Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    heiligerita
    www.bloggen.be/heilige
    Wattman

    04-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bussen en politiek: de Londense Routemaster
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat hebben bussen en politiek met elkaar te maken? In Londen heel veel.

    Men zou het haast niet kunnen geloven: de voorkeur van de burgemeester bepaalt welke bussen er in de straat rijden.

    Ken Livingstone, de Londense burgemeester van Labour, die tot frustratie van velen een einde maakte aan de Routemaster en als opvolger van dit klassieke bustype met achterplatform de "Bendy bus" introduceerde is dit jaar opgevolgd door de Conservatief Boris Johnson.

    En wat zie ik deze avond op het BBC journaal, een glunderende Boris staande voor een Routemaster!

    Jawel men zou het niet voor mogelijk houden, maar de kersversie burgemeester is vastbesloten om het verderfelijke werk van Livingstone ongedaan te maken. Niet alleen - zo wordt aangekondigd - zal de Bendy bus met de uitlaatpijp tussen de wielen uterlijk in 2015 de Londense straten moeten verlaten, er is zelfs een prijsvraag uitgeschreven (hoofdprijs 25.000 Britse Ponden) voor het ontwerp van een nieuwe Routemaster, waarin ook rolstoelen een plaatsje kunnen vinden.

    Dit klink te zot om waar te zijn, maar inderdaad het staat toch echt op de website van de BBC. En natuurlijk staan de vakbonden klaar om zich in deze discussie te mengen. Een nieuwe Routemaster: niet over de ruggen van de arbeiders!!!

    "Rare jongens die Britten" zo zou een bekende Gallier zeggen...

    (Bijgaand een foto die ik maakte van een Routemaster in 2005; dit was een van de laatste dagen dat deze bussen in dienst waren op lijn 38).

    Contest to design new Routemaster

    A contest to design a new version of the iconic Routemaster bus has been launched by London's mayor. The jump-on, jump-off double-decker bus was withdrawn from regular service in the capital in December 2005. Mayor Boris Johnson was at the London Transport Museum to invite designers to submit ideas, with the best entry winning a first prize of 25,000. But trade union Unite said the mayor could not introduce a new bus "without raising fares substantially".

    Mr Johnson wants the new bus to have a stylish, imaginative design, which will have a big impact on London's streets. The idea to reinvent the iconic bus was one of his election pledges. Key features "London deserves a bus fit for the 21st Century and I want as many people as possible to submit their ideas," he said. Key features designers must consider include an open platform to allow passengers to get on and off quickly and easily, a good use of interior space, disabled access and green technology. Routemasters were phased out from regular service by the end of 2005 as they were inaccessible to wheelchairs or pushchairs. The bus has now been restricted to operating additional services on popular tourist routes.

    Mr Johnson also made an election promise to phase out bendy buses, saying they were "never suited to London's roads". You would have to be Merlin the magician to make his figures add up Unite regional officer Peter Kavanagh No new bendy bus contracts will be renewed, Transport for London said on Friday, with all bendy buses due to disappear from the capital's roads by 2015.

    But the Unite union said Mr Johnson had underestimated the cost of replacing bendy buses with a new bus. Regional officer Peter Kavanagh said: "You would have to be Merlin the magician to make his figures add up." Mr Kavanagh said that "on labour costs alone" it would cost 135m to replace bendy buses. But the mayor's spokesman said it was "too early to say" how much the new buses would cost. In April Mr Johnson said it would cost "around 100m" to replace bendy buses with new Routemasters. The bus design competition closes on 19 September 2008.

    Bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/london/7489380.stm

    04-07-2008 om 20:28 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    03-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Randstadrail
    Vandaag was ik voor familiebezoek in Zoetermeer, en dus nam ik Randstadrail vanaf de Brouwersgacht naar Zoetermeer. De rit verliep zowel heen als terug zonder noemenswaardige feiten. Wel verbaas ik me nog altijd over het sukkelgangetje waarmee de tram rijdt op het traject tussen het Beatrixkwartier en de halte Laan van NOI. Nu mag de boog tussen het einde van het "netkousviaduct" en de aansluiting met de metrolijn ("Erasmuslijn") vanaf Den Haag Centraal zo krap zijn, dat 25 km/uur het maximaal haalbare zijn, het welhaast binnenkruipen van de halte Laan van NOI zelf blijft toch opmerkelijk. Gelukkig wordt de snelheid spoedig verhoogd zodra we deze halte verlaten hebben.
    De toestand van de infrastructuur in Zoetermeer is echter betreurenswaardig. De halte Buytenwegh zag er al niet al te fris uit, maar kon er nog wel mee door. Kennelijk moest de schoonmaker nog langs komen. Op de terugweg zijn we gewandeld naar de halte Voorweg (laag). Deze is bereikbaar door - illegaal - de verkeersweg over te steken, dan wel - legaal - de voetbrug te nemen. Bij het bestijgen van de trap naar de voetbrug krijg je de indruk dat er in tijden niemand meer is geweest. Overal vuilnis en (erger) loslatend cement. Is de tramlijn soms al weer opgeheven? Men zou haast de indruk krijgen...
    Ondertussen een blik geworpen op de toegankelijkheid van aan de parallel aan de voetbrug gelegen halte Voorweg hoog. Voor een goed begrip: de halte Voorweg bestaat sinds de ombouw van Zoetermeerstadslijn naar Randstadrail uit een halte Voorweg laag (de originele halte uit de NS-tijd) en de nieuwe halte Voorweg hoog. De gedachte is dat men komende vanuit Den Haag kan overstappen op de de tram die de Krakeling zelf berijdt, en de passagier zich aldus een (langere) zit door de Krakeling kan bespraren. Deze laatste halte is komende vanuit de noordelijke richting slechts bereikbaar via de eerder genoemde voetbrug en vervolgens via de halte Voorweg laag. Het aanbrengen van trappen aan beide kanten van het perron was kennelijk te veel geweest.
    Aan het einde van de voetbrug, blijkt een directe trap naar de halte Voorweg laag (begrijpt u het nog) te ontbreken. Men wordt verplicht een zig-zag traject (kennelijk ontworpen voor rolstoelers) te volgen naar beneden. Het meenemen van een klewang om zich een weg te banen door de begroeing is haast noodzakelijk. De begroeing laat de gemeente wellicht liever groeien om het zicht op de met graffity besmeurde muren zoveel mogelijk te belemmeren. Aan het einde van deze rolbaan troffen wij, naast een collectie lege blikjes en plastic bakjes ook nog de restanten aan van een fornuis. Helemaal aan het einde (wij zijn dan vrijwel bij de halte aangekomen) hangt nog wat jeugd rond. Gelukkig wij zijn niet de enige personen die de weg naar de halte gevonden hebben. Echter het valt niet uit te sluiten dat een en ander op minder aan de Urban Jungle gewend zijnde personen een minder aangename indruk maakt.
    Men ziet het perron van Voorweg laag dan nu liggen. Helaas heeft de ontwerper besloten dat men niet rechtstreeks het perron op kan wandelen. Een aantal hekjes dwingt de wandelaar nog tot het maken van een kleine detour, die ons dan wel langs de (enige) stempelautomaat leidt.
    Jammer, er is geinvesteerd in nieuw materieel, en een nieuwe spoorbaan. Maar een opknapbeurt voor de omgeving van de haltes kon er kennelijk niet meer vanaf. Ik laat even in het midden wie hier voor verantwoordlijk is, maar wil men echt passagiers aantrekken die voorheen niet van het OV tussen Den Haag en Zoetermeer gebruik maakten, dan zou een verfje en een frisse blik op de ligging van de bruggtjes en trappen echt geen kwaad kunnen. Nu kijkt men tegen iets aan, dat overduidelijk de (smerige) sporen draagt van 25 jaar verwaarlozing en verval....

    03-07-2008 om 20:44 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    02-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 2 juli

    Ik kijk uit naar koeler weer. Hoewel de temperaturen niet echt hoog zijn, schijnt het voor sommige mensen al te veel te worden. Gisterenmiddag heeft een persoon in Den Haag zijn huis in de brand gezet, waardoor een deel van een straat ontruimd moest worden. De brandstichter ging de brandweer overigens nog te lijf met een bijl, als we de nieuwsberichten mogen geloven. Vanacht werd ik rond 3 uur wakker door een rits brandweerwagens die op weg waren naar een terras dat door smeulende deeltjes afkomstig van een barbecue de brand in was gevlogen. Deze ochtend begon de persoon op het zitje voor mij zonder duidelijke redenen te foeteren in bewoordingen die ik niet graag herhaal (wellicht woonde hij in de getroffen straat...).  

    Overigens viel deze rit naar Delft (per 3116, de tram in de experimentele kleuren rood en wit) erg mee. Zeker gelet op het feit dat een alarmmelding deze ochtend aan de Delftse brandweer dat een persoon onder de trein was gekomen bij het station Delft Zuid het ergste deed vermoeden (8.01 uur). Bij stremmingen in het treinverkeer tussen Den Haag en Rotterdam loopt tramlijn 1 in het algemeen stampvol met treinpassagiers op zoek naar alternatief vervoer. Deze ochtend beleven de hordes achterwege, en bleek het treinverkeer ook gewoon te rijden. Kennelijk viel het allemaal erg mee of was het slachtoffer snel van de sporen verwijderd.

    Van een mede-tramliefhebber kreeg ik nog een welkome aanvulling op mijn verslag op de aanrijding tussen lijn 1 en 15 gisterenmiddag. Foto's van het ongeval zijn te bekijken op www.district8.net . Tevens is het de 3147/1 die op de 3068 van lijn 15 reed (en niet de 3047). De neus van de 3147 ziet er niet best meer uit.

    02-07-2008 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    01-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanrijding trams op de Haagweg
    Een rustige rit in de ochtend staat niet gerant voor een vlekkeloze rit naar huis. Gelukkig is het aantal incidenten dat ik de afgelopen 7 jaar als reguliere passagier op de Haagse lijn 1 heb meegemaakt op de vingers van een hand te tellen. Het meest spectaculaire was daarbij wel een rit over verkeerd spoor (dus met een "achteruit rijdende" tram, waarbij deze bestuurd werd vanaf de hulpcontroller) van het Delftse station tot de keerdriehoek 's-Gravenmade.

    Toen ik vanmiddag rond kwart voor zes bij mijn vaste vertrekhalte, station Delft, arriveerde werd het snel duidelijk dat er iets niet helemaal volgens schema ging. De tram richting Delft Tanthof zat al vol passagiers en werd bestormd door een hele meute wachtende mensen. Hiervan moest ook nog een behoorlijk aantal op de halte achterblijven. In de ruim 15 minuten dat ik op de tram stond te wachten, kwam er noch een tram naar Den Haag, noch een andere tram richting Delft. Uiteindelijk ben ik maar naar het station gewandeld om met de stoptrein van 18.17 uur naar Den Haag Hollands Spoor af te reizen.

    Ik had geen enkel idee wat er nu aan de hand was, en nam daarom - om elk risico van een stampvolle lijn 1 richting Scheveningen te vermijden- de 3003 van lijn 10 richting Statenkwartier. Weliswaar maakt deze tramlijn een slinger langs het Centraal Station, maar daar tegenover staat wel dat men tenminste ruim kan zitten. Op het Hollands Spoor werd trouwens aangegeven op de display dat de volgende lijn 1 over vier minuten zou arriveren, dus een overstap op de Scheveningse weg om vervolgens de laatste kilometer naar mijn eindbestemming te kunnen afleggen, zat er wel in.

    Nogal opmerkelijk was dat in deze lijn 10 een tweetal dames zich afvroegen of lijn 10 nu boven op het CS zou stoppen, danwel beneden, danwel zelfs zowel beneden als boven. Aangezien geen enkele Haagse tramlijn dit laatste staaltje uitvoert, kan men vermoeden dat deze reizigers niet alleen geen vaste gebruikers van lijn 10 waren, maar zelfs geheel onbekend met het Haagse tramnet.

    Op de Scheveningse weg bleek inderdaad dat de 3003 inmiddels gevolgd werd door een lijn 1, zodat ik daar een overstap maakte op deze tram, in plaats van uit te stappen bij de halte World Forum en het laatste stukje (twee haltes) naar huis te lopen.
    De drukte in deze lijn 1 viel gelukkig nog mee, tenminste ik heb het wel erger gezien. Wel lijkt kenmerkend voor deze tramlijn het hoge aandeel bezoekers van buiten de stad, die de hinderlijke neiging hebben om rond de deuren te blijven hangen (kennelijk uit vrees anders voor eeuwig in een volle tram opgesloten te raken). Voor de doorstroming in de tram zou het derhalve een idee zijn om een paar banken tegenover de deuren weg te slopen.

    Eenmaal thuisgekomen werd de oorzaak van de verstoring van de dienstuitvoering op lijn 1 duidelijk. Op de Haagweg was (rond half twee) de 3047/1 achterin de 3068/15 gereden. Helaas vielen hierbij diverse gewonden. Lijn 1 en 15 weken uit naar Voorburg Station, terwijl bus 128 een pendeldienst op lijn 1 verzorgde, zo was het bericht van een mede-tramliefhebber die nabij de keerdriehoek 's-Gravenmade werkt.

    Ik heb nog geen foto's gezien van het incident, dus heb geen idee over de ernst van de schade. De melding aan de brandweer (via een van de P2000 monitors op internet te lezen) spreekt over een tram uit de rails.

    01-07-2008 om 21:35 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar is Wattman???
    Een dagboek of een reisverslag dat plotseling wordt afgebroken doet het ergste vrezen. Gelukkig is het slechts gebrek aan tijd.

    Het vervolg van de Antwerpen reis van mei zal nog in een beeldverslag volgen. Het komt er in het kort op neer dat mijn reisgezel en ik, na een tijdje aan de Harmonie verbleven te hebben, de rest van lijn 6 hebben verkend. Vervolgens hebben we ons enigszins verbaasd over de nieuwe toestand van het knooppunt Zwaantjes, hebben we een bezoek gebracht aan Fort 8, een van de zogenaamde Brialmont forten rond Antwerpen, en zijn we naar de Bolivarplaats gegaan om de lijnen 8 en 12 aan onze fotolenzen voorbij te zien trekken (niet altijd met even veel succes). Een uiteindelijke evaluatie van een dag Antwerpse trams en bussen vond traditioneel plaats in de stations restauratie van Antwerpen Centraal.

    Vervolgens, alle goede voornemens ten spijt is het van een vervolg reis naar deze fascinerende tramstad niet meer gekomen. Wel bracht een congresbezoek in Stockholm de gelegenheid om de trams aldaar te bekijken. Drukte op het werk maakten het intussen moeilijk om dit blog bij te houden.

    Waar is Wattman? Als het gaat om railvervoer, voor de komende tijd waarschijnlijk vaak in lijn 1 tussen Scheveningen en Delft. Ik zal daarom de draad weer oppakken om mijn dagelijkse waarnemingen hier te gaan posten. Wat tegelijk dan waarschijnlijk ook een overzicht van de werkzaamheden op en rond de tramsporen gaat opleveren, nu de werkzaamheden voor de nieuwe tramlijn naar Delft TU Wijk (lijn 19, alias 8) de gemeentegrenzen van Delft hebben bereikt, en ook de bouw van de spoortunnel nu echt gaat naderen.

    Deze ochtend een weinig bijzondere rit met de 3145, waarvan de geledingen wel opvallende piepende en krakende geluiden produceerd. Verder sinds lange tijd weer eens een controleploeg op de tram in Delft.

    01-07-2008 om 08:49 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    17-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wattman terug in Antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het heeft deze keer echt te lang geduurd. Sinds mijn laatste bezoek aan Antwerpen, waren er belangrijke ontwikkelingen geweest op het tramnet.

    De verlenging/omlegging van de tramlijnen 8 en 12 naar de Bolivarplaats, het afbreken van de noodbrug op de Leien, en de nieuwe tramlijn 6 tussen Luchtbal en Olympiade, ik had het allemaal nog niet gezien.

    Met het fraaie weer in de eerste helft van mei, was het een goede gelegenheid om, samen met een collega tramliefhebber, weer eens in de Beneluxtrein te stappen en af te reizen naar een van de mooiste tramsteden die ik ken.

    De aankomst in Antwerpen Centraal in de nieuwe tunnel was ook een nieuwe ervaring. Terwijl wij de (rol)trappen bestegen naar maaiveldniveau haalden wij nog herinneringen op aan de tijd dat er altijd wel zo'n reeks 62/63 langs een van de perrons aan het ronken was, om vervolgens met een geluid dat mij enigszins aan een grasmaaier deed denken het station uit te rijden met een trek-duwtrein bestaande uit M2 rijtuigen.

    Ook de sporensituatie op het Koningin Astridplein is weer voor de zoveelste maal aangepast. Naast lijn 12, was het toch wel een verrassing om ook lijn 11 in de lus voor het Centraal aan te treffen.

    Het volgende reisdoel was de nieuwe lijn 6. Wij betraden,  gewapend met onze dagpas, de tram richting Luchtbal. Na een bezoek aan dit eindpunt, besloten wij ons enige tijd te gaan ophouden bij het kruispunt Harmonie (zie foto). 

    17-05-2008 om 21:08 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    29-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Rotterdam: Duewag op de baan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een aardige verrassing tijdens een bezoek aan Rotterdam gisteren.

    De Coolsingel was afgesloten wegens de huldiging van het team van Feyenoord. De voetballiefhebbers  kunnen daarvoor terecht op www.feyenoord.nl .

    Als liefhebber van alles dat op stalen wielen over rails rijdt was ik maar eens bij de omleidingsroutes gaan kijken. Tussen al het moderne (Citadis) en minder moderne (700 en 800) tramgeweld, kwam daar de 1629 voorbij rijden ingetuigd als lestram. Altijd leuk om te zien, zo'n Duewag gelede tram.

    29-04-2008 om 22:01 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    25-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Den Haag: Brandweer oefent met 3099 en 4009
    Station Laan van NOI, zo rond half een in de middag. Een aantal voorbijgangers keek verschrikt op. Bij maar liefst twee trams waren brandweermannen druk bezig beklemde slachtoffers te bevrijden.

    Gelukkig betrof het oefening. Regelmatig worden de brandweerploegen geschoold in de wijze waarop gehandeld moet worden bij een aanrijding waarbij iets of iemand onder een tram gekomen is. In dit geval werd zowel met een GTL geoefend, als met een Regio Citadis van Randstadrail. In het geval van de 3099 werd gebruik gemaakt van een luchtkussen, terwijl de 4099 met hydraulische apparatuur werd opgekrikt.













    Het is te hopen dat de hulpdiensten deze kennis nimmer in de praktijk behoeven te brengen.

    25-04-2008 om 20:05 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    04-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, enige waarnemingen op lijn 1
    Op zich een weinig opzienbarende rit in de 3032 van lijn 1 naar Delft, deze ochtend. Ware het toen we aankwamen aan de halte Spui, er bij de volgende halte (Bierkade) een tramwagen gestremd  raakte door een hinderlijk persoon in de wagen. Wij gingen dus een ommetje maken, en wel linksaf de Schedeldoekshaven op, langs de bouwput waar ooit het flatgebouw de "Zwarte Madonna" had gestaan en vervolgens via de Lekstraat naar het Rijswijkseplein. Het was voor mij de eerste keer om deze omleidingsroute te rijden.
    Gelukkig was de stremming aan de Bierkade van korte duur, en toen we aankwamen op het Rijswijkseplein om weer de normale route naar Delft te vervolgen, schoven de drie tram die aan de Bierkade stil hadden gestaan al weer voor ons het Stationsplein op.

    Het wit van de 3116, die inmiddels een vaste tram op lijn 1 is geworden, is al enige tijd niet zo wit meer. Er is inmiddels op het grootste deel een soort gele gloed te zien. Vandaag bleek ook dat de B-bak het slachtoffer was geworden van een graffity spuiter.

    04-04-2008 om 21:39 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    03-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Een eenling onder de bussen

    Een volstrekt toevallige ontmoeting deze ochtend. Van de serie 801-840, de Mercedessen die in 1996 bij de HTM in dienst kwamen, rijdt er nog slecht een (1) rond: de 840.
    Wachtend op de halte om lijn 23 richting Kijkduin te nemen, kwam deze eenling toevallig voorbij. Altijd handig om de camera schietklaar in de binnenzak te hebben!





    03-04-2008 om 20:09 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    26-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een sneeuwplaatje uit het archief
    De winter is op dit moment ver te zoeken, en het leek vandaag eerder voorjaar.

    De kans dat we nog sneeuw gaan krijgen, acht ik nu wel erg klein geworden. Om toch in winterse sferen te blijven heb ik vandaag een winters plaatje uit mijn dia archief opgezocht.



    Het is januari 1984: op het Haagse Stationsplein verplaatst een PCC van lijn 12 zich met een behoedzaam gangetje door de sneeuw. De technische kwaliteit van het plaatje is niet optimaal, maar dat is ook niet zo gek. Het begon op dat moment al aardig donker te worden, en het was noodzakelijk om met een 400 ASA dia film te werken.

    Het was nog de tijd dat bij de eerste tekenen van sneeuwval de tramliefhebbers de straat opgingen om te zien of er soms pekeltrams uit de serie H1-H10 zouden uitrukken om de wissels schoon te houden.

    De bewuste dag van de foto duurde het overigens nog een hele tijd voordat de pekeltrams in actie zouden komen . Weliswaar was aan het begin van de middag de H1 naar de pekelremise van de remise Frans Halsstraat gekomen om de tank te vullen, maar daarna was er helaas geen spoor van zo'n tram meer te bespeuren.

    Uiteindelijk werd het wachten toch nog beloond: vanuit de remise Scheveningen werden aan het einde van de middag de H8 en H9 op pad gestuurd. Altijd een mooi gezicht en gehoor, zo'n klassieke tram in actie!

    Helaas is dat nu verleden tijd! Als het al sneeuwt, dan is het vrijhouden van de wissels een taak van spuitwagens. Voor oud werkmaterieel is anno 2008 geen werk meer weggelegd.

    26-01-2008 om 22:11 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    16-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geknabbel aan het oude Rotterdam Centraal is begonnen
    Het einde voor het hoofdgebouw van Rotterdam Centraal is nu echt gekomen. Vandaag werd officieel de slopershamer gezet in het gebouw.

    "De Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu (Vervoer) heeft woensdag de eerste 'hap' uit Rotterdam Centraal genomen. Dit markeert het begin van de sloopwerkzaamheden van het station." aldus bericht www.nu.nl 

    http://www.nu.nl/news/1393841/70/Eerste_hap_uit_Rotterdam_Centraal.html

    Een voordeel van het nieuwe station zal in elk geval zijn dat de passagier af is van die nauwe, jaren '50 tunneltjes om naar de perrons te komen. Maar voordat het allemaal zo ver is, moeten we nog even doorbijten...

    16-01-2008 om 16:23 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    10-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotterdams OV geel

    Het meerendeel van de trams rijdt rond in de huidige "huisstijl" van de RET.

    Toch zijn nog een aantal van de ZGT's voorzien van het gele Openbaar Vervoers jasje. De 834 op de afbeelding ziet er nog goed uit. Helaas rijden vele ZGT's rond met beschadigd verfwerk en beschadigde schortplaten. Kennelijk wordt niet veel aandacht meer besteed aan dit materieel. Niet zo vreemd, aangezien de bestelling voor hun opvolgers (een vervolgserie van de huidige Citadis trams) reeds is geplaatst. Maar het is wel jammer...




    Op de achtergrond ziet men nog het oude stationsgebouw. Inmiddels buiten gebruik gesteld, wacht het op de slopershamer.

    10-01-2008 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    09-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cidatis en ZGT in Rotterdam

    Op het Rotterdamse tramnet zijn twee materieeltypen te vinden. 

    De ZGT's uit de jaren '80 van de vorige eeuw, en de Citadis trams die sinds 2002 worden ingezet. Met een beetje geluk zijn beide tramtypes naast elkaar vast te leggen op de "gevoelige plaat". Hierbij ziet het geluk meer op een gaatje tussen de stromen passagiers die hier hun weg zoeken.

    09-01-2008 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    08-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de rij voor een OV chipkaart?

    De RET loopt in Nederland voorop in de invoering van de chipkaart als betaalmiddel in het openbaar vervoer.

    Of dat een groot succes is, laat ik in het midden. Inmiddels is Wattman wel enkele harde Euro's kwijtgeraakt aan een testritje per chipcard op de metro tussen Leidschendam en Forepark, waarbij achteraf bleek dat het uitchecken niet geslaagd was (dit ondanks een positieve mededeling op de kaartlezer.

    Intussen lijkt men bij het (tijdelijke) informatiegebouw van de RET op het stationplein in de rij te staan voor de aankoop van een chipkaart. Op top van het gebouw wordt vol trots het juiste aantal OV chipkaarten in Nederland gemeld.

    08-01-2008 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    07-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotterdam Centraal
    Vandaag moest Wattman in Rotterdam zijn.

    Na een treinreis waarover weinig valt op te merken werd aangekomen op het Centraat Station.

    Zoals bekend ondergaat het Rotterdamse station een grote metamorphose in het kader van de zogenaamde "sleutel projecten".

    Hoe mooi het er allemaal (in 2013) moet uit gaan zien kan men bekijken op het adres www.rotterdamcentraal.nl.

    Intussen leveren de werkzaamheden ontelbare bordjes op die de passagier de juiste richting moeten wijzen en voor wie desondanks de weg dreigt kwijt te raken op het voorplein dat nu is veranderd op een bouwterrein kan men zelfs de hulp inroepen van een enorme luchtfoto.

    07-01-2008 om 20:08 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    31-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kersttrams van Lissabon (II)
    Nog een plaatje van een Electrico Natal (Kersttram) in Lissabon.




    Hier komt zo'n tram (als het goed is ontcijferd van de foto is dit motorwagen 745), van het Praca da Figueira (eindpunt van lijn 12 en 15) door de Rue dos Fanqueiros op weg naar het Praca do Commercio.  

    Kaartjes van de ontwikkeling van het tramnet van Lissabon in de loop der jaren zijn overigens te vinden op de GS Tram Site http://www.tundria.com/trams/tramways-index.shtml

    31-12-2007 om 14:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    30-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kersttram in Lissabon
    Rond de kerstdagen ontsnapte Wattman de temperaturen rond het vriespunt door een verblijf in Lissabon.

    Omdat de keuze was gevallen op een hotel in de wijk Alfama, niet ver gelegen van het befaamde "Castello" was er voldoende gelegenheid om per tram te reizen. Ritten die overigens niet altijd even comfortabel bleken als gevolg van het gebruikelijke geschok en geschommel van de twee-assers op de lijnen 12 en 28, en de vele noodremmingen die gemaakt werden. Om rugklachten te voorkomen bleek het zoeken van een plaatje op een van de zijbankjes, danwel het innemen van een staanplaats op het achterbalkon de beste remedie.

    Een  speciale attractie tijdens de kerstdagen bleken de extra ritten die gemaakt werden door een aantal kersttrams. Een deel daarvan werd zelfs gereden door de kerstman zelf.



    Op de foto de 722, op een wel erg voor de hand liggende locatie gefotografeerd: het Praca do Commercio, waar weinig trams ontsnappen aan het fototoestel of de videocamera van de toerist.

    30-12-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    09-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: lijn 17 weer door van Wateringen naar Statenkwatier

    Deze zondag is de nieuwe jaardienst ingegaan, en dat betekende ook het einde van de inkorting van lijn 17.

    Ongetwijfeld zullen de passagiers van lijn 17 opgelucht zijn. Deze tram mag weer zijn normale route rijden van Wateringen naar Statenkwartier. Tijdens de laatste fase van de werkzaamheden aan de rails in het kader van het zogenaamde 'groot onderhoud' werd deze lijn komende vanaf het Centraal Station ingekort tot het Kerkplein. Na een rondje rond de Grote Kerk, moesten de passagiers uitstappen aan een noodhalte en om de hoek (tussen het Oude Stadhuis en de Grote Kerk) opstappen op de pendelbus (Centrum - Statenkwatier).

    Een drietal plaatjes op de laatste dag dat deze procedure nodig was.





    09-12-2007 om 16:42 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    02-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een stormachtige zondag
    Het is koud in Den Haag, het regent en er is een stormwaarschuwing voor windkracht 9.

    En dus weer een afsluiting van de zone rond het gebouw 'De Hoftoren' wegens het gevaar van naar beneden stortende gevelplaten. En dus een herhaling van de inkortingen en omleidingen van het tramverkeer (del ijnen 3, 4, 6 en 9) zoals we die in november hebben gezien.  

    Toen de omleidingen werden ingesteld (rond kwart voor vier) was de Wattman de regen reeds ontvlucht en op weg naar huis. In lijn 1 heb ik nog het nieuwste informatie bulletin van de HTM meegenomen. De spoorwerkzaamheden voor lijn 17 zijn volgende week afgerond. Dat betekent dat dus per 10 december een einde komt aan het inkorten van deze tramlijn tot het Kerkplein. Voor de kerst zal ook de route van lijn 15 en 16 voor een belangrijk deel hervat worden, omdat tramlijn 15 weer teruggaat naar zijn eigen route over de Rijswijkseweg, en via Bierkade en Schedeldoekshaven naar het Centraal Station rijdt, en vervolgens (zoals gebruikelijk) overloopt op lijn 16. 

    Het einde van deze werkzaamheden betekent natuurlijk dat nu andere lijnen aan de beurt komen. Inderdaad is dat lijn 1. Aangekondigd wordt dat de werkzaamheden op deze lijn alleen in de avonduren en 's nachts zullen plaatsvinden. Minder prettig voor de omwonenden, maar het betekent wel dat de trams het goortste deel van de dag hun normale route kunnen blijven rijden.

    02-12-2007 om 16:25 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)


    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!