Dichter in de stilte

Een bloemlezing uit de vijf al verschenen bundels van Walter Suys. Deze blog-bundel zal regelmatig aangevuld worden met meer gedichten uit zijn oeuvre. 

Inhoud: 31 gedichten
Nevelland (5 gedichten)


Archief
  • Alle berichten
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Mijn favorieten
  • Roland Bergeys
  • Poëzie-leestafel
  • Foto
    Een parade
    van woorden
    in eenvoud
    geschreven
    een verhaal
    voor ingewijden
    Foto
    Walter Suys
    Dichter in de stilte
    Eigen stapstenen in de wereld van de Poëzie
    04-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Door de nevel
    in tijd geworpen
    argeloos
    wachten
    tot jij
    teken doet
    zand
    in mijn ogen strooit
    mijn biecht hoort
    om mij dan
    als jouw
    man
    te groeten.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ik groet de stenen
    als oude bekenden
    verbazing alom.

    Maar of ik stenen groet
    of mensen
    geen verschil
    daarom groet ik stenen
    als oude bekenden.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Eenvoud

    In de ban
    van eenvoud
    geschreven
    nutteloze woorden
    poging
    tot gedicht.

    Met mijn hart
    vol van liefde
    de geest verdwaald.

    Morgen
    misschien
    na de droom.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Eenvoudige ziel

    Even 
    gelachen
    en jij niet begrepen
    teveel
    van mij verwacht.

    Hoe 
    het jou verklaren
    jij
    eenvoudige ziel.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    In cirkels gelopen
    mezelf ontmoet
    en niet begrepen
    waarom
    ik heb gegroet.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Bondgenoot

    Ik vorm
    mijn verzen
    tot voelhorens
    die zacht
    jouw huid strelen
    tot ook jij
    mijn gedachten leest
    achter
    een gouden masker
    verborgen

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Even kind

    Lachen over land
    geen bries
    die storm vermoedt
    geen muur
    waar tralies ingevlochten.

    Even met jou
    kind
    kind zijn
    dolen in tijd
    en even vergeten
    dat straks
    de wereld roept.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Wie

    Een gelaat
    in de menigte.
    Leven
    op het ritme van hartslag
    steeds trager
    tot men zegt
    hij is dood
    en men vraagt
    wie?

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    s'Nachts 
    ontwaakt
    stil
    de sterren gegroet
    het silhouet
    rechts
    zacht
    gezoend
    en hoor
    de poëzie
    die
    stilte ademt.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Jouw woorden

    Jouw woorden
    kerven
    onderhuidse littekens
    doorheen
    mijn schild van verweer.
    Slechts tijd
    doet pijn verdragen.


    >> Reageer (0)
    02-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ontwaakt

    Te vroeg ontwaakt
    Een mooie droom verlaten
    De kamer
    met spelende schaduwen
    beloerd mij vijandig
    Ik lig mistroostig te staren
    en tracht
    maar het lukt mij niet
    Probeer te herinneren
    maar alles lijkt
    te vervagen

    Als de nieuwe dag
    begint te leven
    zal ook dit vergeten zijn.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Liefdesgedicht

    Jij
    bent een deel
    van mijn dromen
    wind je
    als een cocon
    om mijn slapend wezen
    Voert mij
    naar een zaligmakende
    sfeer
    Een aura
    van liefde
    laat de muzen
    mijn hand leiden
    zodat ik
    de tijd wil stoppen
    omdat
    bij het ontwaken
    dit liefdesgedicht
    niet voltooid zal zijn.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Stilte

    Ik voel mij niemand
    in deze woestijn
    verlaten
    slechts
    een dode schorpioen
    die stil
    mijn angsten deelt
    roepen wil ik
    om hulp
    om iemand
    maar ik ben te bang
    om de heersende stilte
    te doorbreken.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Dag van de Eenhoorn

    Wacht
    op de dag van de 
    Eenhoorn
    De dag
    dat de nachtegaal
    zijn lied
    vergeet
    en de boer zijn land
    niet meer bewerkt
    De dag van algehele
    duisternis
    De dag dat
    God
    Zijn handen boven onze
    hoofden wegtrekt.

    Dan zul jij weten
    mijn lief
    hoe sterk liefde is.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Vreemden

    Ook wij
    zullen weerkeren
    de wegen breder vinden
    de huizen hoger
    de bank en treurwilg
    verdwenen
    vogels 
    zullen niet meer zingen
    duizend gezichten
    die niet groeten.

    Wij
    zullen vergeten zijn
    slechts twee vreemden
    die eens
    in de nacht verdwenen.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Toen

    Ook ik
    had de boodschap
    niet begrepen
    toegefluisterd
    door de goden.
    Trad de arena in
    onbeschermd
    Alleen
    Een rebel 
    zonder wapens
    opgehitst
    Verloor het pleit
    met diepe wonden
    die ouder worden
    niet kan helen.

    Toen 
    had ik jou nodig
    mijn vriend
    maar ook jij 
    was te jong
    om te begrijpen.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Jij

    Jij bent jij niet meer.
    Je vouwt je handen zoals jij
    knikt je hoofd zoals jij.
    Alleen wat grijzer geworden
    ouder.
    Maar dat droeve gelaat
    die moeë ogen
    dat ben jij niet.

    Het leven
    heeft je zwaar getekend
    vriend
    dat jij 
    jij niet meer bent.
    Maar rijk mij je hand.
    Laat mij delen
    in jouw droefheid
    verdriet
    opdat jij
    jij weer wordt.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Vlucht

    In grote cirkels
    zweef ik over de aarde
    de luchtstroom voert mij hoger
    hoger
    kouder, ijler
    ademen wordt moeilijk.

    Alles achterlatend.
    Mijn rots
    van Gibraltar
    moeizaam opgebouwd
    afbrokkelend
    stuk voor stuk
    om in het niets te verdwijnen.
    Ik vlucht,
    vlucht.
    Hoger.
    Hoger!

    >> Reageer (0)
    01-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Herfst

    Afgerukte bladeren
    worden door een najaarswind
    als een zwerm nerveuze spreeuwen
    opgejaagd,
    de kille herfst in.
    Dode materie
    waar nieuw leven geduldig op wacht.
    Geboorte, leven
    sterven, dood.
    Eeuwen lang.
    Steeds opnieuw.
    Het leven leeft van de dood.

    Ik wacht op een verre vriend.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Bloemenkinderen

    Waar zijn de bloemenkinderen
    die ooit pleitte
    voor eeuwigdurende vrede
    vriendschap, liefde
    als enige rijkdommen?
    De wereld veranderen
    met bloemenkransen op het hoofd.
    Die de boodschap overbrachten
    als bontgekleurde vlinders
    van bloem tot bloem
    hand in hand.

    Zijn ook zij opgegaan
    in de massa,
    of gestorven
    toen de bloemen stierven?



    >> Reageer (0)


    Foto

    Walter Suys, geboren in Duffel in 1960, publiceerde reeds volgende bundels: Spiegel (1988), Een woord in de stilte (1990), Een gelaat in de menigte (1991), Een mens Ion (1992), Signalen van Kuanyin (1993) en voor theater de eenakter Broers (1992). 

    Las voor uit eigen werk tijdens o.a. Poëziefestival Gent, Erato's Nacht van de poëzie en in verschillende literaire cafe's: Den Hopsack, Trein Der Traagheid, Kunstencentrum Poesjkin, Don Quichotte. 

    Was medeoprichter van het literaire gezelschap 'De Statiepoweten' Hove.

    Over zijn bundels: 
    Spiegel ... alhoewel ruw van uitzicht en ver van gestileerd is deze bundel een proeve van waar ontluikend dichters talent (HB)

    Een woord in de stilte ... in deze bundel zoekt het ik-personage een weg doorheen de jungle van de sentimenten van het leven.... De stilte van Walter Suys vraagt om een woord, om een uitleg, om een verklaring, om een gedicht... de stilte van Walter Suys heeft gevoelige oren. (HB)

    Een gelaat in de menigte ... zijn derde bundel is de getuige van een ver doorgedreven dichterlijke evolutie... Walter Suys is in deze bundel erin geslaagd om gevoelens samen te ballen en deze emoties te laten exploderen in de context van een eenvoudige structuur... zijn gedichten zijn als glas zo helder ...

    Ion ... Is de mens Ion de ziel van de dichter. Of is hij wat de mens het liefst verborgen houdt... 

    Signalen van Kuanyin ... zijn werk neigt meer en meer naar het mystieke dat doorweven wordt met magisch-realistische elementen... Walter Suys evolueert... zijn werk volgt deze weg. (HB)


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs