De start van de Tourrit op 10 juli 2007 in Waregem brengt een pak vragen met zich mee voor de inwoners en de tienduizenden die het topevenement hier willen meemaken. De tourwinkel, die vandaag 13 februari officieel opent, moet daar al een antwoord op kunnen geven. Bedoeling is dat deze infobalie in het vooruitzicht van 10 juli alle informatie verschaft in verband met de start te Waregem van de derde en langste rit in de Ronde van Frankrijk. Daar kan je tot 10 juli terecht voor uw vragen in verband met animatie, verkeer, parking, Vip, merchandising, enzomeer. Twee personeelsleden, Heidi Dewaele en Klaas Decock staan er tot uw beschikking. De tourwinkel is gelegen Het Pand 271, de winkel naast de zij-ingang van de burelen van het Stadhuis. De Tourwinkel is open van dinsdag tot zaterdag tijdens de winkeluren van 10 tot 12 u. en van 14 tot 18 u. U kunt ook bellen naar het Tournummer Tel.: 056 62 13 20 of Fax Fax: 056 62 13 22.
De opening van de tourwinkel is voor het stadsbestuur de zoveelste episode in de organisatie van een onvergetelijke 10 juli 2007 voor Waregem. Waregem stelde zich een aantal jaren al kandidaat om een rit van de Ronde van Frankrijk te laten aankomen of te laten starten. Het werd uiteindelijk de start... Dit met algemene goedkeuring en fierheid van de gemeenteraad en de Waregemse bevolking. Het stadsbestuur wil er alles aan doen om van deze dag op alle vlak een succes te maken. Het wordt niet alleen een sportieve hoogvlieger, maar ook op het vlak van animatie, de veiligheid en de promotie voor de stad staat er heel wat te gebeuren. Voor animatie is al sedert begin dit jaar het evenementenbureau Libema druk in de weer. Libema krijgt trouwens ook zijn stek in de Tourwinkel. De winkel heeft een commerciële en uiterst toegankelijke, 'drempel-lage' ligging in het hartje van onze stad.
Voor de hele organisatie van het animatieprogramma nam de stad dus een evenementenbureau met ervaring onder de arm om zich te bewegen binnen het door de Tourdirectie opgelegde strikte keurslijf voor animatie. Bij de selectie werden drie agentschappen met dergelijke ervaring aangeschreven, met name Libèma uit Nederland (organisatie tourspektakel Valkenburg), Octagon uit Antwerpen en Ibeefiks uit Haaltert. Deze hebben in het verleden reeds adembenemende randactiviteiten georganiseerd tijdens belangrijke wielerwedstrijden en weten welke strenge richtlijnen Tourorganisator ASO oplegt. Daarnaast bood ook een vierde kandidaat, Play uit Deinze, zich aan om op 10 juli animatie in en rond Waregem te organiseren. Alle evenementenbureaus moesten hun dossier op het stadhuis afleveren tegen maandag 8 januari.
Onmiddellijk daarna maakte het nieuwe schepencollege een analyse van het aanbod en besliste om in zee te gaan met het Nederlandse Libéma. Dit evenementenbureau kwam met het aantrekkelijkst voorstel: zij hebben ervaring met werken met A.S.O. (tourstart in s Hertogenbosch en de tourrit en wereldkampioenschap in Valkenberg), de organisatoren van de Tour de France (Amaury Sports Organisation) en zij kennen het wielergebeuren door en door. Bovendien kennen ze ook Waregem. De ideale partner, om voor de stad de VIP-arrangementen te organiseren en samen met hen worden ook heel wat activiteiten gepland van de start van de tour in Londen tot en met de aankomst in Compiègne. Daar horen we ongetwijfeld later nog meer over.
Een volledig draaiboek is er voor zover we weten nog niet. Verenigingen kunnen dus nog altijd voorstellen doen, die kunnen worden opgenomen in het programma. Eerder deed Steffen Ron hier al een oproep en bood hierbij al zijn song aan voor de Tourstart voor de memorabele 10 juli. De randanimatie telt nu al 15 hoofdstukken. De werk- en organisatiedruk en dito koorts binnen de verschillende diensten van het stadhuis neemt aanzienlijk toe, maar Waregen heeft er zeker geen spijt van dat ze zich kandidaat hebben gesteld voro dit topsportevenement.
Het wordt alvast een enorme organisatie met 4500 accreditaties, 2400 organisatieauto's, een tour-vip-dorp van 4000 personen, een publiciteitscaravaan van 220 voertuigen, goed voor 20km, 1700 persmedewerkers en uiteraard het allerbelangrijkste van die dag tienduizenden (misschien wel 100.000) wielerliefhebbers die op 10 juli gratis van een sportevenement hier in Waregem zullen kunnen genieten. Een sportevenement van wereldformaat!
Voor schepen van communicatie Pietro Iacopucci kijkt tegen de tourritstart van 10 juli 2007 aan als een unieke gebeurtenis. Dat het een hoogdag zal worden in de geschiedenis van het Waregemse sport-en evenementengebeuren is een zekerheid. Dit topsportevenement heeft immers een zeer grote aantrekkingskracht, het staat derde in de rij na de Olympische spelen en het wereldkampioenschap voetbal. En dat die komst van de tour in Waregem er één is van 'once in a lifetime' lijkt de schepen duidelijk. Het is de taak van het voltallig college om van dat evenement een succes te maken op alle vlak.
De organisatie bouwt op met een hele reeks aan evenementen in de aanloop naar de tour. Die opbouw is al 14 dagen terug begonnen met Karl Van Nieuwkerkes theatershow in een vol cultuurcentrum en we zullen eindigen in een groot tourfeest op 10 juli in een vol stadscentrum. Er is ook een duidelijk communicatieplan uitgewerkt. De banner aan het stadhuis heeft u misschien reeds gezien, er volgen er nog. Of misschien zag u reeds een aantal affiches in het straatbeeld, er volgen er zeker ook nog. Duidelijk is dat het VIP-dorp komt op de grote parking tussen het Regenboogstadion en Waregem Expo. Anderhalf uur voor de renners start de reclamekaravaan en volgt de verplichte route PPO (Point de Passage Obligé). Organisatorisch was er daarover al een werkvergadering met de organisatoren van de tour.
Het Waregemse Stadsbestuur beseft dat de Ronde, samen met de wereldbeker voetbal en de olympische spelen, tot de top3 van de wereldsportorganisaties behoort. Inzake communicatie is de Tourwinkel alvast een veelbelovende start. Deze tourwinkel, die zoveel als mogelijk zal bemand worden door Heidi (Dewaele), Klaas (Decock) en co, werd ingericht om iedereen die met vragen zit omtrent de tour in Waregem een pasklaar antwoord te kunnen geven. Dit kunnen vip-paketten zijn maar evenzeer inlichtingen over het parcours, de bereikbaarheid, de parkings, shuttlediensten, treinverbindingen, extra-lijnbussen, fietsparkings en nog zo veel meer.
De volgende stap is ons infoblad De Sprong, waar in een uitgebreid dossier alle informatie wordt verspreid naar alle Waregemnaars. Er volgt nog een uitgebreid provinciale persconferentie. De tour rijdt immers 2 dagen op Westvlaams grondgebied. Burgemeester Kurt Vanryckeghem drukte het uit als volgt : De Vlamingen hebben in 1302 de Fransen al eens bewezen dat ze kaas gegeten hadden van organiseren. Wel, we zullen de Guldensporenslag nog eens overdoen maar dan niet op de Groeningekouter maar wel rond het Regenboogstadion.
14-02-2007, 00:00 geschreven door wareber
|