Waregem beleeft als gaststad van de Tour de France niet alleen een sportieve aantrekkingskracht, maar profileert zich opvallend sterk als culturele stad. In dat opzicht moet ook de komst van het kunstwerk Nikei van Wouter Cox gezien. Het is een driedimensionele beeld- en geluidsinstallatie met dertien levensgrote beelden van wielrenners. Deze worden opgehangen als een vliegend peloton wielrenners met het geluid van een zwerm zoemende bijen. De spraakmakende constructie staat tot nog tot midden juli 2007 opgesteld in de inkomhal van het stadhuis in Waregem. De tentoonstelling opent voor genodigden op woensdagavond 23 mei.
De opening gaat gepaard met de inhuldiging van het kunstwerkThe Meeting Pointvan Frank Vanhooren en bij het officiële gebeuren wordt ook de aanwezigheid van de kunstenaars Wouter Cox en Frank Vanhooren aangekondigd. De Desselgemse kunstenaar Frank Vanhooren kwam vorig jaar in het nieuws met zijn beeld Bevrijding, dat op dinsdag 15 augustus 2006 werd onthuld in het kader van de Westkunstroute en een permanente bestemming kreeg op de eerste verdieping van de IJzertoren. Eerder dit jaar exposeerde Frank Vanhooren al in het Cultureel Centrum Oude Kerk te Vichte. Nu krijgt zijn werk The Meeting Point een bestemming op het Waregemse stadhuis.
Wouter Cox volgde een artistieke opleiding architectuur aan het PHIKO in Hasselt (1982-85) om nadien de afdeling beeldhouwen af te werken aan het KASK te Gent (1986-90). Aan het DKO te Antwerpen volgde hij nog de afdeling Video-film (2002-04). Het monumentaal kunstwerk van Wouter Cox was twee jaar geleden al te zien in het SMAK in Gent, toen bij gelegenheid van de start van de Omloop Het Volk,en in het Centrum Ronde van Vlaanderen te Oudenaarde met de gelijknamige wielerklassieker. Tot midden juli is Nikei nu te zien in Waregem n.a.v. de start van de derde rit van de Ronde van Frankrijk op 10 juli 2007
Nikei is een driedimensionele beeld- en geluidsinstallatie. Dertien levensgrote beelden van wielrenners worden als een zwerm bijen opgehangen in de lucht. Van de fietsers is enkel de felkleurige kledij zichtbaar, waardoor het een peloton wordt van onzichtbare renners die pijlsnel door de lucht fietsen. Dit beeld wordt ondersteund door een geluidsmix van zoemende wielen en bijen. Het totaalbeeld is visueel aantrekkelijk én verrassend door het geluidseffect. De installatie beeldt een interessante visie op onze maatschappij uit. Het is een momentopname waarin onze prestatiegerichte samenleving in een tijdelijke context wordt geplaatst, als een natuurlijk gegeven dat niet persé als negatief moet beschouwd worden.
Het werk is een tijdsbeeld: met het voorbijflitsende, competitieve en felkleurige fietspeloton hangt Wouter Cox letterlijk en figuurlijk een beeld van onze maatschappij op. Het is een maatschappij waarin snelle en vluchtige ervaringen centraal staan, waarin de reclamewereld voortdurend veelkleurige beelden op ons afstuurt en waarin er een voortdurende spanning bestaat tussen het collectieve en het individuele belang. De naam Nikei verwijst op twee manieren naar dit maatschappijbeeld. Nikei staat in de eerste plaats bekend als de Japanse beurs(notering), een economisch gebeuren dat gekenmerkt wordt door winstbejag, jachtigheid en snelheid. De schreeuwerige truitjes van de wielrenners, bedrukt met veelkleurige sponsorreclame, en de snelheid van het fietspeloton benadrukken dit maatschappijbeeld waar winst maken en kort op de bal spelen centraal staan. De tweede Nikei die met het kunstwerk in verband staat, is de Griekse godin van de overwinning, de overwinning waarnaar het razende peloton streeft en waarrond het in onze maatschappij vaak draait.
Net zoals de bekende Nike van Samothracië strakke, de wind trotserende vleugels meekreeg, zo verwerkt ook Wouter Cox het idee vliegen en de natuur in zijn installatie. Het beeld van het peloton wielrenners wordt versterkt door een geluidsmix van bijengezoem en draaiende wielen. Hiermee linkt de kunstenaar het competitieve en het jachtige aan het natuurlijke. Voor Wouter Cox is snelheid en heftigheid in onze tijd een natuurlijk gegeven.
Ook al wekt dit audiovisuele werk de illusie van een echte wielerwedstrijd, toch gaat het om een stilstaand beeld. Met dit bevroren beeld laat Wouter Cox de kijker eindelijk stilstaan. We fietsen onszelf vaak voorbij. Deze uitfiltering van de menselijke aanwezigheid wordt in het voortrazende peloton gesymboliseerd door de lege omhulsels: de fietsers zelf zijn weg. Bij het stilstaan wordt de toeschouwer onvermijdelijk geconfronteerd met de esthetische waarde die alledaagse objecten, zoals de felkleurige wielertruitjes, kunnen bezitten.
Tenslotte toont de kunstenaar met deze lege wielerkostuums aan dat de prestatiegerichte activiteiten die we nu zo belangrijk vinden en die ons leven domineren, ooit slechts een herinnering zullen zijn. Hij ziet onze huidige tijdsgeest als een fase in de evolutie van de mensheid waarna getuigenissen als de felbedrukte truitjes erfgoed zullen worden en aan onze huidige leefcultuur zullen herinneren. Zeker wanneer een wielerwedstrijd individueel en niet per ploeg betwist wordt, houdt de vergelijking tussen een groep renners en een zwerm insecten wel degelijk steek. Net als insecten hebben renners in essentie geen gezicht maar vormen ze in de eerste plaats een troep met felgekleurde publiciteit bedekte ruggen, die voor een groot deel blind zijn voor het wedstrijdverloop, dat ze collectief aan het schrijven zijn.
De truitjes, door de kunstenaar als een readymade uit het huidige wielerpeloton geplukt, bezitten een grote, bijna anekdotische herkenbaarheid, maar het onderscheid op basis van merknamen benadrukt tezelfdertijd de anonimiteit van de lichamen, die enkel uit een romp en een paar bovenbenen bestaan. De constellatie van de groep gestileerde lichamen en het geluid van de voorbijsnellende zwerm refereren aan de momentane magie van de synesthetische indrukken die de kijker langs de kant van de weg in zich opneemt. Klaarblijkelijk is dat de positie die Wouter Cox welbewust als kunstenaar inneemt. Hij ziet, ruikt, hoort de stroom passeren - de beeldenmassa die we dagelijks te verwerken krijgen - en produceert, bewust van de onmogelijkheid een totaliteit te representeren, een nabeeld dat iets van die momentane magie heeft weten vast te houden.
10 juli 2007 : VIP-pakketten voor tourritstart in Waregem
Reeds enige tijd geleden werden de bedrijven aangeschreven om in te pikken op een breed aanbod van sponsorpakketten. Die werden gekoppeld aan bekende Vlamingen uit de tourgeschiedenis en aan de truien in de Tour.Eddy Merckx staat daarbij voor geel, Lucien Van Impe won ook een maal de tour, maar wordt vooral vereenzelvigd met de bolletjestrui. Freddy Maertens won verschillende keren de Groene trui en onze Briek Schotte, die ooit tweede werd in de tour, wordt hier gekoppeld aan de witte trui van jongere maar we kennen hem in die witte trui als wereldkampioen.
Sponsorpakket: Eddy Merckx Business Club (Geel)
Het Regenboogstadion, het plaatselijke voetbalstadion waar eersteklasser SV Zulte-Waregem speelt, wordt op 10 juli omgedoopt in de Eddy Merckx Business Club. De ligging van deze VIP locatie is ideaal omdat deze direct naast het Tourpodium staat waar de renners worden voorgesteld. Zelfs de start van de renners is vanuit de Eddy Merckx Business Club te zien!
Het parcours, waar 's middags een wielerspektakel zal plaatsvinden, ligt op slechts enkele honderden meters van de Eddy Merckx Business Club. Via de aanwezige screens is de etappe natuurlijk ook live te volgen. In de Eddy Merckx Business Club kan je in een zeer gezellige ambiance van een mooie wielerdag genieten! Open van 9.00u. tot 18.00u.
Voor de prijs van 250 euro per persoon, exclusief BTW, krijgen deze vips niet alleen toegang tot de Eddy Merckx Business Club, maar ook tot het Freddy Maertens- en Briek Schotte VIP Café (vanaf 14.30u.). In dit pakket is er ook VIP-catering in de Eddy Merckx Business Club voorzien en 1 VIP-parking ticket. Als bezoeker krijgt u ook een Tour de France Waregem memorial gift.
Sponsorpakket: Hospitality Unit in de Freddy Maertens Village (Groen)
Met je eigen Hospitality Unit zit je met jouw gasten aan de rand van het parcours en kan je de passage van de renners en de publiciteitscaravaan van zeer dichtbij meemaken. De Units zijn gelegen op enkele honderden meters van de officieuze startplaats. De Units beschikken zelfs over TV screens zodat je vanuit jouw Unit de Touretappe live kan volgen!
Omdat de Units dicht aan het parcours liggen, zal het wielerspektakel dat na de start van de Touretappe zal plaatsvinden iedere ronde dicht aan de Units passeren. Je kan jouw Unit personaliseren met eigen banners en vlaggetjes. Open van 9 u. tot 18 u.
U betaalt 6.000 euro, exclusief BTW,per Hospitality Unit. U krijgt een volledig ingerichte Hospitality Unit voor 20 personen ter beschikking en die is voorzien van bar en meubilair. U krijgt ook toegang tot het Freddy Maertens- en Briek Schotte VIP Café (vanaf 14.30u.). In de Hospitally Unit krijgt u ook VIP-catering, 10 VIP-parking tickets en 20 Tour de France Waregem memorial gifts.
Sponsorpakket: Freddy Maertens VIP Café (Groen)
Het Freddy Maertens VIP Café is een locatie die uitsluitend geschikt is voor kleinere groepen en individuen, die ook in de middag nog van het nodige wielerspektakel willen genieten. Deze Business Club ligt iets verder van de start dan de Hospitality Unit, maar ligt wel direct aan het parcours waar het Tourpeloton zal passeren. Ook tijdens het wielerspektakel dat in de middag plaatsvindt, ligt deze locatie direct aan het parcours. Uiteraard hoef je ook hier niks van de etappe te missen, want de screens zorgen ervoor dat je de wedstrijd op de voet kan volgen. Open van 09.00u. tot 18.00u.
De prijs voor het Freddy Maertens VIP Café bedraagt 195 euro per persoon, exclusief BTW. Daarvoor krijgt u toegang tot het Freddy Maertens VIP Café, maar ook tot het Briek Schotte VIP Café (vanaf 14.30u.). Ook in het VIP café is er een VIP-catering voorzien en zijn ook 1 VIP-parking ticket en 1 Tour de France Waregem memorial gift inbegrepen.
Sponsorpakket: Briek Schotte VIP Café (Wit)
Het Briek Schotte VIP Café is de locatie waar men kan genieten van de Toursfeer, ambiance en gezelligheid! 's Morgens zal de publiciteitskaravaan en het Tourpeloton deze locatie passeren en in de middag zullen onder meer de bekende renners en de live muziek voor het spektakel zorgen. Via het grote scherm kunnen alle bezoekers van het Briek Schotte VIP Café de etappe volgen. Het cateringassortiment in het Briek Schotte VIP Café is beperkt, maar drank is natuurlijk volop aanwezig!Open van 9.00u. tot 18.00u.
Voor het Briek Schotte pakket betaalt u 125 euro per persoon, exclusief BTW. Daarvoor krijgt u toegang tot het Briek Schotte VIP Café, 1 VIP-parking ticket, 1 Tour de France Waregem memorial gift en de Catering van het Briek Schotte VIP Café
Sponsorpakket: Lucien Van Impe Business Club (Bolletjes)
De Lucien Van Impe Business Club bevindt zich in het gloednieuwe Waregem Expo.Dit is een multifuctionele ruimte, die uitermate geschikt is voor de ontvangst van de VIP gasten voor de tourstart van 10 juli! Naast deze ruimte is er natuurlijk ook een terras aanwezig. De Lucien Van Impe Business Club ligt vlakbij het startpodium, waar de Tourrenners worden gepresenteerd aan het publiek.
Ook het vertrek van het Tourpeloton en de publiciteitskaravaan zal hier plaatsvinden.
Het parcours waar 's middags het wielerspektakel is, ligt ook vlakbij deze locatie. Verder zullen de aanwezige screens ervoor zorgen dat je van de 3e etappe van de Tour de France Waregem-Compiègne niks hoef te missen! De gasten in de Lucien Van Impe Business Club zullen in een zeer gezellige ambiance genieten van een unieke wielerdag! Open van 9 u. tot 18 u.
Voor het Van Impe Business Club pakket betaalt u 250 euro per persoon, exclusief BTW. Daarvoor krijgt u toegang tot de Lucien Van Impe Business Club, maar ook tot het Freddy Maertens- en Briek Schotte VIP Café (vanaf 14.30u.). Er is VIP-catering in de Lucien Van Impe Business Club en u krijgt 1 VIP-parking ticket en 1 Tour de France Waregem memorial gift.
Waregem leeft naar 10 juli 2007 : start langste tourrit
We konden hier al enkele activiteiten aankondigen in de aanloop naar 10 juli 2007, wanneer Waregem de startplaats is voor de derde en langste rit van de Ronde van Frankrijk. Hierbij willen we nog kort het voorlopig programma meegeven naar die historische dag voor Waregem. Sedert begin deze maand kunnen de bezoekers aan Waregem ook niet meer naast de speciale Tour-vlaggen kijken, die zijn aangebracht op de middenstrook van de Ring rond het centrum van de stad.De karavaan van de Ronde van Vlaanderen kon ook niet naast de speciaal ontworpen vlag kijken die werd geflankeerd met de Franse driekleur en de Waregemse witrode kleuren. De Vlaamse Leeuw ontbreekt, maar bij de doortocht van Vlaanderens wielerklassieker was het niet moeilijk om ook dat embleem op de foto te brengen.
Voorlopig Programma :
Zaterdag 21 april 2007:
Muzikale voorstelling Tour de France - Muziek en woorden op wieltjes
Een verhaal in Franse sfeer over een jongen die meefietst in de Ronde van Frankrijk in een muzikale omlijsting van o.a. fanfare muziek en Franse chansons.
3 voorstellingen: om 11.00 u. om 14.00 u. - om 16.00 u.
Org.: Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans
Locatie: Oblatenauditorium - Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans
Info: 056 60 09 18Reservatie verplicht - Inkom: 1 euro
Zondag 29 april 2007:
Ballonhappening en Kinderstad in het teken van fietsen
Org.: Stadsbestuur Waregem
Locatie: Hippodroom
Info: 056 62 12 11Gratis inkom
Zondag 6 mei 2007:
13.00 u.-18.00 u.: Open Doek (o.a. in het teken van fietsen)
- Spandoeken en panelen met fotos van WK 1957 in het Waregemse straatbeeld
uit de collectievan Waregemnaar André Vervacke
Org.: Stedelijke Cultuurdienst
Locatie: diverse locaties te Waregem - Info: 056 62 12 11
Van zondag 10 juni tot en met dinsdag 10 juli 2007:
Photour 07: fototentoonstelling van de Belgische tourgeschiedenis adhv fotocollages van Marcel Decavel - thematisch tentoongesteld in de deelnemende cafés (Merckx, Van Impe, De snelle mannen van het peloton, de beginjaren van de tour, Ijzeren Briek, Mont Ventoux)
Org.: Frederik Vanderstraeten
Locatie: Waregemse cafés, op de Markt en Stationsstraat
Info: 056 44 09 63 of f.vds@telenet.be
Van zaterdag 16 juni tot en met zondag 24 juni 2007:
Eindejaarstentoonstelling thema Beweging en Tour 07
Org. en locatie: Stedelijke Academie voor Beeldende Vorming, Olmstraat 29 te Waregem
Info: 056 61 48 50 - Open op zaterdag en zondag van 10.00 u.-12.00 u. en 14.00 u.-18.00 u. Gratis inkom
Van 29 juni 2007 t/m 11 juli 2007:
Fietstocht langs parcours Wereldkampioenschap 1957 (30 km) in combinatie met
tentoonstelling Wereldkampioenschap (ontstaan Regenboogstadion te Waregem)
- Fietstocht dagelijks van 08.00 u.-18.00 u. en in weekends van 10.00 u.-18.00 u.
-Expositie te bezichtigen dagelijks van 14.00 u.-18.00 u.
Prijs expositie: 1 euro Prijs fietstocht: 1 euro
Org.: Unizo ism Veloods
Locatie en start fietstocht: Regenboogstadion - Tentoonstelling: Schalmei (Processiestraat)
Info: 056 61 24 73
Zaterdag 30 juni en zondag 1 juli 2007
Leiestreekfeesten met op zondag fietsfeest en Frans feest
Met de startplaats op 10 juli van de langste rit van de Ronde van Frankrijk, een Europese Paardenstoet en zoveel meer moet 2007 een historisch jaar worden voor Waregem. In dat opzicht wordt veelal de gelijkenis gemaakt met het jaar 1957, juist een halve eeuw geleden. Niet zonder reden zegt men wel eens dat Waregem in1957 op de wereldkaart werd gezet. Het was een uitzonderlijk sportjaar met op de hippodroom de tienlandencross (atletiek) op 23 maart 1957 en de Grote Steeple-Chase van Vlaanderen (paardensport) op 27 augustus 1957.Het werd de geboorte van het Stadion, waar op zondag 18 augustus 1957 de aankomstlijn was getrokken voor het wereldkampioenschap wielrennen voor beroepsrenners (de zaterdag voor liefhebbers). Eerder op 27 en 28 april 1957 werd nog de tweedaagse Dwars door België verreden.
Voorgeschiedenis
Op 10 juli 2007 zal ongetwijfeld herinnerd worden aan dat roemrijke wereldkampioenschap op 18 augustus 1957, wanneer er in de spurt geen maat bestond op Rik Van Steenbergen, die met meerdere fietslengten won vóór Louison Bobet en André Darrigade. Wellicht zal er niet bijgezegd worden dat dit heuglijke sportspektakel een vervolg had moeten kennen op 13 oktober 2002. Waregem Vooruit kon toen samen met Kortrijk sportief het beste dossier voorleggen en had met zijn organisatietalent en lobbywerk van de voorafgaande jaren ook de internationale wielerliefhebbers al overtuigd. De wereldkampioenschappen zou worden verreden op het aangepaste selectieve parcours van zijn klassieke eendagswedstrijd, die in het vooruitzicht van het wereldkampioenschap al was omgedoopt in Dwars door Vlaanderen en als startplaats de historische markt van Kortrijk kreeg.
Tot de dioxinecrisis en politieke regeringswissel van 1999 waren de vooruitzichten ook bijzonder gunstig voor Waregem om dit exploot te herhalen. Toen was er nog geen enkel bezwaar te bespeuren uit politieke hoek en voor de Vlaamse minister-president Luc Van den Brande en minister Luc Martens uit Roeselare paste het project om 700 jaar na de Guldensporenslag de regio Kortrijk in het centrum van het wielergebeuren in de wereld te brengen als gegoten in de toen geplande promotiecampagne voor Vlaanderen anno 2002. Voor het wereldkampioenschap tijdrijden werd een parcours vooropgesteld tussen Waregem en Kortrijk.
De dioxinecrisis van 1999 heeft dat nieuwe exploot dus onrechtstreeks gekelderd. De Paarsgroene regeringen stonden eerder afkerig tegenover een Vlaams project dat provocerend zou kunnen overkomen tegenover de Franssprekende minderheid in dit land, die weliswaar opnieuw de beslissingsmacht naar zich heeft toegetrokken. Met Minister-President Patrick Dewael, zijn nicht Marleen Vanderpoorten, huidig gouverneur Robert Stevaert, en Johan Sauwens had Limburg ook het overwicht gekregen in de Vlaamse regering. Uiteindelijk moest het nochtans inzake wielerervaring en selectiviteit van omloop sterker dossier moest Waregem toen om duistere subsidiëringsredenen de duimen leggen voor Zolder, dat in 2002 ook al het wereldkampioenschap cyclocross mocht organiseren.
De ontgoocheling bij Waregem Vooruit en bij sportschepen Georges Vantieghem was groot, maar men liet de moed niet zakken en men keek uit op sportief eerherstel. De start van de 3de rit van de Ronde van Frankrijk kan daar nu voor doorgaan. Het was geen sinecure om deze wielermanifestatie naar Waregem te halen, maar deze keer werd de Gaverstad politiek niets in de weg gelegd, wel integendeel. Twee jaar geleden was het zelfs de nieuwe minister-president Yves Leterme die de winnaar van Dwars door Vlaanderen kwam huldigen.
De keuze voor Waregem was trouwens niet vanzelfsprekend. Er werden uit Vlaanderen kandidaturen voor aankomst- en/of startplaats ingediend door Antwerpen, Bilzen, Brugge, Deinze, Gent, Heusden-Zolder, Knokke-Heist, Kortrijk, Mechelen, Middelkerke, Poperinge, Roeselare, Veurne, Vilvoorde, Waregem en Werchter-Rotselaar. Uiteindelijk bleven na het uitgestippelde parcours nog de steden, Brugge, Deinze, Gent, Kortrijk, Middelkerke, Roeselare en Waregem over.
Het spreekt vanzelf dat voorzitter Ludwig Lefebvre, Germain Beirlaen en het bestuur van Waregem Vooruit na de afknapper van 2002 met een bang hart de opeenvolgende stadia naar de ultieme beslissing hebben afgewacht. Hun droom en die van vele wielerliefhebbers uit de regio Waregem wordt nu werkelijkheid. Zonder twijfel heeft Waregem hier veel te danken aan de vriendschap die ploegleider Jef Braeckevelt heeft met de afscheidnemende tourbaas Nordist.Voor de stad betekent dit een uitzonderlijke promotiekans, die blijkbaar ook met beide handen wordt gegrepen.
(Zie ook berichtgeving in e-Waregem over tourritstart in Waregem op vb 5 juli 2006, te vinden in zoekscherm van http://blog.seniorennet.be/wareber2 )
Op zondag 19 augustus 2007 worden in Waregem de jaarlijkse Koersefeesten ingeluid met een buitengewone paardenparade door de centrumstraten. Op 24 augustus 1997 werd 150 jaar Waregem Koerse al gevierd met de indrukwekkende Paaardenstoet Ode aan het Paard n.a.v. 150 jaar Waregem Koerse. Toen al was iedereen ervan overtuigd dat Waregem verdient om daar een traditie van te maken, bijvoorbeeld om de tien jaar. Onder impuls van vorig burgemeester Yolande Dhondt is deze droom ook geconcretiseerd en krijgen we dit jaar opnieuw een paardenparade, die zo mogelijk nog indrukwekkender moet worden dan tien jaar geleden.
Werd de vorige stoet nog geregisseerd door vrijwilligers als de ervaren Roger Steuperaert en Etienne Deman, dan is het project nu uitbesteed aan een gespecialiseerd bureau. We willen hier zeker niets afdoen aan wat de Waregemse stoetenbouwers van 1997 hebben gepresteerd, want de toen met bescheiden middelen opgebouwde manifestatie kon zeker zowel inzake regie als inhoud wedijveren met traditionele stoeten elders in het Vlaamse land. Voor de duizenden toeschouwers blijft de stoet anno 1997 een onvergetelijke belevenis. De folkloristische paardenstoet telde 59 groepen of taferelen waarvan 7 muziekmaatschappijen, verschillende show- of dansgroepen, wagens, koetsen paarden en figuranten. In totaal trokken 1500 deelnemers en 500 paarden door de centrumstraten van Waregem.
Nu heeft het vorig stadsbestuur de organisatie in handen gegeven van stoetenbouwer Luc Nuytten en het gespecialiseerde bedrijf Prometheus uit Roeselare. De paardenstoet n.a.v. 160 jaar Waregem Koerse wordt een megaspektakel met 300 tot 500 paarden, ook uit het buitenland. Verder pakken 45 verenigingen uit met praalwagens. Het draaiboek is vrijwel af. Prometheus heeft de voorbije maanden samen met Luc Nuytten alles in het werk gesteld om van de historische paardenstoet een onvergetelijke gebeurtenis te maken.
In een eerste luik van de parade zal de overgang van Waregem als agrarische gemeente naar stad uitgebeeld worden door toneelverenigingen. In het tweede deel draait alles rond 160 jaar Waregem Koerse. Opvallend is dat het wit-rode torentje, dat vlakbij de Gaverbeek staat in de hippodroom, wordt nagebootst. Er komt ook een rijdende tribune vol acteurs van theater Kunst en Eendracht. Andere hoogtepunten worden onder meer de intocht van prins Filip, Graaf van Vlaanderen, het laten herleven van de eerste paardenmarkt in 1847, een theateract met bookmakers en gokkers en een defilé met hoeden van Wilty Naessens.
Hét hoogtepunt van de paardenparade wordt een internationaal luik met Vlaamse paarden uit Waregem, Andalusische paarden uit Jerez de la Frontera in Spanje, Luzitaners uit Golega in Portugal en Kladruberpaarden uit Pardubice in Tsjechië. De vier steden van Euro Equus, het Europees netwerk van steden van het paard, zullen uitpakken met een speciale wagen, voorafgegaan door paarden en omringd door dansgroepen, muziekgroepen en flamingodansers. De paardenparade wordt afgesloten met een Duitse muziekgroep te paard uit Bremen.
Over de veiligheid is het laatste woord nog niet gezegd. Vast staat dat de praalwagens zullen onderworpen worden aan een verplichte externe keuring. Waarschijnlijk komen er op sommige plaatsen dranghekken in het centrum. Het overleg met de stad is bezig.De paardenparade start op zondag 19 augustus om 15 uur in het Bloso-centrum en slingert zich via de Hippodroomstraat, de Damweg en de Keukeldam naar de Markt. Vervolgens gaat het via de Stationsstraat, de Noorderlaan en de Olmstraat tot aan de stedelijke academie. De stoet begeeft zich daarna via de Processiestraat, de Vennestraat en de Stormestraat opnieuw naar de Markt. De parade trekt uiteindelijk via de Holstraat, de Felix Verhaeghestraat en de Veldloopstraat opnieuw naar het Bloso-centrum.
De eerder aangekondigde tentoonstelling rond het Paard en de activiteiten van het Paard is afgeblazen. Misschien kunnen we hier in e-Waregem die historische evocatie en hulde aan het Vlaamse en Waregemse Paard van weleer enigszins invullen met heemkundige bijdragen. Dat kan echter enkel met de hulp van u allen. We roepen u hierbij dan ook op om nuttige informatie en illustraties door te mailen over het vroegere gebruik van het Paard hier in de regio in landbouw, economie, dagelijkse leven, Die informatie kan misschien ook dienen om taferelen uit de stoet toe te lichten.
(foto Paardenstoet 1997, met dank aan Monique Claerhout)
Dit keer loopt in Be-pART in de Westerlaan een heel toegankelijk kunstzinnig project, zowat een nostalgische hulde aan het verloren dia-formaat. In ons verslag bij de opening eerder deze maand hadden we het reeds over de projectie van de merkwaardige collectie Hofjes van Eden met dias van merkwaardige volkstuintjes, die Johan Van Geluwe vanaf 1973 opspoorde langs Vlaanderens wegen. In de jaren 1977-1979 werden de Hofjes al tentoongesteld in museale ruimten en onlangs werd de kunstige collectie door de provincie in een voor het nageslacht te bewaren formaat gerestaureerd. Johan Van Geluwe ontving in 1991 de Staatsprijs voor Beeldende Kunst.
Rasecht Waregemnaar Johan Van Geluwe (° Waregem 1929) is voor zijn conceptuele kunstbeleving bij kunstcritici wereldwijd bekend als wat we kunnen noemen ARTchitect of architect-kunstenaar.Hij is inderdaad ook een bekende architect, die afstudeerde in het architectuurinstituut Sint-Lucas in Gent en daar van 1974 tot 1994 als docent met zijn vernieuwende projecten een grote invloed heeft gehad op onze architectuur. Zijn vader Jozef was ook architect, maar Johan koos duidelijk een nieuwe stijl en daarvan getuigen talrijke woningen die hij in de zeventigerjaren in de regio heeft ontworpen (zie ondermeer getuigenis van Luc Verbeke in zijn blog, dat te bereiken is met de link bij onze favorieten hier in de rechterkolom). Net als zijn vader richt hij zijn blik op de internationale literatuur en is hij actief met het spuien van creatieve ideeën en kritische visies.
Zijn kunstbeleving bestaat uit het relativeren en ironiseren van de bestaande kunstwereld, het 'kunstobject' en de 'clichématige' benadering van kunst. Zo bouwt hij een coherente ideeënwereld op waarin imaginaire kunstinstellingen centraal staan en hem toelaten ingrepen op bepaalde kunstsituaties door te voeren. De inhoud plaatst hij in een andere context en het geheel krijgt zo een totaal andere relativerende betekenis. Hij richt zijn loge in met barokke attributen uit de theaterwereld die normaal op scène of in de concertzaal thuishoren. De architect evolueerde tot een ARTchitect zoals hij zichzelf ging noemen met zijn creaties waarin hij niet enkel zijn eigen vakwereld maar de hele wereld van kunstenaars, critici, verzamelaars en de musea zelf met hun directeuren / curatoren kritisch- ironisch ging bekijken.
Hij ontwierp zijn eigen kunst met zijn Museum of the Museums, waarvan hijzelf de zgn. directeur is en aan vrienden, bekenden, kunstenaars en museumdirecteurs zijn werk bekend maakt o.m. via zijn bekende stempelafdrukken op brieven en documenten. The Museum of the Museums verwierf grote bekendheid in Vlaanderen, Nederland en Duitsland. Johan Van Geluwe streeft naar een open systeem dat wil voorkomen dat kunstwerken vervreemden van hun eigen omgeving. De kunst moet er opnieuw worden ingebed in het dagelijkse leven. Zijn kritische houding tegenover kunst, politiek en de maatschappij zal ook in zijn wonderkamer een belangrijk gegeven zijn.
Johan Van Geluwe ontving in 1991 de Staatsprijs voor Beeldende Kunst en bekleedt een bijzondere plaats in het eigentijds kunstgebeuren. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat de kunstenaar een eigenzinnige opvatting huldigt, die erin bestaat dat hij zijn werk resoluut buiten het commerciële circuit wenst te houden en het geen voorwerp van speculatie wil laten worden. Hij werd gelauwerd voor zijn originaliteit, spitsvondigheid ( ook taalkundig: gebruik van woorden en zinnen met een dubbele bodem ) en zijn "ludieke kunst". In Waregem werd hij ondermeer gehuldigd met de medaille van de Cultuurraad en een tentoonstelling van zijn belangrijkste kunstwerken.
Het gevaar bestaat dat zijn oeuvre, dat op dit ogenblik nog ten dele in zijn bezit is, op een bepaald ogenblik verspreid zou kunnen worden en verloren zou kunnen gaan. Om die reden werd een tiental jaar geleden de stichting Johan Van Geluwe opgericht met maatschappelijke zetel in Waregem, tevens de woonplaats van de kunstenaar. Een deel van het oeuvre is op dit ogenblik voor het publiek toegankelijk in verschillende musea. Zo bevindt zich de installatie Het kabinet van de conservator in het bekende Ernst Osthausmuseum in Hagen (Duitsland). Hetzelfde museum bezit een deel van het oeuvre van het kunstenaarsmuseum. Een groot deel van het grafische werk wordt bewaard in het museum in de stad Minden. In samenwerking met deze musea werden reeds een aantal catalogi uitgegeven. Zijn rijk geïllustreerd kunstboek onder de titel " The Museum of Museums "(Ludion Gent / Amsterdam, 159 p.) met bijdragen uit bekende publicisten uit binnen - en buitenland werd in september 2005 bekroond als het beste kunstboek van Vlaanderen. Na het verschijnen ervan publiceerde Ludo Bekkers in "Ons Erfdeel ", 2004, nr 5, pp. 699 - 706, een boeiende bijdrage met tal van illustraties gekozen uit zijn werken en voorts over zijn tentoonstellingen en acties om "de kunst, de kunstenaar, de musea en hun directeuren een geweten te schoppen " (p.706 ).
Jutefabriek Transvaal blijft zichtbaar in reconversie site
Bij de realisatie van de site Transvaal in de Stationswijk tussen de zijweg van de Vijfseweg en de Slekkeput heeft de WVI de herinnering aan de vroegere jutefabriek in eer gehouden. Op de Transvaal blijft de waardevolle architectuur van het oude bedrijfsgebouw overeind. Het leegstaand patrimonium gaat dienen voor het herontwikkelen van een nieuw werkmilieu. In navolging van de waardevolle reconversie van bestaande gebouwen, aangevuld met een kwalitatief hoogwaardige aanleg van infrastructuur, worden aan de bedrijven specifieke voorwaarden opgelegd inzake inrichting van hun perceel, gebruik van materialen, ontsluiting op de wegenis, aanleg van parkings, enz.
Er is geopteerd om de 3,5 ha grote site Transvaal om de voornaamste fabrieksgebouwen om te vormen tot twee centrale bedrijfsverzamelgebouwen en elf omliggende percelen industriegrond. De site ligt tussen het woongebied en schoolomgeving langs de Vijfseweg en een handelszone. Het ruimtegebruik wordt geoptimaliseerd door een gegroepeerd aanbod van modules in de twee bedrijfsverzamelgebouwen en een reeds verkaveld aanbod van percelen industriegrond.
Jutefabriek
De jutefabriek van de familie De Zutterwerd opgericht in 1899 en stond in het handelsregister van het arrondissement Kortrijk ingeschreven onder het nummer 33 en heette officiëel Société Anonyme de Waereghem. Het was zeventig jaar lang een van de grootste bedrijven van de regio. De naam Société Anonyme bleef lange tijd mondgemeen, maar steeds meer kwam de volkse benaming Transvaal naar voor. Die laatste benaming is een voortvloeisel uit haar leveringen van jute naar de Transvaal in Zuid-Afrika, waar de inlandse boeren en de Britten tegenover elkaar stonden tijdens de tweede Zuid-Afrikaanse vrijheidsoorlog (1899-1902).
De conjunctuur in de fabriek zou trouwens veelal samengaan met oorlogen. Voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog leverde de fabriek ook jute voor het fabriceren vanvaderlanderkes, zakjes zand voor het aanleggen van loopgraven aan het IJzerfront. Tijdens beide wereldoorlogen was het uitblijven van grondstoffen, jute uit India, anderzijds wel een grote handicap. Zo werd tijdens de Tweede Wereldoorlog overgeschakeld op het fabriceren van koorden uit papier. De naoorlogse perioden 1920-1930 en 1945-1955 waren periodes van hoogconjunctuur.
Het hoogste aantal werknemers werd bereikt tijdens de Korea-oorlog (1950-1953), toen er driehonderd mensen werkten in de Transvaal. In die tijd werd aan de weverij ook een spinnerij toegevoegd om zelf de ruwe grondstof tot draad te spinnen. Het bedrijf was een van de eerste slachtoffers van de opkomende mondiale economie. Vanaf 1960 ging het bergaf vanwege de concurrentie met bedrijven in lagelonenlanden, vooral India, die zelf hun grondstoffen gingen verwerken. Na een mislukte poging om plastiek te fabriceren, sloot het bedrijf in 1972 de deuren. Sofinal nam toen zijn intrek in de gebouwen tot aan het faillissement, waarna WVI de site kocht in november 2003.
Langs deze weg willen we tot slot nog een oproep doen naar meer historische of industrieel archeologische informatie over dit en andere succesvolle Waregemse bedrijven zoals bijvoorbeeld Devos-Cotesa-Sofinal, Van Neder, Gernay, Sint-Hubert, Dank voor reacties naar e-mail mij ofwareber@gmail.com
(Met dank voor informatie over Transvaal aan Hendrik Ghistelinck en Marcel Delmotte)
Mogen we u lastig vallen met onze oproepen om ons te helpen op een speurtocht naar het roemrijke bedrijfsleven in onze gemeente, nu stad. U kunt best ook meewerken aan deze internetkrant ! We zouden graag verhalen brengen over bedrijven als Dejaeghere Spinning Mills, Sofinal-Cotesa-Devos, Van Neder of meer in het verleden Gernay, vlasfabrieken, brouwerijen, en u noemt het maar. Het hoeven ook geen grote fabrieken te zijn, maar ook de geschiedenis van winkels, herbergen of andere handelszaken kunnen zeker interessant zijn Graag uw informatie naar wareber@gmail.be
Sofinal
Naar aanleiding van de aangekondigde sloop van de oude bedrijfsgebouwen van Sofinal-Sofitex zou het zeker boeien om dieper in te gaan op het verleden van dat bedrijf. Het was ooit één van de grootste Europese Textielbedrijven en behoorde tot de Europese top-3 inzake voeringsstoffen. In 1992 telde het bedrijf nog 1375 werknemers. Maar dat succes is er niet vanzelf gekomen. Achter die groei staken mensen die met inzicht en inzet het bedrijf aan de wereldtop hebben gebracht.
Ons interesseert veeleer die opbouw en het succes. Over het verval en het uiteindelijk verdwijnen van dit topbedrijf is al genoeg geschreven, al blijven ook de oorzaken hiervan niet geheel onbelangrijk. We kunnen met nostalgie en heimwee terugkijken naar die bedrijfssuccessen, die zeker hun weerslag hebben gekend op de welstand van de regio Waregem.
Om bij Sofinal terug te komen, moet zeker de naam van Valère Devos (1905-1991) worden vermeld. Hij was een self-made man en hoort tot het selecte kransje Waregemse industriëlen dat door durf en inzicht de bloei van deze streek inluidde. In 1928 legde hij de eerste steen van het textielbedrijf, dat toen nog Devos gebr. heette. Hij was de vijfde van zes zonen uit een gezin met elf kinderen. Zijn vader beheerde een invoerbedrijf van granen, maar merkwaardig genoeg nam geen enkele zoon de zaak over.
Valère Devos had de Hogere Nijverheidsschool in Gent gevolgd en het lag in de lijn van de verwachtingen dat hij nijveraar zou worden. Gemakkelijk was dit aanvankelijk niet en de start met Devos gebr. was bikkelhard. Hij had eigenlijk geen ervaring en moest van nul beginnen zonder artikels en zonder klanten. Door familiale omstandigheden trok hij zich terug uit Devos Gebroeders en richtte na de Tweede Wereldoorlog de Textielfabrieken Valère Devos op. Het duurde toch tot 1971 eer het bedrijf echt succes kende. Het idee om voor honderd procent te herinvesteren, leverde toen volop resultaten op. Met de ontwikkeling van de producten kwam ook de naamsverandering in Sofinal. Die naam liet ook aanverwante benamingen als Sofitex, Sofisilk, Soficoat, Sofispin toe voor bijkomende afdelingen.
In 1986 volgde de overname van Cotesa, die als de opvolger kan gezien worden van het vroegere Devos Gebroeders. Het bedrijf kreeg daarna de verzamelnaam Sofinal-Cotesa. Er waren grootse plannen voor de toekomst, maar naderhand bleek dat een ondoordachte investeringswoede en familietwisten het bedrijf naar de keel greep. Het bedrijf was ondertussen al verhuist uit de Molenstraat en een moderne inrichting meegekregen in de industriezone E3 aan de Textielweg met de opvallende burelen-piramide als waardig visitekaartje.
In 1991 kwamen de bedrijfsleiders Benoit en Bernard in conflict en werd laatstgenoemde uitgekocht. Er bleven naast bedrijfsleider Benoit nog vier zussen en een schoonzus over, die ook mochten zetelden in een aantal bestuursorganen. Ook de schuldenlast werd onoverbrugbaar. Uiteindelijk konden ook de herstelplannen of het gerechtelijk akkoord geen oplossingmeer bieden en ging Sofinal in januari 2003 in faling. Toen sneuvelden er in Waregem nog 273 banen bij Sofinal-Cotesa, 101 bij weverijen Sofinal, 85bij Sofispin,80 bij Sofisilk en 80 bij Silversilk of in totaal 619 jobs. Eerder eind 2001 (weverij) en maart 2002 (ververij) werden in de afdeling Nokere al 193 arbeiders en 36 bedienden afgedankt.
(uw verbeteringen en aanvullingen blijven uiteraard welkom )
Zaterdag 24 maart vanaf 14.30 u. kunt u in de hal van Cultuurcentrum De Schakel de wielerklassieker wel in een bijzondere sfeer meemaken. Componist-muzikant Johan Derycke en zijn combo Cyclophonics begeleiden er muzikaal het koersgebeuren. De wielerwedstrijd wordt in de bar op groot scherm geprojecteerd en live begeleid door jazzmuzikanten. De muziek begeleidt, anticipeert en reageert op de gebeurtenissen tijdens de wedstrijd. Het concert is gratis bij te wonen.
Het is niet de eerste speciale activiteit, die De Schakel organiseert in de voorbereiding van 10 juli, wanneer Waregem startplaats is voor de derde rit van de Ronde van Frankrijk. Op 2 februari was er al de extra voorstelling van Karl Vannieuwkerke & Les Supapes met zijn Les tubes dambiance de la course, een totaalprogramma dat op een luchtige humoristische toonhet wielerjaar 2006 naar voor bracht. Op vrijdag 16 maart 2007 konden we ook de luchtige voorstelling Boom met de Chapertons onder deze noemer zien. Deze Spaanse groep was al te gast op Humorologie en in hun originele voorstelling van vorige vrijdag stonden binnenbanden centraal.
Bij Cyclophonics van volgende zaterdag staat de koers op het scherm centraal. Componist-muzikant Johan Derycke schreef Cyclophonics met in zijn achterhoofd de herinnering aan het wielrennen van weleer, toen belangrijke wedstrijden live begeleid werden door een jazzensemble dat in het midden van de piste postvatte. Zijn combo begeleidt, anticipeert en reageert op de gebeurtenissen tijdens de wedstrijd, die op groot scherm geprojecteerd wordt en waarbij de commentaarstem van de reporter ter plaatse handig tussen de muziek wordt gemixt.
Johan Derycke werd opgeleid als klassieke muzikant en speelde onder meer met het orkest van de Vlaamse Opera, Anima Eterna en Spectra-ensemble. Sinds enkele jaren begeleidt hij stille films vanCharlie Chaplin en Buster Keaton. Vijf muzikanten verkleed in coureur brengen het concert Cyclophonics simultaan met de rechtstreekse TV-uitzending van de eerste wielerklassieker op groot scherm.De compositie bestaat uit een 15-tal onderdelen, de volgorde wordt bepaald door het wedstrijdverloop.
Het weer, de duur van de wedstrijd en de uiteindelijke winnaar zijn onbekende gegevens.
Elk instrument neemt een aantal ploegen voor zijn rekening, en uit deze ploegen enkele favorieten. De interpretatie van de partituur wordt gekoppeld aan de koersfeiten. Ontsnapping tegenaanval lekke band valpartij hergroepering - krijgen navolging in dynamiek frasering tempo arrangement/stijl enzovoort De muziek tracht een evenwicht te zoeken tussen compositie (vaste structuur) en haar interpretatie/improvisatie (koersfeiten op het scherm). Het concert stopt wanneer de eerste renner over de meet komt.
De start van de Tourrit op 10 juli 2007 in Waregem brengt een pak vragen met zich mee voor de inwoners en de tienduizenden die het topevenement hier willen meemaken. De tourwinkel, die vandaag 13 februari officieel opent, moet daar al een antwoord op kunnen geven. Bedoeling is dat deze infobalie in het vooruitzicht van 10 juli alle informatie verschaft in verband met de start te Waregem van de derde en langste rit in de Ronde van Frankrijk. Daar kan je tot 10 juli terecht voor uw vragen in verband met animatie, verkeer, parking, Vip, merchandising, enzomeer. Twee personeelsleden, Heidi Dewaele en Klaas Decock staan er tot uw beschikking. De tourwinkel is gelegen Het Pand 271, de winkel naast de zij-ingang van de burelen van het Stadhuis.De Tourwinkel is open van dinsdag tot zaterdag tijdens de winkeluren van 10 tot 12 u. en van 14 tot 18 u. U kunt ook bellen naar het Tournummer Tel.: 056 62 13 20 of FaxFax: 056 62 13 22.
De opening van de tourwinkel is voor het stadsbestuur de zoveelste episode in de organisatie van een onvergetelijke 10juli 2007 voor Waregem. Waregem stelde zich een aantal jaren al kandidaat om een rit van de Ronde van Frankrijk te laten aankomen of te laten starten. Het werd uiteindelijk de start... Dit met algemene goedkeuring en fierheid van de gemeenteraad en de Waregemse bevolking. Het stadsbestuur wil er alles aan doen om van deze dag op alle vlak een succes te maken. Het wordt niet alleen een sportieve hoogvlieger, maar ook op het vlak van animatie, de veiligheid en de promotie voor de stad staat er heel wat te gebeuren. Voor animatie is al sedert begin dit jaar het evenementenbureau Libema druk in de weer. Libema krijgt trouwens ook zijn stek in de Tourwinkel. De winkel heeft een commerciële en uiterst toegankelijke, 'drempel-lage' ligging in het hartje van onze stad.
Voor de hele organisatie van het animatieprogramma nam de stad dus een evenementenbureau met ervaring onder de arm om zich te bewegen binnen het door de Tourdirectie opgelegde striktekeurslijf voor animatie. Bij de selectie werden drie agentschappen met dergelijke ervaring aangeschreven, met name Libèma uit Nederland (organisatie tourspektakel Valkenburg), Octagon uit Antwerpen en Ibeefiks uit Haaltert. Deze hebben in het verleden reeds adembenemende randactiviteiten georganiseerd tijdens belangrijke wielerwedstrijden en weten welke strenge richtlijnen Tourorganisator ASO oplegt. Daarnaast bood ook een vierde kandidaat, Play uit Deinze, zich aan om op 10 juli animatie in en rond Waregem te organiseren. Alle evenementenbureaus moesten hun dossier op het stadhuis afleveren tegen maandag 8 januari.
Onmiddellijk daarna maakte het nieuwe schepencollege een analyse van het aanbod en besliste om in zee te gaan met het Nederlandse Libéma. Dit evenementenbureau kwam met het aantrekkelijkst voorstel: zij hebben ervaring met werken met A.S.O. (tourstart in s Hertogenbosch en de tourrit en wereldkampioenschap in Valkenberg), de organisatoren van de Tour de France (Amaury Sports Organisation) en zij kennen het wielergebeuren door en door. Bovendien kennen ze ook Waregem. De ideale partner, om voor de stad de VIP-arrangementen te organiseren en samen met hen worden ook heel wat activiteiten gepland van de start van de tour in Londen tot en met de aankomst in Compiègne. Daar horen we ongetwijfeld later nog meer over.
Een volledig draaiboek is er voor zover we weten nog niet. Verenigingen kunnen dus nog altijd voorstellen doen, die kunnen worden opgenomen in het programma. Eerder deed Steffen Ron hier al een oproep en bood hierbij al zijn song aan voor de Tourstart voor de memorabele 10 juli. De randanimatie telt nu al 15 hoofdstukken. De werk- en organisatiedruk en dito koorts binnen de verschillende diensten van het stadhuis neemt aanzienlijk toe, maar Waregen heeft er zeker geen spijt van dat ze zich kandidaat hebben gesteld voro dit topsportevenement.
Het wordt alvast een enorme organisatie met4500 accreditaties, 2400 organisatieauto's, een tour-vip-dorp van 4000 personen, een publiciteitscaravaan van 220 voertuigen, goed voor 20km, 1700 persmedewerkers en uiteraard het allerbelangrijkste van die dag tienduizenden (misschien wel 100.000) wielerliefhebbers die op 10 juli gratis van een sportevenement hier in Waregem zullen kunnen genieten. Een sportevenement van wereldformaat!
Voor schepen van communicatie Pietro Iacopucci kijkt tegen de tourritstart van 10 juli 2007 aan als een unieke gebeurtenis. Dat het een hoogdag zal worden in de geschiedenis van het Waregemse sport-en evenementengebeuren is een zekerheid. Dit topsportevenement heeft immers een zeer grote aantrekkingskracht, het staat derde in de rij na de Olympische spelen en het wereldkampioenschap voetbal. En dat die komst van de tour in Waregem er één is van 'once in a lifetime' lijkt de schepen duidelijk. Het is de taak van het voltallig college om van dat evenement een succes te maken op alle vlak.
De organisatie bouwt op met een hele reeks aan evenementen in de aanloop naar de tour. Die opbouw is al 14 dagen terug begonnen met Karl Van Nieuwkerkes theatershow in een vol cultuurcentrum en we zullen eindigen in een groot tourfeest op 10 juli in een vol stadscentrum. Er is ook een duidelijk communicatieplan uitgewerkt. De banner aan het stadhuis heeft u misschien reeds gezien, er volgen er nog. Of misschien zag u reeds een aantal affiches in het straatbeeld, er volgen er zeker ook nog. Duidelijk is dat het VIP-dorp komt op de grote parking tussen het Regenboogstadion en Waregem Expo. Anderhalf uur voor de renners start de reclamekaravaan en volgt de verplichte route PPO (Point de Passage Obligé). Organisatorisch was er daarover al een werkvergadering met de organisatoren van de tour.
Het Waregemse Stadsbestuur beseft dat de Ronde, samen met de wereldbeker voetbal en de olympische spelen, tot de top3 van de wereldsportorganisaties behoort. Inzake communicatie is de Tourwinkel alvast een veelbelovende start. Deze tourwinkel, die zoveel als mogelijk zal bemand worden door Heidi (Dewaele), Klaas (Decock) en co, werd ingericht om iedereen die met vragen zit omtrent de tour in Waregem een pasklaar antwoord te kunnen geven. Dit kunnen vip-paketten zijn maar evenzeer inlichtingen over het parcours, de bereikbaarheid, de parkings, shuttlediensten, treinverbindingen, extra-lijnbussen, fietsparkings en nog zo veel meer.
De volgende stap is ons infoblad De Sprong, waar in een uitgebreid dossier alle informatie wordt verspreid naar alle Waregemnaars. Er volgt nog een uitgebreid provinciale persconferentie. De tour rijdt immers 2 dagen op Westvlaams grondgebied. Burgemeester Kurt Vanryckeghem drukte het uit als volgt : De Vlamingen hebben in 1302 de Fransen al eens bewezen dat ze kaas gegeten hadden van organiseren. Wel, we zullen de Guldensporenslag nog eens overdoen maar dan niet op de Groeningekouter maar wel rond het Regenboogstadion.
Wareber startte in april 2005 met een eerste Wareber-blog, dat toen nog een e-gazette van Waregem werd genoemd. Er verschenen daarin zowat 500 berichten met telkens een passende foto. Toen in maart 2006 de beschikbare opslagruimte voor illustratiebestanden opgebruikt was, startte Wareber met de opvolger e-Waregem. Dit blog wordt nu beschikbaar gehouden om die e-Waregem op te volgen, zodat de berichtgeving van Wareber geen onderbreking zou kennen.