...nog uittreksels uit Forum.filosofie.be : 'filosofische mijmeringen' :
Mijmeringen 1 - forum;filosofie : 25.4.2008- aanmerkingen ;
--Prachtig !!! Proficiat !
--Diepzinnige mijmeringen
. Met woorden kan men zeker veel doen ....ook in de filosofie .
--Ik persoonlijk durf het hier minder over de naam 'god' hebben, daar die benaming m.i. al teveel naieviteiten, -voortkomende uit onmogelijke attributen, die men aan Hem toekent,- teweeg brengt .
--Hier prefereer ik voor een zeker 'ietsisme' , dat niet anders kan dan 'vaag' blijven voor ons ...
--Verder was Spinoza pantheist, maar ook dualist ; denken en uitgebreidheid, attributen, die hij overnam van Descartes .
--In een sprookjes- 'osmose' tussen uitgebreidheid en denken, lichaam en ziel, geest en lichaam, enz. kan ik echter moeilijk geloven ...; waar blijft dan die eenheid ?
--En daar 'geest' of bewustzijn zich wel stof of materie kan voorstellen ; en stof of materie niet kan denken of bewust zijn , ben ik eerder filosofisch-idealist ...
--En inderdaad ook wij als mensen zijn als het ware een regendruppel, uit de oceaan ontstaan, die er tenslotte weer terug moet in neervallen ; net zoals het beeld van 'de golven en het water' ...; de golven zijn dan de 'zijnden' en het water het 'zijn-zelf' ...
--Die oceaan zou ik het 'zijn' zelf noemen . Het 'zijn' het meest transcendente begrip, dat het onderliggende van en aan alles is .
--Het 'zijn' als substraat van alles, zie ik dan niet als een zekere 'materie', maar eerder als een geestelijke-energie ...
--Hier kom ik dan op systemen van idealisme en zelfs van solipsisme die ik als enig consistent metafysisch systeem zie ; 'solipsisme' echter dat het zelf moet overschrijden, zodat alles een 'denken van het denken', of een interactie van ideeën wordt ; wat deze dan ook mogen wezen ; dat systeem noem ik 'supra-solipsisme' ...
--Dat zijn mijn mijmeringen in het kort...
--En nu maar schieten op de pianist(en) !!??
* * * * *
Mijmeringen 2 - 'forum;filosofie.be' -1.5.2008
--Het blijft natuurlijk filosoferen .
--Maar er is ook wel een verschil tussen water ( H2O ) en een 'golvende' golf . Golven zijn als het ware verschijningsvormen van water, dat er het substraat van is .
--Naar analogie kan men zeggen, dat zijnden verschijningsvormen zijn van het 'zijn' zelf . Al zijn de begrippen zijnden en zijn abstracter dan water en golven .
--'Zijn' is dan misschien het meest transcendente begrip ; nog transcendenter dan 'god' bv., daar ook die god onder de noemer van het 'zijn' moet gerekend worden ; immers ook Hij 'is ' dan ...; 'zijn' het ongekende substraat van alle zijnden ?
--Misschien kan men de analogie of de vergelijking doortrekken - om nog eens klassiek te doen - naar wat Aristoteles ( altijd hij maar ?) enerzijds prima materia of materie én anderzijds vorm noemde . De vormen, dus de zijnden, waren voor hem uitingen van de materie, de prima materia, die niet per sé stoffelijk diende te zijn , en als het 'zijn' kon beschouwd worden . Of nog volgens Ar. kan men het zijn zien als de potentie waaruit de zijnden, als acten emaneerden .
--Mijmeringen ?
* * * * *
mijmeringen 3 - 2.5.2008
--Zijnden zijn inderdaad emanaties vanuit het 'zijn' zelf , dat op zich zelf ondeelbaar is .
--God gelijkstellen aan het 'zijn' ??? Is het zijn een 'Hij' ??? Moet het 'zijn' alle attributen, die men aan God toekent in zich zelf bezitten ???
--Is het 'zijn' almachtig, de goedheid zelve , enz...; attributen , die zo menselijk en menselijke projecties zijn ???
--Anderzijds moet ook god dan deel uitmaken van het zijn ???
--Kan het 'zijn' de logica bv. niet zijn... eerder dan een 'god' ??? De logica en de eeuwige wetten als enig absoluut zijn en zijnde, terwijl al de rest contingent aan deze logica ( Logos) moet zijn, en eruit moet voortgekomen zijn
Logica en denken of bewustzijn schepper van alles ???
--De vorm was voor Aristoteles de tweede oorzaak , na de materie , terwijl finaliteit de vierde oorzaak was na de de werkings-oorzaak ...
--Finaliteit als vierde oorzaak was toch de 'causa causarum- de oorzaak der oorzaken ; daar deze oorzaak het 'doel', de reden en de aanzet tot de andere oorzaken voorstelde .
--Het blijven mijmeringen .....
Valère-- = laatste bijdragen...
* * * * *