Vocabulaire
Inhoud blog
  • Parrhesia
  • Tegenstelling
  • Stilte
  • Verandering
  • Houding

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    26-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verandering
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De vraag hoe we zaken veranderen is equivalent aan die hoe we zaken vergeten. Ofwel kunnen we het absoluut niet weten, ofwel blijft het gewoon niet hangen.

    Het zijn cruciale vragen, wegens de continue vloed van menselijke acties. De economische conjunctuurfluctuaties zijn bekend, de modellen zijn opgesteld. De politieke verrechtsing bij sociaal-economische crisissen is een vastgesteld feit. De destructieve kracht van unificerend denken heeft zich keer op keer bewezen. Toch blijven de beweegredenen bestaan.

    Op een meer lokaal vlak toont zich dit in enkelvoudige menselijke houdingen, of de stereotype mens: de neoliberaal, de racist, de conservatief, de communist… Simplificaties waarvan we ons distantiëren en tezelfdertijd mee identificeren. Ieder hokje vervult bepaalde wensen en ideeën, die reeds eerder toegepast zijn, en zowel positieve als negatieve (onvoorziene) gevolgen hadden.

    Het streven naar verandering zit diep in onze genen ingebakken. De situatie is/lijkt onhoudbaar, dus moeten we het vorige ofwel capituleren, ofwel compleet innoveren. Beide zaken kunnen eenzelfde weg inslaan, beide zijn ze vernieuwingen, in een illusionaire stap terug of een gewaande stap voorwaarts.

    We vergeten steeds hoe de zaken voordien veranderd zijn, en denken dat er niet genoeg verandering is voltrokken. De crisis is een gevolg van een te grote onafhankelijk marktwezen, toch blijven we de financiële grootmachten voorzien van virtueel geld. De Holocaust gaf reden tot geloven dat er geen enkele hoop meer was in vooruitgang van de mensheid, volgens Lyotard. Heden ten dage lijken, enerzijds, de gruweldaden in de doofpot te zitten en, anderzijds, de ideeën te herleven. Het nationalisme op zich is geen problematische zaak, het wordt een bedreiging vanaf het moment dat we er onze heil in zoeken.

    De geschiedenis leert ons dat de zaken verandert zijn, beklagenswaardig is dat ze niet toont hoe die veranderingen voltrokken zijn. We kunnen onze persoonlijke keuzes soms met moeite verantwoorden, of geven schuldbewust toe dat ze vanuit een puur hedonistische ethiek zijn getrokken. De maatschappelijke keuzes − de keuzes van het ‘men’, en daarom misschien van niemand meer OF de keuzes van de elitaire professionals, en daarom niet langer de gemeenschappelijke – worden niet langer in vraag gesteld maar enkel beleefd.

    Het gevaar van de zaken louter te beleven is de afgrond die de gewenning is. Zich wemelen in de huidige situatie, streven naar verandering vanuit een sensualistische noodzaak, zonder de rationele gezel die het nodig heeft.

    In het slechtste geval kunnen we verandering werkelijk niet doorgronden. Maar zelfs dan zijn we het onszelf verplicht te zoeken, want verkeerde keuzes zijn vlug gemaakt, worden vluchtig gemaakt, en de volgende generatie grijpt er naar terug, zoals tegenwoordig wordt bewezen.

    26-10-2012, 15:42 geschreven door TJD  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Houding
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Lange tijd begreep ik de onvatbaarheid van keuzes en gevolgen, een cruciale vraag binnen zelfonderzoek, als een onvermijdbaar deel van ‘het ding dat we leven noemen’ gezien. De grond van mijn denken was dan ‘twijfel als houding’. Een soort omhelzing van de onvoorzienbaarheid. Ergens is die opvatting blijven hangen, en overal is die opvatting aanwezig. Twijfel kan echter geen doel zijn, dan zou ze zichzelf verantwoorden. Twijfelen is een proces, geen product dat als bestemming kan dienen.

    Wat is dan wel een fundering van ‘dit ding dat we leven noemen’. De vraag is reeds veel eerder gesteld, door veel grotere denkers dan mezelf maar dat maakt de vraag niet minder van belang. Het reeds gebeurde is nodig om het me toe te eigenen. Ze is ook op zeer diverse manieren beantwoord. Het is de intentie, het is de som van alle positieve gevolgen, het is rechtvaardigheid, het is de algemene wil, het is het goddelijk plan...

    Ik twijfel, zo veel is duidelijk, maar is de twijfel essentiëler dan de houding die eraan vooraf gaat ? Is de zaken zien, belangrijker dan ze zien op een bepaalde manier ? De houding heb ik me aangemeten door te twijfelen, en binnen de houding stop ik niet met twijfelen, beide zaken versterken elkaar.

    Foucault interpreteert de Verlichting als een houding. De principes zijn niet de basis van het tijdperk, de principes zijn secundair aan de houding die eraan vooraf ging. Het vooruitgangsoptimisme stimuleerden veel mensen om de zaken beter aan te pakken. Het zal allemaal de moeite waard zijn. De verwerving van een grotere autonomie, dreef een drang tot zelfwaardering. Universaliteit maakte de beweging tot een internationaal gedragen project. De diversiteit aan stemmen zijn terug te brengen tot een houding.

    Een houding is een manier van ergens tegenover te staan. Het is eveneens een visie op zaken, maar heeft tegelijkertijd een gevoelsmatig aspect. Een houding is houder van intuïtie, van kennis,  van affecten, van lijfelijkheid.

    Het klinkt allemaal wat spiritueel wanneer de conclusie getrokken wordt. De houding bepaalt ‘dit ding dat we leven noemen’. Het is wat je geeft, het is wat je uitstraalt, het is wat je verwacht, het is hoe je ertegenover staat. De houding is onverwoordbaar omdat ze aan de acties vooraf gaat, en is onvatbaar omdat ze wijzigt bij iedere nieuwe actie. Ze is ongelofelijk flexibel, waardoor we snel wennen aan nieuwe situaties. Ze is zelfbepalend, als we geloven in haar kracht.

    Ik verhoud me tot ‘dit ding dat we leven noemen’ in een houding die me eigen is, medegevormd door iedereen waarvoor ik me open stel. Verliefd worden, gekwetst worden, verrast worden, gefascineerd worden, verveeld worden, het overkomt ons door de manier waarop we ertegenover staan. Dat klinkt allemaal wat simplistisch en het wordt misschien gesproken vanuit een comfortabele positie, maar iedere keuze komt voort uit een houding, een bewustwording van die houding helpt me leven met de gevolgen. 

    26-10-2012, 15:40 geschreven door TJD  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 08/10-14/10 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs