Inhoud blog
  • Presentatie 20 maart 2009
  • Presentatie 23 maart 2009
  • Presentatie 13 maart 2009
  • Presentatie 9 maart 2009
  • Presentatie 16 maart 2009
    Zoeken in blog

    Presenteren 5STW

    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Presentatie 20 maart 2009bis

    Over de middag waren de studenten druk in de weer om het klaslokaal klaar te zetten.  De klasschikking was eens iets anders en goed gekozen.  Hetgeen zich vooraan afspeelde was voor iedereen heel goed zichtbaar.  Vooraan stonden 3 tafeltjes geschikt, één voor iedere spreker.  Boven hun hoofd ( of toch bijna ) waren "wegwijzers" te zien.  Deze papieren verwezen naar de rubrieken die iedere student voor haar rekening nam.  Niet iedereen had dit direct door,maar toch ...   Besluit: er werd hier met eerder gegeven tips rekening gehouden en tevens is er een nieuw voorstel tot klasschikking gedaan.

    We kunnen zeggen dat de inhoud van deze presentatie zeer goed gekend was.  De studenten waren héél goed voorbereid.  Dit was te merken aan hun spreektempo en de zelfzekerheid die ze uitstraalden.  Op het einde van de presentatie was er toch één van de drie studenten die de opmerking maakte dat ze beter kon qua kennis van de inhoud. Misschien waren er mensen in het publiek die deze mening deelden? Ik vond de kennis goed en wel om volgende redenen:
    - Voor een 5de jaar en in vergelijking met de presentaties tot nu toe vond ik dit wel eruit springen qua kennis.
    - Niet vergeten dat deze groep gebruik maakte van informatieve panelen....netjes opgemaakt en geschikt , maar vooral ....ze werden gebruikt.   
       Dit is niet zo eenvoudig als het lijkt. Je kan panelen voorzien en bij de meeste studenten blijven ze onaangeroerd staan.  Het wijzen naar foto's,
       afbeeldingen,...op de panelen moet je inoefenen.  De combinatie vertellen en aanwijzen is héél moeilijk en lukt pas na een zeer grondige
       voorbereiding.  Mensen die niet voorbereid hieraan zouden beginnen, zullen welgeteld 1 maal een foto aanduiden en daarna is het afgelopen, de
       onvoorbereide persoon moet teveel aandacht geven aan zijn tekst...omdat hij/zij niet voldoende voorbereid is.

    Tijdens deze voorstelling werden moeilijke woorden uitgelegd.  Heel belangrijk en terug positief dat met een eerder gegeven tip rekening werd gehouden. Er werd ook aandacht gegeven aan het begrip inuline ( inderdaad niet hetzelfde als insuline).

    De studenten hebben vandaag ook bewezen dat ze linken kunnen leggen naar andere vakken.  Dit is voor herhaling vatbaar.  Wanneer je dieper ingaat op een thema, kom je tot mogelijke linken met andere vakken.

    Ook al was het vrijdagmiddag, de interactie met het publiek was goed.  Hierbij ook een pluim voor het publiek.  Als je vooraan staat en je merkt medewerking op, is dit fijn punt.

    Alle gevraagde items werden besproken: een korte omschrijving van het VM, het marktaanbod, aankooptips, bewaartips, weetjes en de voedingswaarde.  De bespreking van de voedingswaarde was al diepgaander dan de vorige presentaties ( kalium, vitamine C,...), maar mag gerust nog verfijnd worden.  Bij het opzoeken van de voedingswaarde is het van belang het cijfermateriaal goed te bekijken en je vragen te stellen: hoe komt het dat het gehalte aan x hoger of lager ligt dan y .....enz....

    De studenten hadden ook materiaal bij.  Sommige materialen werden ook getoond tijdens de voorstellingen.  Achteraf kreeg het publiek de kans om alle VM nogmaals van dichtbij te bekijken.  Ook deze activiteit was voorbereid. Een klasgroep van 20 actieve 17-jarigen in één groep naar voor laten komen is geen goed idee.  Ze waren hierop voorzien en de medestudenten werden per groep naar voor uitgenodigd.

    Op het einde werden enkele herhalingsvragen gesteld die relevant waren.  Heel belangrijk om hoofdzaken te herhalen en dit was hier het geval.
    Een opmerking hierbij is dat er nog meer mocht ingespeeld worden op de antwoorden van het publiek.  Sommige antwoorden waren wat raar uitgedrukt of onvolledig en je moet hierin streng en correct zijn.  Enkel het goede antwoord is goed.  Het was ook de eerste voorstelling waar er met de folders werd gewerkt.  De herhalingsvragen werden met behulp van de gemaakte folders opgelost. 

    Het anticiperen op het publiek verliep vlot.  Uiteraard moet je hierin groeien en je vooraf voldoende afvragen welke vragen het publiek zou kunnen stellen. 

    Algemeen mag er gezegd worden dat dit een vlotte, leerrijke en kwalitatieve voorstelling was.  Een tip naar de toekomst toe: doe zo verder en  groei ook verder in deze competentie door rekening te houden met eerder vemelde tips en werkpunten.



     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 23/03-29/03 2009

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs