Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    heiligerita
    www.bloggen.be/heilige
    Wattman

    19-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, Routemaster RM 2124
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nog een kijkje van de RM 2124, nu van voren.

    19-04-2006 om 00:00 geschreven door wattman  


    08-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag (HTM): tram weer bovengronds op de Prinsegracht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag, op de eerste dag van de omleidingen in het Haagse centrum, heeft de Wattman een kijkje genomen op de Prinsegracht en omgeving.

    Kennelijk in verband met het feit dat de stations Grote Markt en Spui gesloten zijn, heeft men de halte Brouwersgracht richting centrum afgebouwd, zodat daar nu een alternatieve opstap (afstap) mogelijkheid bestond.

    Voor de oude haltes Prinsegracht (ten hoogte van de Jan Hendrikstraat) is dat anders. Op dit moment is de reconstructie van de weg op dat stuk nog altijd in volle gang, en is er nog geen spoor te vinden dat wijst op de terugkeer van de oude (bus)haltes op dit punt. Voor de trampassagier dus ook geen gelegenheid om bij een omleiding via de bovengrondse route van dit alternatief gebruik te maken.

    Wie naar het centrum wilde gaan met de lijnen 2, 3 of 6 was derhalve aangewezen op de halte in de Gravenstraat. Voor sommige opstappers die tevergeefs bij de deuren van het station Grote Markt aanklopten was dat niet altijd duidelijk (de info borden van de HTM gaven wel een heleboel tekst, waar wellicht een overzichtskaartje veel duidelijker was geweest - een tekening zegt meer dan 1000 woorden). In elk geval stonden er op een gegeven moment mensen te wachten te midden van de rommel op de locatie van de halte Prinsegracht richting Centraal Station. Niet dat er een tram stopte... (Tussen haakjes: zou het in dit verband niet van klantvriendelijkheid getuigen om even te stoppen, de verdoolden op te pikken, en te vertellen waar ze in het vervolg wel terecht konden?).

    Tot slot viel het op dat waar vorige keer de trams voorzien waren van speciale stickers op de filmbakken, de trams deze keer hun normale bestemming filmden. Overigens ontbrak op dit vlak richting CS elke uniformiteit. De ene bestuurder filmde de eindbestemming Laan van NOI, etc alsof er niets aan de hand was, de ander had de bestemming op Centraal Station gezet.

    Waren in de ochtend werkzaamheden aan de tramsporen op Centraal Station te zien, rond 7 uur in de avond was daar niets meer van te bespeuren. Het was daar akelig stil. Is een buitendienststelling van deze drukke as in het Haagse tramnet inderdaad voor 6 dagen nodig, zo vraagt men zich dan af? Een ding is duidelijk: de tijden dat (Chinese) spoorbouwers in één dag 10 mijl aan rails konden leggen (in 1869) zijn ver achter ons.


    08-04-2006 om 00:00 geschreven door wattman  


    07-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Den Haag (HTM): vervanging sporencomplex Juliana van Stolberglaan / Laan van NOI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens de onderbreking van het tramverkeer over de Oost-West as (tramtunnel - CS - sneltramviaduct) ten behoeve van de werkzaamheden op het Centraal Station zal ook het sporencomplex op de kruising Juliana van Stolberglaan / Laan van NOI (lijnen 2, 3 en 6) vervangen worden. Gedurende deze periode zal ook het wegverkeer omgeleid worden. Dit betekent dat niet alleen de reguliere buslijnen 23 en 28 die dit punt passeren een ommetje zullen moeten maken, maar ook dat de tramdienst vervangende bussen 2 en 6 niet kunnen halteren aan Oostinje. Wellicht is het uit efficiëntie overwegingen verkieslijk om de werkzaamheden te combineren, het is echter de vraag of de toch al door inkortingen geplaagde passagier dit alle zal waarderen. In elk geval zal de Wattman, die op zijn dagelijkse woon-werk route een overstap pleegt te maken van 23 op de trams richting Spui (en terug), de volgende week vaker te zien zijn in buslijn 22.

    Op de foto berijdt de 3079 in zijn reclamejasje voor Hogeschool InHolland in de avondzon stapvoets de opengebroken sporen.

    07-04-2006 om 11:27 geschreven door wattman  


    06-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Den Haag (HTM): laatste dagen oude tramperrons CS-hoog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van zaterdag 8 tot en met 13 april is elk tramverkeer via de tramtunnel, CS-hoog en het sneltramviaduct onmogelijk. In deze periode worden op het Centraal Station de bestaande tramsporen langs de perrons B en C verwijderd en de nieuwe sporen aan de buitenzijde van het tramplatform aangesloten. Deze nieuwe sporen zijn uiteindelijk bestemd voor Randstadrail, maar zullen nog enige maanden gebruikt worden door de klassieke stadstram in afwachting van de aanleg van de twee eilandperrons. In verband met dit gebruik zijn twee tijdelijke perrons ingericht, bereikbaar vanuit de stationshal, resp. het busplatform.
    Tijdens de stremming worden de lijnen 2, 3 en 6 naar de Rijnstraat (CS-laag) geleid via een lus door de binnenstad. Hierbij zal gereden worden via de bovengrondse sporen op de Prinsegracht. Vanaf de Rijnstraat nemen bussen het vervoer naar Leidschendam en Antoniushove over. 
    De aansluiting van de nieuwe sporen betekent dat er definitief afscheid wordt genomen van de tramperrons op CS hoog. De perrons A en D die aan de buitenzijde lagen waren vanzelfsprekend reeds eerder afgebroken. Wij herinneren eraan dat het tramplatform Centraal Station in mei 1976 in gebruik werd genomen, tezamen met de haltes Wijnhaven, Ternoot en Oostinje op het zogenaamde "sneltramviaduct", ook wel aangeduid als "semi-metro viaduct". Het is in dit verband aardig op te merken dat van deze oorspronkelijke haltes na 8 april weinig of niets meer resteert. Wijnhaven is verdwenen met de aanleg van de nieuwe sporen onder het bouwproject "De Resident". Het oorspronkelijke Ternoot is vervangen door een nieuwe tramhalte, die in verband met de aansluiting met Randstadrail is opgeschoven in de richting van Oostinje. De tramhalte Oostinje zelf ligt nog wel op dezelfde plaats, maar zal van aanzicht veranderen na een vernieuwing van de perrons die ook op dit moment bezig is.

    Op de foto zien we de perrons B en C op het tramplatform Centraal Station in hun laatste dagen, waarbij een binnenrijdende lijn 3 richting Laan van NOI een instructiewagen passeert.
      

    06-04-2006 om 21:08 geschreven door wattman  


    03-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Den Haag (HTM), klaphekje Juliana van Stolberglaan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 20 maart is men begonnen met spoorvernieuwing op de kruising Juliana van Stolberglaan / Laan van NOI.  Hierbij wordt ook het halteperron van de tramhalte Oostinje vernieuwd.
    Opvallend is een nieuw model klaphekje dat is geplaatst op de Juliana van Stolberglaan langs het spoor van lijn 6 richting Ternoot. Het eerste dat opvalt is de grote gele kast waaraan de dwarsarm is bevestigd. De kast is voorzien van de vignetten van de HTM en het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB. De bedoeling is dat opening en sluiting van het klaphekje wordt geactiveerd door middel van sensoren langs de rails voor en achter de installatie. Vandaag, toen de Wattman een bezoek bracht aan de installatie bleek echter dat het in panne lag. Het feit dat een meer traditioneel klaphekje was geplaatst voor het elektrische klaphekje deed vermoeden dat een en ander reeds voor langere tijd buiten gebruik was. Jammer, aangezien beschadiging van de lak van de trams door deze beveiliging van opengebroken spoor een probleem is dat reeds langer op een (definitieve) oplossing wacht.

    03-04-2006 om 19:24 geschreven door wattman  


    28-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mardi Noir: dienstverstoringen bij de RATP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de 28e had de RATP aangekondigd dat 1 op 2 metro's zouden uitrijden, en dat bij de bussen 2 op 3 diensten zouden worden verzorgd. Onbekend met de impact van een algemene staking, en de blokkades door demonstraties in Parijs werd op pad gegaan naar de dichtsbijzijnde bushalte.
    Al spoedig bleek - via de displays in de halte, waarop de wachttijd tot de volgende bus wordt aangegeven  - dat op lijn 63 binnen enkele minuten een bus zou komen. In tegenstelling tot mijn verwachting was deze bus half leeg. Ook op de straten was het minder druk als normaal. Een beeld dat zich de gehele dag bleef herhalen. Aan zitplaatsen geen gebrek in de bussen, en de doorstroming was beter als normaal door het gebrek aan verkeer. Toen toch maar een kijkje genomen in de metro. Was de verwachting dat slechts de helft van de diensten gereden zou worden reëel? Op lijn 4 in elk geval leek van enige uitval van ritten geen sprake te zijn. Door het ontbreken van het meerendeel van de passagiers leverde dit een ongebruikelijke ruime keuze van zitjes op.
    De demonstratie, en de daarmee gepaarde gaande afzettingen, leverde intussen wel de gelegenheid op om de collectie van "doorstreept" diensten aan te vullen. Zo was lijn 63 voor alle zekerheid ingekort tot "Cardinal Lemoine" (nabij het metrostation van lijn 10), waarmee dus het oostelijke deel van het traject naar het "Gare de Lyon" verviel. 
    Op de foto een lijn 63 doorstreept aan de halte "Odeon", op de Boulevard Saint Germain.

    28-03-2006 om 00:00 geschreven door wattman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwarte dinsdag (28 maart 2006)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dinsdag 28 maart werd aangekondigd als "Mardi Noir", zwarte dinsdag. In protest tegen de CPE hadden de bonden opgeroepen tot een algemene staking. Tevens werden op diverse plaatsen binnen Frankrijk betogingen georganiseerd. In Parijs zou de demonstratie zich gaan bewegen tussen Place de la Bastille en Place de la Republique. Zouden begin- en eindpunt symbolisch worden voor de vooravond van een nieuwe omwenteling in de Franse Republiek.
    Volgens de nieuwszender CNN wel. Die avond werden de beelden van een kleine groep demonstranten op de Place de la Republique, omringd door een macht  van politie, gendarmerie en de beruchte CRS (Compagnie Républicaine de Sécurité) live de wereld in gestuurd. Zo kon men getuige zijn hoe de ordediensten, met de ondersteuning van twee waterkanonnen langzaam maar zeker het plein ontruimde.
    Het commentaar vanuit de studio en de verslaggever ter plaatse deed overigens vermoeden dat in de USA het verschijnsel waterkanon onbekend is. Diverse malen werd onderstreept dat er nog zo'n voertuig in een zijstraat opgesteld stond (nogal logisch aangezien de capaciteit van de watertank niet onbeperkt is), en werd ingegaan op de aard van de substantie die op de demonstranten gespoten werd. Ook de inzet van traangas eerder die avond kwam aan de orde. En dit alles "on a major place middle in de centre of the city of Paris", niet ver van de locatie waar de revolutie in 1789 begonnen was. Naast deze suggestie dat heel Parijs overgenomen was door revolutionaire krachten anno 2006, werd ook menigmaal herhaald dat deze beelden een "major impact" zouden hebben op de toeristenindustrie in Frankrijk.
    Worden in de USA demonstranten met fluwele handschoenen aangepakt?

    28-03-2006 om 00:00 geschreven door wattman  


    27-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op zoek naar Guimard
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een van de goede redenen voor de Wattman om naar Parijs af te reizen is het bezoeken van de befaamde metro ingangen die zijn ontworpen door Guimard. Voor deze reis stonden met name twee locaties op het programma. De eerste was de overdekte ingang van het station Chatelet.

    Er zijn  in Parijs nog slechts drie toegangen over die zijn voorzien van een afdak. De bij de toeristen meest bekende (en waarschijnlijk meest gefotografeerde) zal die zijn van het station Abbesses, op lijn 12. De kenner zal echter weten dat deze niet op zijn oorspronkelijke plaats kan staan, aangezien lijn 12 een lijn was die aanvankelijk was aangelegd en uitgebaat door de "Nord-Sud", een maatschappij waar Guimard niet voor heeft gewerkt. Inderdaad komt deze overkapping van het station "Hotel de Ville". De werkelijke specialist zal voorts weten te vertellen dat dit een toegang is van het "Type A", met open zijkant.

    Van het "Type B" zijn er nog twee toegangen te bewonderen, een met gesloten zijkanten, en een met open zijkanten. Die met de gesloten zijkanten staat aan het eindpunt "Porte Dauphine" van lijn 2. Deze is daarmee de meest originele van de toegangen met afdak, aangezien het andere model "Type B", zoals gezegd de versie met open zijkanten, "slechts" een reconstructie is. Niettemin de moeite waard om de regenbuien te trotseren en - vanzelfsprekend per bus 21 - naar Chatelet af te reizen. De betreffende ingang ligt enigszins verscholen in de Rue des Halles.

    Na het maken van de foto's kan ook deze toegang van het lijste worden geschrapt. Nog 50 te gaan...

    Wie overigens meer wil weten over de metrolijnen van de "Nord-Sud" (A, B en een geplande C), beveel ik de webstek http://perso.wanadoo.fr/reseau.nord-sud/ aan.

    27-03-2006 om 00:00 geschreven door wattman  


    26-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mai 1968 - Mars 2006????
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op moment van vertrek op zondagochtend (natuurlijk per Thalys) was het onduidelijk in welke toestand we Parijs zouden aantreffen. Sinds de ontruiming van de Sorbonne, die drie dagen daarvoor bezet was door studenten in protest tegen de CPE ("contrat première embauche") was er sprake van een golf van demonstraties, die zijn voorlopige hoogtepunt leek te hebben bereikt op 18 maart. Op de website van de RATP (www.ratp.fr) waren elke dag lange lijsten te zien van buslijnen die verstoord waren als gevolg van demonstraties en ook af en toe werden metrostations gesloten. Het enige wat we verder wisten was de aankondiging van de landelijke staking op dinsdag 28 maart. Stonden we aan de vooravond van een herhaling van Mei 1968????

    In elk geval leek het beter om de gemaakte boeking bij het "Hotel de la Sorbonne", op een steenworp van het universiteitsgebouw te cancellen, en uit te wijken naar een hotel aan de andere zijde van de Boulevard Saint Michel.

    Zoals ons gebruikelijk werd vanaf het Gare du Nord bus 38 gepakt om ons richting "Rive Gauche" te begeven. Aangekomen op de Boulevard Saint Michel gingen we eerst polshoogte nemen bij de Sorbonne. Inderdaad was de omgeving afgegrendeld met hoge hekken en stonden politieagenten op wacht bij de doorgangen. Op het plein voor de Sorbonne waren diverse politievoertuigen opgesteld, waaronder een waterkanon. Uit het feit dat iemand binnen de hekken rustig foto's stond te maken van de opstelling bleek al snel dat van enige spanning geen sprake was. Eerder leek het hekwerk een nieuwe toeristische attactie te zijn geworden. Men kon haast vermoeden dat op het hekwerk gespoten tekst "POLICE PARTOUT, JUSTICE NULLE PART" (overal politie, nergens gerechtigheid) eerder het werk was van de Franse toeristendienst, dan van een agitator.

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door wattman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."See Paris by Bus"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het thema van het uitstapje van de Wattman naar de Franse hoofdstad dit voorjaar was "See Paris by Bus". Hiermee doelen we niet op de dubbeldeksbussen van "L'Open Tour" (een benaming die kennelijk uit de hoed het hetzelfde bureau komt als "Le Chunnel") of de andere particuliere aanbieders van busexcursies door Parijs. Nee, de beste investering is natuurlijk een vijf daagse pas voor het RATP net, om je per Parijse stadsbus door de stad te verplaatsen.
    Opvallend is de afwezigheid van de gemiddelde toerist in de stadsbus. Gelukkig maar. Je moet er niet aan denken dat de massa's (al dan niet gewapend met rugzakken) die hun weg zoeken in het metrostation "Concorde", "Palais Royal/Musee du Louvre" of "Bastille", zich zouden gaan opstellen langs de bushaltes in de Rue de Rivoli.
    Overigens levert het reizen per bus voor de Wattman steevast vragen op van niet Parijse passagiers die zich afvragen of de bus die komt voorgereden nu echt een "trente-huit" is (het betrof toevallig een bus die niet de routeborden op de zijkant voerde) of informatie willen over de reden waarom een buslijn plotseling ingekort wordt. Over dit laatste meer...

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door wattman  


    25-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag (HTM), werkzaamheden Prinsegracht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In 2005 begon de herinrichting van de Prinsegracht. Hoewel het, door de vrije trram/busbaan in het midden, onmogelijk is om deze verkeersader weer in te richten als de stadsgracht van weleer, is het wel de bedoeling dat het aanzicht in belangrijke mate verbeterd wordt. Dit gebeurd ondermeer door het versmallen van de rijbaan voor het autoverkeer, de aanleg van fietspaden en het aanplanten van bomen.
    Tegelijkertijd worden tijdens deze operatie de tramhales voor Randstadrail voorbereid. Dat wil zeggen langere en bredere halteperrons en een perron hoogte die is toegesneden op de vloeghoogte van de Randstadrailvoertuigen. Inmiddels ligt de Prinsegracht richting stad er nog woest bij. Ook wordt nog druk gewerkt op het deel richting Lijnbaan, tussen de Jan Hendrikstraat en de Lange Lombardstraat.
    De stadsbussen van lijn 25 (HTM) en de streekbussen van Connexxion, die tot 6 maart 2006 nog hun beginpunt ter hoogte van deze laaste stad innamen (de eindhalte Prinsegracht / Jan Hendrikstraat was al geruime tijd voor deze lijnen onbereikbaar), zijn vanaf die datum zelfs "verbannen" naar een locatie ter hoogte van het Westeinde Ziekenhuis.
    De trambaan die in het midden van de foto zichtbaar is, is nu het domein van fietsers, een enkele voetganger en soms een verdwaalde (illegale) automobilist. Heel af en toe passeren er nog trams, tijdens omleidingen of als een defecte tram moet uitwijken via de lus rond de Grote Kerk. Intussen kijken wij reikhalzend uit naar de afronding van de werken...

    De Wattman gaat morgen op excursie naar Parijs. Over een week de verslagen uit de - momenteel roerige - lichtstad.

    25-03-2006 om 20:39 geschreven door wattman  


    23-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag (HTM): meetcombinatie uit Bremen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van half maart was meetcombinatie GMW-1 van het trambedrijf van Bremen (Duitsland) op bezoek op het Haagse tramnet.  De GMW-1 is ingericht om aan de hand van diverse variablen de toestand van de sporen te controleren, zoals de spoorligging, de toestand van de bogen, de juistheid van de afstand tussen de spoorstaven (1435 mm), en zelfs de ligging van het wegdek in relatie tot de tramrails.

    De combinatie, die uit drie delen bestaat, werd tijdens de ritten in Den Haag gesleept door de 3099.

    Op 22 maart werd de gast uit Bremen terug overgebracht naar het opstelspoor op het voormalige remiseterrein 's-Gravenmade (gelegen langs de Delftweg). De volgende ochtend was het moment van de reis naar de "Heimat" aangebroken. Onder het toeziend oog van medewerkers uit Bremen, takelde een kraan van de firma Blansjaar de driedelige combinatie op een Duitse vrachtwagen.

     

    23-03-2006 om 20:47 geschreven door wattman  




    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs