vliegtuigen
alles over vliegtuigen
Archief
  • Alle berichten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Over mijzelf
    Ik ben jan, en gebruik soms ook wel de schuilnaam zaventem.
    Ik ben een man en woon in geel (belgie) en mijn beroep is studend.
    Ik ben geboren op 05/03/1997 en ben nu dus 17 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: vliegtuigspotter.
    ik ben iemand die het met vliegtuigen meent
    Rondvraag / Poll
    wat vinden julie van de luchthavens in zaventem
    slecht
    stom
    aardig
    leuk
    super leuk
    fantaschtich
    Bekijk resultaat

    Een interessant adres?
    11-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Vleugel (vliegtuig)

    Van Wikipedia

    Ga naar: navigatie, zoek

    De vleugel is het deel van een vliegtuig dat het mogelijk maakt dat een vliegtuig kan vliegen.

    Over het algemeen spreekt men bij een vliegtuig van ťťn vleugel, bestaande uit twee vleugelhelften. Bij sommige sportvliegtuigen komt dat overeen met de constructie, doordat de vleugel ťťn lange balk is waaraan de romp is opgehangen. Een vogel, daarentegen, heeft twee vleugels.

    Inhoud

    [verbergen]

    [bewerk] De aerodynamische vorm

    Vleugel doorsnede luchtstroming (groen), luchtsnelheid (blauw), druk (rood), lift (paars), weerstand (grijs)
    Vleugel doorsnede luchtstroming (groen), luchtsnelheid (blauw), druk (rood), lift (paars), weerstand (grijs)

    Doordat de vleugel licht schuin staat ten opzichte van de vliegrichting wordt de luchtstroom afgebogen, en ontstaat er een reactiekracht in opwaartse richting, de zogenaamde lift.

    Er is nog een secondaire liftkracht door de aerodynamische vorm van de vleugel (de vleugel is aan de bovenkant gebogen en buigt daardoor de luchtstroom naar beneden af); hierdoor is de snelheid van de luchtstroom over de bovenkant van de vleugel groter dan die over de onderkant en ontstaat aan de bovenkant van de vleugel een onderdruk (het principe van Bernoulli) die een kracht in opwaartse richting veroorzaakt.

    Deze beide krachten compenseren de zwaartekracht die ook op het vliegtuig inwerkt. Zolang het vliegtuig voldoende snelheid heeft blijft het in de lucht, want de lift is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid.

    Zie voor meer uitleg het artikel over liftkrachten

    Door kleppen en roeren aan de vleugel kan de lucht meer of minder sterk worden afgebogen, en daardoor wordt de liftkracht groter of kleiner. De kleppen worden gebruikt bij opstijgen en landen, de roeren bij koersveranderingen.

    [bewerk] Vleugelkleppen

    Vleugelkleppen
    Vleugelkleppen

    De afbeelding toont de vleugelkleppen die kunnen voorkomen op een pijlvleugel van een vliegtuig. De winglet is geen vleugelklep, maar een onbeweegbaar opstaand hulpvleugeltje aan de vleugeltip.

    1. Winglet
    2. Rolroer voor lage snelheid
    3. Rolroer voor hoge snelheid
    4. Stroomlijnkap
    5. Binnenste vleugelneusklep
    6. Vleugelneuskleppen
    7. Drievoudig uitschuifbare binnenste welvingsklep
    8. Drievoudig uitschuifbare buitenste welvingsklep
    9. Spoiler
    10. Gecombineerde stoor-/remklep

    [bewerk] Vleugeltypen

    Afhankelijk van de toepassing worden verschillende vormen vleugel gebruikt:

    • Rechte vleugel
    • Pijlvleugel
    • Deltavleugel
    • Omgekeerde pijlvleugel
    • Ellipsvleugel (bekend van de Spitfire)

    Als een bepaalde vleugelvorm niet de gewenste eigenschappen kan leveren wordt soms ook een variabele geometrie toegepast, bekende toestellen hiermee zijn de Panavia Tornado, de F-14 Tomcat, de B-1 Lancer en de F-111.

    [bewerk] Invalshoek

    De pijl geeft de richting van de luchtstroom aan. De hoek α is de invalshoek
    De pijl geeft de richting van de luchtstroom aan. De hoek α is de invalshoek

    De invalshoek van de vleugel van een vliegtuig is de hoek tussen de koorde van de vleugel en de richting van de ongestoorde luchtstroming. De invalshoek (Engels:"angle of attack") wordt gekenmerkt door het alpha (α)symbool.

    De lift die gegenereerd wordt door een vleugel(profiel) is direct afhankelijk van de invalshoek. Hoe kleiner de hoek, hoe sneller het vliegtuig moet vliegen om in de lucht te blijven. Door de neus van het vliegtuig met de hoogteroeren op te trekken wordt de invalshoek vergroot. Hierdoor kan een vliegtuig met relatief lage snelheid toch opstijgen. Het vergroten van de hoek kan tot het punt waar de luchtstroom loslaat (er ontstaan dan turbulenties) en het vliegtuig overtrokken raakt. Op dit punt is er minder draagkracht en valt het vliegtuig naar beneden totdat de piloot of de beveiligingssystemen ingrijpen. Voor bijna alle vleugelprofielen van gewone vliegtuigen is dit een hoek van ongeveer 15į. Bij het landen wordt de neus van het vliegtuig opgetrokken, waardoor de draagkracht bij de lage landingssnelheid nog voldoende blijft.

    Andere hulpmmiddelen die ook ingezet worden bij het opstijgen en landen zijn de welvingskleppen (Eng. flaps), vleugelneuskleppen (Eng. slats) en (vooralsnog alleen bij gevechtsvliegtuigen) verdraaibare vleugels. De welvings- en vleugelneuskleppen zorgen voor een zogenaamde 'virtuele invalshoek' die groter is dan de echte invalhoek. Hierdoor wordt de draagkracht van de vleugel vergroot, maar zal er ook eerder overtrekking van de vleugel plaatsvinden. Een vliegtuig start en landt in het algemeen met volledig uitgeslagen kleppen. Deze worden tijdens de kruisvlucht ingetrokken voor minder geinduceerde weerstand. Verdraaibare vleugels combineren de hogere lift en algemeen betere vliegeigenschappen van rechte vleugels bij lage snelheid met de voordelen van een deltavleugel bij hoge snelheid.

    Bij de moderne windturbines, helikopterrotorbladen en verstelbare propellers kan men de invalshoek verstellen voor het regelen van de opgewekte kracht.

    [bewerk] Vortex

    Vortex (bron NASA)
    Vortex (bron NASA)

    Aan de bovenkant van een vleugel ontstaat er een onderdruk ten opzichte van de onderkant van de vleugel (zie aerodynamische vorm hierboven). Aan de vleugeltoppen komen lage druk en hoge druk samen, deze vormen dan spiraalvormige turbulenties aan de vleugeltoppen die zich naar achteren en onder voortzetten. Deze turbulentie wordt ook wel Zogturbulentie genoemd. Hoe groter de invalshoek, hoe groter de drukverschillen en hoe groter de vortex zijn. Deze zijn belangrijk bij het opstijgen en kunnen gevaarlijk zijn voor kleinere vliegtuigen die zouden opstijgen kort na het opstijgen van grotere vliegtuigen. Bij bepaalde vliegtuigen zijn de vleugeltoppen omgebogen naar boven (zgn. winglets) of zijn er spoilers aangebracht om deze vortex te verzwakken.

    Bij deltavleugels is het optreden van vortices echter een gewenst effect waarmee de draagkracht bij lage snelheden en grote invalshoeken vergroot kan worden, onder andere de Concorde was ontworpen om hier gebruik van te maken.

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-07-2007, 22:20 geschreven door zaventem  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Brussels Airport

    Van Wikipedia

    Ga naar: navigatie, zoek
    Brussels Airport
    Brussels Airport
    Brussels Airport
    IATA
    BRU
    ICAO
    EBBR
    Opgericht in 1940
    Type Publiek
    Eigenaar Brussels Airport Company
    Stad Brussel
    Hoogte boven
    zeespiegel
    58 m
    CoŲrdinaten 50į 54′ 5" N
    4į 29′ 4.00" O
    Website: http://www.brusselsairport.be/
    Startbaan
    Lengte Materiaal
    02/20: 2984 m Verhard
    07R/25L: 3211 m Verhard
    07L/25R: 3638 m Verhard
    Portaal Luchtvaart - Lijst van luchthavens

    Brussels Airport (ICAO: EBBR, IATA: BRU, eerder: Luchthaven Brussel-Nationaal en ook Luchthaven Zaventem genoemd; Frans: Aťroport de Bruxelles-Zaventem) is de nationale luchthaven van BelgiŽ.

    Met een oppervlakte van 1245 hectare, circa 250.000 vliegbewegingen en ruim 16,2 miljoen passagiers per jaar is het de grootste luchthaven van BelgiŽ. De stad Brussel ligt op 12 kilometer afstand. De luchthaven wordt geŽxploiteerd door de Brussels Airport Company, voorheen beter bekend onder de afkorting BIAC. De grootste aandeelhouder van de Brussels Airport Company zelf is de Australische groep Macquarie met 70% van de aandelen, de rest is in handen van de Belgische staat. Brussels Airport is een hub van Brussels Airlines en EAT (DHL). Ook Jet Airways zal een hub openen in de zomer van 2007 voor zijn intercontinentale vluchten tussen India en het Amerikaanse Contintent. Verder is het nog het hoofdkwartier van de privťmaatschappij Abelag

    Met uw steun houden wij Wikipedia online!

    Brussels Airport

    Van Wikipedia

    Ga naar: navigatie, zoek
    Brussels Airport
    Brussels Airport
    Brussels Airport
    IATA
    BRU
    ICAO
    EBBR
    Opgericht in 1940
    Type Publiek
    Eigenaar Brussels Airport Company
    Stad Brussel
    Hoogte boven
    zeespiegel
    58 m
    CoŲrdinaten 50į 54′ 5" N
    4į 29′ 4.00" O
    Website: http://www.brusselsairport.be/
    Startbaan
    Lengte Materiaal
    02/20: 2984 m Verhard
    07R/25L: 3211 m Verhard
    07L/25R: 3638 m Verhard
    Portaal Luchtvaart - Lijst van luchthavens

    Brussels Airport (ICAO: EBBR, IATA: BRU, eerder: Luchthaven Brussel-Nationaal en ook Luchthaven Zaventem genoemd; Frans: Aťroport de Bruxelles-Zaventem) is de nationale luchthaven van BelgiŽ.

    Met een oppervlakte van 1245 hectare, circa 250.000 vliegbewegingen en ruim 16,2 miljoen passagiers per jaar is het de grootste luchthaven van BelgiŽ. De stad Brussel ligt op 12 kilometer afstand. De luchthaven wordt geŽxploiteerd door de Brussels Airport Company, voorheen beter bekend onder de afkorting BIAC. De grootste aandeelhouder van de Brussels Airport Company zelf is de Australische groep Macquarie met 70% van de aandelen, de rest is in handen van de Belgische staat. Brussels Airport is een hub van Brussels Airlines en EAT (DHL). Ook Jet Airways zal een hub openen in de zomer van 2007 voor zijn intercontinentale vluchten tussen India en het Amerikaanse Contintent. Verder is het nog het hoofdkwartier van de privťmaatschappij Abelag

    Inhoud

    [verbergen]

    [bewerk] Infrastructuur

    De toegang tot de luchthaven wordt verzekerd door een eigen treinstation van de NMBS onder de terminal, een busstation, taxi's en een netwerk van snelwegen. Vier keer per uur pendelt de Airport Express tussen Brussel Luchthaven, Brussel Noord, Brussel Centraal en Brussel Zuid, een rit van ongeveer twintig minuten. Dankzij de bocht van Nossegem die opengesteld werd in december 2005 heeft Leuven een rechtstreekse verbinding met de luchthaven. Hierdoor hebben Luik en Hasselt nu ook een snellere treinverbinding. Het Diaboloplan voorziet om ook Mechelen en Antwerpen rechtstreeks met de luchthaven te verbinden; dit moet in 2010 gerealiseerd zijn. De MIVB exploÔteert een buslijn met maar zeven haltes vanuit het centrum van Brussel. Met de auto is de luchthaven bereikbaar vanaf de A201, die onmiddellijk aansluit op de R0, de ring rond Brussel.

    Pier A
    Pier A

    Passagiersvliegtuigen kunnen gebruikmaken van twee pieren, de A-pier voor vluchten van en naar Schengenlanden en de B-pier voor vluchten van en naar niet-Schengenlanden. Een tunnel verbindt de A-pier met het passagiersgebouw. In totaal zijn er 109 parkeerplaatsen, waarvan 54 gates. Ook is er een goederenzone Brucargo aan de noordwestelijke zijde, op het grondgebied van Melsbroek (Steenokkerzeel) en Diegem (Machelen). Daar is plaats voor 31 toestellen.

    [bewerk] Banen

    Brussels Airport beschikt over de volgende start- en landingsbanen:

    • 07L - 25R (3638 meter)
    • 07R - 25L (3211 meter)
    • 02 - 20 (2984 meter)

    Door de overheersende westenwinden worden meestal start- en landingsbanen 25R en 25L gebruikt.

    [bewerk] Geschiedenis

    Ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling van 1910 werd in Brussel al een tijdelijk vliegveld ingericht op de renbaan van Stokkel te Sint-Pieters-Woluwe. Tijdens de Eerste Wereldoorlog bouwde de Duitse bezetter op een grasstrip langs de Haachtsesteenweg in Haren enkele houten loodsen voor zeppelins. Na de oorlog werden het terrein en de loodsen verder gebruikt voor de vliegactiviteiten van het Belgische leger. In 1923 werd dan de luchtvaartmaatschappij Sabena opgericht en ging de Belgische burgerluchtvaart van start. De jonge maatschappij vond haar thuishaven eveneens in de gebouwen te Haren, waar ze door de militaire overheid werd gedoogd. In 1929 werden de houten loodsen vervangen door een heuse luchthaventerminal voor het inchecken en het onthaal van passagiers. Verder waren er een verkeerstoren en wat onderhoudsfaciliteiten. De stad Brussel groeide echter gestadig en ook ontwikkelingen in de luchtvaart (zoals grotere vliegtuigen) zorgden ervoor dat het veld in Haren al vlug niet meer voldeed. Men begon een modernisering te overwegen, maar voor het zover was begon de Tweede Wereldoorlog.

    In 1940, bij het begin van de oorlog, bouwde de Duitse invaller in Melsbroek op een gebied van om en bij de 600 hectare een militair vliegveld met 3 start- en landingsbanen in een driehoek. De eerste ervan was al in juli 1940 afgewerkt; de anderen volgden spoedig. Na de oorlog vond de Belgische overheid de locatie wel geschikt als nieuwe luchthaven voor Brussel en het militaire vliegveld van Melsbroek werd omgevormd tot civiele luchthaven door de bouw van een luchthavengebouw en de verlenging van de start- en landingsbanen 02/20, 07L/25R en 12/30. Tot de voltooiing van dit luchthavengebouw bleven de passagiers inchecken in de terminal van Haren, waarna hun vliegtuig over een afstand van enkele kilometers over de rijweg taxiede naar de startbaan in Melsbroek.

    De luchthaven groeide, en door toedoen van Sabena stonden er in 1956 al verscheidene loodsen en werkplaatsen aan noordwestelijke zijde. Ook in 1956 was er nood aan een nieuwe start- en landingsbaan, parallel met 07L/25R. Die kwam er, als 07R/25L. De luchthaven had nu 3 verharde banen, en 1 grasstrip 12/30. De Wereldtentoonstelling te Brussel van 1958 gaf een nieuwe impuls aan de groei van de luchthaven: de passagiersactiviteiten verhuisden definitief naar het grondgebied van Zaventem, waar een nieuw 2-pierig luchthavengebouw werd opgetrokken. Het ontwerp was, volgens een typisch Belgisch compromis, gemaakt door drie architecten: een Brusselaar (Maxime Brunfaut), een Vlaming (Georges Bontinck) en een Waal (Joseph Moutschen).

    Toen de vliegtuigen in de jaren 1970 groter en groter werden, onder andere met de intrede van de Boeing 747, was er opnieuw nood aan schaalvergroting. De twee oude pieren werden vernieuwd, er werd een ronde pier gebouwd, de satelliet, en er kwam een speciale goederenafdeling, Brucargo.

    In de jaren 1990 werd de luchthaven opnieuw volledig vernieuwd, met in 1994 een nieuw luchthavengebouw, een nieuwe B-pier en de twee oude pieren die wederom vernieuwd werden Van 1996 tot 1999 werden de start- en landingsbanen onder handen genomen; eerder al werd grasbaan 12/30 verwijderd. De A-pier, die enkele maanden na de ondergang van Sabena opgeleverd werd, sloot een periode van vernieuwingen af. De passagiersaantallen vielen fors terug en de oude pieren en de satelliet werden (tijdelijk) buiten gebruik gesteld.

    In 2004 werd de nieuwe verkeerstoren in Steenokkerzeel in gebruik genomen voor de lokale luchtverkeersleiding die evenwel onder het beheer van Belgocontrol valt.

    Vanaf 20 oktober 2006 heet de luchthaven officieel Brussels Airport. In een visie van Brussels Airport als poort van Europa mikt men erop om over een vijftal jaar 20 andere belangrijke luchthavens in de wereld rechtstreeks te verbinden, daar waar er dat op dit moment slechts een negental zijn en veel intercontinentale passagiers zich nu nog verplicht zien eerst een korte tussenvlucht te nemen.

    Een andere motivering voor de naamswijziging ligt erin besloten dat de luchthaven van Charleroi zich de naam Brussels South Charleroi Airport of "Luchthaven Brussel-Zuid" had aangematigd, om meer reizigers te trekken met de lagere vluchtbelastingen en landingsrechten en bovenal de goedkope luchtvaartmaatschappijen als Ryanair, Wizz Air en On Air.

    De oorspronkelijke luchthavengebouwen in Haren werden in 2006 gesloopt ten voordele van de uitbreiding van het hoofdkwartier van de NAVO. BelgiŽ was op dat moment het enige land ter wereld dat nog zijn eerste gebouwen voor de burgerluchtvaart bezat.

    [bewerk] Nachtvluchten

    In het voorjaar van 2000 raakten jarenlange protesten van bewonersverenigingen rond de luchthaven in een stroomversnelling. Isabelle Durant van Ecolo, toenmalig minister van Mobiliteit, lanceerde in januari 2000 namelijk een voorstel om alle nachtvluchten tussen 1 en 5 uur te verbieden. Vanuit de luchthaven werd dit onaanvaardbaar bevonden. Uiteindelijk werd een compromis gesloten om uiterlijk tegen 2003 de geluidshinder met 30% te verminderen. Vanaf 1 februari 2001 ging echter een nieuw aanvliegrouteplan in werking dat de nachtvluchten concentreerde boven de noordrand. De bewoners protesteerden en in 2003 besliste de regering om de vluchten opnieuw meer te spreiden, door middel van een route over Brussel. Minister Durant probeerde dat te verhinderen, maar stapte later uit de regering. Het Hof van Beroep oordeelde op 10 juni 2003 dat de vluchten nog meer gespreid dienden te worden, en Durants opvolger als minister van Mobiliteit Bert Anciaux kwam op de proppen met een volledig nieuw spreidingsplan. Dat werd goedgekeurd en trad eind 2003 effectief in werking.

    Pakjeskoerier DHL, die het leeuwenaandeel van de nachtvluchten voor haar rekening neemt, wou echter meer nachtvluchten, wat gezien de politieke situatie onmogelijk was. Daarop kondigde DHL aan uit Zaventem te vertrekken, tenzij hun wens alsnog ingewilligd werd. Eerste minister Guy Verhofstadt stelde 21 september 2004 voorop als uiterste deadline. Op 20 september was er echter nog steeds geen akkoord tussen de federale, de Vlaamse en de Brusselse regering. Verhofstadt lanceerde daarop een ultiem voorstel, waarbij de nachtvluchten boven Brussel het voornaamste knelpunt bleven. Die nacht werd er stevig overlegd, maar het akkoord bleef uit.

    Op de avond van de 21e, op weg naar zijn huis in Mariakerke, sloeg de auto met Verhofstadt en zijn chauffeur overkop. Hij diende de nacht in het ziekenhuis door te brengen, maar de schade bleef beperkt tot 2 gebroken ribben. De onderhandelingen gingen vanuit het ziekenhuis verder. Enkele dagen later lanceerde de Vlaamse regering een nieuw voorstel, dat vervolgens overwogen werd binnen de Brusselse regering. Ook de vakbonden van DHL kwamen, uit angst voor een terugtrekking uit Zaventem, in actie; een delegatie werd ontvangen bij de Waalse partij cdH. Op 28 september stelde DHL een ultimatum aan de regeringen; tegen de 30e moest er een oplossing komen. In de oostrand reageerde men woest op het voorstel om nachtvluchten met stille toestellen niet meer mee te tellen om zo DHL's nieuwe nachtvluchten toe te staan. Op de 30e leek er een voorstel uit te bus te komen, met volgens vicepremier Johan Vande Lanotte 4 vluchten met het lawaaierige MD-11-toestel. DHL sprak daarop echter van 12 vluchten per nacht. LiŤge Airport is naar eigen zeggen even een van de uitwijkmogelijkheden, maar DHL ontkent dat.

    Drie dagen later dan verwacht, op 21 oktober, beantwoordde het koeriersbedrijf een brief van de federale regering waarin voorwaarden aan DHL worden gesteld om extra nachtvluchten te mogen uitvoeren. DHL besliste zijn nieuwe verdeelcentrum niet in Zaventem, maar in Leipzig of Vatry te vestigen. Daardoor zouden er 1500 banen verloren gaan in Zaventem in 2007-2008. DHL's personeel legde daarop het werk neer en blokkeert de toegangswegen naar de luchthaven.

    Milieuminister Kris Peeters stelt bijna een jaar later, op 20 augustus 2005, voor om het aantal nachtvluchten op Zaventem ernstig te verminderen, om zo eens en voor altijd het conflict te beŽindigen. Hij meent namelijk dat het aantal nachtvluchten van DHL sowieso vermindert, en dat de zo vrijgekomen slots beter niet opnieuw opgevuld kunnen worden. Op 29 augustus 2005, bij de start van een nieuw politiek jaar, liet VLD-voorzitter Bart Somers daarentegen weten dat de nachtslots van DHL volgens de VLD best door andere maatschappijen mogen worden overgenomen.

    Midden 2005 laat de gemeente Kortenberg geluidsmetingen uitvoeren door professor Jan Thoen van de Katholieke Universiteit Leuven in het centrum van Erps-Kwerps. Hij tekent pieken op van 95 decibel. De normen van de Wereldgezondheidsorganisatie - 60 decibel buiten/45 decibel binnen - worden hiermee ruimschoots overschreden. De gegevens worden gebruikt in een rechtszaak tegen de Belgische staat voor de rechtbank van eerste aanleg in Leuven. Maar in februari 2006 legt de rechtbank geen verbod op voor de verdere uitvoering van het spreidingsplan van de luchthaven van Zaventem.

    Vanaf mei 2007 kan de Brusselse actiegroep Air Libre 5.000 euro per inbreuk op de Brusselse geluidsnormen opeisen. De actiegroep wil die dwangsommen ook effectief opeisen en is van plan om met een geluidstechnicus en een gerechtsdeurwaarder de inbreuken te laten vaststellen. Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) van zijn kant verklaarde al dat hij niet van plan is de dwangsommen te betalen.

    [bewerk] Statistieken

    Jaar Passagiers Vliegbewegingen
    2006 16.707.892 254.772
    2005 16.179.733 253.255
    2004 15.632.773 254.070
    2003 15.194.097 252.249
    2002 14.410.555 256.889
    2001 19.684.867 305.532
    2000 21.637.003 325.972
    1999 20.048.532 312.892
    Bron: NIS BIAC

    Op te merken valt dat de passagiersaantallen met zowat 26 procent en het aantal vliegbewegingen met bijna 16 procent terugvielen door het faillissement van de luchtvaartmaatschappij Sabena op 7 november 2001.

    [bewerk] Luchtvaartmaatschappijen

    Zie: Luchtvaartmaatschappijen van Brussels Airport

    [bewerk] Bestemmingen

    Zie: Bestemming vanaf Brussels Airport

    [bewerk] Externe links

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    11-07-2007, 22:15 geschreven door zaventem  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    [bewerk] Lijst

    Stad Luchthaven IATA ICAO aantal passagiers banen website

    [bewerk] Afghanistan

    Kabul Kabul International Airport KBL OAKB  ? 2 (1) [niet beschikbaar]

    [bewerk] BelgiŽ

    Antwerpen / Deurne Luchthaven Antwerpen-Deurne ANR EBAW 142.700 1 (2) site luchthaven
    Bergen (Mons) Vliegveld St.Ghislain Bergen EBSG 0 (1)
    Brussel Luchthaven Zaventem BRU EBBR 20.050.000 3 (3) site luchthaven
    Charleroi Luchthaven Charleroi CRL EBCI 2.166.000 1 (1) site luchthaven
    Genk Vliegveld Zwartberg Genk EBZW enkel recreatief 0 (1) site vereniging
    Grimbergen Vliegveld van Grimbergen AIP EBGB enkel recreatief 0 (1) site vliegveld
    Hasselt Vliegveld Kiewit EBZH enkel recreatief 0 (1) site vliegveld
    Kortrijk / Wevelgem Vliegveld Kortrijk-Wevelgem KJK EBKT Recreatief, Zakenluchtvaart 1 (1) site vliegveld
    Wevelgem / Moorsele Vliegveld van Moorsele EBMO recreatief, uitzonderlijk militair 0 (1) site vliegveld
    Luik (LiŤge) Luchthaven Luik Bierset LGG EBLG 307.200 2 (2) site luchthaven
    Oostende Luchthaven Oostende-Brugge OST EBOS 126.000 1 (2) site luchthaven
    Namen (Namur) Vliegveld Suarlee Namen EBNM enkel recreatief 0 (1) site vliegveld

    [bewerk] Bhutan

    Paro Luchthaven Paro PBH VQPR 37.000 1 (1) site luchthaven

    [bewerk] Canada

    Toronto luchthaven Pearson Toronto YYZ CYYZ 28.620.000 5 (5) site luchthaven

    [bewerk] Chili

    Hanga Roa luchthaven Mataveri Paaseiland IPC SCIP 1 (1)

    [bewerk] China

    Hong Kong luchthaven Hong Kong HKG VHHH 45.000.000 2 (2) site luchthaven
    Shanghai luchthaven Pudong Shanghai PVG ZSPD 20.000.000 2 (2) site luchthaven

    [bewerk] Denemarken

    Kopenhagen Luchthaven Kastrup Kopenhagen CPH EKCH 20.000.000 3 (3) site luchthaven

    [bewerk] Duitsland

    Berlijn Luchthaven Berlin-SchŲnefeld SXF EDDB 5.075.000 2 (2) site alle luchthavens
    Luchthaven Berlin-Tegel TXL EDDT 11.530.000 2 (2)
    Luchthaven Berlin-Tempelhof THF EDDI 546.000 2 (2)
    Dortmund luchthaven Dortmund DTM EDLW 1.700.000 1 (1) site luchthaven
    DŁsseldorf luchthaven DŁsseldorf DUS EDDL 15.500.000 2 (2) site luchthaven
    Frankfurt a.M. Luchthaven Frankfurt FRA EDDF 51.100.000 3 (3) site luchthaven
    Frankfurt a.M. (Koblenz, ... ) Luchthaven Frankfurt-Hahn HHN EDFH 2.800.000 1 (1) site luchthaven
    MŁnchen Luchthaven MŁnchen MUC EDDM 28.000.000 2 (2) site luchthaven
    MŁnster (OsnabrŁck, ... ) Luchthaven MŁnster-OsnabrŁck FMO EDDG 1.540.000 1 (1) site luchthaven
    Neurenberg Luchthaven Neurenberg NUE EDDN 3.850.000 1 (1) site luchthaven
    Goch luchthaven Weeze NRN / LRC ETUL / EDLV 590.000 1 (1) site luchthaven

    [bewerk] Frankrijk

    site alle luchthavens
    Beauvais Luchthaven Beauvais BVA LFOB 1.850.000 2 (3) site luchthaven
    CŰte d'Azur / Nice Luchthaven Nice-CŰte d'Azur NCE LFMN 9.755.000 2 (2) site luchthaven
    Rijsel (Lille) Luchthaven Lille LIL LFQQ 842.600 1 (2) site luchthaven
    Parijs Luchthaven Charles de Gaulle CDG LFPG 51.260.000 4 (4) site alle luchthavens
    Luchthaven Le Bourget LBG LFPB 59.000 3 (3)
    Luchthaven Orly ORY LFPO 223.000 3 (3)
    Perpignan Luchthaven Perpignan PGF LFMP 428.800 1 (2) site luchthaven

    [bewerk] Filipijnen

    Cebu Luchthaven Mactan-Cebu CEB RPVM 1 (1) site luchthaven
    Davao Luchthaven Francisco Bangoy Davao DVO RPMD 1 (1)
    Manilla Luchthaven Ninoy Aquino MNL RPLL 16.460.000 2 (2) site luchthaven

    [bewerk] Finland

    Helsinki Luchthaven Helsinki-Vantaa HEL EFHK 15.000.000 3 (3) site luchthaven

    [bewerk] Ghana

    Accra luchthaven Kotoka Accra ACC DGAA 806.000 1 (1) site luchthaven

    [bewerk] Hongarije

    Boedapest luchthaven Ferihegy Boedapest BUD LHBP 8.000.000 2 (2) site luchthaven

    [bewerk] Ierland

    Ierland : zie het Verenigd Koninkrijk

    [bewerk] IJsland

    Keflavik (Reykjavik) Luchthaven Leif Eriksson Keflavik KEF BIKF 1.460.000 2 (2) site luchthaven

    [bewerk] IndonesiŽ

    Denpasar Luchthaven Ngurah Rai Denpasar DPS 1 (1) site luchthaven
    Jakarta luchthaven Soekarno-Hatta Jakarta CGK WIII 27.950.000 2 (2) site luchthaven
    Maumere Luchthaven Waioti MOF WRKC 1 (1)
    Padang luchthaven Minangkabau Padang PDG WIPT 1 (1) site luchthaven
    Semarang Luchthaven Achmad Yani Semarang SRG WARS 1 (1) site luchthaven
    geen stad, provincie: Soemba Luchthaven Tambolaka TMC WADT 1 (1)
    Waingapu Luchthaven Mau Hau Waingapu WGP WADW 1 (1)

    [bewerk] Irak

    Arbil Luchthaven Erbil EBL ORER 2 (3?) site luchthaven
    Bagdad Luchthaven Bagdad SDA / BGW ORBS / ORBI 3 (3) -

    [bewerk] IsraŽl

    Tel Aviv Luchthaven Ben Gurion Tel Aviv TLV 3 (3)?

    [bewerk] ItaliŽ

    Bergamo (Milaan) Luchthaven Orio al Serio Bergamo BGY LIME 4.500.000 1 (2?) site luchthaven

    [bewerk] Japan

    Narita (Tokio) Luchthaven Narita NRT RJAA 2 (2)
    Tanabe Luchthaven Nanki-Shirahama Tanabe SHM RJBD 1 (2) site luchthaven
    Tokio Luchthaven Haneda Tokio HND RJTT 62.300.000 3 (3) site luchthaven
    Sendai Luchthaven Kozaka BGN RJAK 1 (3)

    [bewerk] Luxemburg

    Luxemburg Luchthaven Findel Luxemburg LUX ELLX 1.460.000 1 (2) site luchthaven

    [bewerk] Marokko

    Al Hoceima Al Hoceima International Airport  ??? GMTA 100.000 1 (1) site luchthaven
    Agadir Agadir International Airport  ??? GMAD 3.000.000 1 (1) site luchthaven
    Casablanca Mohammed V International Airport CMN GMMN 4.456.000 2 (2) site luchthaven
    Er Rachidia Er Rachidia International Airport  ??? GMFK onbekend 1 (1) site luchthaven
    Essaouria Essaouria International Airport  ??? GMMI 96.000 1 (1) site luchthaven
    Dakhla Ad-dakhla International Airport  ??? GMMH 55.000 1 (1) site luchthaven
    Fes Fes International Airport  ??? GMFF 500.000 1 (1) site luchthaven
    Laayoune Laayoune International Airport  ??? GMML 500.000 1 (1) site luchthaven
    Marrakech Marrakech International Airport  ??? GMMX 2.500.000 1 (1) site luchthaven
    Nador Awri Nador Arwi International Airport NAD GMMW 750.000 1 (1) site luchthaven
    Ouarzazat Ouarzazat International Airport  ??? GMMZ 260.000 1 (1) site luchthaven
    Oujda Oujda International Airport  ??? GMFO 300.000 1 (1) site luchthaven
    Rabat Rabat International Airport  ??? GMME onbekend 1 (1) site luchthaven
    Tanger Tanger International Airport  ??? GMTT 450.000 1 (1) site luchthaven
    Tetouan Tetouan International Airport  ??? GMTN 300.000 1 (1) site luchthaven

    [bewerk] Nederland

    Amsterdam Luchthaven Schiphol AMS EHAM 46.088.221 6 (6) site luchthaven
    Eindhoven Eindhoven Airport EIN EHEH 1.144.000 1 (1) site luchthaven
    Hilversum Vliegveld Hilversum --- EHHV  ? 3 (3) site luchthaven
    Hoogeveen Vliegveld Hoogeveen --- EHHO  ? 1 (1) site luchthaven
    Lelystad Lelystad Airport --- EHLE  ? 1 (1) site luchthaven
    Rotterdam Zestienhoven RTM EHRD 1.100.000 1 (1) site Luchthaven
    Winschoten Vliegveld Oostwold --- EHOW  ? 1 (1) site luchthaven
    Beek Maastricht Aachen Airport MST EHBK 356.000 1 (1) site luchthaven

    [bewerk] Nederlandse Antillen

    Willemstad Hato Airport CUR TNCC 1.279.000 1 (1)

    [bewerk] Spanje

    site alle luchthavens
    Barcelona Luchthaven Barcelona El Prat BCL LEBL 27.150.000 3 (3) site luchthaven
    Madrid Luchthaven Madrid Barajas MAD 38.700.000 5 (5) site luchthaven

    [bewerk] Thailand

    Bangkok Luchthaven Don Muang DMK VTBD 43.000.000 2 (2) site luchthaven
    Bangkok Internationale Luchthaven Suvarnabhumi BKK VTBS 44.000.000 2 (2) site luchthaven
    Chiang Mai Internationale Luchthaven Chiang Mai CNX VTCC 2,000,000 1 (1) site luchthaven
    Chiang Rai Internationale Luchthaven Chiang Rai CEI VTCT 500,000 1 (1) site luchthaven
    Phuket Phuket Internationale Luchthaven HKT VTSP 2,900,000 1 (1) site luchthaven
    Hat Yai Internationale Luchthaven Hat Yai HDY VTSS 800,000 1 (1) site luchthaven

    [bewerk] Turkije

    Adana Luchthaven Sakirpasa ADA LTAF 540.000 1 (1) site luchthaven
    Ankara Luchthaven Ankara Esenboga ESB LTAC 2.100.000 2 (2) site luchthaven
    Antalya Luchthaven Antalya AYT LTAI 1 (1) site luchthaven
    Bodrum Luchthaven Bodrum Milas BJV LTFE 1 (2) site luchthaven
    Istanbul Luchthaven Istanbul AtatŁrk IST LTBA 22.265.974 4 (4) site luchthaven
    Luchthaven Istanbul Sabiha GŲkÁen SAW LTFJ 659.000 3 (3) site luchthaven
    Izmir Luchthaven Izmir Adnan Menderes ADB LTBJ 1 (1) site luchthaven
    Kayseri Luchthaven Kayseri Erkilet ASR LTAU 1 (1) site luchthaven
    Muğla Luchthaven Dalaman DLM LTBS 1.100.000 1 (1) site luchthaven
    Trabzon Luchthaven Trabzon TZX LTCG  ? 1 (1) site luchthaven
    Van Luchthaven Ferit Melen VAN LTCI 360.000 1 (1) site luchthaven

    [bewerk] Verenigde Staten

    Atlanta Luchthaven Hartsfield-Jackson ATL KATL 83.607.000 4 (4) site luchthaven
    Chicago Luchthaven O'hare ORD KORD 75.530.000 6 (6)
    Dallas / Fort Worth luchthaven Dallas-Fort Worth DFW KDFW 59.400.000 7 (7) site luchthaven
    Los Angeles luchthaven Los Angeles LAX KLAX 60.700.000 4 (4) site luchthaven

    [bewerk] Verenigd Koninkrijk en Ierland

    [bewerk] het eiland Groot-BrittanniŽ
    1. Engeland (eigendom V.K.)
    Londen
    (totaal: 133.000.000
    aantal passagiers)
    Luchthaven Londen Heathrow LHR EGLL 67.340.000 2 (3) site luchthaven
    Luchthaven Londen Gatwick LGW 32.600.000 1 (1) site luchthaven
    Luchthaven Londen Stansted  ? 22.000.000 1 (1) site luchthaven
    Luchthaven Londen Luton  ? 9.100.000 1 (1) site luchthaven
    Luchthaven Londen City  ? 1.900.000 1 (1) site luchthaven
    Liverpool Liverpool John Lennon Airport  ? EGGP  ? 1(1) site luchthaven
    2. Schotland (eigendom V.K.)
    3. Wales (eigendom V.K.)
    [bewerk] het eiland Ierland
    1. Noord-Ierland (eigendom V.K.)
    Belfast 0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-07-2007, 22:11 geschreven door zaventem  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.drukste luchthavens

    Lijst van drukste luchthavens

    Van Wikipedia

    Ga naar: navigatie, zoek

    De dertig drukste luchthavens over verschillende periodes (data van Airports Council International) gemeten per passagiersaantallen. Een 'passagier' wordt gedefinieerd als iemand die op ťťn dag aankomt, vertrekt of overstapt.

    [bewerk] Statistieken 2002-2006

    Nr Luchthaven Plaats Land Code 2002 2003 2004 2005 2006
    1 Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport Atlanta, Georgia VS ATL 76.876.128 79.086.792 83.606.583 85.907.424 84.846.639
    2 O'Hare International Airport Chicago, Illinois VS ORD 66.565.952 69.508.672 75.533.822 76.510.003 76.248.911
    3 Luchthaven Londen Heathrow Londen Verenigd Koninkrijk LHR 63.338.641 63.487.136 67.344.054 67.915.403 67.530.223
    4 Tokyo International Airport Tokio Japan HND 61.079.478 62.876.269 62.291.405 63.282.219 65.225.795
    5 Los Angeles International Airport Los Angeles, CaliforniŽ VS LAX 56.223.843 54.982.838 60.688.609 61.489.398 61.048.552
    6 Dallas-Fort Worth International Airport Dallas/Fort Worth, Texas VS DFW 52.828.573 53.253.607 59.412.217 59.176.265 60.079.107
    7 Charles De Gaulle International Airport Parijs Frankrijk CDG 48.350.172 48.220.436 51.260.363 53.798.308 56.808.967
    8 Luchthaven Frankfurt am Main Frankfurt am Main Duitsland FRA 48.450.357 48.351.664 51.098.271 52.219.412 52.810.683
    9 Beijing Capital International Airport Peking China PEK 27.159.665 ? 34.883.190 41.004.008 48.501.102
    10 Denver International Airport Denver, Colorado VS DEN 35.651.098 37.505.138 42.393.766 43.387.513 47.324.844
    11 McCarran International Airport Las Vegas, Nevada VS LAS 35.009.011 36.285.932 41.441.531 43.989.982 46.194.882
    12 Schiphol Amsterdam Nederland AMS 40.736.009 39.960.400 42.541.180 44.163.098 46.088.221
    13 Barajas International Airport Madrid Spanje MAD 33.913.456 35.854.293 38.704.731 41.940.059 45.500.469
    14 Hong Kong International Airport Hongkong China HKG 33.882.463 27.092.290 36.711.920 40.269.847 44.020.000
    15 Bangkok International Airport Bangkok Thailand BKK 32.182.980 30.175.379 37.960.169 38.985.043 42.799.532
    16 George Bush Intercontinental Airport Houston, Texas VS IAH 33.905.253 34.154.574 36.506.116 39.684.640 42.628.663
    17 John F. Kennedy International Airport New York City, New York VS JFK 29.943.084 31.732.371 37.518.143 41.885.104 42.604.975
    18 Sky Harbor International Airport Phoenix, Arizona VS PHX 35.547.167 37.412.165 39.504.898 41.213.754 41.439.819
    19 Detroit Metropolitan Wayne County Airport Detroit, Michigan VS DTW 32.477.694 32.664.620 35.187.517 36.389.294 36.356.446
    20 Minneapolis-Saint Paul International Airport Minneapolis/Saint Paul, Minnesota VS MSP 32.628.331 33.201.860 36.713.173 37.604.373 35.633.020
    21 Newark Liberty International Airport Newark, New Jersey VS EWR 29.202.654 29.431.061 31.947.266 33.999.990 35.494.863
    22 Singapore Changi Airport Singapore Singapore SIN 28.979.344 ? 30.353.565 32.430.856 35.033.083
    23 Orlando International Airport Orlando, Florida VS MCO 26.653.672 27.319.223 31.143.388 34.128.048 34.818.264
    24 Luchthaven Londen Gatwick Londen Verenigd Koninkrijk LGW 29.628.423 30.007.021 31.461.454 32.784.330

    34.172.489

    25 San Francisco International Airport San Francisco, CaliforniŽ VS SFO 31.456.422 29.313.271 32.247.746 32.802.363 33.527.236
    26 Miami International Airport Miami, Florida VS MIA 30.060.241 29.595.618 30.165.197 31.008.453 32.533.974
    27 Narita International Airport Tokio Japan NRT 28.883.606 26.537.406 31.057.252 31.451.274 31.824.411
    28 Philadelphia International Airport Philadelphia, Pennsylvania VS PHL ? 24.671.075 28.507.420 31.495.385 31.766.537
    29 Toronto Pearson International Airport Toronto, Ontario Canada YYZ 25.930.363 24.739.312 28.615.709 29.914.750 30.972.566
    30 Soekarno-Hatta International Airport Jakarta IndonesiŽ

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-07-2007, 22:10 geschreven door zaventem  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.drukste luchthavens

    Lijst van drukste luchthavens

    Van Wikipedia

    Ga naar: navigatie, zoek

    De dertig drukste luchthavens over verschillende periodes (data van Airports Council International) gemeten per passagiersaantallen. Een 'passagier' wordt gedefinieerd als iemand die op ťťn dag aankomt, vertrekt of overstapt.

    [bewerk] Statistieken 2002-2006

    Nr Luchthaven Plaats Land Code 2002 2003 2004 2005 2006
    1 Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport Atlanta, Georgia VS ATL 76.876.128 79.086.792 83.606.583 85.907.424 84.846.639
    2 O'Hare International Airport Chicago, Illinois VS ORD 66.565.952 69.508.672 75.533.822 76.510.003 76.248.911
    3 Luchthaven Londen Heathrow Londen Verenigd Koninkrijk LHR 63.338.641 63.487.136 67.344.054 67.915.403 67.530.223
    4 Tokyo International Airport Tokio Japan HND 61.079.478 62.876.269 62.291.405 63.282.219 65.225.795
    5 Los Angeles International Airport Los Angeles, CaliforniŽ VS LAX 56.223.843 54.982.838 60.688.609 61.489.398 61.048.552
    6 Dallas-Fort Worth International Airport Dallas/Fort Worth, Texas VS DFW 52.828.573 53.253.607 59.412.217 59.176.265 60.079.107
    7 Charles De Gaulle International Airport Parijs Frankrijk CDG 48.350.172 48.220.436 51.260.363 53.798.308 56.808.967
    8 Luchthaven Frankfurt am Main Frankfurt am Main Duitsland FRA 48.450.357 48.351.664 51.098.271 52.219.412 52.810.683
    9 Beijing Capital International Airport Peking China PEK 27.159.665 ? 34.883.190 41.004.008 48.501.102
    10 Denver International Airport Denver, Colorado VS DEN 35.651.098 37.505.138 42.393.766 43.387.513 47.324.844
    11 McCarran International Airport Las Vegas, Nevada VS LAS 35.009.011 36.285.932 41.441.531 43.989.982 46.194.882
    12 Schiphol Amsterdam Nederland AMS 40.736.009 39.960.400 42.541.180 44.163.098 46.088.221
    13 Barajas International Airport Madrid Spanje MAD 33.913.456 35.854.293 38.704.731 41.940.059 45.500.469
    14 Hong Kong International Airport Hongkong China HKG 33.882.463 27.092.290 36.711.920 40.269.847 44.020.000
    15 Bangkok International Airport Bangkok Thailand BKK 32.182.980 30.175.379 37.960.169 38.985.043 42.799.532
    16 George Bush Intercontinental Airport Houston, Texas VS IAH 33.905.253 34.154.574 36.506.116 39.684.640 42.628.663
    17 John F. Kennedy International Airport New York City, New York VS JFK 29.943.084 31.732.371 37.518.143 41.885.104 42.604.975
    18 Sky Harbor International Airport Phoenix, Arizona VS PHX 35.547.167 37.412.165 39.504.898 41.213.754 41.439.819
    19 Detroit Metropolitan Wayne County Airport Detroit, Michigan VS DTW 32.477.694 32.664.620 35.187.517 36.389.294 36.356.446
    20 Minneapolis-Saint Paul International Airport Minneapolis/Saint Paul, Minnesota VS MSP 32.628.331 33.201.860 36.713.173 37.604.373 35.633.020
    21 Newark Liberty International Airport Newark, New Jersey VS EWR 29.202.654 29.431.061 31.947.266 33.999.990 35.494.863
    22 Singapore Changi Airport Singapore Singapore SIN 28.979.344 ? 30.353.565 32.430.856 35.033.083
    23 Orlando International Airport Orlando, Florida VS MCO 26.653.672 27.319.223 31.143.388 34.128.048 34.818.264
    24 Luchthaven Londen Gatwick Londen Verenigd Koninkrijk LGW 29.628.423 30.007.021 31.461.454 32.784.330

    34.172.489

    25 San Francisco International Airport San Francisco, CaliforniŽ VS SFO 31.456.422 29.313.271 32.247.746 32.802.363 33.527.236
    26 Miami International Airport Miami, Florida VS MIA 30.060.241 29.595.618 30.165.197 31.008.453 32.533.974
    27 Narita International Airport Tokio Japan NRT 28.883.606 26.537.406 31.057.252 31.451.274 31.824.411
    28 Philadelphia International Airport Philadelphia, Pennsylvania VS PHL ? 24.671.075 28.507.420 31.495.385 31.766.537
    29 Toronto Pearson International Airport Toronto, Ontario Canada YYZ 25.930.363 24.739.312 28.615.709 29.914.750 30.972.566
    30 Soekarno-Hatta International Airport Jakarta IndonesiŽ

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    11-07-2007, 22:09 geschreven door zaventem  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.luchthavens

    Vliegveld

    Van Wikipedia

    Ga naar: navigatie, zoek
    Vliegveld (Paraparaumu airport in Nieuw-Zeeland; lengte landingsbaan 4400 ft (1341 m)
    Vliegveld (Paraparaumu airport in Nieuw-Zeeland; lengte landingsbaan 4400 ft (1341 m)
    Vliegveld Wenningfeld net over de Duitse grens nabij Winterswijk
    Vliegveld Wenningfeld net over de Duitse grens nabij Winterswijk

    Een vliegveld is een terrein met een of meer startbanen waar vliegtuigen kunnen opstijgen en landen.

    Een luchthaven (Engels: airport) is een vliegveld dat gebruikt wordt voor de burgerluchtvaart. Een militair vliegveld wordt wel een vliegbasis genoemd en een helikopterlandingsplaats een helihaven. In sommige gevallen worden vliegvelden gebruikt voor zowel de burgerluchtvaart als de militaire luchtvaart. Vaak worden in dit geval de startbanen gedeeld, maar zijn de andere faciliteiten gescheiden. Een voorbeeld van een vliegveld met een gedeelde burgerlijke en militaire functie is Vliegbasis Twenthe/Enschede Airport Twente.

    Met uitzondering van de kleinste vliegvelden, heeft elk vliegveld een communicatiepunt van waaruit luchtverkeersleiders de uitgaande en binnenkomende vliegbewegingen coŲrdineren. Luchthavens voor passagiersvervoer hebben incheckpunten voor passagiers en bemanning.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    11-07-2007, 22:07 geschreven door zaventem  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.luchtmacht

    Een luchtmacht is een militaire organisatie die voornamelijk opereert in zich in de lucht afspelende oorlogen. Normalerwijze wordt er gebruikgemaakt van een combinatie van gevechtsvliegtuigen, bommenwerpers, helikopters en andere vliegtuigen. Naar de luchtmacht wordt ook wel gerefereerd met de alternatieve term het luchtwapen.

    Bij de meeste (maar niet alle) legers wordt er organisatorisch onderscheid gemaakt tussen de landmacht, de zeemacht en de luchtmacht, en zijn het grotendeels onafhankelijke onderdelen. De voormalige Sovjet-Unie had zelfs twee luchtmachten: ťťn voor de luchtverdediging en ťťn tactische voor aanvalstaken.

    Daar waar een krijgsmachtdeel de luchtoorlog ziet als integraal onderdeel van de eigen oorlogvoering wenst het controle te hebben over eigen luchteenheden. Zo beschikken de meeste marines en diverse landmachten over een eigen vliegdienst. In de Verenigde Staten heeft zelfs het Korps Mariniers eigen luchteenheden.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    11-07-2007, 21:33 geschreven door zaventem  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vliegrampen

    [bewerk] tot 1939

    [bewerk] 1940 tot 1949

    [bewerk] 1950 tot 1959

    [bewerk] 1960 tot 1969

    • 1962, 3 juni - Een gecharterde Boeing 707-328 (registratie F-BHSM) verliet de gate op het vliegveld van Orly (Parijs) voor een vlucht naar Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (Atlanta, Georgia, USA). Het toestel stortte neer tijdens de start. De oorzaak was een kapotte servomotor waardoor een foute, en niet corrigeerbare, trim op de flappen stond. Van de 132 inzittenden kwamen er 130 om het leven. Twee stewardessen werden levend gered uit de staart van het vliegtuig. Sporen toonden aan dat de bemanning pogingen had ondernomen om de start af te breken.

    [bewerk] 1970 tot 1979

    • 1970, 2 mei - Een DC-9 van de vliegmaatschappij O.N.A. gecharterd door de A.L.M (Antilliaanse luchtvaartmaatschappij) stort neer dicht bij St. Croix (Virgin Islands) door gebrek aan brandstof. 40 overlevenden incl. 4 bemanningsleden, 23 slachtoffers incl. 2 kinderen en 1 bemanningslid.
    • 1972, 13 oktober - Uruguay Air Force vlucht 571, beter bekend als de Andes vliegramp. Van de 45 passagiers, een rugby-team met familieleden en vrienden, overleefden er 16 de meer dan twee maanden tot hun redding. De film Alive (Engels voor in leven) (1993, Frank Marshall) geeft een beeld van de ontberingen.
    • 1974, 4 december - Een DC-8 van Martinair Holland vliegt tegen bergtop in de jungle, vijftig kilometer van Colombo, in Sri Lanka. Alle 191 inzittenden, moslim pelgrims, en 9 bemanningsleden, komen om het leven.

    [bewerk] 1980 tot 1989

    • 1981, 6 oktober. Vliegtuigongeval Moerdijk. Een Fokker F28 van de NLM stort neer in zwaar onweer bij Moerdijk. Alle passagiers en bemanningsleden komen om. De krachten op de vleugels bleken te groot door de grote turbulentie in de onweerswolk.
    • 1983, 1 september - Korean Air vlucht 007, een Boeing 747-200, wordt boven Russisch grondgebied neergeschoten door Sovjet-straaljagers. Alle 269 passagiers en bemanningsleden komen om het leven.
    • 1985, 2 augustus. Delta Air Lines vlucht 191 stort neer op Dallas Airport, waarbij 8 van de 11 bemanningsleden en 128 van de 152 van de passagiers omkomen.
    • 1985, 12 augustus. Een Boeing 747 van Japan Airlines botst tegen Mount Osutaka in Japan. Er komen 520 mensen om.
    • 1985, 12 december. Arrow Air vlucht 1285, een McDonnell Douglas DC-8 stort vlak na de start neer in Gander, Newfoundland en Labrador, Canada. Bij het ongeluk komen 248 inzittenden en 8 bemanningsleden om het leven. De inzittenden waren Amerikaanse miltairen die terugkeerden van een vredesmissie in de SinaÔ.
    • 1986, 31 maart. Mexicana Airlines vlucht 940 krijgt, na het intrekken van het landingsgestel, schade door een ontploffende band. Alle inzittenden kwamen om.
    • 1988, 3 juli - Iran Air vlucht 655 was een passagiersvlucht vanuit Teheran naar Dubai via Bandar Abbas. Het vliegtuig werd neergeschoten door een Amerikaans kruiser waarbij 290 mensen om het leven kwamen.
    • 1988, 26 juni - Er crashte een Airbus A320 nabij het vliegveld Mulhouse-Habsheim in de Elzas. Het toestel vloog in goed weer over het vliegveld, om enkele ogenblikken later bomen te raken. Bij de crash kwamen 3 personen om het leven en raakten er 50 gewond.
    • 1988, 28 augustus - Tijdens een vliegshow op de Duitse luchtbasis Ramstein Air Base botsten drie Italiaanse jets in de lucht en ťťn stortte in het publiek. 67 toeschouwers en de drie piloten kwamen om, en er waren honderden gewonden.
    • 1988, 21 december - Een Boeing 747 ontplofte tijdens Pan Am vlucht 103 boven het Schotse Lockerbie als gevolg van een terroristische aanslag. Alle 259 inzittenden en 11 mensen op de grond kwamen om het leven.
    • 1989, 7 juni - De SLM-ramp. Een DC-8 met aan boord onder andere veel talentvolle Surinaams-Nederlandse voetballers stort neer bij het Surinaamse vliegveld Zanderij. Slechts elf mensen van de 187 aan boord overleven de ramp.

    [bewerk] 1990 tot 1999

    [bewerk] sinds 2000


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-07-2007, 21:29 geschreven door zaventem  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vliegtuig makers
  • Airbus
  • Alexander Schleicher GmbH & Co
  • Antonov
  • Apex
  • Beriev
  • Boeing
  • Bombardier
  • British Aerospace
  • Cessna
  • Cirrus Design
  • De Havilland
  • Diamond Aircraft Industries
  • Dornier
  • Fokker
  • Glenn Martin
  • Iljoesjin
  • Junkers
  • Lockheed
  • Messerschmitt
  • Piper
  • Raytheon
  • Soechoj (ook bekend als Sukhoi)
  • Saab
  • Tupolev
  • Wright

  • 0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (24 Stemmen)
    11-07-2007, 21:13 geschreven door zaventem  
    Reacties (1)
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Inhoud blog
  • bezoekers
  • vliegtuig
  • vliegtuig
  • snelheidkampioen sr-71
    <bgsound src="http://www.bloggen.be/Music/volkslied_belgie.mid" loop="infinite">
    Zoeken in blog


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op http://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!