dan nog zullen passagiers niet hier gaan wachten, maar juist op de tramhalte op de "normale" tramroute vanaf Loosduinen. 

    We zullen hier dus eerder van een "HTM folly" kunnen spreken: een nutteloos bouwwerk (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Folly)

     



     

    25-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    24-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: laatste dagen van lijn 3 als stadstram (deel IV)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Aan het De Savornin Lohmanplein gekomen is op het paaltje bij het wissel 66 dat toegang geeft tot de keerlus een bordje aangebracht dat aangeeft dat trams van het type GTL slechts rechtsaf mogen (en dus niet rechtdoor!).

    Inderdaad zijn soortgelijke bordjes langs de route van lijn 3 verschenen, waarop de beperkingen zijn aangegeven voor de voertuigen van Randstadrail. De sneltrams van de serie 4000 zijn immers breder en hebben een grotere uitzwaai dan de tranditionele voertuigen.

    Het bordje op de kruising Thorbeckelaan / De Savornin Lohmanplein is echter de enige waar een beperking voor de GTL's is aangegeven. Het probleem is hier natuurlijk niet het profiel van vrije ruimte, maar het feit dat zich voorbij dit punt geen keerlus meer bevindt. Voor eenrichtingstrams is het derhalve de laatste mogelijkheid om rechtsomkeer te maken. Ook de serie 4000 kan hier de lus gaan berijden.

    Overigens mogen we aannemen dat ook andere tweerichtingtrams, dan de serie 4000, doorrijden naar Loosduinen. Dit zou de mogelijkheid bieden voor uitstapjes met museumtrams, waarbij weer eens ouderwets kopgemaakt kan worden.

    24-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    23-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: laatste dagen van lijn 3 als stadstram (deel III)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op het halteperron is reeds de stempelautomaat geplaatst waarin de reizigers van Randstadrail hun kaartje dienen af te stempelen. Zoals bekend zijn de sneltrams wel reeds voorzien van lezers voor de chipcard. Maar we zullen nog tijdelijk het moeten doen met het oude vertrouwde papieren kaartje.

    Men kan verwachten dat de eerste dagen weer vele passagiers tevergeefs naar de stempelautomaat zullen zoeken in de tram.

    23-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    22-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: de laatste dagen van lijn 3 als stadstram (deel II)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het haltebord geeft evenwel de juiste informatie. De tram rijdt niet verder dan het De Savornin Lohmanplein, hierna kan men verder per "pendelbus". Van de nieuwe RR3 op het haltebord nog geen spoor...

    22-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  




    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs