e-Waregem
Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • leievallei (clement)
        op Plannen voor ruimtelijke uitwerking Leievallei
  • mooi (steffi)
        op 1e steen voor uitbreiding OLV ziekenhuis is onthuld
  • uitslag (G simoens)
        op Eindelijk nog eens een ‘kraaiprijskamp’ in Waregem

  • Inhoud blog
  • Erkenning voor restauratie Koetshuis in stadspark De Ruyck
  • Herdenking Drama Nieuwenhove
  • Bij de opening van RWZ-installatie in Beveren-Leie
  • Burgemeester Vanryckeghem opende RWZI in Beveren-Leie
  • Nieuwe RWZI te Beveren-Leie opent deuren
  • Waregem WInkelstad klaar voor toekomst
  • Grunewald wint GAVERPRIJS 2008 voor schilderkunst
  • Waregemse Bierfanaten veilen megaflessen voor Somival
  • Waregem test afschaffing eurocentjes
  • compagnie de Urn presenteert massaspel JUDAS XL
  • Waregem op web : Belgiumcuriosities
  • IJsdansgroep Karelia opent IJspiste in Park Casier
  • Formatieberaad inspireert Beritos tot Belgisch kunstwerk
  • 70 jaar Schildersgilde De Vierschaere
  • Ruim 150 studenten op straat in Waregem
  • 35e Jaarboek van Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke
  • Plannen voor ruimtelijke uitwerking Leievallei
  • Unieke musical brengt verhaal van Desselgems Van Belle-orgel
  • Natuurbeheerswerken van Natuurpunt
  • 25 bedrijven promoten
  • Stationsparking krijgt nog 70 parkeerplaatsen bij
  • 1e steen voor uitbreiding OLV ziekenhuis is onthuld
  • Zelfs Arm Vlaanderen bleef solidair met Wallonië
  • 12de Gaverprijs 2008 voor schilderkunst
  • Chris Vandenbroeke overleden
  • Beslissende weken voor Masterplan Voetbalstadion
  • Kardinaal Schotte krijgt herbegrafenis in zijn titelkerk
  • Stad Waregem scoort met vier ‘Verkeersactieve Scholen’
  • OCMW Waregem behaalt als eerste ISO 9001-certificaat
  • Eindelijk nog eens een ‘kraaiprijskamp’ in Waregem
  • Waregem is 'eenvoudigste stad' in Vlaanderen
  • Terug versassen op drietrap-sluis te Ooigem
  • De Taeye / Taaie Tour langs Waregemse woonwijken
  • Woningbouw en wooncultuur in Vlaanderen 1948-1973
  • Wielsbeke in de ban van de sage
  • Internationale Eventing Waregem & Anzegem
  • Recordjaar voor Waregemse Koersefeesten
  • 160 jaar Waregem Koerse
  • Waregem Koerse met vier Steeples en vier Drafkoersen
  • Waregem Winkelstad al aan zijn 37e Jaarmarkt
  • Waregemse kermisfeesten uitgegroeid tot Waregem Koerse Feesten
  • Waregem is klaar voor internationale Parade van het Paard
  • Ruim 40.000 toeschouwers voor “Ode aan het Paard” in 1997
  • Internationale Praalstoet “Parade van het Paard”
  • Afscheid van eredeken André Vannecke
  • Parade van het Paard is een volledig nieuwe Paardenstoet
  • Eredeken André Vannecke overleden
  • Met André Demedts uit in West-Vlaanderen
  • SV Zulte-Waregem klaar voor nieuwe seizoen
  • 11de Eventing van L'équino ook Benelux Kampioenschap Seniors
  • Internationale Parade van het Paard
  • Geen Koetsentocht maar feesteditie
  • Steffen Ron zingt over Waregemse Koerse Feesten
  • Start tourrit bezorgd Waregem memorabele 10 juli 2007
  • Realisatie masterplan O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis Waregem v.z.w.
  • Expo WK 57
  • Lotto Tourvierdaagse
  • City team challenge
  • Frederic Van Den Heede verdient selectie voor Peking
  • André Braet publiceerde landboek van Aarsele midden 17e eeuw
  • Antoon Callu en Valère Devos zorgden voor WK 57 in Waregem
  • Beleef de Ronde van Frankrijk met het openbaar vervoer
  • Leiedal met Waregems LoG-IN project bekroond in de VS
  • Nieuwe kaaimuur langs het Kanaal te Ooigem
  • Belgische tourgeschiedenis in fototentoonstelling Photour 07
  • Groot Tourdebat met tenoren
  • Waregem herinnert met grote fotodoeken aan WK 57
  • Waregemse vinkensport in The New York Times en The International Herald Tribune
  • Nikei in Stadhuis n.a.v. Culturele Tour
  • 10 juli 2007 : VIP-pakketten voor tourritstart in Waregem
  • Waregem leeft naar 10 juli 2007 : start langste tourrit
  • 10 juli 2007 : na teleurstelling van WK 2002
  • Paardenstoet anno 2007 krijgt vorm
  • Johan Van Geluwe in be-pART
  • Jutefabriek Transvaal blijft zichtbaar in reconversie site
  • Uit Waregems roemrijke bedrijfsverleden
  • Cyclo-Phonics koerst Milaan-San Remo muzikaal mee
  • Tourwinkel als loket naar Tourritstart in Waregem
  • Wareber3


    internetkrant over regio Waregem
    30-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ruim 150 studenten op straat in Waregem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag 30 november 2007 verlieten bij de voormiddagpauze van 10 u. een grote groep leerlingen van het VTI de school en verzamelden aan het station. Ze geven spontaan gevolg aan een oproep die eerder deze week via het internet werd gelanceerd om het scholierenprotest in Nederland te kopiëren in ons land. Analoge acties speelden zich naar verluidt op hetzelfde moment ook af in Veurne en Oudenaarde. De spontane actie werd ook afgesproken via sms-verkeer. Telkens verlieten een honderdtal leerlingen tijdens de voormiddagpauze hun school en trokken door de stad naar andere scholen om ook daar leerlingen naar buiten te lokken. In Waregem startte de actie op het VTI in de Toekomststraat.

     

    Het protest in Nederland draait rond het optrekken van het aantal lesuren. Die problematiek stelt zich in ons land niet, maar niettemin kwam er deze week een oproep naar scholieren om ook in België op straat te komen. Het blijkt verder te gaan dan louter solidariteit met hun collega’s in Nederland. Wat het VTI betreft voelen de leerlingen zich op dat vlak ook  verongelijkt, wat misschien kan verklaren waarom de spontane actie daar meer succes kende. De scholieren van het VTI stellen vast dat hun aantal lesuren veel hoger ligt dan het verplichte aantal. Bovendien willen ze ook hun ongenoegen laten blijken tegen het feit dat ze ondermeer op vrijdagnamiddag tot veel langer op school moeten blijven dan hun collega’s van het college en de markt. Bij onze tocht naar informatie bij schooldirecties, politie, andere scholieren en getuigen hoorden we toch regelmatig dezelfde vaststelling, dat de actievoerders geenszins op de hoogte waren over de inhoud van de actie in Nederland.

     

    De leerlingen van het VTI gingen langs het Koninklijk Atheneum en het H.Hartcollege met de bedoeling om ook daar leerlingen buiten te lokken. Mede door de blijkbaar vooraf geïnformeerde directies was het aantal leerlingen, die zich bij de actie aansloten, eerder klein. Volgens commissaris Michaël Vanden Heede namen in totaal toch zowat 150 scholieren aan de actie deel. 

     

    Commissaris Michaël Vanden Heede: ,,De lokale politie van de zone Mira hebben gezorgd voor een omkadering van de actievoerders. Er werd ook telkens een ploeg geposteerd aan de in- en uitgangen van de scholen. Het was niet eenvoudig om een zinnige uitleg te bekomen als motivering voor de actie. Het leek voor de leerlingen eerder een leuk verzetje. Wel moet onderstreept dat de actie niet ontaard is in vandalisme. De actievoerders hebben zich goed gedragen binnen de goede omkadering. Enkele kopstukken werden preventief benaderd voor identificatie ”.

     

    Het gaat vooralsnog over een spontane actie. Ze waren vanmiddag nog niet van plan om de lesactiviteiten deze namiddag te hervatten. Toch hebben ze nog geen concreet idee om hun spontane blijk van ongenoegen om te buigen tot een georganiseerde actie. Het lijkt wenselijk om hun grieven te concretiseren en deze met een delegatie in eerste instantie te gaan verdedigen bij directie. Daaruit kan nuttige informatie komen om op termijn tot een oplossing te komen voor hun grieven…

    30-11-2007, 00:00 geschreven door wareber  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.35e Jaarboek van Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 11 december verschijnt het 35ste jaarboek van de Geschied- en Heemkundige Kring van Waregem ‘De Gaverstreke’. We vonden en bestudeerden nieuwe gegevens die een aanvulling betekenen voor onze kennis over Waregem’s verleden. Andere zaken werden op een rijtje gezet.  Het is opnieuw een uitgebreide uitgave van 542 blz.

     

     35 jaar terug verscheen het eerste jaarboek, dat uitverkocht is. We stelden dan meerdere vragen over het schild van Waregem. Hoe kwam men er aan en wat betekenen de verscheidene figuren die erop prijken? Intussen werd gezocht en ook gevonden. De resultaten van dit zoekwerk van André Vandewiele verschijnen nu in een eerste artikel over het Waregems wapenschild.

     

     Na het artikel in verband met de voorouders van André Demedts vorig jaar, kunnen we nu nog verder teruggrijpen naar de 14de en 15de eeuw. Ook over hen raakte Jo Demedts heel wat op het spoor. Hij kadert het daarbij in het toenmalig tijdsgebeuren.

     

      Wapenbezit in Waregem rond het jaar 1800 werd vorig jaar behandeld. Etienne Ducatteeuw heeft het ook opgespoord voor Beveren-Leie. We kunnen het aanbieden samen met de geschiedenis van de Beverense pastorie, die intussen verdwenen is.

     

     Het is het vierde jaar dat we de bespreking van een aantal herbergen uit Desselgem  kunnen voorleggen. Er is in de tijd veel veranderd. Deze verandering weerspiegelt zich in de herbergen die kwamen en gingen. Wellicht vinden ouderen hier een stukje verleden in terug. Daarbij komen ook de bewoners aan bod, want ook zij bepaalden voor een deel het leven in de gemeente. Etienne Ducatteeuw en Bernard Delange componeerden dit artikel na de vele opsporingen die ze deden, in zover ze konden. Het blijft een document voor latere tijd.

     

      Anzegem telde in de laatste eeuwen meerdere priesters, broeders en missionarissen. Frans Speleers ging ze opzoeken en raakte naast hun foto ook een stuk van hun levensloop op het spoor. Het zijn geen volledige biografieën, maar hij biedt hun leven in een notendop aan. Vindt je er ook familie in terug? En nu kan je achterhalen wat ze voor velen betekend hebben.

     

    Eerder verschenen de Anzegemse plaatsnamen die her en der te localiseren zijn. Maar Luc Goeminne zocht naar hun oorsprong en haalde er de Romaanse Namen uit.

     

     Liefhebbers van oudere tijden vinden hun gading bij twee artikels van de hand van Rik Castelain. Hij heeft het over een correctie in verband met de familie van der Vichten uit de 15de eeuw. Met de familie Decabooter komt hij ook uit een middeleeuwse hoek. Het wordt een mooie verrijking.

     

    Ook over de laatste wereldoorlog valt er iets te lezen in het nieuwe jaarboek. Davy De Winter vertelt ons over de tewerkstelling van Ingooigemse arbeiders in nazi-Duitsland. Aan de hand van hun brieven zocht hij naar hun belevenissen en hun leven daar.

     

     En Vijve? Natuurlijk komt ook Vijve aan bod. Over de politieke evolutie van St.-Eloois-Vijve weten we intussen al meer dank zij de artikelen van Marcel Delmotte. Hier bieden we een novelle aan van de Vijfse Anna Germonprez, die in Vijve een straatnaam heeft. Maar meteen zoeken we daardoorheen naar het onderscheid tussen geschiedenis en fictie.

     

     Wie kent er ‘Aleydis’ niet? Al bestaat dit instituut voor verpleegkunde in Waregem pas sinds 1960, toch heeft al een hele ontwikkeling achter de rug. In 2005 namen de laatste zuster van het Geloof daar afscheid. Het is dan ook een passende gelegenheid om dit instituut, dat zij hebben gesticht, eens uit de doeken te doen. Het zal wel heel wat van de oud-studenten en leerkrachten wel interesseren hoe ook zij daar een steentje hebben bijgebracht.

     

     Maar er komt over Waregem nog meer in dit boek. We grijpen terug naar de jaren van de Franse revolutie (1792-1815). De landbouw was dan nog toonaangevend. De verwijzing van Waregem naar paarden en paardenhouders was dan ook al een werkelijkheid. Wie waren dan de paardenhouders? Meerdere hoeven uit die tijd kennen nu nog naam en bestaan. André Braet ging zoeken en vragen naar hun ligging en hun bewoners. Naast een illustratie zullen meerdere landbouwers er nog hun voorgeschiedenis in terugvinden en… de paarden van toen.

     

     Herbergen waren vroeger het centrum van het sociale leven. Dat was op Nieuwenhove niet anders. Daarom ging Norbert Folens op zoek naar die herbergen waarrond zoveel gebeurde en tot stand kwam. Meteen komt een stukje leven van Nieuwenhove naar voren.

     

     Hebt U de tentoonstelling in het Waregemse stadhuis bezocht in verband met ‘Wonen en Welvaart in Waregem’? Of hebt U het begeleidend boek gelezen? Hier komt een samenvattende bespreking van Ellen De Clercq en Sandrine Coorevits. Meer nog, over de wijk ‘Het Torenhof’ is een geschiedenis te vinden van de hand van Adriën Coucke, die er zelf woont.

     

      Nog enkele kleinere mengelmaren over de Beverse dorpskerk en een liedjesboek van Charles-Louis Putman mogen we eraan toevoegen. Her en der gesprokkelde teksten over de streek, die meerdere jaren op de wachtlijst stonden wegens plaatsgebrek, kunnen nu ook het daglicht zien.

     

     Daarmee verschijnt dit jaar een nieuw jaarboek met meer artikels dan naar gewoonte, maar ze zijn allen kleiner van omvang. Het 35e jaarboek kost in voorverkoop 20 Euro op nr. 068-0503010-92 van de Geschied- en Heemkundige Kring Waregem. Het kan afgehaald worden op de bijeenkomst van 11 december om 19.30 u. in De Schakel of bij de medewerkers.  Na nieuwjaar ligt het in de boekhandel voor de prijs van 25 Euro.

     

    Info : Voorzitter Guy Algoet tel. 056/22.72.79

               Secretaris Marcel Delmotte tel. 056/60.32.55 (Sint-Eloois-Vijve)

               Archivaris André Braet-Van Nuffel tel. 056/44.35.32

               Frans Speleers, Anzegem tel. 056/68.87.45

               Etienne Ducatteeuw, Beveren-Leie tel. 056/71.35.63

               R. Castelain, Oudenaarde tel. 055/31.38.66

               Davy De Winter, Ingooigem tel. 056/77.63.23

    30-11-2007, 00:00 geschreven door wareber  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    22-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plannen voor ruimtelijke uitwerking Leievallei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In het kader van de Europese erkenning voor de uitbouw van de binnenvaart op de Leie, willen we hier ook even grasduinen in het vergevorderd ontwikkelingsplan voor de Leievallei. In 2004 werd in dit verband door de Vlaamse overheid uit een uitgebreid studiewerk een concreet beleidsplan opgesteld met voorstellen voor ruimtelijke uitwerking. Rekening houdende met de lopende beleidsplannen ziet de Vlaamse Gemeenschap de Leie tussen Wervik tot Deinze als een groene riviervallei. Het beleidsplan omvat ook voorstellen voor concrete ruimtelijke uitwerking overal langs de loop van de Leie.

     

    De ruimtelijke visie biedt een duurzaam raamwerk voor de komende jaren, waarin niet alleen

    nieuwe, maar ook lopende plannen worden gekaderd (o.a. de ruimtelijke beleidsvisies op

    gewestelijk, provinciaal en lokaal niveau). De visie doet geen uitspraak op het niveau van een

    sequentie, maar over het geheel van de Leievallei, door dieper in te zoomen op de

    ontwikkelingspotenties van de vallei vanaf het water. Gecombineerd met de landschappelijke en historisch-geografische kwaliteiten wordt een landschappelijk raamwerk opgebouwd, dat bestaat uit twee belangrijke pijlers. Enerzijds hebben we de (natuurlijke) meanderende Leie als “zachte ruggengraat”. Als belangrijke doelstellingen staan hier de opwaardering of bescherming van het cultuurhistorische landschap en van de ecologische waarden voorop. De artificiële, gekanaliseerde Leie als “harde ruggengraat” betekent anderzijds economie en kan in de gewenste ontwikkeling ondermeer betekenen dat enkel watergebonden bedrijven op weloverwogen plaatsen gekoppeld worden aan het kanaal.

     

    Gebied: St.-Baafs-Vijve – St.-Eloois-Vijve

     

    Volgens het Geïntegreerd Strategisch Plan behoort het gebied aan de Leieoever in Sint-Eloois-Vijve tot de zone waar de Leie en de Leievallei onderdeel zijn van de open ruimtegebieden. Reïntegratie van de Leie in het omliggende landschap staat daarbij voorop,

    samen met het vrijwaren van het landelijk karakter. Dit gebied wordt gekarakteriseerd door de meanders van St.-Baafs-Vijve Hooie en Knok en de meander van Schoondale.

     

    De meanders worden terug aangekoppeld op de gekanaliseerde Leie, mits de bouw van in- en uitlaatconstructies ten behoeve van gericht waterbeheer. Voor de meander van St.-Baafs-Vijve Knok gebeurt dit tweezijdig, voor de andere meanders éénzijdig. De meander van St.-Baafs-Vijve Hooie dient eerst (gedeeltelijk) weer opengegraven te worden. De meander van St.-Baafs-Vijve Hooie wordt ontwikkeld in functie van natte natuur, eventueel met een broekbos in de meanderbedding. In het binnengebied van zowel de meander van St.-Baafs-Vijve Knok als Schoondale dienen de ecologische potenties geoptimaliseerd te worden in het kader van natuurontwikkeling, evenals langs de monding van de Schoondalebeek. De Schoondalebeek kan in een latere fase (bij goede waterkwaliteit) terug worden aangekoppeld op de meander; hierdoor kan ook winterse vernatting worden bewerkstelligd door beekwater.

     

    Ter hoogte van de meander Schoondale wisselt het verharde jaagpad langs de gekanaliseerde

    Leie van linkeroever naar rechteroever d.m.v. een nieuw te bouwen fietsersbrug over de

    gekanaliseerde Leie. Deze inrichting moet voorkomen dat verder stroomopwaarts een conflict

    ontstaat tussen het recreatieve verkeer langs de gekanaliseerde Leie en de industriële functie

    op linkeroever. In het kader van de verdere inrichting van het gebied zijn nog volgende punten aan de orde:

    *  voorzien van secundaire recreatieve routes (inclusief fietsersbrug of voetveer over de

    meander) om de kern van St.-Baafs-Vijve recreatief te linken aan het binnengebied van de

    meander Knok en de jaagpaden langs de Leie (al gerealiseerd).

    *  voorzien van landschappelijk aangepaste groenbuffering t.h.v. storende bebouwing

    *  aanleg van een kaaimuur t.b.v. watergebonden industrie aan het bedrijventerrein van

    Schoondale. Hierbij dient een oplossing gezocht te worden om het passeren van recreatief

    verkeer op een veilige manier te laten verlopen.

    * de herinrichting van oeverzones parallel aan de gekanaliseerde Leie, waar overbodige

    dijken worden afgegraven en bomen als lijnstructuur plaats ruimen voor een andere

    landschappelijk gepaste invulling

    *  ecologisch herstel van beekvalleien van zijwaterlopen

     

    Gebied: Ooigem - Wielsbeke

     

    Het gebied behoort tot de zone waar de Leie en de Leievallei onderdeel zijn van de open

    ruimtegebieden. Reïntegratie van de Leie in het omliggende landschap staat daarbij voorop,

    samen met het vrijwaren van het landelijk karakter. Het gebied wordt gekenmerkt door de

    aanwezigheid van een grote langsliggende meander op linkeroever die doormidden gesneden

    wordt door het kanaal Roeselare-Leie en zodoende de twee meanderdelen van Wielsbeke

    Stamphoek en Ooigem Munkenhof vormt (de nota van 2004 heeft het inderdaad over Ooigem Munkenhof, alhoewel de site Munkenhof in 2000 ook officieel definitief bij Desselgem mocht blijven).

     

    Het binnengebied van de meander van Wielsbeke is reeds sterk industrieel ontwikkeld. De

    industriële activiteiten dienen beter ingepast te worden in de omgeving door een landschappelijke afwerking van het grondspeciestort van W&Z en de aanleg van buffergroen

    ter hoogte van de containerterminal. In de omgeving van de meander Munkenhof kunnen de

    ecologische potenties verder geoptimaliseerd worden, aansluitend op het iets verder gelegen

    Ooigembos.

     

    In het kader van de verdere inrichting van het gebied zijn nog volgende punten aan de orde:

    *  aanleg van een passeerstrook voor klasse Vb-schepen op linkeroever aansluitend op de

    containerterminal van Wielsbeke

    *  verbreden van de waterweg stroomafwaarts van de containerterminal van Wielsbeke,

    waarbij het aanwezige gemeentelijke containerpark dient geherlocaliseerd te worden

    *  ontwikkelen van de ecologische potenties van de meander van Wielsbeke als relict van de

    historische loop (bv. door ontwikkeling van broekbos)

    *  voorzien van secundaire recreatieve routes die het jaagpad langs de gekanaliseerde Leie

    recreatief linken aan de kern van Ooigem en het kanaal Roeselare-Leie

    * voorzien van een secundaire recreatieve route op linkeroever die het iets verdergelegen

    Ooigembos ontsluit en een lusvormige wandelroute tussen Ooigem en Bavikhove toelaten

    * de herinrichting van oeverzones parallel aan de gekanaliseerde Leie, waar overbodige

    dijken worden afgegraven en bomen als lijnstructuur plaats ruimen voor een andere

    landschappelijk gepaste invulling

    *  ecologisch herstel van beekvalleien van zijwaterlopen zoals de Ezelsbeek. De Paddebeek

    kan ook door een verbinding met de meander van Munkenhof terug een deel van de vallei

    vernatten.

     

    Gebied: Bavikhove – Beveren-Leie

     

    Het gebied behoort tot de zone waar de Leie en de Leievallei onderdeel zijn van de open

    ruimtegebieden. Reïntegratie van de Leie in het omliggende landschap staat daarbij voorop,

    samen met het vrijwaren van het landelijk karakter. Het gebied wordt gekenmerkt door de meander van Bavikhove Leiekant, het aansluitende Ooigembos en de omgeving van Goed de Beaulieu en de Zavelput.

     

    De meander van Bavikhove wordt terug aangekoppeld aan de gekanaliseerde Leie, mits de

    bouw van in- en uitlaatconstructies ten behoeve van gericht waterbeheer. De gedempte delen

    van de meander dienen hierbij weer uitgegraven te worden, eventueel in een eerste fase als

    beekloop. In het alluviaal gebied rond de meander worden de ecologische potenties maximaal

    benut, waarbij aangesloten wordt op het naastgelegen Ooigembos. Momenteel mondt de

    (sterk vervuilde) Plaatsbeek rechtstreeks in de gekanaliseerde Leie uit. Door ze in een latere

    fase (bij goede waterkwaliteit) te laten uitmonden in de meander kan vernatting van het

    valleigebied worden bewerkstelligd door beekwater. Ooigembos zelf kan verder uitgebreid

    worden omwille van potenties van natte natuur, doch met respect voor het bewaren van

    doorzichten en kleine landschapselementen. Optioneel kan het slibstort binnen de meander

    van Bavikhove worden afgegraven.

     

    Het gebied rond Goed de Beaulieu en de Zwavelput wordt verder ecologisch ontwikkeld met

    mogelijkheid tot recreatief medegebruik. Tussen dit gebied en de meander van Bavikhove

    wordt een recreatieve link voorzien d.m.v. een nieuw te bouwen fietsersbrug over de

    gekanaliseerde Leie. Deze brug kan wat verder stroomopwaarts worden gelokaliseerd (t.h.v.

    de Kervijnstraat) om de visuele impact op de historische site rond Goed de Beaulieu te beperken. De exacte locatie van de brug dient nog verder bepaald te worden bij de eigenlijke

    inrichtingsstudie. Door de aanleg van de brug wordt bereikt dat het verhard jaagpad op de

    rechteroever van de Leie gehandhaafd wordt en dat het jaagpad op linkeroever tussen de

    nieuw ontworpen fietsersbrug en de brug bij het Munkenhof alleen ingericht wordt voor

    wandelaars (wat de recreatieve druk op het gebied zal beperken tot wandelaars).

     

    In het kader van de verdere inrichting van het gebied zijn nog volgende punten aan de orde:

    *  lokale verbreding van de waterloop volgens de historische loop van de Leie op 2 locaties

    *  voorzien van secundaire recreatieve routes die Bavikhove en Beveren-Leie beter linken

    aan de jaagpaden langs de Leie

    *  herstel van potentiële overstromingszones langs de meander van Bavikhove en de

    monding van de Plaatsbeek

    *  de herinrichting van oeverzones parallel aan de gekanaliseerde Leie, waar overbodige

    dijken worden afgegraven en bomen als lijnstructuur plaats ruimen voor een andere

    landschappelijk gepaste invulling

    *  ecologisch herstel van beekvalleien van zijwaterlopen zoals de Beverenbeek en vooral de

    Plaatsbeek

    22-11-2007, 00:00 geschreven door wareber  

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    19-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Unieke musical brengt verhaal van Desselgems Van Belle-orgel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vrijdag 23 en zaterdag 24 november 2007, telkens om 20 u.  presenteren de Desselgemse Orgelstichting en de plaatselijke afdeling van de plaatselijke afdeling van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans de musical “De vlucht van SoloSol en Kleine Do” in de Sint-Martinuskerk te Desselgem. Het unieke multimediaal spektakel is gebaseerd op het kinderboekje met de gelijknamige titel van de hand van Herman Van Houcke. Het is een leuk ‘prettig gestoord’ verhaal over de wonderbaarlijke heropstanding van het fameuze Van Belle-orgel in Desselgem. 

     

    Het totaalspektakel is de vrucht van een intense samenwerking tussen de Desselgemse Orgelstichting en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans. Deze samenwerking wordt aangevuld met de medewerking van de Kon. Muziekvereniging De Leiezonen en de Waregemse Cultuurraad. Het idee komt uit het veelzijdig creatief brein van Herman Van Houcke, die het initiatief op gang bracht met inhoud en tekst.  Op de Academie voor Muziek, Woord en Dans zorgde voor de muzikale invulling en de afdeling dictie levert eveneens een belangrijke bijdrage. De directeur van de academie Luc Dumoulin stopte de voorstelling van vrijdag 23 november in het abonnement van Jeugd en Muziek, zodat de kans groot is dat we twee keer een volle kerk krijgen voor de optredens. Bovendien werkte ook de Waregemse Cultuurraad mee aan het tot stand komen van dit project en de Kon. Muziekvereniging De Leiezonen stuurt ook enkele van zijn 'zonen' om muziek te maken. Herman zorgt dan weer voor enkele stukjes film over de restauratie zodat we echt mogen spreken van een multimediaal gebeuren.

     

    Al heeft Herman Vanhoucke nog enkele andere pijlen op zijn boog staan (gewezen verkeersman van Steden en Gemeenten, filmmaker, organisator en auteur van aantal uitgaven …), het is zeker niet verwonderlijk dat hij naar buiten komt met dit totaalspektakel. Hij blijft als medeoprichter van de Desselgemse Muziekschool nauw verbonden met de Academie en staat trouwens met dit muzikaal project niet voor zijn proefstuk. Destijds bracht hij met de leerlingen van de Desselgemse afdeling van de Academie al gewaardeerde voorstellingen. Als initiatiefnemer voor de restauratie van het historische Van Belle-orgel, dat 40 jaar stom bleef, en voorzitter van de Desselgemse orgelstichting is ook de link met het verhaal van “De vlucht van SoloSOL en kleine Do” vlug gemaakt. 

      

    Het verhaal

    Na de orgelrestauratie voelde Herman Van Houcke de behoefte om aan kinderen te vertellen wat een orgel is, wat pijpen, registers, klavier e.d. zijn en hoe het orgel werkt. Het Jan Van Belle orgel ligt immers aan de basis van de Vlaamse orgelkunst en is één van de parels aan de Waregemse erfgoedkroon. Bovendien is de Sint-Martinuskerk ook nog een Lonckeorgel rijk. Als goede verteller vond hij een idee om daar rond een verhaaltje te bouwen, wat uitmondde in het kinderboekje ‘De vlucht van SoloSOL en Kleine DO’.

     

    Sedert 1963 was het orgel stom en dat was tegen de zin van SoloSOL en Kleine DO, twee pijpen uit de trompetfamilie. Die gingen er van door, ontdekten van alles, maar vonden het gevaarlijke verkeer maar niets. Doch terwijl ze op de vlucht waren, kwam een delegatie in de kerk spreken over een restauratie. Helaas, SoloSOL en Kleine DO zijn weg. Zullen zij de restauratie nog meemaken? De mooie illustraties die bij het verhaal horen staan ook op cd-rom, zodat de kinderen erg creatief kunnen zijn bij dit verhaaltje, dat te bekomen is bij de Desselgemse Orgelstichting.

     

    Tijdens een gesprek met de Hilde Vandevoorde, Linda Dujardin en Marie-Rose Van Steertegem, allen van de plaatselijke academie voor Muziek, Woord en Dans met wie Herman Van Houcke nog altijd goede banden onderhoudt, groeide de idee om met dat verhaal iets te doen. Zo schreef Herman Van Houcke niet alleen liedteksten maar ook teksten voor de klassen toneel en voordracht. Samen met zijn rijke documentatie aan foto- en filmmateriaal ontstond een multimediaal spektakel, een soort musical dus. Hilde Vandevoorde schreef prachtige passende muziek.

     

    De directeur van de academie, Luc Dumoulin, was meteen akkoord om de samenwerking met de Desselgemse Orgelstichting aan te gaan. Een hele ploeg medewerkers werktel koortsachtig aan het hele opzet dat doorgaat in de Sint-Martinuskerk van Desselgem op vrijdag 23 en zaterdag 24 november 2007. Aanvang: 20 uur. Toegang: slechts 5 euro, drankje inbegrepen. Let wel:  het aantal stoelen is beperkt! Reservatie is dus noodzakelijk. Kaarten zijn alleen te koop in de muziekacademie te Desselgem, Pompoenstraat 44 en te Waregem, Olmstraat 25, tijdens de lesuren. Reserveren kan ook op 056/ 718748 en via

     

    desselgem@academiewaregem.be

    onthaal@academiewaregem.be

    http://www.orgelstichting.cjb.net/

    19-11-2007, 00:00 geschreven door wareber  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuurbeheerswerken van Natuurpunt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zaterdag 17 en zondag 18 november wordt overal in Vlaanderen aandacht gegeven aan de ‘dag van de natuur’. In Waregem is er zondag aanplanting in het nieuwe geboortebos aan de Schoendalestraat in Desselgem met als initiatiefnemers de Gezinsbond en het stadsbestuur. Daarover berichtten we al eerder. Traditioneel is het ook voor Natuurpunt Zulte-Waregem een sensibiliseringsdag voor natuurbeheer en natuurbehoud. Zaterdag 17 november is Natuurpunt actief in de Weymeersch, langsheen de oude Gaverbeekmeanders langs de oude spoorwegbedding aan de grens van Waregem met Zulte.

     

    Kleine landschapselementen zoals knotwilgen zijn zeker de moeite waard om in eer te houden en te herstellen. In de Gaverbeekse meersen, langsheen de oude Gaverbeekmeanders, hebben de medewerkers van Natuurpunt vorig jaar al een 8-tal (zware) knotbomen ontdaan van hun wilde haardos. Dit jaar worden de laatste 4 onderhanden genomen.  Ook worden de vele takken van onze kleine knotwilgen langsheen ons weidereservaatje uitgedund. Tenslotte  worden langsheen enkele oude Gaverbeekmeanders exotische bomen en/of struiken weggenomen. Langs de Slekkeputsloot wordt het fiets- en wandelpad gemaaid én gehooid.

     

    Iedereen, jong of iets minder jong, is op gelijk welk moment van de dag van harte welkom om de handen uit de mouwen te steken. Samen maken ze er een boeiende, plezante werkdag van. ’s Morgens begint de karwei om 9.00u. Je kunt hen bereiken langsheen de achterkant van het ziekenhuis van Waregem of via Slekkeput.  Een hapje en een drankje (= biologische groentesoep, glühwein, bier of ander frisdrank) wordt door de organisatie voorzien. Het is aan te raden om aangepaste werkkledij, werkhandschoenen, eventueel picknick mee te brengen.  Inlichtingen: Peter Depodt (056/610.455) en Frederic Piesschaert (056/616.091).

     

    oude spoorwegwagon

     

    Natuurpunt heeft op de oude spoorwegbedding ondertussen al  een tijdje een spoorwegwagon als lokaal in gebruik (zie bijdrage 21 oktober 2005 in het oude archiefblog op wareber zonder 2, met link in favorieten rechter kolom). De inhuldiging kreeg toen ook ruime aandacht in het nationaal tijdschrift Natuur.blad. Net het artikel in dit nationaal tijdschrift zorgt ervoor dat Peter Depodt van Natuurpunt ons nu nog een primeur kan vertellen. Over de oorsprong van deze wagon was maar weinig geweten. Natuurpunt had hem uiteraard van het Spoorwegmuseum in Maldegem gekocht en wisten dat hij uit Polen kwam. Dank zij onderstaande geschiedenis, weten we nu beter.

     

    Kort na de verschijning in Natuur.blad werd Peter gecontacteerd door vzw “Chemins Du Rail asbl” met de vraag “Mogen we jullie artikel vertalen naar het Frans en publiceren in ons vzw tijdschrift?” Het verhaal waarin Natuurpunt Zulte-Wasrgem deze spoorwegwagon een zinnig tweede (of derde) leven gunden, zou veel van hun leden interesseren.  

     

    Korte tijd later kreeg de uitgever van het ledenblad van de vzw een schriftelijke reactie binnen, evenals enkele foto’s.  Wat vertelt de Franse brief in een notendop? Dat de wagon is omgebouwd van goederenwagon naar reizigerswagon door een vzw van stoomlocomotief fanaten rond Brussel. Ze hadden hun depot op het terrein van de elektriciteitscentrale “Verbrande Brug” te Vilvoorde en wilden een toeristisch treintje laten sporen tussen Vilvoorde en Brussel. Voor hun locomotieven zochten ze korte wagons en daar die moeilijk te vinden waren, hebben ze geopteerd om er zelf een om te bouwen naar getrouwe kopie van een bestaand model. Het project is echter een te vroege dood gestorven en zo komt het dat de wagon via Maldegem uiteindelijk in het reservaat van Natuurpunt op de oude spoorwegbedding van de Gaverbeekse meersen is terecht gekomen.

    15-11-2007, 00:00 geschreven door wareber  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    12-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 bedrijven promoten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De stad Waregem, het VTI en het KA zetten op vrijdag 16 november onder het motto ‘Slimme Handen’ een bijzondere dag op het getouw om het technisch onderwijs te promoten. Het is een doe-activiteit in W aregem Expo waaraan ook een 25-tal bedrijven meewerken. Het doel van deze beurs is om de laatstejaarsleerlingen uit het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs te laten kennismaken met de diverse technische sectoren die bestaan binnen de Waregemse bedrijfswereld. 's Morgens kunnen de leerlingen uit het basisonderwijs kennismaken en na de middag komen de laatstejaarsleerlingen van VTI en KA.

     

    Met de organisatie van dit event pikt de stad Waregem in op het signaal vanuit firma's als Vergotte, Stas, DK-Rental en vele anderen, waaruit blijkt dat er veel technisch geschoolde mensen te kort zijn op de arbeidsmarkt. Met deze ‘belevenis’-dag wil het stadsbestuur en de 25 bedrijven uit Groot-Waregem de noodklok luiden. Ook het VTI en het KA hopen dat heel wat jongeren en hun ouders er zich van zullen vergewissen dat een technische job een erg boeiende en uitdagende job is. Ook de Kamer van Koophandel verleent haar medewerking.

     

    De schepenen Kristof Chanterie (KMO-beleid) en Jo Neirynck (Onderwijs) willen de jongeren en hun ouders ervan overtuigen dat het technisch onderwijs grote kansen biedt op een volwaardige loopbaan. Ze stellen vast dat de bedrijven dagelijks aan de klaagmuur staan omdat ze geen gekwalificeerd personeel vinden op het technische vlak. Jammer genoeg vinden nog heel wat ouders dat enkel het algemeen secundair onderwijs tot een succesvolle beroepsloopbaan kan leiden. Niets is minder waar. Het bedrijfsleven schreeuwt om jongeren met een technische vorming. Vandaar dat het stadsbestuur, dat voortdurend in contact staat met het bedrijfsleven, samen met de technische scholen en met 25 Waregemse KMO's een lans wil breken voor het technisch onderwijs.

     

    Ouders en jongeren zijn hartelijk welkom in Waregem Expo om op diverse demostanden kennis te maken met de vereisten en mogelijkheden van het bedrijfsleven. Vrijdag 16 november zijn 's morgens een zeshonderdtal laatstejaars uit het basisonderwijs uitgenodigd en na de middag zijn er tussen 14 en 16 uur een zevenhonderdtal leerlingen van de eerste graad van het secundair van de partij. Tussen 16 en 18 uur verwachten de organisatoren de geïnteresseerde ouders met hun zonen of dochters. Het gaat echt om een doe-dag waarbij de bedrijven in een demostand tonen wat er te beleven valt op de werkvloer.

     

    ‘Slimme Handen’ probeert vooral de ouders ervan te overtuigen dat het technisch onderwijs geen minderwaardig onderwijs is. Integendeel. De jongeren die het technisch onderwijs volgen, hebben riante perspectieven. De bedrijven 'vechten' als het ware om de afgestudeerden te kunnen inlijven. In plaats van "vuile handen" spreken we nu over "slimme handen" in het technisch onderwijs. En dat is dan ook de titel van deze beurs voor jeugd en techniek.

     

    Het initiatief komt uit van het stadsbestuur. Het is heel anders als de stad het technisch onderwijs promoot dan dat scholen of bedrijven dat doen. De ouders horen het nu ook eens uit 'onverdachte bron': het technisch onderwijs heeft heel wat in zijn mars en de arbeidsmarkt wacht met spanning op de afgestudeerden.  Het wordt vrijdag een doe- of belevenisbeurs, waarbij de jongeren praktisch kunnen ervaren hoe een band wordt gemonteerd of een diagnosetoestel voor een personenwagen wordt bediend in een garage, een schaarlift wordt bediend bij DK-rental, hoog-technologische machines worden gebruikt bij een aardappelverwerkend bedrijf,  enz.  Kortom, vrijdag 16 november groeit zeker uit tot een ware ontdekkingstocht voor de jonge bezoekers en hun ouders.

    12-11-2007, 00:00 geschreven door wareber  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    09-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stationsparking krijgt nog 70 parkeerplaatsen bij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het station van Waregem is meer dan ooit een mobiliteitscentrum. De duizenden pendelaars, die iedere dag met de trein en bus de site van de stationsbuurt aandoen, zijn daar het duidelijkste teken van. Een veilige stationsbuurt is hiervoor een must. Tijdens de gemeenteraad gisteren kaartte raadslid Bruno Lahousse (Jong CD&V) enkele heikele punten aan, die op vandaag voor problemen zorgen.

     

    Zijn vragen leverden interessante informatie op, mede ook door de inbreng van raadslid Mario Verhellen (SPa), die ook al jaren bezig is met de problematiek van het station. De Waregemse politici lobbyen elk volgens hun mogelijkheden en de stad kan er maar wel bij varen. Dat was trouwens ook de visie van burgemeester Kurt Vanryckeghem. We behandelen hier de drie vragen van raadslid Bruno Lahousse en bundelen hierin het antwoord van bevoegd schepen van mobiliteit Kristof Chanterie met de stand van zaken. 

     

     

    Bijkomende parkeerhaven

    De achterkant van het station is al vernieuwd. Vorig jaar pas namen de stad en de NMBS de nieuwe parkeerhaven in gebruik. Toen ging het om een uitbreiding met 205 plaatsen. In totaal zijn er nu 385 parkeerplaatsen en 664 plaatsen om je fiets te stallen. Maar het feit dat deze parkeerhavens tijdens de werkdagen alweer vol staan, wijst erop dat moet uitgekeken naar uitbreiding. Die mogelijkheid is er ook nog aanpalend met de nieuwe parkeerhaven achter het stations.

     

    De NMBS is daar nog altijd eigenaar van het braakliggend verhard terrein van de vroegere spoorbedding van het goederenstation tussen de huidige parking en de Vansteenbruggestraat (leerrijpark rijschool). De NMBS is bereid om dit terrein van 1200 m² op vraag van het stadsbestuur ter beschikking te stellen als de stad instaat voor de inrichting.  De stad gaat deze parking binnenkort aanleggen. Afhankelijk van de grootte van de parkeerplaatsen kunnen hier binnen afzienbare tijd tussen de 40 en 70 bijkomende voertuigen parkeren.

     

    Belangrijke oorzaak voor de nood aan nieuwe parkeerplaatsen is ongetwijfeld het stijgend aantal reizigers. Vorig jaar waren er nog 1.594 per dag, bij de laatste telling in oktober vorige maand was dit aantal al opgelopen tot 1.740. Daarmee is Waregem een van de drukst gebruikte stations van de lijn Gent-Kortrijk. Toch ziet NMBS-woordvoerder Geert Dierckx nog een oorzaak voor die noodzakelijke uitbreiding. Veel Waregemnaars parkeren zich ook op die parkeerhaven die gratis te gebruiken is. In de hele buurt is er blauwe zone en dus is het handiger om naar de NMBS-parking te rijden. Dat verschijnsel is ook te zien in andere steden.

     

    Hoe ver staat het met de herinrichting van de stationsomgeving?

    De herinrichting achteraan krijgt al een bijkomende fase, maar de al jaren geprogrammeerde herinrichting van de voorkant van de stationsbuurt laat op zich wachten. Ook hier maakt het dossier echter vooruitgang. Het studiewerk voor de werken is in een eindfase en eind deze maand zou een studiegroep meer duidelijkheid brengen over hoe ingrijpend die werken zullen zijn. Een vorig dossier van het Vlaams Gewest dateert nog uit de periode van de aanleg van de Oosterlaan (ring tussen station en Zultseweg). Sedert begin dit jaar buigt een studiegroep zich over de inrichting, dit in opdracht van de Intercommunale Leiedal.

     

    Belangrijke vraag, die zich daarbij zal stellen,  is de bereidheid tot investeren. Daarbij kijkt de stad Waregem in de eerste plaats naar de Vlaamse overheid, die bevoegd is voor de R35 (de Ring rond Waregem) voor het station. Andere partners in de studiegroep naast Vlaams Gewest en stad Waregem zijn de NMBS, De Lijn en de Provincie. Tot dusver zijn al twee vergaderingen achter de rug en eind deze maand weten de partners meer op een volgende vergadering. De stad Waregem wordt daarin vertegenwoordigd door mobiliteitsschepen Kristof Chanterie.

     

    Stop van IC-trein in Waregem

    De vele treinpendelaars moeten op vandaag lijdzaam toezien hoe de IC trein tussen Kortrijk en Gent voorbij zoeft, terwijl volgens het schema van deze trein een stop in het station van Waregem perfect in te passen valt. Ook hier gaat het om een oud dossier. Enkele jaren geleden werd zelfs een toezegging van de NMBS-top aangekondigd voor het nieuwe treinrooster midden 2006, maar de wisselingen aan de NMBS-top hebben daar blijkbaar anders over beslist. Feit is dat uit Waregemse hoek en dit door alle politieke fracties al een paar decennia wordt gelobbyd om die extra stop te bekomen.

     

    Zowel het antwoord van de mobiliteitsschepen als de inbreng van SPa-raadslid Mario Verhellen is hier opnieuw hoopgevend. Het stadsbestuur heeft in dit verband recent een bemoedigende vergadering gehad met topambtenaren van de NMBS. De SPa-fractie van zijn kant is de stop gaan bepleiten bij NMBS-baas Haeck. Deze laatste kon zich vinden in de gefundeerde vraag en zou het voorstel laten behandelen op de bestuursvergadering.  

     

    Onbereikbaarheid voor mindervaliden

    Een ander heikel punt, dat al jaren oningevuld blijft, is het grote probleem van de bereikbaarheid van het station voor de mindervaliden. Het probleem werd vorig jaar al door raadslid Lahousse aangekaart met JONG CD&V. Deze kwamen tot de vaststelling dat mindervaliden met de goederenlift naar het perron gebracht moeten worden onder de gelukkig welwillende medewerking van de personeelsleden van de NMBS. Deze situatie bestaat nog altijd op de dag van vandaag. Toch kan het niet dat mindervaliden in dergelijke omstandigheden naar het perron moeten.

     

    Een bijkomend probleem is er voor de rolstoelpatiënten die, eens aangekomen op het perron, niet op de trein kunnen, wegens het hoogteverschil tussen perron en trein. Een hellend vlak hiervoor is wel voorzien in Deinze, maar niet in Waregem. Het raadslid herhaalde gisteren de noodkreet en vroeg het stadsbestuur om nogmaals ten zeerste aan te dringen bij de NMBS om voor deze groep mensen zo snel mogelijk een degelijke en duurzame oplossing te vinden.

     

    Zowel mobiliteitsschepen Chanterie als Mario Verhellen hebben ook dit probleem ter sprake gebracht bij hun contacten met de NMBS-top. Ook hier zou een oplossing in zicht zijn. Volgens laatstgenoemde mag de kans dat de voorzieningen voor mindervaliden gerealiseerd worden als hoog worden ingeschat. De hoge instaphoogte tussen het perron en trein in Waregem is trouwens niet alleen een belemmering voor gehandicapten, maar ook voor de andere treinreizigers.

    09-11-2007, 00:00 geschreven door wareber  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    08-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1e steen voor uitbreiding OLV ziekenhuis is onthuld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In Waregem werd deze voormiddag de eerste steen onthuld voor een nieuw vleugelcomplex bij het ziekenhuis OLV van Lourdes. Hiermee wordt het startsein gegeven voor een ingrijpende herinrichting van het ziekenhuis. Het volledig project bestaat enerzijds uit de realisatie van een nieuwbouwdeel van ongeveer 5.000 m² en anderzijds uit de renovatie van bestaande ziekenhuisdelen voor een oppervlakte van 10.000 m². In het nieuwbouwdeel worden twee operatiezalen met bijhorigheden, een beddenvleugel met 30 chirurgische bedden, een ziekenhuisapotheek met vlot van buitenaf toegankelijke magazijnen, een nieuwe dienst nucleaire geneeskunde, een totaal nieuw laboratorium, bijkomende poliklinische ruimten en vergaderlokalen, enkele opleidingslokalen, personeelsaccommodaties en kleedruimten ondergebracht.

     

    Met de verbouwingen worden in de bestaande gebouwen ook een nieuw dagziekenhuis met dertig bedden ingericht alsook een nieuwe functie voor intensieve zorg, een nieuwe en verruimde recovery, een nieuwe moderne centrale sterilisatie, een nieuwe kindvriendelijke pediatrie met inslaapmogelijkheid voor de ouders, een nieuwe dienst kinesitherapie, een nieuw centraal onthaal, nieuwe administratieve diensten en een nieuwe centrale keuken. De streefdatum voor de voltooiing van het volledig project is uiterlijk 2012. 

     

    In eerste instantie wordt gestart met een bijkomende parkingzone voor ruim 350 voertuigen en  wordt de bestaande parkeerzone wordt aangepast.  Tijdens de renovatiewerken van het operatiekwartier worden de vijf bestaande operatiezalen en recovery ondergebracht in een tijdelijke containerbouw. Ook voor de duur van de renovatiewerken van de keuken wordt een gelijkaardig scenario van een tijdelijke containerbouw-keuken gebruikt. Begin 2008 wordt met deze bouwwerken van de tijdelijke huisvesting gestart.

     

    Het volledige bouwproject gaat ongeveer 40 miljoen euro kosten en wordt gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap. Het was dan ook Vlaams minister Steven Vanackere, die de eer had om op de plechtigheid de eerste steen voor dit project te onthullen.

     

    Op de steen staat de volgende tekst voor de geschiedenis:

     

    Op 8 november 2007 onthulde

    de heer minister Steven Vanackere

    Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin

     

    In aanwezigheid van

     

    de heer ir. Luc Kint                                                     de heer Richard Neirynck

    voorzitter van de Raad van Bestuur                             gedelegeerd bestuurder

     

    OLV van Lourdes Ziekenhuis Waregem vzw.

    de eerste steen van

    de uitbreiding   en verbouwing van het ziekenhuis

    08-11-2007, 16:16 geschreven door wareber  

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    favorieten
  • e-Waregem 2006-2007
  • Wareber archief 2005-2006
  • André Demedtsjaar 2006
  • André Demedts 2
  • krieleniers

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 09-2013
  • 12-2008
  • 10-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!