:P gisteren vrijdag hadden we opnieuw een directievergadering. Deze keer was het de school van Sint Sixtus waar we welkom waren. Op de vergadering werden de vorderingen van de verschillende werkgroepen besproken, het gebruiken van de uren mentor voor onze scholengemeenschap, de vergadering in verband met godsdienst voor onze scholengemeenschap, ...
Een nieuwe stap vooruit in onze scholengemeenschap. Nu twee schoolbesturen een eigen Lokaal onderhandelingscomité hebben, was het ook tijd voor een onderhandelingscomité op niveau van de scholengemeenschap. Met vier vertegenwoordigers van de schoolbesturen (twee voor Vleteren en twee voor de Westhoek) en met vier vertegenwoordigers van het personeel (twee voor Vleteren en twee voor de Westhoek) rond de tafel, worden personeelszaken besproken. In deze eerste vergadering werd een huishoudelijk reglement afgesproken zodat de manier van werken voor iedereen duidelijk is. Verder werd ook nog het arbeidsreglement verder besproken, werden afspraken gemaakt in verband met de mentoren en met de korte vervangingen.
Werkt de directeur van een grote school meer dan een directeur van een kleine school? Heeft de directeur van een grote school een grotere verantwoordelijkheid dan die van een kleine school? Volgens de minister van onderwijs wel... Want volgens de nieuw afgesloten CAO zal de directeur van de grote school dan ook fors meer gaan verdienen dan de directeur van de kleine school... 7% namelijk. Wij als directies van kleine scholen gaan hiermee niet akkoord... Een grote school heeft veel meer ondersteuning en daardoor kan de directeur zijn taken delegeren. In een kleine school komen zowat al die taken op dezelfde schouder terecht. Of zoals een collega uit Brielen het al jaren mooi uitdrukt... als ik wil vergaderen met een kernteam in mijn school, dan zet ik een spiegel in mijn bureau, dan zijn we al met twee. Daarom gaan we op initatief van het netoverschrijdend platform van directies en op initiatief van onze eigen DCBAO gaan betogen voor het departement onderwijs. Wat wij willen is een gelijk loon voor alle directies! DONDERDAG 29/9 met zijn allen paraat in Brussel om 11.00!
Vanmorgen zat onze werkgroep preventie en veiligheid samen in de school van Woesten. Rond de tafel twee preventieadviseurs (Ann Tillie voor Vleteren, Stefaan Vanbleu voor Westhoek Beauvoorde) en Jean Marcel als verantwoordelijke directie.
verslag van de startvergadering met de leerkrachten die mentor zijn voor de scholengemeenschap Vleteren-Westhoek-Beauvoorde Aanwezigen: Carine (kleuterleidster Houtem) Saskia (leerkracht lager Alveringem) Suzy (directie Alveringem) Ludovik (coördinator SG)
In sommige scholen bestaat al een systeem waarbij jonge nieuwe leerkrachten een mentor krijgen binnen de school (vooral voor praktische info) In kleine scholen is dit niet zo makkelijk (ondersteuning is dan niet zo makkelijk). Wie beschouwen we als beginnende leerkracht? Elke directie bepaalt wie zijn beginnende leerkrachten zijn. § Bij nieuwe interims worden nieuwe namen doorgegeven aan de mentoren. § Gezien het geringe aantal uren ter beschikking van de scholengemeenschap zal er geen tijd zijn om stagiars te begeleiden. De mentoren zullen zich moeten verplaatsen. Dit is een verplaatsing in opdracht van de directies en valt dus onder wat men in het vademecum beschrijft onder de titel kilometervergoeding en navormingen. Zij kunnen dus de extra kilometers afgelegd voor deze opdracht betaald krijgen aan 0.20 euro/kilometer.
Zo zagen wij de functie-invulling De directies zullen verwoorden aan de leerkrachten in kwestie wat de bedoeling is van dit mentorschap. o Geen controlerend functie, o Het op weg helpen van beginnende leerkrachten o Ervaring van oudere leerkrachten delen met beginnende leerkrachten Bij een eerste bezoek wordt vooral gebabbeld met de beginnende leerkracht. Wat ervaar je als succes of als knelpunt in je werk. Alle mogelijke onderwerpen kunnen aan bod komen voorbereiding (het thuiswerk) werken in de klas gevoelens bij het werken waarmee zit je in de knoei wat met je collegas, je directie - Van elk bezoekje wordt een klein verslagje gemaakt (hou het kort, papierwerk mag niet meer werk zijn dan het echte contact). Het bezoek van de mentor moet vooraf gepland worden, de leerkracht moet hiervan op de hoogte zijn en het is de school die voor vervanging moet instaan. Na een tijdje kunnen we ook de beginnende leerkrachten samen brengen om te leren van elkaar. Het samenbrengen van meerdere leerkrachten zal niet mogelijk zijn tijdens de lesuren (dit zorgt voor teveel vervangingsproblemen). Beter om dit na vier uur te doen. De mentoren kunnen tijdens hun mentoruren hun avondwerk doen, en dan na vier uur het mentorwerk doen. De mentoren communiceren ook met de directies. Het is niet de bedoeling om vertrouwelijke info vanwege de leerkrachten door te geven aan de directie. Toch moeten sommige dingen verder verteld worden. o Op sommige vragen van de beginnende leerkracht zul je niet kunnen antwoorden. Sommige dingen zijn schooleigen, deze vragen kun je doorgeven aan de directie. o Het kan zijn dat de beginnende leerkracht de mentor gebruik om zijn hart te luchten over zijn relatie met de directie. Als mentor kan je een signaal geven aan de directie, maar je waakt toch over het vertrouwelijke van de info die je kreeg. Dit is nodig om het vertrouwen dat de leerkracht in je stelt niet te schaden. o Het kan goed zijn om de meestgestelde vragen per school of voor verschillende scholen te bundelen. Het zou goed zijn als de beginnende leerkrachten in elke school een soort onthaalbrochure kunnen krijgen. De directies bekijken of het haalbaar is om dit uit te bouwen voor elke school. Welke scholen werken al met zo een onthaalbrochure? We adviseren de mentoren om zo veel mogelijk vast te houden aan het vaste moment van de woensdagvoormiddag. (Suzy bespreekt of uren van Saskia op woensdag kunnen geplaatst worden met Siska dit zorgt voor verschuivingen tussen uren Leisele en Alveringem). De mentoren zullen hun uur presteren door tweewekelijks twee uur te werken als mentor. Mentoren zullen module 1.2 volgen van de opleiding postgraduaat mentor in de aanvangsbegeleiding van het Eekhoutcentrum. Eventuele vragen van beginnende leerkrachten of van directies worden doorgespeeld via Jean-Marcel en Suzy. Om het betalen van de onkosten van de mentoren makkelijker te doen, vragen we hen om alle onkosten door te geven aan Ludovik, ze worden dan betaald door Ludovik en achteraf recupereert Ludovik die via een gelijke verdeling (volgens leerlingaantal) bij de verschillende scholen.
Op dit verslag staan voorstellen, die worden besproken tijdens het OCSG en op de volgende vergadering van directies van de SG.
Zonet zijn ook de uitnodigingen vertrokken voor het eerste OCSG voor onze scholengemeenschap. In het OCSG zullen personeelszaken besproken worden waarvoor de scholengemeenschap bevoegd is. Op het programma van deze eerste vergadering (die doorgaat op 28 september om 17.00 in de school van Woesten) staat... het opstellen van een huishoudelijk reglement het arbeidsreglement een overeenkomst in verband met korte vervangingen en met mentorschap
Eindelijk kunnen wij het definitieve lestijdenpakket van de verschillende scholen naast elkaar leggen. Zo zullen we ook aan elke leerkracht kunnen melden in welke uren hij of zij staat. Het is de bedoeling om dit zo spoedig mogelijk op de website te zetten.
Vanmorgen zaten we samen in de leraarskamer van Alveringem. Rond de tafel de twee leerkrachten die de taak aanvaard hebben om mentor te zijn. Karin van de school van Houtem zal vooral de beginnende kleuterleidsters begeleiden. Saskia van de school van Alveringem zal vooral begeleiding doen van de leerkrachten lager. Verder ook nog Suzy en ik (Ludovik). Samen met de mentoren zijn we op zoek gegaan naar een haalbare manier om met de weinige tijd iets te doen voor onze beginnende jonge leerkrachten. We kwamen tot een paar voorstellen... Mentoren zouden tweewekelijks 2 lestijden vrij hebben om te begeleiden, we proberen dit voor allebei te regelen zodat dit op woensdagvoormiddag kan. De eerste keer zouden de mentoren de leerkrachten in kwestie vooral aanspreken, in een gesprek aftasten welke moeilijkheden zij ervaren in hun werk. Later kunnen de beginnende leerkrachten ook samen gebracht worden om te leren van elkaar. Ze schrijven zich alvast allebei in voor een navorming "aanvangsbegeleiding" van het Eekhoutcentrum. (in december en januari). Hiermee is ook onze mentorenwerking in VLEWEBE gestart...
Vandaag heb ik wat opzoekingswerk gedaan voor het OCSG. Het OCSG is het onderhandelingscomité voor de scholengemeenschap, een vergadering die bestaat uit mensen van de lokale onderhandelingscomités (LOC). Het brengt leerkrachten en mensen van de inrichtende macht samen rond de tafel om personeelszaken te bespreken. Ons OCSG komt voor het eerst samen op donderdag 28 september. Om deze vergadering voor te bereiden deed ik wat opzoekingswerk. Daarnaast maakte ik ook het verslag van de vergadering voor directies van 5/9; een werkje dat door het drukke gedoe van de eerste week wat later in orde kwam dan voorzien.
Vanmorgen kwam Raf Claus (directie van Klavertje 3 - Oostvleteren) naar de school van Woesten samen met Patsy Dewaele (administratief medewerker voor boekhouding) Bedoeling was het instellen van de beginbalans voor de boekhouding van de school. Dit zullen Raf en Patsy gaan doen in de verschillende scholen. Dit is meteen een van de realisaties van de scholengemeenschap. Op het einde van dit boekjaar zullen de vzw's hun boekhouding als één geheel kunnen neerleggen, dankzij de realisaties van de werkgroep boekhouding. Deze week zullen Raf en Patsy in elke school opduiken. Eén directeur en een administratieve hulp hebben informatie en know-how opgezocht en werken iets uit. Elke school, elke directeur kan ervan genieten. Zo worden we met zijn allen beter van de scholengemeenschap.
Vanavond ben ik op bezoek geweest op de personeelsvergadering van de school van Leisele (Beveren - Izenberge). Hiermee heb ik mijn ronde van de scholen van de scholengemeenschap afgewerkt. Bij elk van deze bezoeken had ik het gevoel dat de leerkrachten blij waren dat er op een open manier over de scholengemeenschap gecommuniceerd werd. Voor mij was het ook goed om een gezicht te kunnen plakken op bepaalde namen. Sommige leerkrachten ken ik al een jaar of twee bij naam van op papier (door het vergaderen en overleggen met personeelsadministratie Westhoek - Beauvoorde). Maar de meeste onder hen mocht ik nu voor het eerste ontmoeten. Ik denk dat we met de directies duidelijk gemaakt hebben dat we open willen communiceren en dat we van deze scholengemeenschap ook effectief iets willen maken. Denk je er ook zo over... of niet? Laat iets weten
Dankzij meester Wim van onze sportraad ontdekte ik dat het bijhouden van een agenda veel makkelijker kan via een blog zoals deze. Daarom "gooien" we de vorige open agenda weg en kun je hier het verslag van de activiteiten van de scholengemeenschap volgen. Hopelijk draagt deze website ertoe bij dat je als leerkracht dichter betrokken wordt bij de scholengemeenschap en wat daar allemaal gebeurt.
Vanwege het CASS en vanwege de directies van de scholengemeenschap kreeg ik het mandaat om een coördinerende rol te spelen binnen de groep van directies. Hiervoor kreeg ik ook tijd toegewezen (8 lestijden). Via deze "open agenda" wil ik verantwoorden aan iedereen wat gebeurt met deze lestijden en hoe deze besteed worden ten voordelen van de scholengemeenschap.
de agenda nog makkelijker bijhouden gebeurt sinds kort via een "blog".
Daar kan je de open agenda raadplegen!
hieronder nog alles voor 17/9
WAT BLAUW GEDRUKT IS, IS WAT VOORBIJ IS... een verslag dus
WAT ZWART GEDRUKT IS, IS WAT NOG MOET KOMEN... een agenda, planning dus.
SCHOOLJAAR 2006-2007
augustus - september - oktober - november - december - januari - februari - maart - april - mei - juni - juli