Inhoud blog
  • Sportweek
  • Donderdag 18 maart 2010 - Alles met de bal
  • Trefbaltornooi Harelbeekse scholen
  • Vlaanderen Vakantieland
  • Computerles 'Paint'
    Welkom in het vierde leerjaar!
    Stedelijke Basisschool Zuid Harelbeke
    19-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportweek
    Dag allemaal,

    deze week (17mei-21mei) is het een heel sportieve week voor onze leerlingen! De sportweek in de Lange Munte te Kortrijk vindt namelijk plaats. Elke morgen worden onze leerlingen gevoerd naar Kortrijk waar hen een uitgebreid programma te wachten staat.

    De dagen zijn telkens heel afwisselend. Sportactiviteiten worden afgewisseld met vrij spel buiten of een lesuurtje in het aangewezen klaslokaal. 
    De leerlingen maakten deze week reeds kennis met baseball, circustechnieken, trampoline, klimmen, touwen slingeren,... 
    Iedereen vindt het alvast heel plezant en sommige leerlingen kunnen zich helemaal uitleven in het sporten. Altijd leuk om te zien! 

    Telkens is er een pauze voorzien van 12u00-13u00 waar de leerlingen hun boterhammetjes kunnen opeten en daarna wat buiten spelen. Gelukkig is de zon deze week dus van de partij. Tussen de sportactiviteiten door zijn er ook korte drank- en eetpauzes voorzien. Gelukkig maar, want wat hebben ze honger na het sporten! 

    Iedereen doet heel hard zijn best en gaat er volledig voor. Ook de juf en meester hebben zich deze week al eens gewaagd aan het spelen met een diabolo of bordjes draaien op een stokje. Aangezien dit geen echt succes was, hebben we besloten om toch maar juf en meester te blijven van ons vierde leerjaar. 

    Bij deze danken wij de ouders die instaan voor het vervoer 's morgens en/of  's avonds. 

    Hieronder vindt u enkele sfeerbeelden.

    Groetjes van het vierde leerjaar 














































    19-05-2010 om 13:35 geschreven door Meester Filip en Juffrouw Troyka


    24-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 18 maart 2010 - Alles met de bal

    Hallo,

    op donderdag 18 maart gingen wij met het derde en vierde leerjaar naar de sporthal van Deerlijk. Daar vond 'Alles met de bal' plaats. De leerlingen maakten kennis met allerlei sporten en bezigheden en dit natuurlijk allemaal met een bal! Er werd gewerkt met kleine ballen, grote ballen,...

    De leerlingen werden bij aankomst verdeeld in groepen. Eerst vond er een gezamenlijke opwarming plaats waarna de leerlingen aan het werk mochten.
    Er waren als het ware drie rondes. In de eerste ronde maakten onze leerlingen kennis met o.a. voetbal, netbal, basketbal,... In de tweede ronde kwamen tal van kleine spelletjes aan bod: badminton met een speciale bal, balletjes omhoog werpen en terug opvangen, ... In de laatste ronde was het pas echt plezierig voor de leerlingen. Ze mochten elkaar aantikken met een wel erg grote bal (zie foto's).

    Deze sportactiviteit vond iedereen heel geslaagd en we keerden met blije gezichten terug naar school. Dank aan SVS (Stichting Vlaamse Schoolsport) die deze namiddag organiseerde.
    Dit was een goeie voorbereiding op de sportweek in mei... Blijf sporten zouden we zeggen



































    24-03-2010 om 13:27 geschreven door Meester Filip en Juffrouw Troyka


    16-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trefbaltornooi Harelbeekse scholen
    Proficiat aan de 10 deelnemers uit onze klas. Woensdagnamiddag 10 maart 2010 namen zij deel aan het trefbaltornooi te Harelbeke. Aan dit tornooi namen alle Harelbeekse scholen deel.
    Het team van onze klas eindigde als eerste van de 18 ploegen! Het won maar liefst al zijn matchen, wat een prestatie!
    We kenden echter wel een moeizame start, maar met aanmoediging van juf Eliane herpakten we ons vlug (gelukkig maar...)!

    We kregen een beker waar iedereen trots op is. Deze staat nu in onze klas.

    Nog eens proficiat aan de 10 sportievelingen: Tatiana, Vic, Arjen, Dries, Olivier, Alex, Michiel, Michelle, Dylan en Merouan.

    Hop, hop, hop, het vierde leerjaar aan de top




    16-03-2010 om 22:19 geschreven door Meester Filip en Juffrouw Troyka


    08-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaanderen Vakantieland

    Tijdens de lessen wereldoriëntatie maakten onze leerlingen kennis met het thema ‘Vrije tijd = drukke tijd’. Door het invullen van een enquête beseften de leerlingen dat vrije tijd toch iets zeldzaam is…
    Binnen dit thema stond het beoordelen van een ’speeltuin’ ook centraal. Daarom trokken we in groepjes naar de speelplaats om de speeltuigen te bekijken. Terug in klas mocht ieder groepje zijn bevindingen vertellen. We besloten dat we best tevreden mogen zijn met onze speeltuigen!

    Tenslotte mochten de leerlingen ook een eigen reisuitstap plannen binnen een Vlaamse provincie. Er werd gezocht naar leuke activiteiten en er was voor elk wat wils: cultuur, sport, wandelen, fietsen,… Per twee mochten ze uiteindelijk hun reisuitstap voorstellen. Wat kon iedereen het toch goed uitleggen… ☺

    Op de foto’s kunt u enkele van onze reisorganisatoren bewonderen.




    08-03-2010 om 16:22 geschreven door Meester Filip en Juffrouw Troyka


    20-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Computerles 'Paint'
    Hallo,

    Tijdens deze proefjesweek mag er ook wel eens plaats zijn voor ontspanning. Dinsdag leerden de leerlingen werken in 'Paint'. Paint is een tekenprogramma die de leerlingen reeds enkele weken geleden leerden kennen. Toen maakten we samen kennis met alle knoppen en met alle mogelijkheden die er zijn. Wat stonden sommige versteld van wat je daar allemaal mee kan doen!

    Dinsdag werd er verder uitleg over gegeven, maar de leerlingen mochten ook zelf eens aan het werk. Ze kregen de opdracht om per twee iets te tekenen. Ze mochten hier kiezen uit:
    1) een monster
    2) een ruimtevoertuig
    3) hun hobby's

    Al vlug maakten ze hun keuze en gingen ze aan het werk. Hun fantasie ging de vrije loop en de mogelijkheden met het tekenprogramma Paint werden verder uitgezocht en uitgeprobeerd.
     
    Volgende week werken de leerlingen hier aan verder zodat ze toch een eindresultaat zullen bekomen. Bedoeling is dat ze ook aan elkaar hun werkje kunnen voorstellen:
    -"Welke knoppen van Paint hebben ze gebruikt om iets te tekenen?"
    -"Wat ging moeilijk om te tekenen? Kunnen ze elkaar helpen zoeken naar een betere oplossing?"
    -"Welke knoppen gebruikten ze meestal?"
    -...
    Op deze manier leren ze ook nadenken over WAT ze precies getekend hebben. Het proces is hier even belangrijk of het product!

    Een tip: het is leuk dat de leerlingen dit ook even thuis mogen proberen. Paint is een programma dat toch op de meeste computers staat. U hebt hiervoor geen internet nodig. U kan het vinden bij Start - (alle) programma's - bureau-accessoires - Paint.

    Geniet van de foto's!

    Groeten uit het vierde leerjaar


































    20-01-2010 om 10:56 geschreven door Meester Filip en Juffrouw Troyka


    16-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoekenwerk in klas!
    Hallo,

    Vrijdag deden we 'hoekenwerk' in klas. Wat houdt dat nu precies in? Wel, alle leerlingen mochten individueel werken in een hoek om op deze manier de leerstof toe te passen op een leuke, educatieve manier.

    Met 27 in een klas vraagt het natuurlijk enige organisatie om het hoekenwerk uit te voeren. Er werd als volgt gewerkt: er waren 7 hoeken. De leerlingen mochten elk 25 minuten werken in één hoek en dan werd er doorgeschoven. De rest van de klas die niet in een hoek zat, werkte alle taken af van de voorbije week (werkboek spelling, opstel schrijven,...).

    In totaal hadden we 7 hoeken:
    - bouwhoek: bouwplannen werden nagebouwd met verschillende aanzichten
    - computerhoek: er werd gewerkt met het programma 'Paint'
    - creahoek: leerlingen mochten een mandala kleuren
    - denkhoek: meten en metend rekenen - vraagstukken oplossen
    - rekenhoek: een spel rond 'breuken'
    - taalhoek: spel rond verdubbelen en de lettergrepen
    - puzzelhoek: met blokken een oppervlakte vol leggen

    Wat ook nieuw was voor de klas, was het gebruik van de beertjes van Meichenbaum. Deze helpen het kind om gestructureerd, doel- en planmatig te werken. Er zijn vier beertjes die uitleggen wat de leerlingen moeten doen (WAT? HOE? DOEN! CONTROLE!). Zo werd er geen enkel spel uitgelegd, maar lag er bij elk spel (in elke hoek) een fiche waarop de beertjes uitleg gaven over hoe het spel gespeeld moest worden. Een voorbeeld vind je ook bij de foto's.

    De leerlingen waren hier heel enthousiast over. Bedoeling is dat we dit in de toekomst dus zeker nog doen. De volgende keer werken de leerlingen dan in een andere hoek zodat ze zeker kennis gemaakt hebben met alle hoekjes.

    Veel kijkplezier...

    Groetjes uit het vierde leerjaar!
























































    16-12-2009 om 11:50 geschreven door Meester Filip en Juffrouw Troyka


    27-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedrijfsbezoek Beltrami

    Ik ben Hanne D’hondt. Ik ben 2de jaars studente lager onderwijs in Tielt. Ik heb een week in het vierde leerjaar gestaan bij meester Filip en juf Troyka.

    Samen met de kinderen heb ik het bedrijf Beltrami bezocht. Dit is gelegen in de Politieke Gevangenestraat in Stasegem.

    We zijn begonnen met een powerpoint in de refter. Er kwam een vrouw ons uitleg geven over hoe stenen ontgonnen worden en hoeveel tijd daarvoor nodig is. Ze vertelde ook hoe het bedrijf in elkaar zit, hoeveel werknemers er werken,…

    Daarna trokken we met z’n allen richting Beltrami. We hadden allemaal een fluohesje aan zodat we goed zichtbaar waren op de weg. Eenmaal we daar aangekomen waren, kregen we onmiddellijk een hele grote zaag te zien. Die zaagt de grote stenen in stukken.

    We hebben het ganse proces gezien van 1 grote steen tot allemaal kleine stenen die passen in onze keuken of badkamer. Eenmaal we het proces gezien hebben, zijn we eens binnen geweest in de showroom. Daar zagen de kinderen dat dit gebruikt wordt in badkamers, woonkamers, keukens,…

    We kregen ook allemaal een glas cola of water. In de klas hadden we een versje geleerd over Beltrami. Dit hebben de kinderen eens gezegd als bedanking aan de gids. De leerlingen kregen allemaal een stukje steen en een zak met wat informatie en een balpen.

    Het was een leuke uitstap!













    27-11-2009 om 11:44 geschreven door Meester Filip en Juffrouw Troyka


    11-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 november 2009: Bezoek Ieper + Flanders Fields Museum
    Hallo,

    Vandaag is het 11 november en dit betekent 'Wapenstilstand'. Wij vinden het gepast dat onze leerlingen ook eens stilstaan bij de gebeurtenissen uit de Eerste Wereldoorlog. Wat gebeurde er toen? Wie vocht er tegen wie? Waarom werd er gevochten? Wat gebeurde er in de loopgraven? Allemaal vragen die de leerlingen zich stelden...

    Wij hoopten dat onze leerlingen dankzij het bezoek aan de stad Ieper en aan het oorlogsmuseum (Flanders Fields) hier een antwoord op gingen krijgen.

    De dag zag er kort als volgt uit:
    08u40: Vertrek naar Ieper met auto's. Hierbij danken wij de ouders, grootouders, vrienden,... die de leerlingen vervoerd hebben!

    10u00: We werden aan de Lakenhallen te Ieper opgewacht door onze twee gidsen. We kregen eerst een workshop in het Flanders Fields Museum. Deze workshop had als naam 'De kijkkast van Kobe'. De leerlingen zagen een kast met tal van voorwerpen die ons aan de Eerste Wereldoorlog deden herinneren: een clownpakje (verwijzend naar de uniformen van de soldaten), een masker (verwijzend naar de gasmaskers),... De leerlingen mochten hier zelfs een granaat, een geweer, helmen,... vasthouden. Wat vonden ze dit spannend! Na deze uitleg mochten we uiteindelijk ook een kijkje nemen in het museum zelf. We keken naar een film van soldaten in de loograven, zagen materialen die werden gebruikt aan het front,...

    12u00: De leerlingen aten hun lekkere boterhammetjes op in het museum.

    13u00: We gingen op wandel door de straten van Ieper met een gids. De gids vertelde het verhaal van de kleine Janne. Het kleine meisje overleefde de oorlog en wij mochten haar avontuur herbeleven. Zo gingen we een kijkje nemen naar de gebouwen waar Janne afscheid moest nemen van haar zussen, omdat er op dat gebouw een aanslag werd gepleegd. Het was leuk dat de leerlingen zich in Janne konden inleven! Ook waren de leerlingen verrast van de vele namen die gegrafeerd staan in de Menenpoort. De gids vertelde dat hier elke avond de 'last post' gespeeld wordt.

    15u30: Vertrek naar school.

    Groetjes!























    11-11-2009 om 15:24 geschreven door Meester Filip en Juffrouw Troyka


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Halloween!!! Brrr...
    Hallo,

    De griezelige periode van Halloween zit er alweer op! De leerlingen waren op een dag erg geschrokken toen ze zagen dat de hele klas versierd was rond het thema 'Halloween'. Spinnenwebben, spinnen, spoken, lichtjes, slingers,... het was allemaal te bewonderen in ons vierde leerjaar!

    Een knutselwerk maken rond Halloween mocht hier dan ook niet ontbreken. Er werd gekozen om een spinnenweb te maken met wol (dank u wel voor de vele wol die werd meegebracht). Het spinnenweb bestond uit een bolletje klei waarin enkele stokken gestoken werden. De bedoeling was dat de leerlingen met hun wol rond deze stokken 'spinden'. In het begin lukte dit niet zo goed omdat de wol vaak van de stokjes gleed. Maar, daar hadden we al vlug een oplossing voor gevonden: de draadjes gingen we tegen elkaar spinnen! Bij vele leerlingen zag ik de glimlach terug en ze maakten hun spinnenweb met veel plezier. Sommige konden er zelfs een drietal maken en dit in de kleuren die ze zelf wilden!

    Hieronder kunt enkele sfeerbeelden bekijken...

    Groetjes uit het vierde leerjaar!


























    11-11-2009 om 15:04 geschreven door Meester Filip en Juffrouw Troyka


    16-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maken van een herfstdoos!
    Dag ouders, grootouders, vrienden,...

    Vorige week kregen de leerlingen de opdracht om alles rond het thema 'Herfst' mee te brengen. We dachten hier aan blaadjes, kastanjes, eikels,...
    Ik was dan ook heel tevreden dat sommige leerlingen met een hele grote zak naar school kwamen. Wat was hun enthousiasme groot!

    Dinsdag begonnen we aan onze herfstdoos. Dit is een (schoen)doos waar we de herfst willen in de kijker plaatsen! Het maken van zo'n doos bestaat uit drie kleine opdrachten:
    1) Maken van een herfsttekening voor de binnenkant van onze schoendoos.
    2) De buitenkant van de schoendoos versieren met blaadjes uit de natuur.
    3) Zorgen voor diertjes, bomen, mos,... in de binnenkant. Dit maken de leerlingen uit het deksel van hun schoendoos.

    De leerlingen vinden dit een leuke opdracht en het mag gezegd worden dat iedereen een unieke herfstdoos zal hebben! Altijd leuk om te zien hoeveel creativiteit de kinderen wel hebben! Je staat er soms versteld van!

    Op de sfeerbeelden kunt u genieten van de dozen in opmaak...

    Vele groetjes






























    16-10-2009 om 00:00 geschreven door Meester Filip en Juffrouw Troyka




    Archief per week
  • 17/05-23/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs