xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> De tweejaarlijkse Gaverprijs voor schilderkunst gaat dit jaar naar de 22-jarige Gentenaar Manor Grunewald. Zijn olieverfschilderij op linnen met als titel The Birds (foto) komt in het patrimonium van de stad Waregem. Met de Gaverprijs wil de stad samen met cultuurcentrum De Schakel en de Cultuurraad een platform bieden aan jonge kunstenaars uit Vlaanderen en Nederland. Reeds voor de twaalfde keer ging de jury onder vakkundige leiding van galeriedirecteur Jo Coucke op zoek naar een staaltje schitterende schilderkunst van een jonge kunstenaar. Niet minder dan 48 deelnemers uit Vlaanderen en Nederland dongen elk met drie werken mee naar de prestigieuze titel van laureaat Gaverprijs. De werken van de elf geselecteerden zijn nog tot en met zondag 3 februari te bewonderen in de hal van het Cultuurcentrum.
Schepen van Cultuur Pietro Iacopucci verheugde zich bij de proclamatie op het feit dat met Cindy Wright ook een jeugdige vrouwelijke kwaliteit met internationale allures is toegevoegd aan de jury. Deze bestaat voorts uit voorzitter Jo Coucke, directeur van Deweer Art Gallery, kusnthistroricus Norbert De Dauw, Hans Feys, adjunct van de directeur Administratieve Cultuur, en kunsthistoricus-docent Johan Pas. Het is niet toevallig dat de Gaverprijs afgelopen twintig jaar (gestart in 1981) vaak een unieke springplank biedt aan de laureaten om het nationale en internationale niveau te bereiken.
Nog al te vaak zijn er creatievelingen en professionele kunstenaars die prachtige werken creëren die verborgen blijven voor de buitenwereld. Maar jonge kunstenaars willen toch meestal het eigen atelier verlaten en liefst het grote publiek laten kennis maken met hun werk. De Gaverprijs in Waregem biedt hen die kans in een uitdagende kracht- en prachtmeting met andere talentvolle schilders van over heel Vlaanderen en Nederland. Misschien duurt het niet lang vooraleer we de opvolger van de 25-jarige Cédric Estercam uit Merksem mogen begroeten in het provinciale platform voor actuele kunst BE-PART.
Het stadsbestuur heeft de eer om het winnend werk een prominente plaats te geven in het stadhuis. Schepen Iacopucci is ervan overtuigd dat de stad Waregem op deze manier een blijvende impuls kan geven aan de schilderkunst in Vlaanderen. De waardering van de organisatoren van de Gaverprijs gaat uit naar alle deelnemers voor hun creatieve inzet, waarvoor onze welgemeende dank. Uiteraard zijn er felicitaties voor de laureaten met de prijs en wordt iedereen nog veel succes gewenst in hun artistieke loopbaan. De prijzenpot voor de Gaverprijs bedraagt 4000 euro, geïnvesteerd door de stad Waregem. De winnaar krijgt 2500 euro en ook de volgende laureaten ontvangen respectievelijk 1000 en 500 euro.
Uit het verslag van de jury vernemen we dat de Gaverprijs 2008 dezelfde spelregels hanteerde als bij de vorige edities, met uitzondering van twee elementen. Vooreerst werd de maximum leeftijd voor deelname teruggebracht van 40 tot 35 jaar. Vanuit een voortdurende bezorgdheid om de prijs alsmaar begerenswaardiger en professioneler te maken, hebben organisatie en jury gemeend dat een verlaging van de maximum leeftijd ertoe zou leiden dat hoe langer hoe meer of alleen nog kunstenaars die aan het begin van hun loopbaan staan, zouden deelnemen. De jury is in dit verband verheugd over het feit dat de zogenaamde 'zondagsschilders' uit de Gaverprijs wegblijven. Het heeft er inderdaad alles van mee dat de wedstrijd momenteel zijn doelpubliek bereikt.
De wedstrijd dient zich nu nog beter aan als één van de nog altijd te schaarse gelegenheden waarop aankomende kunstenaars met ambities op het vlak van de schilderkunst hun krachten kunnen meten met hun collega's en hun werk kunnen confronteren met een vakjury en een publiek. Nog altijd zijn organisatie en jury ervan overtuigd dat het wilde niemandsland tussen opleiding en erkende, professionele activiteit te weinig van dergelijke stapstenen is voorzien die jonge kunstenaars toelaten kennis te maken met de wereld waarbinnen zij hun werk moeten (kunnen) neerzetten. De tweede wijziging betreft de samenstelling van de jury. Organisatie en jury hebben zich verheugd in de inzet en de enthousiaste medewerking van mevrouw Cindy Wright. Als vrouwelijk èn als ervaringsdeskundig jurylid verrijkt zij de jury met twee competenties die er tot nu toe niet in vertegenwoordigd waren.
Voor de Gaverprijs 2008 dienden zich 48 kandidaten aan. Dit is iets minder dan bij vorige edities. Over de selectieprocedure van de Gaverprijs 2008 kunnen we kort zijn. In een eerste selectieronde weerhield de jury 25 of iets meer dan de helft van de inzendingen. In de tweede selectieronde, die vooral werd doorgevoerd om binnen de ruimtelijke mogelijkheden van De- Schakel tot een 'toonbare' selectie te komen, vielen nog eens 14 inzendingen weg. Uit de overgebleven 11 heeft de jury op basis van een vergelijk van de persoonlijke voorkeuren van de 5 juryleden, de laureaten bepaald.
Laureaat van de Gaverprijs 2008 is Manor Grunewald uit Gent. De drie schilderijen van Manor Grunewald, die pas 22 is en die een opleiding kreeg aan de kunst-humaniora Sint-Lucas in Gent, spreken de juryleden aan omwille van hun zeer compacte, gereduceerde, coherente en dus krachtige beelden. De motieven komen de juryleden - door het verbannen van elk narratief gehalte - als heraldieke emblemen voor. De agressie, die uit de keuze van de motieven moge blijken, is ingehouden. Het motief van elk schilderij wordt met een subtiele beheersing op het wit van het schilderdoek gezet. Mede door het trefzekere verf- en kleurgebruik - het gebruik van het zwart met name heeft iets gothic, iets apocalyptisch - bouwt Grunewald een gesmaakt evenwicht uit tussen motief en doek, èn tussen motief en verf. Vorm en inhoud staan hier in een perfecte balans. Grunewalds jonge leeftijd daarentegen staat in schril contrast met de rijpheid van zijn doeken. De jury heeft het doek 'The birds' aanbevolen voor het patrimonium van de Stad Waregem.
De tweede prijs van de Gaverprijs 2008 gaat naar de al even jonge Yasmine Willems uit Viersel. Zij kreeg een opleiding aan het Antwerpse Sint-Lucasinstituut en is studente van Guillaume Bijl. De twee grote doeken die Yasmine Willems heeft ingestuurd worden onder andere gekenmerkt door het feit dat er meerdere perspectieven of focussen in voorkomen. Haar abstracte, picturale landschappen zijn tegelijk architecturaal en chaotisch. Hier wordt een verhaal verteld dat louter is gesteld in de taal van de beeldende middelen van de schilderkunst. De titels van de schilderijen 'Flat' en 'The border Guard' blijven in hetzelfde register als de beeldende middelen. Het kleur- en verfgebruik tenslotte is gedurfd, virtuoos en zeer gediversifieerd.
De derde prijs van de Gaverprijs 2008 is voor Evelien Hiele, 23 jaar oud en afkomstig uit het grensland van Watou. Evelien Hiele werd meester in de schilderkunst aan het Sint-Lucasinstituut van Antwerpen. Haar schilderijen hebben de sfeer van sprookjes. Pittura Metafisica en surrealisme zijn niet ver weg. De scènes die we te zien krijgen, lijken afkomstig uit een film die zich sprongsgewijs ontwikkelt. We krijgen de indruk dat de schilderijen qua motief met associatieve sprongen tot stand zijn gekomen, waardoor het uiteindelijke beeld uit verschillende lagen blijft bestaan. Qua aanwending van de picturale middelen treft de jury de sluier die over de schilderijen hangt en die de sfeer van de doeken alweer in een filmisch register houdt. Zijn deze schilderijen genetisch verwant aan de grenslandsfeer van Watou?
De jury heeft er tenslotte aan gehouden een eervolle vermelding te verlenen aan Steven Baelen uit Oostkamp. Zijn inzending was zeer homogeen, de drie schilderijen lijken in één ademtocht tot stand te zijn gekomen. De titels van de doeken onthullen ons weinig, al is het iets gelijkaardigs: '17.10.07', '24.10.07' en '20.10.07'. Hier is iets obsessioneels aan de hand. De nerveuze schriftuur van de zwarte ornamentiek op rijke picturale achtergronden, waarin we genremotieven zonder personages herkennen, vibreert dusdanig dat de sfeer broeierig tot koortsig wordt. Gekoppeld aan een interessante kleuren materiebehandeling - let hier en daar op het gebruik van wit - brengt dit intrigerende doeken tot stand. Een en ander roept de herinnering op aan het mysterieuze symbolisme van een Xavier Mellery.
De Gaverprijs 2008 gaat de geschiedenis in als de eerste editie die de leeftijdsgrens op maximum 35 jaar bracht èn als de editie die drie zeer jonge, aanstormende kunstenaars lauwert. Het feit dat we deze keer over de gehele lijn jonge laureaten hebben, versterkt de jury in hun geloof over het nut van een wedstrijd als deze: startende, zoekende kunstenaars die de uitdaging aangaan om te proberen iets zinvols aan onze kunstgeschiedenis toe te voegen, een welgemeende zet in de rug geven.
|