Welkom op mijn blog DENDERMONDE Toen.......
Over mijzelf
Ik ben Verhelst Rony
Ik ben een man en woon in Dendermonde (Belgie) en mijn beroep is Constructie lasser.
Ik ben geboren op 16/05/1969 en ben nu dus 54 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Dit is het Blog van mijn overleden vader Verhelst Albert wat ik nu verder zet ...
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Archief per week
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/08-11/08 2013
  • 09/03-15/03 2009
  • 21/07-27/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
    Gastenboek
  • groetjes op deze dinsdag..
  • Knap
  • Mr
  • dendermonde
  • O.-L.-Vrouwekerk

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Zoeken in blog

    __________________________
    Foto
    EENS GRENADIER STEEDS GRENADIER ...........
    Bezoek ook eens de Grenadiers.
    klik op het embleem.
    __________________________
    Inhoud blog
  • Dendermonde door de jaren heen...
  • Dendermonde door de jaren heen...
  • Dendermonde door de jaren heen...
  • Dendermonde door de jaren heen...
  • Dendermonde door de jaren heen...
  • Dendermonde door de jaren heen...
  • Dendermonde anno 1375...
  • Sint - Gillis Dendermonde...
  • Schoonaarde...
  • Omgeving Kasteelstraat...
  • Abdij van Zwyveke...
  • DEELGEMEENTEN.
  • WANNES RAPS.
  • MONUMENT V.D. WEERSTAND.
  • SCHIETBAAN.
  • KOORNAARD.
  • SCHELDSTRAAT.
  • HET KONINGSHOF.
  • DE GAUWEG.
  • OPGRAVINGEN.
  • NOODWONINGEN.
  • DE MOLENBERG
  • PEKE RAMMEKESZAND.
  • H. MAAGDCOLLEGE.
  • KAPUCIENEN.
  • OORLOGSCHADE;
  • EERSTE BESCHIETING.
  • GRONDPLAN.
  • BEGIJNHOF.
  • ONTSTAAN.
  • HET VIADUCT.
  • Noodbrug...
  • De Bruynkaai...
  • Bogaardsbrug...
  • KAZERNE.
  • RAMMELAAR.
  • HET NIEUW SAS.
  • LUCHTFOTO.
  • DE NOORDLAAN.
  • SCHELDEBRUG.
  • TORENSTRAAT.
  • DE KONING.
  • DENDERBRUG.
  • O.L. VROUWEKERK.
  • DE VISGRACHT.
  • DE GROTE MARKT.
  • KERKSTRAAT.
  • HET MUSEUM.
  • WATEROVERLAST.
  • BRUSSELSESTRAAT.
  • STATION DENDERM.
  • LEOPOLD II - LAAN.
  • DE MECHELSE POORT.
  • BRUSSELSE POORT.
  • OUDE VEST.
  • DENDERM. NA W.O. I
  • GENTSE POORT.
  • JUSTITIEPALEIS.
  • BEESTENMARKT.
    Rony
    Dendermonde
    08-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ONTSTAAN.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De oorsprong van Dendermonde bevond zich buiten de stadskern, meer bepaald op de gronden van de Zwyvekekouter
    in de huidige gemeente St-Gillis, waar achtereenvolgens een Gallo-Romeinse en een Frankische nederzetting ontstond.
    In de 7de eeuw werd daar een kerk en later een klooster gebouwd. (Oud Klooster in de Boonwijk)


    Dendermonde in 1375.

    De vroege geschiedenis.
    In het midden van de 10de eeuw werd een nieuwe definitieve vestingplaats gekozen aan de monding van de Dender.
    Waar zich thans het Justitiepaleis bevind, verrees een burcht. Daarnaast werden er eveneens wallen ter verdedeging van
    rivier en stad aangelegd. Precies met het oog op de verdedeging van de stad werd op het einde van de 10de eeuw
    of in het begin van de 11de eeuw het land van Dendermonde opgericht, en aan de eigen Heren toevertrouwd.
    De eerste Heer van Dendermonde die we met zekerheid kunnen aanwijzen, is Reingoot I de Kale, uit het stamhuis der
    Kasteleinen van Gent (tweede helft 11de eeuw).

    De strategische ligging op het knooppunt van belangrijke wegen naar Mechelen, Brussel, Aalst en Gent en aan het
    Scheldeveer naar het land van Waas maakte van Dendermonde al snel een belangrijke stad.
    De stad werd bovendien steeds verder uitgebreid, m.n. op de rechter Denderoever, eerst tot aan de Torregracht (die nu
    geheel overwelfd is), en later tot aan een nieuw uitgegraven gracht die men het Vestje noemde.
    Rond 1200 had de laatste belangrijke uitbreiding plaats : een deel van Zwyveke (nu de binnenparochie van St-Gillis)
    werd bij de stad ingelijfd.
    In 1233 ontving de stad haar vrijheidskeure uit de handen van Robrecht van Béthuwe, Heer van Dendermonde.

    08-06-2008 om 00:00 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VIADUCT.


    Op de plaats waar de mensen poseren, is momenteel de oprit van het Viaduct aan Dendermondse kant.
    De huizenrij staat er nog steeds wel in licht veranderde vorm, de spoorwegovergang op de achtergrond
    werd overbodig door de aanleg van het Viaduct, zodoende werd de weg naar St-Gillis afgesloten.



    De St-Gillislaan naast het Viaduct achteraan afgesloten maar gaf vroeger rechtstreekse verbinding met de
    Brusselsestraat.
    De huizen over de spoorlijn rechts zijn deze van voorgaande foto.

                          

    Bouwwerken aan het Viaduct in 1933.

    07-06-2008 om 22:16 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noodbrug...


                                    



                                    

    De Duitse houten noodbrug van 1916, geconstrueerd als ophaalbrug daverd en waggelde en ratelde over heel haar lengte
    als er een trein overreed, ze deed evenwel dienst tot 1950.
    De Duitsers noemden de brug "Herzog Von Würtenbergbrücke".

    07-06-2008 om 00:00 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Bruynkaai...







    Duidelijk zichtbaar op twee bovenstaande foto's het riante station van de "Chemin de fer de Dendre et Waes"
    op de De Bruynkaai, gebouwd rond 1854 en verdwenen rond 1965 voor de aanleg van de Noordlaan.
    De private spoorlijn Dendermonde-Grembergen-Zele-Lokeren werd aangelegd in 1851-52.

    07-06-2008 om 00:00 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bogaardsbrug...


    De Bogaardsbrug met heel in de verte op de achtergrond (rechts) de spoorwegbrug van het Nieuwe Sas.



    Rechts van de Bogaardsbrug hoge platanen op de oever van de Kasteelstraat.



    In 1940 dynamiteerden terugtrekkende Belgische en Engelse troepen de bruggen van Dender en Schelde, dit
    met de bedoeling de scheepvaart onmogelijk te maken.
    Ook de betonnen voetgangersbrug aan de Bogaardsbrug gebouwd in 1929 over de Dender moest er aan geloven.

    06-06-2008 om 00:00 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KAZERNE.


    Toegangspoort van de kazerne aan het einde van de Kazernestraat.



    Rechts achter het muurtje, de tuinen van de zusters Theresianen.



    Infanteristen bekwamenzich in het schermen, op de achtergrond het "Spaans Huisje".



    De legersterkte bedroeg in 1880 :  70 officieren, 760 soldaten en 15 paarden.



    De kazerne zelf dateerd uit de Hollandse tijd, in 1916 werden in de kazerne opgeëisten verzameld.

    05-06-2008 om 20:54 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RAMMELAAR.


    Rammelaar, naam van de beek die het verlengde was van de Oude Vest en liep vanaf de Brusselsestraat tot aan
    den Biër en monde uit in de Dender.



    Onderaan rechts het stenen muurtje was de sluis op de Begijnhoflaan, in de verte zijn de huizen van het sas
    zichtbaar en de toren van de O.L. Vrouwekerk.



    Overblijfsel van de sluis op de Begijnhoflaan.



    Voorbij het sas richting Zwijveke kwam de beek van de Rammelaar in de Dender.



    De Dender gezien in de richting van Zwijveke.

    05-06-2008 om 19:30 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET NIEUW SAS.


    Achteraan de Dender merk je de spoorwegbrug van het nieuwe sas, rechts van de brug vaag het huis van de spoorwegbediende.



    De spoorwegbrug met ervoor het sas de vloeddeuren en het huis van de sasmeester, linksboven de huizen van de Kasteelstraat.



    Links een gedeelte van de Vestinggordel met twee gemetselde torentjes waarvan eentje nu nog bestaat.
    Op de achtergrond de vloeddeur en de huizen van de Papiermolenstraat, aan het sas waren ook steeds vissers druk doende
    met de kruisnet.
    Het kunstwerk werd op 22 september 1878 ingewijd en werd gevierd met een Ros Beiaardommegang.



                                                            

    Zicht vanaf de spoorwegbrug.



    Nieuw sas gezien vanaf de Schelde, achter de sasdeur is de splitsing van de Dender en de Oude Vest.
    Op de achtergrond de huizen van de Papiermolenstraat.

    05-06-2008 om 00:00 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LUCHTFOTO.




    LUCHTFOTO GENOMEN NA DE VEWOESTING VAN DENDERMONDE IN WO. I.

    1. Vernielde Scheldebrug met ernaast de Duitse noodbrug.
    2. Privaat station van Chemin de fer de Dendre et Waes.
    3. Nieuw sas.
    4. De Dender was nog niet rechtgetrokken.
    5. Vernield Stadhuis en Grote Markt.
    6. Vredegerecht werd verder afgebroken.
    7. Brug tussen de Vlasmarkt en de Grote Markt.
    8. Brug over de Oude Vest aan de Lindanusstraat naar de Nieuwstraat.
    9. Brug tussen de St-Jacobsstraat en de Veerstraat over de Oude Vest.
    0. De Vestingen.

    04-06-2008 om 23:00 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE NOORDLAAN.
                                                                                        



    Foto's genomen op het einde van de jaren '60, toen werd de verbinding gemaakt tussen de Veerbrug en
    de Gentsesteenweg.
    Door de aanleg van de Noordlaan verdween het vroegere station van de private lijn Dender en Waes (zie station).



    Kruispunt van de Leopold II Laan met de Oude Vest (links) en de Mechelsesteenweg (rechts), op de achtergrond
    de Dender en Scheldebrug.
    Rechtsboven de werken aan de nieuwe betonnen brug in het midden van de jaren tachtig.

    02-06-2008 om 21:48 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHELDEBRUG.


    Van 1823 tot 1827, onder Hollands bewind, werd deze metalen draaibrug over de Schelde gelegd.
    Het was in Dendermonde de eerste brug op stenen pijlers.



    Na ongeveer 70 jaar werd een nieuwe brug over de Schelde geslagen.



    Deze nieuwe brug werd meer stroomafwaards gelegd tussen de Veerstraat en de Gauweg, op de
    achtergrond staan de woningen van de brugdraaier.



    Op 25 juni 1899 hadden Scheldefeesten plaats en werd de Scheldebrug plechtig geopend.
    Ter dezer gelegenheid deed het Ros Beiaard zijn ronde in de stad.



    Toen in W.O.  I  het Belgisch leger Dendermonde uitvluchte hebben deze de brug opgeblazen.
    In 1916 kwam een vaste, houten noodbrug klaar, door de Duitsers gebouwd, die merk je op
    de achtergrond, versierd met de Duitse vlag.



    De Duitse houten noodbrug van 1916 werd later geconstrueerd als ophaalbrug, ze was niet erg stabiel
    maar deed toch dienst tot 1950.



    In 1933 werden de werken gestart voor een nieuwe Veerbrug, met behulp van een nu primitief overkomende
    kraan en heimachine goten enkele arbeiders een zware betonnen sokkel.



    In mei 1940 werd de pas voltooide Veerbrug alweer vernield door een bombardement uitgevoerd door
    Duitse Stuka's.
    Pas in 1950 was een andere brug klaar en kon men de Duitse noodbrug uit 1916 afbreken.



    Inhuldeging van de nieuwe Scheldebrug op 15 juli 1950, lokale en regionale personaliteiten liepen als
    eersten over de indrukwekkende stalen balansbrug.



    Later was het de beurt aan een eindeloze reeks Dendermondenaars en aan een stoomtrein om de overtocht
    richting Grembergen te maken.
    Deze brug zou amper dertig jaren in gebruik blijven.



    Zicht van de opgehaalde brug, het was een balansbrug met aan de ene kant het wegdek en daartegenover een
    enorm tegengewicht.



    Luchtfoto van de Scheldebrug en verder de Denderbrug (1965).



    Panoramische beelden van de uit 1950 daterende metalen brug (boven) en de nieuwe betonnen Scheldebrug.
    Deze laatste werd begin jaren 80 van vorige eeuw in gebruik genomen.

    30-05-2008 om 11:40 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (18 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TORENSTRAAT.


    De Torenstraat (nu ook Brusselsestraat) was de verlenging van Brusselsestraat, men zou kunnen stellen dat de
    Torenstraat vanaf de St-Jacobsstraat tot de Vlasmarkt gelegen was.
    Zicht naar de Koornaard toe (nu Vlasmarkt).



    Torenstraat gezien vanaf de Vlasmarkt, vooraan in de straat  "De Grand Bazar", was werkelijk zijn naam waardig
    je kon er zowat alles kopen van speelgoed over keukengerei naar sierstukken.



    Torenstraat gezien vanaf de St-Jorisgilde, in het eerste hoge witte huis drukte Du Caju het weekblad
    "De Onpartijdige".



    Gezicht op de Vlasmarkt (Koornaard) vanuit de Torenstraat, in het midden van de foto het huis onderaan donker
    en de twee bovenverdiepingen wit, was het ijzermagazijn van De Lentdecker dit verhuisde later naar de Grote Markt.



    De Halfoogst-processie van 15 augustus 1952 komt aan op de Vlasmarkt.

    30-05-2008 om 00:00 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE KONING.




    Op 4 juni 1966 bracht koning Boudewijn een bezoek aan Dendermonde.
    Hij werd verwelkomd door burgemeester William Bruynicx, het was een unieke gebeurtenis op een
    prachtige lentedag.

    29-05-2008 om 21:27 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DENDERBRUG.


    Metalen draaibrug tussen de Grote Markt en de Vlasmarkt (toen Koornhaard), met loopbrug voor voetgangers.



    Denderbrug gebouwd rond 1890.



    Vak na de verwoestingen van W.O. I werd een stuk Dender rechtgetrokken, we zien hier een voorlopige noodbrug
    aangelegd door de Genie, dit in afwachting van een ijzeren ophaalbrug.



    Metalen ophaalbrug, aangelegd in de jaren 20 vorige eeuw.

    29-05-2008 om 19:42 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O.L. VROUWEKERK.



    Grote herstellingen aan de O.L. Vrouwekerk in 1905 hier nog met stompe toren.



    Tot 1785 was rond de O.L. Vrouwekerk een kerkhof, dit werd verplaatst buiten de Brusselse Poort (St-Gillis).
    In de tweede helft van de 19de eeuw werd dit kerkhof te klein en kocht de stad gronden buiten de Gentse Poort
    voor een nieuw kerkhof (Appels).



    Aan de O.L. Vrouwekerk was in de jaren 20 vorige eeuw ook de botermarkt, elke maandag verkochten
    boerinnen hun zelfgemaakte boter.



    Achter de kerk loopt de Nachtegaalstraat, hier was tot 1875 een open gracht,rechts in de straat was sinds
    1910 ook een ijsfabriekje.



    Luchtfoto midden de jaren 60 van vorige eeuw, zicht op de O.L. Vrouwekerk zonder torenspits dit ten gevolge
    van stormschade.

    28-05-2008 om 22:40 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE VISGRACHT.


    Visgracht op het Justitieplein en stadhuis met barokke zijgevel in 1889.
    De Visgracht was een overblijfsel van de Dender, oorspronkelijk splitste de Dender zich daar in twee om een paar
    hondertal meters verder weer samen te vloeien en zodoende een eilandje te vormen, waarop bij het ontstaan
    van Dendermonde een burcht werd gebouwd.



    Op de voorgrond links de voormalige Gevangenis en Krijgsdepot, op de kaai van de Visgracht werden allerhande
    goederen geladen en gelost.



    Het Justitieplein was toen ruimer dan nu omdat de Dender meer oostwaarts lag.
    In de zijpoorten van het stadhuis was het Brandweerarsenaal.
    Merk dat de Visgracht hier reeds was verdwenen.



    Bij al deze verwoestingen komt op 16/17 oktober zich nog het gerechtshof met aanpalende krijsdepot en het arsenaal
    voegen toen, door een onvoorzichtigheid van aldaar gekazerneerde soldaten, dit complex in de as wordt gelegd.
    Gelukkig heeft men enkele dagen voordien de archieven van de rechtbank veiligheidshalve naar Gent laten overbrengen.
    Zo bleven toch de dubbels bewaard van de registers van de Burgerlijke Stand van het gerechtelijk arrondissement
    Dendermonde.
    De resten van het gerechtshof werden tot gelijk met de grond afgebroken, terwijl het stadhuis terug
    werd opgebouwd.
    In 1927 werd het huidige justitiepaleis ingehuldigd.

    27-05-2008 om 00:00 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    26-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE GROTE MARKT.


    Algemeen gezicht op de Grote Markt in de late jaren van 1800.



    Het ijzermagazijn van De Lentdecker toen nog op de Grote Markt, er vlak naast Het Vaderland, de opschriften en
    uithangborden waren toen nog vaak in het Frans.
    Aan de linkerkant de Textielwinkel van A. De Decker-Bijl, twee huizen verder het Duitse Soldatenhuis.



    Aflossing van de burgerwacht op de Markt, de verlichting gebeurde toen nog met gaslantaarns.



    Een hoekje op de Grote Markt, foto uit 1899 paard en kar waren toen nog een vertouwd beeld.



    Luchtfoto uit 1967.



    Luchtfoto uit 2004, op de achtergrond de gedempte Dendermonding.

    26-05-2008 om 19:55 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KERKSTRAAT.


    Beeld van de Kerkstraat rond 1900, merk het Justitiepaleis aan het eind van de straat.



    Bij elke stadspoort werd in de 13de eeuw een gasthuis opgericht, zoals hier St.-Blasiusgasthuis bij de Gentse Poort.



    Kerkstraat met Gentse Poort, aan de linkerkant de gebouwen van de St.-Blasiuskliniek (nu verdwenen).



    Kerkstraat gezien vanop het Justitieplein, de hobbelige straat leidt naar de Gentse Poort.



    Kapel van het klooster van de Arme Klaren, afgebrand in 1914 en heropgebouwd naar de bestaande plannen.



    Kinderen knikkeren midden op de straat, op de voorgrond links herken je het weeshuis gesticht in de 17de eeuw.



    Heren en dames trekken naar de botermarkt op het O.L. Vrouwekerkplein.

    23-05-2008 om 20:02 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET MUSEUM.


    Het Museum was aanvankelijk bedoeld als Vleeshalle, later werd er de Lakenhalle en het Schepenhuis
    in ondergebracht, de rococotrap aan de voorgevel werd in 1771 aangebouwd en in 1898 is deze
    weer verwijderd.
    Het is een der weinige historische gebouwen die gespaard bleven in W.O. I.



    Hier werden ook de eerste lessen van de pas opgerichte Muziekschool gegeven van 1875 tot 1899, later
    werd deze zaal ingericht als Museum.



    Een eerste Museum was ingericht in het stadhuis, in 1899 werden de verzamelingen overgebracht naar de
    eerste verdieping van de vroegere Vleeshalle.



    Na de vernieuwing van de noordergevel werd in W.O. I de aanpalende huizenrij totaal vernield door Duitse
    beschietingen en brandstichtingen, alsook het toenmalige Justitiepaleis.

    Op de foto onder zien we de westelijke gevel van het Museum, deze is praktisch intact gebleven de noordelijke
    daarentegen is in 1889 grotendeels vernieuwd.

    22-05-2008 om 20:08 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WATEROVERLAST.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals andere omliggende gemeenten, werd Dendermonde geregeld geteisterd door overstromingen.
    Bij de hoge waterstand van 21 maart 1961 liep het water over de sluizen van de Dender.
    Het torentje van de sluis staat er nu nog steeds op de parking naast de Schelde, daar het nooit verplaatst
    werd is het een goed orientatiepunt.

    20-05-2008 om 19:40 geschreven door Rony  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Categorieën

    Zoeken in blog


    Startpagina !

    Categorieën

    Archief
  • Alle berichten

    Categorieën


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs